Organisatie | Veere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2013 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening Veere 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Algemene Subsidieverordening Veere 2013 |
Op 1 oktober 2015 heeft de gemeenteraad de verordening tot wijziging van de algemene subsidieverordening vastgesteld (1e wijziging) Deze is met terugwerkende kracht in werking getreden op 1 juni 2015
Artikel 149 van de gemeentewet en titel 4.2 van de algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-04-2020 | de wijzigingen zoals opgenomen in de 1e Wijziging van de Algemene Subsidieverordening zijn geconsolideerd in deze verordening | 13-12-2012 De Faam, enGVOP 28 juli 2016 | 15b.02901 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
een rechtspersoon, met volledige rechtsbevoegdheid, die zich zonder winstoogmerk als hoofddoel stelt de behartiging van de belangen op één of meer programma’s waarvoor deze verordening van toepassing is, met uitzondering van openbare lichamen die zijn ingesteld krachtens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen voor de toepassing van deze verordening een natuurlijk persoon of een groep natuurlijke personen gelijkstellen met een aanvrager
een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, alsmede de relatie van de activiteiten met het gemeentelijk beleid
is hetgeen waarop de subsidieverlening is gebaseerd
elke organisatie, niet zijnde een publiekrechtelijke instantie, die zich zonder winstoogmerk het uitvoeren van een of meer activiteiten ten doel stelt waarvan het college van burgemeester en wethouders de ideële of materiële waarde voor de Veerse bevolking erkent
een overzicht van de voor het boekjaar geraamde inkomsten en uitgaven van alle producten afzonderlijk, waarin begrepen zijn alle vaste en variabele kosten van een jaar.
een raadsprogramma, waarin de gemeenteraad politieke kaders stelt aan het college van burgemeester en wethouders
zijn bestuursorganen en publiekrechtelijke rechtspersonen zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht
algemene reserve: een gedeelte van het eigen vermogen dat vrij ingezet kan worden als buffer voor exploitatierisico’s;
bestemmingsreserve: een gedeelte van het eigen vermogen waaraan door het bestuur al een bestemming is gegeven. Het bestuur kan nog beslissen een andere bestemming aan deze reserves te geven.
Een voorziening is een onderdeel van het vreemd vermogen. Een voorziening wordt gevormd voor toekomstige verplichtingen waarvan het exacte tijdstip en/of omvang nog niet bekend zijn, maar wel redelijk zijn in te schatten. Er is een oorzakelijk verband met gebeurtenissen in de periode voorafgaand aan de datum waarop de voorziening op de balans wordt opgenomen. Een voorziening kan alleen gebruikt worden voor datgene waarvoor het oorspronkelijk is bedoeld.
een subsidie als bedoeld in artikel 4.21 van de Algemene wet bestuursrecht, is een aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten
het jaarlijks door de gemeenteraad vastgestelde bedrag dat ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies
een subsidie voor (een) bepaalde activiteit(en) die een eenmalig karakter dragen
een subsidie voor jaarlijks terugkerende activiteiten
een door het college genomen besluit waarin nadere uitvoering wordt gegeven aan deze verordening
een schriftelijke overeenkomst tussen de subsidieontvanger en subsidieverstrekker. In de uitvoeringsovereenkomst worden de prestaties in een bepaald tijdvak die door de subsidieontvanger zullen worden gerealiseerd, nader uitgewerkt
de Algemene Subsidieverordening Veere
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Voor zover overige Wet - en regelgeving niet anders bepaald, is deze verordening van toepassing op subsidies die betrekking hebben op de volgende programma’s:
woongebied, buitengebied, leren en leven, sociale voorzieningen, zorg, veiligheid, milieu, economische zaken, openbare ruimte, cultuur, bestuur en financiële middelen en overige door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen programma’s.
Hoofdstuk 3 Vormen van subsidie en grondslagen
Subsidies kunnen bestaan in de volgende vormen:
a. incidentele en structurele waarderingssubsidie
Een waarderingssubsidie is een subsidie die wordt verleend van € 250 tot maximaal € 2.500 per jaar, als waardering voor een organisatie of activiteit die bijdraagt aan de doelen als genoemd in de betreffende beleidsregels, ongeacht de feitelijke kosten van de organisatie of de activiteit.
Artikel 7 Budgetsubsidie categorie A
Een budgetsubsidie categorie A is een subsidie die wordt verleend van minimaal € 250 tot maximaal € 25.000 per jaar en is bedoeld voor: vernieuwende en/of structurele activiteiten die bijdragen tot de realisatie van de beleidsnota’s en beleidsregels van de gemeente Veere.
Artikel 8a Budgetsubsidie categorie B
Een budgetsubsidie categorie B is een subsidie die wordt verleend van minimaal € 25.000 per jaar en is bedoeld voor: vernieuwende en/of structurele activiteiten die bijdragen tot de realisatie van de beleidsnota’s en beleidsregels van de gemeente Veere door professionele instellingen. Dit zijn instellingen die beroepskrachten in dienst hebben.
Artikel 8b Budgetsubsidie categorie C
Categorie C is een subsidie die wordt verleend van minimaal €25.000 tot maximaal €50.000 per initiatief en is bedoeld voor stimuleren van maatschappelijke intitatieven om de komen tot “meer samenleving minder overheid” welke getoetst worden aan de nadere regels “Leefbaarheidsbijdrage”
Paragraaf 2 grondslagen voor de berekening van het subsidiebedrag
Artikel 9 Berekening van Waarderingssubsidie
De berekening van een waarderingssubsidie is gebaseerd op:
Artikel 11 Berekening van budgetsubsidie categorie B
Bij subsidiëring op basis van kosten kan het college van burgemeesters en wethouders in de beschikking tot subsidieverlening per kostensoort de maximale hoogte van de subsidie bepalen. Daarbij wordt, tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden, onderscheiden: a. personeelskosten; b. huisvestingskosten; c. organisatiekosten; d. activiteitenkosten; e. overige kosten
Hoofdstuk 4 Aanvraag van de subsidie
Artikel 12 Subsidieaanvraag incidentele en structurele waarderingssubsidie
Bij een aanvraag betreffende een waarderingssubsidie moet het volgende worden verstrekt: a. een activiteitenplan; b. inkomsten en uitgaven die met de activiteiten samenhangen: een begroting; c. voor zover van toepassing datum en plaats van uitvoering; d. voor zover van toepassing aantal te verwachten deelnemers, en e. indien een aanvraagformulier voor een bepaalde subsidie is vastgesteld door het college, dient dit in plaats van de bovenstaande bescheiden te worden gehanteerd.
Artikel 13 Subsidieaanvraag incidentele en structurele budgetsubsidie categorie A
Een aanvraag voor een structurele budgetsubsidie categorie A moet vóór 1 mei van het jaar voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd worden ingediend.
Voor een incidentele budgetsubsidie categorie A moet aanvrager ten minste dertien weken voor de aanvang van de activiteiten een aanvraag voor subsidie indienen.
Bij een aanvraag tot een maximumbedrag van € 2.500 zijn de bepalingen uit artikel 12 lid 4a tot en met e van deze verordening van toepassing
Bij een aanvraag betreffende een budgetsubsidie categorie A moet in ieder geval worden verstrekt: a. een activiteitenplan; b. inkomsten en uitgaven die met de activiteiten samenhangen: een begroting; c. de balans van activa en passiva op de laatste dag van het laatst voorafgaande boekjaar; d. voor zover van toepassing datum en plaats van uitvoering; e. voor zover van toepassing aantal te verwachten deelnemers; f. als een instelling al een budgetsubsidie ontvangt redenen waarom de budgetsubsidie onvoldoende ruimte biedt, en g. indien daar om verzocht wordt een overzicht waarin de activiteiten ten behoeve van de gemeente Veere gespecificeerd worden.
Artikel 14 Subsidieaanvraag budgetsubsidie categorie B
Een aanvraag voor een budgetsubsidie moet vergezeld gaan van: a. een productbegroting; b. een rekening en verantwoording over de in de productenbegroting opgenomen producten van het afgelopen boekjaar, als in dat jaar subsidie werd ontvangen van de gemeente; c. een verslag van de producten in het afgelopen boekjaar als in dat jaar subsidie werd ontvangen van de gemeente; d. de balans van activa en passiva op de laatste dag van het laatst voorafgaande boekjaar, en e. indien daar om verzocht wordt een overzicht waarin de activiteiten ten behoeve van de gemeente Veere gespecificeerd worden.
Artikel 16 Beslistermijnen met betrekking tot aanvragen
Het college beslist op een aanvraag voor een structurele waarderingssubsidie, structurele budgetsubsidie categorie A en een budgetsubsidie categorie B na de behandeling van de gemeentebegroting maar vóór 1 januari van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Het college beslist op een aanvraag voor een incidentele waarderingssubsidie en een incidentele budgetsubsidie categorie A binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag.
Hoofdstuk 5 Weigering van de subsidie
Een aanvraag om subsidie kan naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van in de Wet genoemde gevallen ondermeer geweigerd worden in de volgende gevallen:
a. de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met (internationale) wet- en regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde.
b. de activiteiten van de instelling strijdig zijn met de op grond van internationale verdragen algemeen erkende rechten van de mens.
c. de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd zich niet in hoofdzaak richten op de gemeente Veere dan wel niet aanwijsbaar ten goede komen aan ingezetenen van de gemeente.
d. de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd uitsluitend of overwegend gericht zijn op het uitdragen van overtuigingen en denkbeelden van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard.
e. de aanvrager haar activiteiten niet open heeft gesteld voor alle groeperingen zonder onderscheid naar ras, land van herkomst, godsdienst, levensovertuiging, sekse of seksuele geaardheid.
f. de aanvrager de activiteit(en) met winstoogmerk verricht.
g. de aanvrager geen instelling is, noch daaraan is gelijkgesteld door het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 1 van de Verordening.
h. de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden beschikt om de prestaties te leveren hetzij uit eigen middelen hetzij uit middelen van derden.
i. de aanvrager activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd wil leveren die niet passen binnen het beleid van de gemeente.
j. Als de aanvrager al een budgetsubsidie categorie B ontvangt kan alleen een budgetsubsidie categorie A of een waarderingsubsidie verleend worden indien de activiteit plaats zal vinden bovenop de bestaande activiteiten.
Hoofdstuk 7 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 20 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het college kan, naast de in het eerste lid genoemde verplichtingen, bijvoorbeeld de volgende verplichtingen opleggen a. de subsidieontvanger dient er zorg voor te dragen dat, waar de activiteiten worden uitgeoefend in een ruimtelijke voorziening, deze mede bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is voor lichamelijk gehandicapten, tenzij een voorschrift zich hiertegen verzet; b. de subsidieontvanger dient, wanneer hij een instelling of vereniging is, op zodanige wijze georganiseerd te zijn, dat zijn personeel en de vrijwilligers, alsmede degenen ten behoeve van wie hij activiteiten organiseert, in de gelegenheid zijn invloed uit te oefenen op het beleid van de aanvrager.
Hoofdstuk 8 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Artikel 21 Aanvraag tot subsidievaststelling
De subsidieontvanger dient binnen vier maanden na afloop van de activiteiten of na afloop van het tijdvak waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag in tot subsidievaststelling als bedoeld in artikel 4:44 van de Wet, tenzij bij de subsidieverlening een andere termijn is gesteld.
Artikel 23 Gegevens bij de aanvraag tot vaststelling budgetsubsidie categorie B
Bij een aanvraag om vaststelling van een budgetsubsidie categorie B dienen de gegevens te worden overlegd zoals bedoeld in de Wet.
Artikel 24 Beslistermijnen voor vaststelling
Het college stelt de subsidie vast binnen drie maanden nadat de aanvraag daartoe is ontvangen.
Het college kan haar beslissing met ten hoogste drie maanden verdagen. Een besluit tot verdaging wordt schriftelijk medegedeeld aan de subsidieontvanger die de aanvraag tot vaststelling heeft ingediend. Daarbij wordt de reden vermeld, en de termijn waarbinnen de beslissing tegemoet kan worden gezien.
Artikel 26 Vaststelling van de budgetsubsidie categorie A en B
Als de instelling de in de beschikking en/of uitvoeringsovereenkomst tot subsidieverlening aangegeven activiteiten en/of door het college bepaalde resultaten realiseert tegen een lager bedrag dan in de beschikking en/of uitvoeringsovereenkomst is aangegeven, wordt de subsidie vastgesteld op basis van dit lagere bedrag.
Als de instelling de in de beschikking en/of uitvoeringsovereenkomst tot subsidieverlening aangegeven activiteiten en/of door het college bepaalde resultaten realiseert tegen een hoger bedrag dan in die beschikking en/of uitvoeringsovereenkomst is aangegeven, wordt bij de vaststelling van de subsidie uitgegaan van het bij de verlening aangegeven bedrag.
Hoofdstuk 9 Uitbetaling, verrekening, vermogensheffing
Onverschuldigd betaalde subsidies of voorschotten kunnen worden verrekend met subsidies of voorschotten voor een volgend tijdvak.
Artikel 29 Reservevorming door budgetsubsidie categorie A en budgetsubsidie categorie B
De algemene reserve mag niet meer bedragen dan: a. 20% van de totale jaarlasten van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd bij budgetsubsidies categorie A; b. 10% van de totale jaarlasten van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd bij budgetsubsidies categorie B; c. bij instellingen die naast subsidie van de gemeente Veere, subsidie ontvangen van minimaal één andere gemeente kan de maximale hoogte van de toegestane algemene reserve worden vastgesteld in afstemming met de andere subsidiërende gemeenten; d. het college kan per aanvraag besluiten gemotiveerd af te wijken van de in dit artikel genoemde maxima voor de algemene reserve, bijvoorbeeld indien bijzondere omstandigheden zich voordoen.
Hoofdstuk 10 Overige bepalingen
Artikel 32 Meldingsplicht bij wijziging omstandigheden
Een instelling die een subsidie heeft aangevraagd of waaraan een subsidie is verleend, doet zo spoedig mogelijk mededeling aan het college van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.
Artikel 35 Medewerking gemeentelijk onderzoek
Een subsidie-ontvangende instelling dient mee te werken aan een door of namens de gemeente ingesteld onderzoek dat is gericht op het verkrijgen van inlichtingen ten behoeve van de ontwikkeling van beleid.
De subsidie-ontvangende instelling is gehouden, aan de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren, inzage te verstrekken in de administratie alsmede aan hen alle inlichtingen te verstrekken die voor de subsidievaststelling en subsidieverlening van belang zijn.
Het college kan op grond van bijzondere omstandigheden een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken.
Artikel 38 Zaken waarin de verordening niet voorziet
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Aanvragen die zijn ingediend voor 1 januari 2013 worden afgedaan volgens de bepalingen van de Algemene subsidieverordening Veere 2005.