Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2016 |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
In dit reglement wordt nader ingegaan op de huwelijkslocaties en de mogelijkheid van een babs voor één dag.
Dit reglement treedt in werking met ingang van 2 februari 2017 en werkt, met uitzondering van artikel 6, terug tot 1 mei 2016.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2017 | 01-05-2016 | Algehele herziening | 10-01-2017 | ZK16009101/ 16-0043249 |
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);
ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
gemeentehuis: alle huizen welke bij raads- of collegebesluit als zodanig zijn aangewezen;
Er zijn 3 categorieën babsen die in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken kunnen voltrekken:
Een vaste babs dient aan de voorwaarde te voldoen dat hij/zij bereid is om op alle trouwlocaties in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken te voltrekken.
Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken. Daarnaast wordt verwacht dat de babsen elkaar bij ziekte, vakantie etc. onderling vervangen.
Vaste babsen zullen na een sollicitatieprocedure worden benoemd, steeds voor een periode van 5 jaar. Hierbij wordt in de eerste termijn een proeftijd van 6 maanden gehanteerd.
Leden van het college van burgemeester en wethouders alsmede raadsleden van de gemeente Krimpenerwaard kunnen aangesteld worden als onbezoldigde babs gedurende de periode dat zij deze functie uitoefenen. Na vertrek of ontslag van een college- of raadslid volgt automatisch ontslag als babs van de gemeente Krimpenerwaard. Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken.
Dit zijn personen die voor één dag benoemd worden op verzoek van het bruidspaar om op die dag hun huwelijk te voltrekken. Eenmalig benoemde babsen ontvangen hiervoor van de gemeente Krimpenerwaard geen vergoeding.
Eenmalige babs’en, die niet actief deze functie uitoefenen bij een andere gemeente, zullen begeleid worden door een vaste babs. Deze vaste babs zal hen adviseren en tijdens de huwelijksvoltrekking toezicht houden om ervoor te zorgen dat aan alle wettelijke verplichtingen wordt voldaan.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
De ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd verklaringen af te laten leggen onder eed of belofte als bedoeld in artikel 2.8 onder 2e van de wet BRP.
Als locatie waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt, naast de in gebruik zijnde gemeentelijke locaties (gemeentekantoor Bergambacht, gemeentekantoor Lekkerkerk, gemeentekantoor Schoonhoven en gemeentekantoor Stolwijk), iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis aldaar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:
Het is verboden om bij de gemeentelijke trouwlocaties te strooien met rijst, confetti of iets dergelijks.
De afdelingsmanager Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de Burgerlijke Stand.
Het bureau van de Burgerlijke Stand is voor het publiek geopend:
voor huwelijksvoltrekkingen: op maandag van 10.00 uur tot 16.30 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van een belanghebbende besluiten het bureau voor huwelijksvoltrekkingen open te stellen op een ander moment dan bovengenoemd.
voor overige werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag gedurende de openstellingsuren van het Klant Contact Centrum. Het bureau is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.
Het bureau kan op specifieke momenten, waarop dit regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn. Dit geschiedt op de door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
Tijdens de "kosteloze ceremonie" zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het "ja" woord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.
De in dit Reglement genoemde bepalingen over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn eveneens van toepassing op het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2015 wordt ingetrokken.