Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Reglement van orde dagelijks bestuur 2009 |
Citeertitel | Reglement van orde dagelijks bestuur 2009 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling dagelijks bestuur 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2014 | nieuwe regeling | 02-12-2014 Waterschapsblad, 11-12-2014 | Onbekend. |
Reglement van orde dagelijks bestuur 2009
Het dagelijks bestuur van Waterschap De Dommel te Boxtel,
het dagelijks bestuur in een reglement van orde zijn vergaderingen en andere werkzaamheden regelt,
de Waterschapswet, het Waterschapsbesluit en het Reglement voor Waterschap De Dommel 2008
vast te stellen het volgende Reglement van orde dagelijks bestuur 2009:
Artikel 2 Vervanging watergraaf of ander lid van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur regelt de verdeling van zijn werkzaamheden in een bij dit reglement behorend ‘Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling dagelijks bestuur 2015' dat telkens bij een wijziging van de samenstelling van het dagelijks bestuur, doch in ieder geval bij de aanvang van een nieuwe bestuursperiode, opnieuw wordt vastgesteld. Het Uitvoeringsbesluit wordt vastgesteld wanneer het voltallige dagelijks bestuur aanwezig is.
De loco-watergraaf die tijdelijk het ambt van voorzitter waarneemt wordt voor de duur vervangen door een lid van het algemeen bestuur 1 , die tot dezelfde categorieën dan wel dezelfde gezamenlijke categorieën behoort als de betreffende loco-watergraaf, indien:
Een lid van het dagelijks bestuur dat tijdelijk afwezig is wordt vervangen door een lid van het algemeen bestuur 2 , die tot dezelfde categorieën dan wel dezelfde gezamenlijke categorieën behoort als het betreffende lid, indien:
Artikel 4 Geheimhouding en vertrouwelijkheid van (vergader)stukken/verslagen
Met betrekking tot de geheimhouding van het in een besloten vergadering behandelde en de inhoud van (vergader)stukken is het bepaalde in artikel 43 van de Waterschapswet van toepassing. 3
De inhoud van (vergader)stukken kan ook als vertrouwelijk worden aangemerkt. Dit wordt op het voorblad van het stuk aangegeven. Dit betekent dat een niet-actieve openbaarheid gehanteerd wordt. 4
Voor verslagen van het dagelijks bestuur geldt een getrapte vorm van vertrouwelijkheid. Verslagen worden met het predicaat vertrouwelijk naar de leden van het algemeen bestuur gestuurd en op extranet geplaatst. Het kan echter nodig zijn een besloten deel van het verslag te maken, uitsluitend bestemd voor de leden van het dagelijks bestuur.
Een stemming is alleen geldig indien de meerderheid van het aantal leden aanwezig is en zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden, aan de stemming heeft deelgenomen. 5
Besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen van de leden die een stem hebben uitgebracht 6 .
Als bij een tweede stemming over personen geen volstrekte meerderheid wordt verkregen, wordt de herstemming beperkt tot de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Komen voor de herstemming meer dan twee personen in aanmerking, dan wordt bij tussenstemming beslist wie van hen, die een gelijk aantal stemmen hebben gekregen, tot het tweetal gaat behoren.
Artikel 8 Parafenbesluit 7
Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de vergadering tot stand komt door middel van een conceptbesluit waarop binnen een circulatietermijn van twee werkdagen door geen van de leden van het dagelijks bestuur is aangegeven dat bespreking in een vergadering gewenst is en waarop binnen die circulatietermijn door de meerderheid van het dagelijks bestuur voor akkoord is geparafeerd.
Artikel 9 Andere werkzaamheden
Voor andere werkzaamheden 8 van het dagelijks bestuur dan vergaderingen wordt ter zake van de regeling van deze werkzaamheden verwezen naar een interne leidraad zijnde de procesbeschrijving “Besluitvorming”. In deze procesbeschrijving zijn onder meer de volgende werkzaamheden beschreven, onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet, de Algemene wet bestuursrecht en de Inspraakverordening:
1. Het dagelijks bestuur kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding opleggen omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de vergadering worden overgelegd. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt zowel door hen die bij de behandeling aanwezig waren als door hen die op nadere wijze van het behandelde of van de stukken kennis nemen, in acht genomen totdat het dagelijks bestuur haar opheft.
2. Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter of een commissie van het waterschap, ieder ten aanzien van de stukken die zij aan het dagelijks bestuur of de leden van dit bestuur overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.
3. Indien het dagelijks bestuur zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot het algemeen bestuur heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Het aanmerken als een vertrouwelijk stuk ziet slechts op de manier waarop intern met het stuk wordt omgegaan. De niet-actieve openbaarheid kent twee vormen. Enerzijds de vorm waarbij het stuk niet voorkomt op de openbare besluitenlijst en niet op intranet/internet wordt geplaatst. Het stuk is uitsluitend bestemd voor de leden van het dagelijks bestuur. Anderzijds de vorm waarbij het stuk wel toegankelijk is voor de bestuurlijke en ambtelijke organisatie maar niet voor burgers. Het dagelijks bestuur beslist over de mate van vertrouwelijkheid.
Het voorgaande laat onverlet dat het dagelijks bestuur verplicht is het stuk te verstrekken naar aanleiding van een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) behalve wanneer een uitzonderingsgrond of een beperking geldt zoals genoemd in artikel 10 en 11 van de Wob.
Artikel 45 in samenhang met artikel 38b, eerste lid, in samenhang met artikel 38a, eerste lid Waterschapswet.
Er gelden twee wettelijke uitzonderingen zoals genoemd in artikel 45 in samenhang met artikel 38b, tweede lid, Waterschapswet. Artikel 5, derde lid van dit reglement is niet van toepassing:
a. indien opnieuw moet worden gestemd over een voorstel of over een benoeming, voordracht of aanbeveling van een of meer personen ten aanzien van wie in een vorige vergadering een stemming op grond van het derde lid niet geldig was;
b. indien het onderwerpen betreft die in een daaraan voorafgaande niet geopende vergadering aan de orde waren gesteld.