Organisatie | Doetinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers |
Citeertitel | Regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Nieuwe regeling | 14-12-2016 | Onbekend |
Gemeenschappelijke Regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk;
dat met ingang van 1 juli 2011 de taken van het Achterhoeks archief geen onderdeel meer zullen uitmaken van de Gemeenschappelijke Regeling van de Regio Achterhoek;
dat de taken van het Achterhoeks archief samen met de taken van de Stichting Staringinstituut, opgericht met ingang van voornoemde datum worden ondergebracht in de nieuwe gemeenschappelijke regeling “Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers 2011”;
dat de uitdrukkelijke intentie bestaat om, naast de in artikel 12 Wet gemeenschappelijke regelingen genoemde bestuursorganen, een commissie als bedoeld in artikel 25 van deze wet binnen voornoemd Erfgoedcentrum te laten fungeren zulks met het oog op de behartiging van alle bij het Erfgoedcentrum betrokken belangen anders dan die voortvloeien uit de Archiefwet 1995, doch dat een dergelijk besluit is voorbehouden aan het algemeen bestuur van het Erfgoedcentrum;
dat daarnaast, op grond van het bepaalde in artikel 24 Wet gemeenschappelijke regelingen, het uitdrukkelijk de bedoeling is, een samenwerkingsrelatie aan te gaan met de Staring Stichting opgericht bij notariële akte d.d. 16 maart 2011 en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Doetinchem d.d. 17 maart 2011 onder nummer 52294293, doch dat een dergelijk besluit is voorbehouden aan het algemeen bestuur van het Erfgoedcentrum;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. (datum );
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit;
vast te stellen de navolgende Gemeenschappelijke regeling “Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers 2011”.
In deze Gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
Er is een openbaar lichaam, genaamd “Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers” gevestigd te Doetinchem.
Het Erfgoedcentrum heeft tot doel:
archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers en andere overheidslichamen als hiervoor genoemd onder a.;
ontplooien van activiteiten die direct en aanwijsbaar de financieel-economische positie van het Erfgoedcentrum ten goede komen.
Het Erfgoedcentrum kent de volgende bestuursorganen: een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter.
zoveel korter of langer als nodig is ingeval de betreffende gemeente is betrokken bij een gemeentelijke herindeling als gevolg waarvan voor die gemeente een afwijkende datum is vastgesteld voor het houden van gemeenteraadsverkiezingen; zij treden af op het tijdstip waarop de regulier zittingsperiode van de gemeenteraden dan wel de als gevolg van herindeling afwijkende zittingsperiode afloopt.
De secretarissen en griffiers van de deelnemers kunnen voor een vergadering van het algemeen bestuur uitgenodigd worden. Zij hebben daarin een raadgevende stem.
Het algemeen bestuur stelt voor zijn vergaderingen een reglement van orde vast, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij hetgeen de Gemeentewet bepaalt ten aanzien van vergaderingen van de gemeenteraad.
Voor 1 juli van elk jaar stelt het algemeen bestuur op voorstel van de directeur een verslag over de werkzaamheden van de dienst in het daaraan voorafgaande kalenderjaar vast. Het verslag wordt vervolgens aan de deelnemende gemeenten, ter attentie van de gemeentelijke bestuursorganen, ter kennisname gezonden.
Het algemeen bestuur kan commissies als bedoeld in artikel 25 Wet gemeenschappelijke regelingen instellen.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden, allen aangewezen door het algemeen bestuur en bij voorkeur afkomstig uit verschillende gemeenten. De voorzitter en één lid worden uit het algemeen bestuur aangewezen en één lid op voordracht van het bestuur van de Staring Stichting.
omschreven in artikel 5, derde lid. In dat geval treden zij af op het tijdstip waarop hun opvolgers de aanwijzing bedoeld in het eerste lid van dit artikel hebben aangenomen.
De secretarissen en griffiers van de deelnemers kunnen voor de vergadering van het dagelijks bestuur uitgenodigd worden. Zij hebben daarin een raadgevende stem.
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als hij daartoe heeft besloten, dan wel de voorzitter dit nodig oordeelt.
Onverminderd zijn bevoegdheden als bedoeld in artikel 33b van de Wet gemeenschappelijke regelingen behoren tot de taken van het dagelijks bestuur mede:
Het dagelijks bestuur stelt voorschriften vast ten aanzien van de archiefbescheiden van het Erfgoedcentrum met betrekking tot de zorg, de bewaring en het beheer der bescheiden, evenals die over het toezicht op het beheer daarvan. Daarbij baseert het dagelijks bestuur zich waar mogelijk op ter zake geldende voorschriften zoals deze voor de gemeente Doetinchem zijn of nader zullen worden vastgesteld.
INLICHTINGEN EN VERANTWOORDING
uitsluitend worden geweigerd indien dit in strijd zal zijn met belangen als bedoeld in artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur.
De raden van de gemeenten zijn bevoegd de door hen in het algemeen bestuur benoemde leden tussentijds ontslag te verlenen indien zij het vertrouwen van de raad niet meer bezitten.
DE DIRECTEUR, PERSONEEL EN INRICHTING
De instructie voor de directeur en de regelingen voor het beheer van de archiefbewaarplaats van de deelnemers, de naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en de regeling voor het toezicht op het beheer van de niet naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden worden op voorstel van het dagelijks bestuur vastgesteld door het algemeen bestuur.
Als grondslag voor het financiële beheer van het Erfgoedcentrum geldt een jaarlijks door het algemeen bestuur vast te stellen begroting van inkomsten en uitgaven, telkens voor 1 juli van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor zij geldt, evenals een vast te stellen rekening, telkens voor 1 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Deze begroting is mede gebaseerd op het ontvangen van bijdragen van de aan deze gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten, waar het gaat om toe te rekenen kosten voortvloeiend uit de op grond van deze regeling uitoefening van de taken als genoemd in artikel 3 van deze regeling, en daarnaast op het ontvangen van subsidies van andere gemeenten waar het gaat om toe te rekenen kosten voortvloeiend uit de uitoefening van de taken als genoemd in artikel 3 sub c van deze regeling.
begroting of rekening wordt besloten krijgen de gemeenteraden tien (10) weken de gelegenheid eventuele zienswijzen over bedoelde (concept) stukken bij het algemeen bestuur kenbaar te maken, conform de procedure in artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
3.Bij de aanbieding van de rekening wordt tevens een accountantscontrole-rapport evenals een jaarverslag gevoegd.
In de netto kosten van het Erfgoedcentrum wordt door de deelnemers bijgedragen. De raming en de definitieve vaststelling van de gemeentelijke bijdragen voor een jaar vinden plaats naar rato van het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het daaraan voorafgaande jaar.
deze uitgaven op de begroting te zetten, doet het algemeen bestuur onverwijld het verzoek over te gaan tot toepassing van artikel 194 lid 1 Gemeentewet.
Het algemeen bestuur kan met inachtneming van de artikelen 21, 24 en 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen voor de leden van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en in te stellen commissies, een regeling voor een onkostenvergoeding respectievelijk voor het bijwonen van vergaderingen vaststellen.
Vastgesteld 01 – 07 - 2011 in werking treding 01-07-2011
Vastgesteld 1e wijziging 27 – 03 - 2013 in werking treding 01-10-2012
Vastgesteld 2e wijziging 27 – 06 - 2013 in werking treding 01-07-2013
Vastgesteld 3e wijziging 14 – 12 - 2016 in werking treding 01-01-2017