Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Raalte

Besluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRaalte
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017
CiteertitelBesluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening Jeugdhulp gemeente Raalte 2017, art. 3.2
  2. Verordening Jeugdhulp gemeente Raalte 2017, art. 3.5

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-201701-01-2018nieuwe regeling

31-01-2017

Gemeenteblad 2017, nr 15624

656-2017
01-01-2018intrekken regeling

05-12-2017

Gemeenteblad 2018, 34215

10182-2017

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017

Het college van burgemeester en wethouders

Gelet op de artikelen 3.2 tweede lid en 3.5 vijfde lid van de Verordening Jeugdhulp gemeente Raalte 2017;

Besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

Besluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017

 

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze Nadere regels wordt verstaan onder:

    • a.

      Verordening: Verordening Jeugdhulp gemeente Raalte 2017;

    • b.

      Budgetperiode: de periode waar een persoonsgebonden budget betrekking op heeft;

    • c.

      Budgethouder: de jeugdige en/of ouder(s) die de taken verbonden aan het persoonsgebonden uitvoert (overeenkomsten aangaan, declareren en verantwoorden, e.d.);

    • d.

      Professionele instelling: een organisatie, die is ingeschreven in het handelsregister en/of KvK als zijnde verlener van jeugdhulp en die voldoet aan door het college vast te stellen kwaliteitseisen voor in ieder geval de medewerkers die bij de instelling in dienst zijn. Daaronder kan ook de inschrijving in het Kwaliteitsregister Jeugdwet en/of BIG-register vallen;

    • e.

      Zelfstandig werkend ondernemer: een ondernemer die als jeugdhulpverlener wordt aangemerkt en geen personeel in dienst heeft, waarbij voor de vaststelling of er sprake is van een ondernemer in ieder geval de volgende criteria gelden:

      • *

        niet werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:610 en volgende van het Burgerlijk Wetboek;

      • *

        door de Belastingdienst aangemerkt worden als ondernemer voor de Inkomstenbelasting (voor eigen rekening en risico verrichten van werkzaamheden);

      • *

        ingeschreven staat in Kwaliteitsregister Jeugdwet indien en voor zover dat relevant is voor de aard van de te bieden jeugdhulp.

  • 2.

    Alle begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet (de wet) en daarop gebaseerde lagere regelgeving, de verordening en de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).

Hoofdstuk 2 BIJZONDERE BEPALINGEN

Artikel 2.1 Gebruikelijke hulp

  • 1.

    Onder gebruikelijke hulp wordt in ieder geval de hulp dan wel zorg verstaan in de vorm van:

    • a.

      stimulans tot ontwikkeling en toezicht;

    • b.

      het bieden van een beschermende woonomgeving met een passend pedagogisch klimaat;

    • c.

      begeleiding bij: ontwikkeling in brede zin, bewegen en verplaatsen, spel en vrijetijdsbesteding; en

    • d.

      persoonlijke verzorging,

    die ouder(s) geacht worden aan hun kinderen te bieden, rekening houdend met hun leeftijd en persoonlijke ontwikkeling.

  • 2.

    Het college baseert de beoordeling of sprake is van gebruikelijke hulp op de volgende feiten en omstandigheden:

    • a.

      de aard, de frequentie en de omvang van de opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen van de jeugdige;

    • b.

      de leeftijd en de ontwikkelingsfase van de jeugdige.

  • 3.

    Bij de beoordeling als bedoeld in het vorige lid neemt het college de opvoedcapaciteiten van de ouder(s) en de mate waarin sprake is of kan zijn van overbelasting in aanmerking.

Artikel 2.2 Afstemming

Om te zorgen dat een individuele voorziening zonodig kan worden afgestemd op andere voorzieningen draagt het college zorg voor afspraken met onder meer:

  • a.

    partijen in het kader van gezondheidszorg;

  • b.

    gecertificeerde instellingen;

  • c.

    instellingen die voorschoolse voorzieningen bieden;

  • d.

    onderwijsinstellingen voor primair-, voortgezet- en speciaal onderwijs;

  • e.

    de betreffende gemeentelijke afdelingen over de afstemming met de Wmo 2015 en de Participatiewet (werk en inkomen),

waarbij het belang van de jeugdige en/of ouder(s) centraal staat gelet op de behoefte aan jeugdhulp en waarbij het college gebruik maakt van het Afwegingskader.

Hoofdstuk 3 PERSOONSGEBONDEN BUDGET

Artikel 3.1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Verstrekking van een persoonsgebonden budget vindt plaats op verzoek van de jeugdige en/of ouder(s).

  • 2.

    Het tarief voor een persoonsgebonden budget voor diensten wordt mede gebaseerd op het door de jeugdige en/of ouder(s) opgestelde Budgetplan, waarbij dit Besluit de grondslag vormt voor het besluit.

  • 3.

    Het college verstrekt in beginsel geen persoonsgebonden budget indien de jeugdhulp behandeling betreft.

  • 4.

    Onverminderd de voorwaarden en/of weigeringsgronden van artikel 8.1.1 van de wet bestaat er geen recht op een persoonsgebonden budget indien en zolang een risico bestaat dat beslag kan worden gelegd op het persoonsgebonden budget.

Artikel 3.2 Hoogte persoonsgebonden budget jeugdhulp

  • 1.

    De hoogte van het persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is een afgeleide van het tarief waarvoor het college deze diensten heeft ingekocht.

  • 2.

    Het persoonsgebonden budget bedraagt:

    • a.

      90% van het tarief als bedoeld in het eerste lid voor hulpverleners die in dienst zijn van een professionele instelling;

    • b.

      75% van het tarief als bedoeld in het eerste lid voor hulpverleners die werkzaam zijn als zelfstandig werkend ondernemer of via een arbeidsovereenkomst en als jeugdhulpverlener worden aangemerkt;

    • c.

      50% van het tarief als bedoeld in het eerste lid voor personen uit het sociaal netwerk en voor degene die niet als de personen bedoeld onder a. of onder b. worden aangemerkt met een maximum bedrag per uur (of naar rato daarvan), dagdeel of etmaal.

  • 3.

    Het persoonsgebonden budget mogen niet worden betaald:

    • a.

      bemiddelings- en/of administratiekosten

    • b.

      feestdagenuitkering.

  • 4.

    Voor het persoonsgebonden budget geldt 100% verantwoording

Artikel 3.3 Eenmalige uitkering

  • 1.

    Indien de overeenkomst met een werknemer of opdrachtnemer van rechtswege en zonder opzegtermijn eindigt, bestaat er recht op een eenmalige uitkering, mits het persoonsgebonden budget dat toelaat.

  • 2.

    De hoogte van de eenmalige uitkering bedraagt niet meer dan een gemiddeld maandloon gebaseerd op drie maanden betaalde declaraties voorafgaande aan de maand van de van rechtswege beëindiging.

Artikel 3.4 Maximum pgb-tarieven Jeugdhulp

  • 1.

    Het persoonsgebonden budget voor jeugdhulp is afhankelijk van de indicatie in natura en de persoon als bedoeld in artikel 3.2 tweede lid van dit Besluit die de jeugdhulp biedt en bedraagt:

     

     

     

    Tarief in natura

    Levereenheid

    90%

    75%

    50%

    Ambulante ondersteuning

     

     

     

     

     

    Ambulante begeleiding Licht individueel

    € 48,00

    Uren

    € 43,20

    € 36,00

    € 20,00

    Ambulante begeleiding Midden individueel

    € 53,00

    Uren

    € 47,70

    € 39,75

    € 20,00

    Ambulante begeleiding Zwaar individueel

    € 75,00

    Uren

    € 67,50

    € 56,25

    € 20,00

    Ambulante begeleiding Licht groep

    € 10,00

    Uren

    € 9,00

    € 7,50

    € 5,00

    Ambulante begeleiding Midden groep

    € 15,50

    Uren

    € 13,95

    € 11,63

    € 7,75

    Ambulante begeleiding Zwaar groep

    € 22,50

    Uren

    € 20,25

    € 16,88

    € 11,25

    Ambulante verzorging Nacht en Persoonlijk

    € 43,00

    Uren

    € 38,70

    € 32,25

    € 20,00

    Ambulante begeleiding en behandeling

    € 92,00

    Uren

    € 82,80

    € 69,00

    n.v.t.

    Zorg met verblijf

     

     

     

     

     

    Pakket 1 (lichte VG-pakket, zonder behandeling/met dagbesteding) 

    Zorg met verblijf Pakket 1 ZZP

    (incl. Dagbesteding)

    € 117,00

    Etmalen

    € 105,30

    € 87,75

    € 20,00

    Zorg met verblijf Pakket 1 ZZP

    (excl. Dagbesteding)

    € 83,00

    Etmalen

    € 74,70

    € 62,25

    € 20,00

    Zorg met verblijf Pakket 1 VPT

    (incl. Dagbesteding)

    € 90,40

    Etmalen

    € 81,36

    € 67,80

    € 20,00

    Zorg met verblijf Pakket 1 VPT

    (excl. Dagbesteding)

    € 55,82

    Etmalen

    € 50,24

    € 41,87

    € 20,00

    Pakket 2 (Midden (L)VG-pakket, met behandeling en dagbesteding) 

    Zorg met verblijf Pakket 2 ZZP

    (Incl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 161,58

    Etmalen

    € 145,42

    € 121,19

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 ZZP

    (Excl. Dagbesteding)

    € 127,00

    Etmalen

    € 114,30

    € 95,25

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 ZZP

    (Excl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 113,41

    Etmalen

    € 102,07

    € 85,06

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 ZZP

    (Excl. Behandeling)

    € 147,99

    Etmalen

    € 133,19

    € 110,99

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 VPT

    (Incl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 130,79

    Etmalen

    € 117,71

    € 98,09

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 VPT

    (Excl. Dagbesteding)

    € 96,21

    Etmalen

    € 86,59

    € 72,16

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 VPT

    (Excl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 82,62

    Etmalen

    € 74,36

    € 61,97

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 2 VPT

    (Excl. Behandeling)

    € 117,20

    Etmalen

    € 105,48

    € 87,90

    n.v.t.

    Pakket 3 (Zware LVG-pakket, met behandeling en dagbesteding 

    Zorg met verblijf Pakket 3 ZZP

    (Incl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 227,41

    Etmalen

    € 204,67

    € 170,56

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 3 VPT

    (Incl. Behandeling en Dagbesteding)

    € 184,09

    Etmalen

    € 165,68

    € 138,07

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 3 LVG Multifunctioneel centrum

    € 30,03

    Etmalen

    € 27,03

    € 22,52

    n.v.t.

    Zorg met verblijf Pakket 3 LVG Observatie

    € 76,39

    Etmalen

    € 68,75

    € 57,29

    n.v.t.

     

     

    Tarief in natura

    Levereenheid

    90%

    75%

    50%

    Pakket 4 (crisisopvang) 

    Zorg met verblijf pakket 4 ZZP Crisisopvang met behandeling

    € 249,64

    Etmalen

    n.v.t.

    n.v.t.

    n.v.t.

    Pakket 5 (logeeropvang) 

    Kortdurend verblijf Pleegzorg

    € 90,00

    Etmalen

    € 81,00

    € 67,50

    € 20,00

    Kortdurend verblijf Respijtzorg

    € 125,00

    Etmalen

    € 112,50

    € 93,75

    € 20,00

    Kortdurend verblijf Intensief

    € 235,00

    Etmalen

    € 211,50

    € 176,25

    € 20,00

    Pakket 6 (GGZ-C pakket) 

    Zorg met verblijf Pakket 6 (GGZ-C) Verpleging

    € 149,68

    Etmalen

    € 134,71

    € 112,26

    n.v.t.

Artikel 3.5 Maximum pgb-tarieven Jeugd-GGZ

Het persoonsgebonden budget voor jeugd-GGZ is afhankelijk van de geïndiceerde Diagnose Behandel Combinatie (DBC) in natura en de persoon als bedoeld in artikel 3.2 tweede lid van dit Besluit die de jeugdhulp biedt en bedraagt:

 

 

Tarief in natura

Levereenheid

90%

75%

50%

Toewijzing Generalistische basis-GGZ

Afhankelijk van DBC

DBC

Ja

Ja

n.v.t.

Toewijzing Specialistische GGZ

Afhankelijk van DBC

DBC

Ja

Ja

n.v.t.

Toewijzing Dyslexie

Afhankelijk van DBC

DBC

Ja

Ja

n.v.t.

Artikel 3.6 Vervoer bij ambulante begeleiding (per stuk)

De hoogte van het persoonsgebonden budget voor vervoer bij ambulante begeleiding bedraagt:

  • a.

    Basis: € 7,50;

  • b.

    Rolstoel: € 20,00.

Hoofdstuk 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 4.1 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige en/of zijn ouder(s) afwijken van hetgeen in deze nadere regels is bepaald, voor zover toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 4.2 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit Besluit treedt in werking op 1 februari 2017 onder gelijktijdige intrekking van het Besluit maatschappelijke ondersteuning/Jeugdhulp 2015 gemeente Raalte.

  • 2.

    Dit Besluit wordt aangehaald als: Besluit Jeugdhulp gemeente Raalte 2017.

Vastgesteld in het college van 31 januari 2017

secretaris,

Karin Cornelissen

burgemeester,

Martijn Dadema

Toelichting Besluit Jeugdhulp

Hoofdstuk 1

In dit hoofdstuk zijn de begripsbepalingen uitgewerkt. Daarbij zijn vooral de begrippen professionele instelling en zelfstandig werkend ondernemer van belang. De hoogte van het persoonsgebonden budget is namelijk afhankelijk van het antwoord op de vraag hoe degene aan wie het persoonsgebonden budget wordt besteed moet worden gekwalificeerd. Zie hoofdstuk 3 van dit Besluit. Andere begrippen die in dit Besluit worden gebruikt zijn gedefinieerd in de wet of daarop gebaseerde de lagere regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan het begrip jeugdhulpverlener als bedoeld in artikel 1.1 van de wet. Ook begrippen die in de verordening zijn opgenomen zijn relevant. Denk bijvoorbeeld aan het sociaal netwerk en het Afwegingskader.

 

Hoofdstuk 2

Gebruikelijke hulp

De wet geeft geen definitie van gebruikelijke hulp. Daarom is het begrip gedefinieerd in de verordening. De verordening geeft het college ook de bevoegdheid om nader invulling te geven aan het begrip. In het eerste lid van artikel 2.1 van dit Besluit staat wat in ieder geval onder gebruikelijke hulp wordt verstaan. Het gaat om hulp, begeleiding dan wel zorg die ouders worden geacht hun kinderen te bieden. Wanneer er sprake is van gebruikelijke hulp is afhankelijk van de individuele situatie. Het beoordelingskader daartoe is neergelegd in het tweede lid. Het derde lid bepaalt de omstandigheden die het college bij de beoordeling in aanmerking neemt.

 

Afstemming

In artikel 2.2 van dit Besluit staan een aantal organisaties genoemd waarmee het college afspraken moet maken zodat de jeugdhulp in de vorm van een individuele voorziening daar op kan worden afgestemd. Het spreekt voor zich dat het college daarvoor ook het Afwegingskader gebruikt om zoveel mogelijk maatwerk te kunnen bieden aan de jeugdige en/of ouder(s). Dit met het oog op de behoefte aan (aangewezen) jeugdhulp.

 

Hoofdstuk 3

Algemeen

In dit hoofdstuk zijn de bepalingen neergelegd op het persoonsgebonden budget. In artikel 3.1 van dit Besluit zijn een aantal algemene bepalingen geformuleerd. Bijvoorbeeld dat de hoogte van het persoonsgebonden budget mede is gebaseerd op het verplicht op te stellen Budgetplan waarbij de grondslag van het besluit berust op dit Besluit.

 

Hoogte

Artikel 3.2

Het spreekt voor zich dat de hoogte van het persoonsgebonden budget is afgeleid van het tarief dat het college is verschuldigd in natura aan de jeugdhulpaanbieders. De wet geeft de bevoegdheid om gedifferentieerde tarieven te hanteren waarbij de differentiatie betrekking heeft op verschillende personen genoemd in artikel 3.2 tweede lid onderdelen a. tot en met c. van dit Besluit.

 

Eenmalige uitkering bij beëindiging van rechtswege

Artikel 3.3 van dit Besluit regelt de aanspraak op een eenmalige uitkering in geval van een beëindiging van rechtswege. Een eenmalige uitkering is bedoeld voor hulpverleners die werknemer of opdrachtnemer zijn (waren) van de budgethouder en die plotseling zonder werk komen door de beëindiging van een overeenkomst. Voorwaarden zijn dat er een geldige overeenkomst moet zijn afgesloten én dat er voldoende persoonsgebonden budget moet zijn. Het kan dus gaan om een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht gaan met een partner of een familielid. De uitkering is nadrukkelijk niet bedoeld voor jeugdhulp die is ingekocht bij een professionele organisatie. Een voorbeeld wanneer de overeenkomst van rechtswege eindigt is als de budgethouder overlijdt. Opgemerkt wordt dat het gaat om de jeugdige en/of ouder(s) voor wie de jeugdhulp bestemd is. Dat zal in de meeste gevallen de jeugdige zijn. Immers is een jeugdige jonger dan 16 jaar kan hij (nog) geen budgethouder zijn.

 

Soorten jeugdhulp

In de artikel 3.4 tot en met 3.6 van dit Besluit staan de tarieven genoemd. Daarbij worden ook de zogeheten natura-tarieven genoemd. De hoogte van het persoonsgebonden budget is daar namelijk van afgeleid. Daarnaast wordt de hoogte in de meeste gevallen ook nog bepaald door degene die de jeugdhulp biedt (zie artikel 3.2 van dit Besluit).

 

Hoofdstuk 4

In hoofdstuk 4 zijn de slotbepalingen van dit Besluit geregeld. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige en/of ouder(s) afwijken van de bepalingen van dit Besluit. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadele van de jeugdige en/of ouder(s). Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet nadrukkelijk worden beschouwd als een uitzondering. Bij de beoordeling van de aanvraag zou het college zelf aanleiding kunnen zien om de hardheidsclausule toe te passen. In het algemeen geldt echter dat de jeugdige en/of zijn ouder(s) gemotiveerd moet aangeven dat zijn situatie bijzonder is en zal hij dat desgevraagd ook nader moeten onderbouwen. Dit hoofdstuk regelt ook de inwerkingtreding, waarbij geen overgangsrecht is opgenomen. Dat betekent dat dit Besluit onmiddellijke werking heeft.