Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Wet Bibob gemeente Houten |
Citeertitel | Beleidsregels Wet bibob |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Bibob
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2017 | nieuwe regeling | 17-01-2017 | BWV17.0007 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet Bibob, de artikelen 3, 27, 30a en 31 van de Drank- en Horecawet, artikel 30b van de Wet op de kansspelen, de artikelen 2.1 en 2.17 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de artikelen 2:25, 2:28, 2:28a, 2:39, 2:78, 3:4, 4:18, 4:20, 5:13, 5:18 en 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening, de artikelen 4.1.2 en 4.2.2 van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht en de Algemene subsidieverordening en subsidieregeling van de gemeente Houten.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
bibobtoets: onderzoek waarbij met toepassing van de wet door het bestuursorgaan wordt beoordeeld of er redenen aanwezig zijn om de aanvraag te weigeren, de beschikking in te trekken of te beëindigen, daaraan voorschriften te verbinden, een vastgoedtransactie niet aan te gaan, een overheidsopdracht niet te gunnen of een advies bij het Bureau aan te vragen;
lokaal overleg: het reguliere overleg tussen het RIEC, politie en de gemeente Houten waarin signalen/casuïstiek op het gebied van georganiseerde criminaliteit en aanverwante onderwerpen, zoals bibob, besproken worden. Bij dit overleg sluiten (indien nodig) andere partners uit het samenwerkingsverband RIEC aan;
ondermijningsbeeld: een in opdracht van de burgemeester door het RIEC opgesteld integraal beeld van lokale verschijningsvormen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit binnen de gemeente Houten. Dit beeld komt tot stand in samenwerking met politie, gemeente, belastingdienst en het openbaar ministerie;
Het bestuursorgaan kan de bibobtoets uitvoeren, indien het vermoeden bestaat dat de beschikking zal worden gebruikt als bedoeld in artikel 3 van de wet bij aanvragen overeenkomstig het bepaalde in:
artikel 2.1 eerste lid aanhef en onder i Wabo, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 Wabo is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoel in artikel 3 van de wet kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
Een vermoeden als genoemd in de artikelen 2.2, 2.4, 3.1 en 3.2 bestaat indien:
Het bestuursorgaan danwel de gemeente gaat over tot een negatief besluit op de aanvraag op de beschikking dan wel inschrijving op een overheidsopdracht of het aangaan van een vastgoedtransactie, indien uit het eigen onderzoek en een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau blijkt, dat er sprake is van een ‘ernstig gevaar’ als bedoeld in artikel 3 van de wet. Daarbij zal in geval van een inschrijving op een overheidsopdracht, de geconstateerde ernstige mate van gevaar dienen als versterking van een of meerdere uitsluitingsgronden als genoemd in de Aanbestedingswet 2013.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregels worden de beleidsregels ‘BIBOB beleidsregels vergunningen en aanbestedingen Gemeente Houten’, vastgesteld op 26 april 2005, ingetrokken.
Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten op 17 januari 2017.
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,