Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene verordening ondergrondse infrastructuren |
Citeertitel | Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Hof van Twente |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Regels ten behoeve van de ondergrondse infrastructuur |
geen
Artikel 1 van de Belemmeringswet Privaatrecht; artikel 5.2 en artikel 5.4, vierde lid van de Telecommunicatiewet; artikel 149, 154, 156 en 229 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2010 | 01-07-2016 | Nieuwe regeling | 28-09-2010 | 321420 |
De raad van de gemeente Hof van Twente;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 1, van de Belemmeringenwet Privaatrecht, artikel 5.4, vierde lid, en artikel 5.2 van de Telecommunicatiewet en artikel 149, 154, 156 en 229 van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende algemene verordening Ondergrondse Infrastructuren
Hoofdstuk 1 Inleidendebepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
net of netwerk: samenstel van openbare ondergrondse kabel(s) en/of leiding(en), bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie (een, al dan niet, openbaar, elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1.onder e en h van de Telecommunicatiewet);
kabels en leidingen/voorzieningen: kabels en/of leidingen als onderdeel van een net(werk), daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en andere hulpmiddelen, behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen liggen binnen de installatie van een producent of van een afnemer, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken; voorbeelden van deze kabels en leidingen zijn telecommunicatie- en omroepkabels, elektriciteitskabels (koppel-, transport- en distributiekabels), gasleidingen (transport-, distributie- en dienstleidingen), waterleidingen, rioleringen (buizen) en kabels en leidingen ten behoeve van industriële netwerken;
netbeheerder/netwerkbeheerder: rechtspersoon die is aangewezen als netwerkaanbieder beheerder van een net voor levering van elektriciteit, gas of water of van een (al dan niet openbaar) elektronisch communicatienetwerk dan wel die aanbieder is van een (al dan niet openbaar) elektronisch communicatienetwerk; de netbeheerder kan gedoogplichtige zijn en opdrachtgever/grondroerder;
Deze verordening is van toepassing op de procedures en voorschriften voor het aanleggen, instandhouden en opruimen van kabels en leidingen in openbare gronden, voor zover de gemeente deze gronden beheert, in bezit heeft dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft conform de Telecommunicatiewet en de Belemmeringenwet Privaatrecht.
Hoofdstuk 2 Aanvragen en melden van graafwerkzaamheden
Indien de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van een andere gedoogplichtige dan de gemeente, wordt uiterlijk vier weken na ontvangst van de aanvraag, als genoemd in het eerste lid, het college schriftelijk in kennis gesteld van de uitkomsten van het (voor)overleg tussen de aanvrager en de andere gedoogplichtige(n).
Voor het verrichten van minder ingrijpende werkzaamheden, als bedoeld in artikel 1 lid sub l, kan de grondroerder volstaan met een melding aan het college minimaal twee dagen voorafgaande aan de werkzaamheden met een daarvoor door het college vastgesteld formulier. Op grond van de belangen zoals genoemd in artikel 8 lid 1 kan het college bepalen dat de realisatie van deze werkzaamheden op een later tijdstip dient plaats te vinden.
In geval van spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van een ernstige belemmering of storing, waarvan uitstel niet mogelijk is en de belemmering of storing mogelijkerwijs buiten de normale werktijden plaatsvindt, volstaat de grondroerder met een melding bij voorkeur voorafgaand aan de start van de werkzaamheden volgens een door het college vastgesteld formulier. Indien een melding vooraf niet mogelijk is, dient de melding doch uiterlijk binnen één werkdag na de uitvoering gemotiveerd te worden gedaan aan het college met een daartoe vastgesteld formulier door het college.
Een beslissing op een instemmingsaanvraag wordt genomen uiterlijk acht weken na ontvangst van de aanvraag. Betreft het een aanvraag waarbij meerdere gedoogplichten zijn betrokken dan beslist het college binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag en alle bijbehorende instemmingen van de betreffende gedoogplichtigen.
Artikel 8 Voorschriften en beperkingen
de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het zo min mogelijk hinder veroorzaken voor reeds in de grond aanwezige werken en het niet in gevaar brengen of zonder noodzaak bemoeilijken van deze werken, waaronder mede verstaan worden werken ten behoeve van de riolering en de levering of het transport van elektronische informatie, gas, water en elektriciteit.
De wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen en medegebruik van voorzieningen dient te geschieden conform de Leidraad voor gemeenten en nutsbedrijven inzake (her-) straatwerkzaamheden. In dat kader is het college tevens bevoegd voorschriften te stellen op het gebied van markering, afzetting en het toepassen van proefsleuven. Bij tegenstrijdigheden van de bepalingen van deze verordening en de bepalingen uit de leidraad, hebben de bepalingen van deze verordening voorrang.
De aanvrager is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en beplanting terug te brengen in de oude staat, tenzij de gemeente vooraf heeft aangegeven hier zelf zorg voor te willen dragen. De aanvrager draagt de marktconforme kosten voor herstel die gebaseerd zijn op de VNG richtlijn “Tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom” en de “Tarieven
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Het vooroverleg als bedoeld in artikel 5, tweede lid, dan wel een door het college geïnitieerd overleg naar aanleiding van een aanvraag als bedoeld in artikel 4, eerste lid, is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Indien de eigendom, exploitatie of beheer van de kabel of leiding wordt overgedragen aan een andere netbeheerder, gaan de rechten en plichten die betrekking hebben op de kabel of leiding van de oude netbeheerder over op de nieuwe netbeheerder. De oude netbeheerder draagt zorg voor het daadwerkelijk overdragen van de rechten en plichten op de nieuwe netbeheerder.
De netbeheerder stelt het college onverwijld en schriftelijk in kennis van het feit dat een kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, een niet-openbaar elektronisch communicatienetwerk of een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden.
Het college kan van de aanvrager en/of aanmelder verlangen dat de te verstrekken gegevens in digitale vorm worden verstrekt.
Hoofdstuk 4 Handhavings- en toezichtbepalingen
Artikel 17 Toezicht en handhaving
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen ambtenaren.
Overtreding van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Artikel 19 Naleving voorschriften
Indien een aanvrager zich niet houdt aan de voorschriften uit het instemmingsbesluit, dan kan het college het instemmingsbesluit intrekken en de oorspronkelijke situatie (laten) herstellen voor rekening van de aanvrager.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking. Gelijktijdig vervalt de Telecommunicatieverordening gemeente Hof van Twente. Bekendmaking geschiedt in het gemeentelijke huis-aan-huis blad: Hofweekblad.
Artikel 22 Overgangsbepalingen
De aanwezigheid van kabels en/of leidingen in of op openbare gronden, voor zover deze zijn aangelegd met toepassing van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren van de Gemeente Hof van Twente en/of op basis van andere aantoonbare en gelegaliseerde afspraken, zoals die hebben gegolden tot de inwerkingtreding van deze Verordening, wordt met de inwerkingtreding van deze verordening eveneens beheerst door de regels daarvan.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hof van Twente d.d. 28 september 2010.
De raad van de gemeente Hof van Twente,
de griffier, de voorzitter,
A.W. Averink H. Kok
Hoofdstuk 1 inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente. Het college is bevoegd de taken voortvloeiende uit de verordening af te handelen, waarbij deze voor wat betreft de uitvoering naar wens en behoefte uit praktische overweging deels gemandateerd kunnen worden aan één of meer daartoe aangewezen ambtenaren, in deze verordening coördinator genoemd.
De definitie is afgeleid van de omschrijving zoals die gehanteerd wordt in de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION). De omschrijving maakt met name duidelijk dat het om ondergrondse netten gaat, en dan zowel de distributie- en transportnetten voor energie (gas, water, elektriciteit, riool) als de elektronische communicatienetwerken (zoals specifiek geregeld in en krachtens de Telecommunicatiewet).
In de tekst wordt geen inhoudelijk onderscheid gemaakt tussen de termen net en netwerk.
De AVOI ziet op netwerken bestaande uit fysieke kabels en/of leidingen inclusief ondergrondse ondersteuningswerken (zoals mantelbuizen, kabelgoten, handholes, lasdozen, duikers), beschermingswerken, signaalinrichtingen zoals optische en elektrische versterkers en kasten en dergelijke enerzijds en componenten voor het verbinden van kabels in de openbare grond met die in de gebouwen anderzijds. Inhoudelijk is er procedureel geen onderscheid gemaakt in de begrippen kabels en leidingen.
Netbeheerder, opdrachtgever, aanbieder, aanvrager/ grondroerder
- Het begrip netbeheerder wordt gehanteerd als uniforme term voor enerzijds de beheerders van de netten voor levering van energie en anderzijds de aanbieders van de openbare elektronische communicatienetwerken.
- Veelal zal deze netbeheerder in het geval van voorgenomen graafwerkzaamheden de opdrachtgever zijn. Aan het begrip opdrachtgever komt in het kader van deze verordening een eigen rol toe,omdat deze in aansluiting bij de recente wet- en regelgeving op het gebied van graafrechten meer dan voorheen medeverantwoordelijk wordt gehouden voor een juiste uitvoering en naleving van de rechten en verplichtingen.
- De grondroerder/ aanvrager is de partij die daadwerkelijk de graafwerkzaamheden verricht of laat verrichten. Dit zal veelal een aannemer of installateur zijn, maar kan ook een interne afdeling van een netbeheerder betreffen als die dergelijke werkzaamheden zelf uitvoeren. Anderzijds kan de grondroerder ook een partij zijn die voor eigen naam en rekening netwerken aanlegt, maar niet zelf exploiteert en het netwerk daarna verhuurt of verkoopt. De grondroerder is verplicht om over een instemmingsbesluit te beschikken voor aanvang van de werkzaamheden.
- De aanvrager is veelal de grondroerder (of degene die daartoe gemachtigd is), die gehouden is de melding van de voorgenomen graafwerkzaamheden te verzorgen richting de gemeente en eventuele overige betrokken partijen.
De gemeentelijke betrokkenheid is vooral gericht op haar rol als beheerder van de openbare gronden. Hiertoe worden conform wettelijke omschrijving gerekend de openbare wegen inclusief trottoirs/voetpaden, glooiingen, bermen, sloten, bruggen, viaducten, duikers, tunnels, beschoeiingen en andere werken, alsmede wateren inclusief bruggen, plantsoenen en pleinen, die voor ieder toegankelijk zijn. In deze hoedanigheid is de gemeente voor wat betreft de elektronische openbare communicatienetwerken gedoogplichtige althans voor zover van toepassing conform de Telecommunicatiewet. Het begrip gedoogplichtige slaat tevens op andere partijen die krachtens de Telecommunicatiewet gedoogplichtig zijn en op partijen en personen die krachtens de Belemmeringenwet Privaatrecht gedoogplichtig zijn. Gedoogplichtigen moeten de ligging van kabels en leidingen toestaan in hun gronden.
Hoewel gezien de consequenties ervan de regelingen van de AVOI met name betrekking hebben op mechanische werkzaamheden, vallen handmatige werkzaamheden er ook onder. Voor zover die beperkt van karakter zijn, zullen ze overigens veelal betrekking hebben op de separaat onderscheiden categorieën spoedeisende werkzaamheden of minder ingrijpende werkzaamheden, waarvoor een ander lichter regime in deze AVOI is vastgelegd. Tot de werkzaamheden die deze AVOI betreffen behoren eveneens de werkzaamheden in verband met het medegebruik van voorzieningen zoals dat van kabelgoten of geleidingen. Vanuit de te behartigen belangen kan het nastreven of voorschreven van medegebruik door de gemeente gestimuleerd worden.
Werkzaamheden als bedoeld in deze verordening dienen steeds (in principe) vooraf gemeld te worden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de reguliere (graaf) werkzaamheden, werkzaamheden van minder ingrijpende aard en aan werkzaamheden in verband met spoedeisende zaken zoals storingen. Met name voor de reguliere (graaf) werkzaamheden geldt dat eerst gestart mag worden met die werkzaamheden als vanuit de gemeente op basis van een aanvraag een instemmingsbesluit is verleend.
Deze AVOI geeft invulling aan de wettelijke verplichting voor de gemeente om een Telecommunicatieverordening op te stellen. Voor zover de gemeente reeds een Telecommunicatieverordening had, wordt tegelijk met de vaststelling van deze AVOI door de gemeenteraad besloten deze Telecommunicatieverordening in te trekken. Vooralsnog is niet voorzien in een algemene wettelijke grondslag voor een vergelijkbare regeling voor de energienetten. Daarom wordt vooruitlopend op mogelijke toekomstige nationale basisregelgeving hiermee voorzien in uniforme, lokale afspraken met daarbij een zo gelijk mogelijke behandeling van beheerders/aanbieders van deze infrastructuren. Dit vereist afstemming met de (al dan niet) contractuele afspraken tussen de gemeente en de aanbieders van de energienetten.
De feitelijke situatie is zo dat de fysieke ondergrond vol raakt met een veelheid aan kabels en leidingen en dit noodzaakt tot betere afstemming van werkzaamheden en belangen.
Bij verleggingen blijven de contractuele afspraken met de aanbieders van energienetten gelden.
In de verordening zijn bepalingen over het breekverbod opgenomen die het college de bevoegdheid geven een verbod op te leggen tot uitvoering van breekwerkzaamheden bij een gesloten sneeuwdek of vorst in de grond. Dit ter voorkoming van schade door deze werkzaamheden. Het verbod wordt opgelegd naar oordeel van het college.
De toepasselijkheid is reeds hiervoor toegelicht bij de diverse begripsomschrijvingen.
Met het oog op verdere praktijkontwikkelingen krijgt het college de mogelijkheid toegekend door de raad om in voorkomende gevallen nadere regels ter uitvoering van deze verordening vast te stellen.
Hoofdstuk 2 Aanvragen en melden van graafwerkzaamheden
Het in de Telecommunicatiewet nu reeds wettelijk vastgelegde principe van graafrechten in relatie tot de vereisten instemming van het college is vertaald naar de AVOI in dit artikel en wordt toegepast op alle werkzaamheden. Conform het wettelijk bepaalde geldt dat die instemming betrekking heeft op de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden.
Het reguleringsonderscheid tussen reguliere werkzaamheden en werkzaamheden van minder ingrijpende aard wordt in dit artikel duidelijk gemaakt. Tot de minder ingrijpende werkzaamheden behoren werkzaamheden waarvoor slechts gedurende relatief korte tijd in een beperkt gedeelte van het netwerk werkzaamheden worden verricht, en waarvan de impact voor de omgeving relatief beperkt en kortstondig is. Er wordt als afbakening een norm een lengte van kabels en leidingen korter of gelijk aan 25 meter gehanteerd. Voor deze categorie is een melding voorafgaand aan de werkzaamheden wel noodzakelijk.
Voor de voorgenomen werkzaamheden wordt aangegeven dat de aanvraag of melding bij de gemeente moet plaatsvinden. Dat kan bij het college van burgemeester en wethouders of bij de coördinator als die daarvoor aangewezen is. De maximale aanvraagtermijn van acht weken is afgeleid van de Algemene Wet Bestuursrecht. Voor minder ingrijpende werkzaamheden moet de melding twee dagen voor aanvang van de werkzaamheden zijn gedaan. Voor spoedeisende werkzaamheden en storingen wordt een uitzondering gemaakt. Deze moeten zoveel mogelijk voor aanvang van de werkzaamheden gemeld worden, als dit niet mogelijk is moet dit in ieder geval binnen één werkdag na uitvoering van de werkzaamheden zijn gedaan.
In dit artikel wordt beschreven dat de voorgenomen (graaf) werkzaamheden ook betrekking kunnen hebben op gronden van andere gedoogplichtigen. Dit kunnen andere instanties of rechtspersonen zijn. Ook kan de situatie aan de orde zijn dat er naast het instemmingsbesluit ook nog andere vergunningen aangevraagd moeten worden voor aanvang van de werkzaamheden. De grondroerder/ aanvrager is allereerst zelf verantwoordelijk voor afstemming en overeenstemming tussen al deze partijen. Echter als de aanvrager dat verzoekt kan de gemeente inhoudelijke afstemming van de beoordeling van de aanvragen bij andere bestuursorganen nastreven. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de afstemming met private partijen.
Aanvrager doet een terugkoppeling aan het college over de uitkomst van het overleg dat is gevoerd met alle betrokken partijen.
Als werkzaamheden worden verricht in nader door het college aan te wijzen gebieden is de uitzonderingsbepaling voor minder ingrijpende of spoedeisende werkzaamheden niet van toepassing.
Artikel 6 Aanvraag- en meldingsvoorwaarden
In dit artikel is verduidelijkt op welke wijze de aanvraag of melding dient te worden gedaan en welke gegevens daarbij verstrekt moeten worden. Het betreft informatie die de gemeente als beheerder van de openbare gronden nodig heeft om een juiste beoordeling te maken en inzicht te krijgen in de belangen die door de voorgenomen werkzaamheden worden geraakt. Duidelijk is ook gemaakt dat instemming steeds op aanvraag van de verzoekende partij zal plaatsvinden en niet op eigen initiatief van de gemeente.
De aanvraag en de melding dient te geschieden door middel van de door de gemeente vastgestelde formulieren. Voor meldingen voor minder ingrijpende werkzaamheden moeten slechts een beperkt aantal gegevens verstrekt worden. Voor een aanvraag tot een instemmingsbesluit moeten meer gegevens verstrekt worden.
Deze regeling verwijst naar de Regeling schriftelijke kennisgeving aanleg kabels die voor aanleg van kabels van elektronische communicatienetwerken voorschrijft dat een aanvraag aangetekend moet worden verstuurd. De vereiste dat een melding of instemming aangetekend verstuurd moet worden is niet als uniforme eis opgenomen in de AVOI. De verzending is voor risico van de aanvrager. Het kan veelal in het belang zijn van de verzoekende partij zijn om via aangetekende verzending duidelijkheid te hebben over datum en tijd van de verzending.
Op basis van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten is registratie van kabels en leidingen wettelijk verplicht. Dit wordt in de AVOI niet als specifieke verplichting opgenomen. Het gevraagde inzicht hierin moet wel te allen tijde geboden kunnen worden.
In dit artikel is geregeld dat de Telecommunicatiebedrijven leges zijn verschuldigd voor de aanvraag of een melding op basis van de Legesverordening van de gemeente. De netbeheerders van energienetten zijn hier op basis van de veelal al bestaande contractuele afspraken niet toe verplicht.
De beslistermijn van het college is gelijk aan de aanvraagtermijn teneinde zoveel mogelijk na te streven dat de werkzaamheden waar mogelijk op de geplande datum uitgevoerd kunnen worden, mits aan de gestelde voorwaarden tijdig en geheel voldaan is.
De termijn is afgeleid uit de Algemene Wet Bestuursrecht. Op grond van de AWB is de gemeente verplicht binnen een redelijke termijn een besluit te nemen, waarbij die redelijke termijn geacht te zijn verstreken na verloop van acht weken. In navolging van de Wet Dwangsom en Beroep moet de gemeente zich bewust zijn van het belang van de voortgang van de activiteiten en zich inspannen om de termijn tot besluitvorming zo kort mogelijk te houden.
Het college kan slechts onder bepaalde voorwaarden de termijn tot besluitvorming verlengen, met inachtneming van de bepalingen uit de Wet Dwangsom en Beroep.
Artikel 8 Voorschriften en beperkingen
Grondroerders moeten aan een aantal verplichtingen voldoen indien zij werkzaamheden gaan verrichten als bedoeld in de AVOI. Daarnaast kan het college aan het instemmingsbesluit aanvullende voorschriften of beperkingen verbinden. Omwille van de uniformiteit is in de verordening geregeld onder welke voorwaarden dit kan en welke soort voorschriften en beperkingen dit zijn. De voorschriften hebben vooral te maken met de wijze van uitvoering en zijn gericht op de (deels wettelijk vastgelegde) belangen die de gemeente geacht wordt te behartigen. Daarnaast kunnen door het College lokaal geldende regels van toepassing worden verklaard indien die er ten aanzien van de aanleg van kabels en leidingen zijn.
Dit artikel omschrijft ook dat toegebrachte schade vergoed moet worden en op basis waarvan de hoogte van deze vergoeding berekent wordt. Uitgangspunt hierbij is dat de vergoeding beperkt is tot marktconforme kosten. De aanvrager moet eventuele verhardingen en beplanting terugbrengen in de oude staat, tenzij de gemeente vooraf heeft aangegeven hiervoor zelf zorg te dragen. Dit is naar keuze van de gemeente.
Ook is geregeld dat als er binnen één jaar na uitvoering van groot onderhoud werkzaamheden uitgevoerd moeten worden speciale eisen gesteld kunnen worden. Dit geldt ook voor gebieden waar bijzondere bestrating is toegepast. Dit naar oordeel van het college.
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Dit artikel beschrijft dat een grondroerder op verzoek van een gedoogplichtige verplicht is gebruik te maken van reeds aanwezige voorzieningen indien deze tegen een marktconforme prijs worden aangeboden. Het doel hiervan is te voorkomen dat onnodig gegraven wordt in gemeentegrond. De verplichting tot medegebruik wordt opgenomen in het instemmingsbesluit.
Ten aanzien van het verleggen van kabels van elektronische communicatiewerken zijn de wettelijk geformuleerde regels van toepassing. Hiervoor geldt het principe “leggen om niet, verleggen om niet”
Voor verleggingen van kabels en nutsvoorzieningen gelden geen wettelijke regels. Basis hiervoor zijn de contractuele afspraken waarin is geregeld dat een netbeheerder verplicht is te verleggen als dat noodzakelijk is voor werken door of vanwege de gemeente. De gemeente moet aantonen dat die noodzakelijkheid er is. De bijdrage van de gemeente wordt berekend op basis van de regels die zijn opgenomen in de specifieke contracten.
Het college is bevoegd een breekverbod in te stellen als er sprake is van een gesloten sneeuwdek of vorst in de grond. Dit naar oordeel van het college. Een afweging die gemaakt wordt is de kans op de omvang van schade aan de openbare gronden als er gegraven wordt. Het breekverbod wordt op de dag dat het breekverbod geldt gecommuniceerd naar de betrokken partijen. In ieder geval één dag voor het beeindigen van het breekverbod wordt dit medegedeeld aan de betrokken partijen.
Ten tijde van het breekverbod mogen er op geen enkele wijze breek- en/of graafwerkzaam-heden plaatsvinden in de grond en/of bestrating. In het geval van spoedeisende werkzaam-heden is het breekverbod niet van toepassing.
Overtreding van het breekverbod leidt tot stillegging van het werk.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Het zakelijk karakter van de verkregen instemming is gewenst opdat ook een nieuwe aanbieder, die gebruik maakt van de kabel de betreffende graafrechten heeft, maar ook gehouden is aan de geldende voorschriften. Het college moet op de hoogte gesteld worden van het feit dat het eigendom wordt overgedragen. Als dit niet wordt gedaan, vervalt de geldigheid van het instemmingsbesluit.
De wettelijke bepalingen zijn van toepassing op het eigendom van kabelnetwerken in grond van anderen.
Artikel 13 Niet openbare kabels en leidingen
Bij werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van niet- openbare kabels- en leidingen in openbare wegen en wateren is het bepaalde in de algemene verordening ondergrondse infrastructuren overeenkomstig van toepassing. Met betrekking tot verzoeken voor het verleggen van niet- openbare kabels en leidingen geldt dat deze op verzoek van de gemeente altijd op kosten van de eigenaar van de kabels en leidingen uitgevoerd dienen te worden.
Artikel 14 Geldigheidsduur gedoogplicht kabels en leidingen
Wettelijk is voor wat betreft openbare elektronische communicatienetwerken voorzien in regels ten aanzien van kabels (en bijbehorende voorzieningen) voor wat betreft de duur van de gedoogplicht. Het is van groot belang om inzichtelijk te hebben of kabels en leidingen nog deel uitmaken van een netwerk. Ook gezien de mogelijkheden tot medegebruik van al bestaande voorzieningen.
Op basis van de Wet informatieuitwisseling ondergrondse netten is de netbeheerder verplicht kabels en leidingen te registreren. Eigenaren zijn verplicht het college te informeren over het al dan niet in gebruik zijn van bepaalde voorzieningen. Op verzoek van het college moeten zij gegevens kunnen overleggen van alle al dan niet in gebruik zijnde kabels en leidingen.
Wijzigingen kunnen ook optreden door het vervallen van het openbare karakter van gronden. Dit heeft ook gevolgen voor het karakter van kabels en leidingen in deze gronden.
Zowel de registratie bij netwerkaanbieders als bij de gemeentelijke informatievoorziening gebeurt steeds meer langs elektronische gedigitaliseerde weg. Indien de gemeente dit wenst moeten gegevens op digitale wijze verstrekt worden. Dit echter op verzoek van de gemeente. Indien er geen verzoek ligt tot digitale verstrekking moet een aanvraag op schrift aangeleverd worden.
Ter afstemming van allerlei zaken wordt een overleg gepland tussen de gemeente en netbeheerders/ aanvragers. Dit op initiatief van de gemeente.
Dit kan ook in samenwerking met andere gemeenten gebeuren.
Hoofdstuk 4 Handhavings- en toezichtbepalingen
Artikel 17 Toezicht en handhaving
Dit artikel geeft aan dat het college ambtenaren kan aanwijzen die belast zijn met toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens deze AVOI.
Dit artikel heeft vooral ten doel alle partijen bewust te maken van het niet-vrijblijvende karakter van deze AVOI. Uitgangspunt is dat partijen zich houden aan de bepalingen van de AVOI, waarmee nagestreefde doeleinden bereikt kunnen worden.
Indien één of meer partijen zich echter niet houden aan de voorschriften en beperkingen van deze AVOI behoudt de gemeente zich nadrukkelijk het recht voor gebruik te maken van de haar toekomende bevoegdheden en mogelijkheden zowel bestuursrechtelijk als civielrechtelijk en eventueel strafrechtelijk.
Bestuursrechtelijk zijn met name de AWB en de gemeentewet van belang met de huidige bepalingen inzake bestuursdwang, last onder dwangsom en bestuurlijke boete. Civielrechtelijk blijven de opties van onrechtmatige daad van toepassing. Strafrechtelijk is naast het wetboek van Strafrecht in algemene zin ook de Wet economische mededinging relevant, omdat daarin rechtstreeks bepalingen uit de Telecommunicatiewet van toepassing zijn verklaard.
Artikel 19 Naleving voorschriften
Afgezien van de in artikel 18 genoemde straf- of handhavingsmogelijkheden heeft de gemeente de mogelijkheid als er niet voldaan is aan de voorschriften ter zake van plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden in de omschreven de verleende instemming in te trekken.
Artikel 20 Bevoegdheid college
Afgezien van voornoemde preventieve en vooral correctieve of repressieve acties kan het college in voorkomende gevallen ook ingrijpen in het lopende proces en werkzaamheden (onder bepaalde voorwaarden) ook tijdelijk stil leggen. In dit artikel staat beschreven in welke gevallen dit kan.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen