Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Meerssen houdende regels omtrent rekenkamercommissie (Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeenten Beek, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen, Nuth en Valkenburg aan de Geul 2016) |
Citeertitel | Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeenten Beek, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen, Nuth en Valkenburg aan de Geul 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | Nieuwe regeling | 08-09-2016 |
Gelet op artikel 81 oa lid 1 van de Gemeentewet op grond waarvan de Raad bij verordening regels vast dient te stellen voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie indien geen rekenkamer is ingesteld als bedoeld in hoofdstuk IVa van de wet;
Overwegende dat de gemeente Meerssen reeds vanaf 2005 met 5 andere gemeenten samenwerkt in verband met het verrichten van onafhankelijk onderzoek door een regionale rekenkamercommissie en dat laatstelijk bij besluit van de Raad van de gemeente Meerssen d.d. 9-2-2012 een Verordening op de rekenkamercommissie werd vastgesteld;
Dat deze verordening op grond van de opgedane ervaring dient te worden geactualiseerd met name om te voorzien in een regeling van de kosten van vooronderzoek alsmede ter opheffing van enkele redactionele - / administratiefrechtelijke tekortkomingen;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Er is een regionale rekenkamercommissie die door de Raad van elke deelnemende gemeente wordt ingesteld op basis van artikel 81 oa van de Gemeentewet en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie;
De rekenkamercommissie benoemt uit haar midden de voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de secretaris. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt de door de rekenkamercommissie aangewezen plaatsvervangend voorzitter op als voorzitter.
Artikel 4 Eed / verklaring en belofte
Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing. De eed of verklaring/ belofte wordt door de leden van de aantredende rekenkamercommissie afgelegd in een raadsvergadering ten overstaan van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit, alsmede tijdelijk terugtreden
Het lidmaatschap van een lid eindigt in ieder geval
bij de aanvaarding van een functie die, conform artikel 81oa, lid 3 van de wet, onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;
Het formele werkgeverschap van de secretaris, waar het gaat om onderzoekswerkzaamheden die verricht worden voor Meerssen, ligt in handen van de Raad van Meerssen. Hij kan de contactfunctie en de coördinatie van de medewerking bij te verrichten onderzoekswerkzaamheden in handen van de griffier neerleggen;
De coördinatie van het werkgeverschap, waar het gaat om de dagelijkse aspecten uit de werkgeversen procesaansturing (zoals het gebruik maken van een rechtspositieregeling, het bijhouden van verlof e.d.), ligt in handen van de Raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul. Hij kan de uitvoering daarvan bij de griffier leggen;
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de Raden van de deelnemende gemeenten.
Artikel 9 Toetreden en uittreden
Indien één van de gemeenten Beek, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen, Nuth of Valkenburg aan de Geul wil uittreden uit de personele unie van de rekenkamercommissie gelden de volgende bepalingen:
In het eerste jaar van uittreden is de uittredende gemeente zijn volledige aandeel in de instandhoudingskosten van de rekenkamercommissie verschuldigd. De omvang van dat bedrag wordt gebaseerd op het aandeel van de uittredende gemeente in de instandhoudingskosten in het jaar voorafgaande aan de uittreding;
In het tweede jaar van uittreding is de uittredende gemeente twee/derde deel van zijn aandeel in de instandhoudingskosten van de rekenkamercommissie verschuldigd. De omvang van dat bedrag wordt gebaseerd op het aandeel van de uittredende gemeente in de instandhoudingskosten in het jaar voorafgaande aan de uittreding;
In het derde jaar van uittreding is de uittredende gemeente een/derde deel van zijn aandeel in de instandhoudingskosten van de rekenkamercommissie verschuldigd. De omvang van dat bedrag wordt gebaseerd op het aandeel van de uittredende gemeente in de instandhoudingskosten in het jaar voorafgaande aan de uittreding;
Naast de uittredingskosten als opgenomen in de bepalingen b t/m e van lid 1 van dit artikel, betaalt de uittredende gemeente een vergoeding aan de overige gemeenten voor de loonsomkosten (inclusief eventuele pensioen- en/of wachtgeldkosten). Deze vergoeding is gelijk aan het deel in de loonsomkosten waarvoor die gemeenten ten tijde van het laatste jaar van deelname werd aangeslagen en wel over de periode dat de overige gemeenten loonsomkosten (inclusief pensioen- en of wachtgeldkosten c.q. -plichten) hebben voor de op het moment van opzegging in dienst zijnde secretaris;
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De Raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de Raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de Raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de wet verstrekt desgevraagd aan de rekenkamercommissie controleprogramma’s en licht haar volledig in omtrent de resultaten van zijn controles door overlegging van rapporten of op andere door de rekenkamercommissie aan te geven wijze;
De rekenkamercommissie is bevoegd, indien en voor zover de gemeente uit anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt of daartoe toestemming heeft van de betrokken instellingen, ten aanzien van de volgende instellingen en over de daarbij genoemde periode, op de wijze als in de vorige leden van dit artikel bepaald, onderzoek te doen bij:
andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening over garantie heeft verstrekt ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft;
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de Raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken;
De rekenkamercommissie stelt betrokkene(n) in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, te reageren op de weergave van de feitelijke informatie (concept eindrapport zonder conclusies en aanbevelingen) zoals die door betrokkene(n) is/zijn verstrekt, informatie die verkregen is buiten betrokkene(n) om en op de gevolgtrekkingen door onderzoekers die de betrokkene(n) betreffen, alvorens aan opdrachtgever wordt gerapporteerd. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie voorts als betrokkenen worden aangemerkt;
De rekenkamercommissie biedt jaarlijks, tijdig voor de in artikel 191 van de wet bedoelde vaststelling van de programmabegroting, de Raad een onderzoeksprogramma aan en een ontwerp voor de begroting met toelichting;
De Raad stelt jaarlijks in zijn programmabegroting een budget beschikbaar voor de instandhoudingkosten van de rekenkamercommissie. Het budget voor de instandhoudingkosten wordt naar rato van het aantal inwoners per 1 januari van het voorafgaande jaar verdeeld over de gemeenten die hebben besloten deel te nemen aan de samenwerking in de vorm van een personele unie van de rekenkamercommissie. Ten laste van het budget voor de instandhoudingkosten worden gebracht:
De leden van de rekenkamercommissie worden door de gemeenten Beek, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen, Nuth en Valkenburg aan de Geul gevrijwaard tegen alle aanspraken van derden die direct of indirect, middellijk of onmiddellijk uit de uitvoering van de functie als lid van de rekenkamercommissie voortvloeien. De leden van de rekenkamercommissie zijn alleen aansprakelijk voor eventuele schade tijdens de uitvoering van een onderzoek indien er sprake is van opzet en/of grove schuld van de leden van de rekenkamercommissie zelf.
De door de Raad van de gemeente Meerssen bij besluit van 9-2-2012 vastgestelde verordening op de rekenkamercommissie 2012 wordt ingetrokken per 1 juli 2016;