Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Regio Gooi en Vechtstreek

Regeling Onbelaste reiskostenvergoeding (woon-werkverkeer)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRegio Gooi en Vechtstreek
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingRegeling Onbelaste reiskostenvergoeding (woon-werkverkeer)
CiteertitelRegeling Onbelaste reiskostenvergoeding (woon-werkverkeer)
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOnbelaste reiskostenvergoeding

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-201701-01-201701-07-2019Nieuwe regeling i.h.k.v. invoering IKB

21-11-2016

Blad gemeenschappelijke regeling

16.0009437

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Onbelaste reiskostenvergoeding (woon-werkverkeer)

 

Het dagelijks bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek

Overwegende:

dat het noodzakelijk is dat in lijn met de invoering van Individueel Keuzebudget (IKB) een hierop afgestemde nieuwe Regeling Onbelaste resikostenvergoeding (woon- werkverkeer) dient te worden vastgesteld;

Gelet op:

de bereikte overeenstemming in het Georganiseerd Overleg van 8 december 2016;

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende:

 

Regeling Onbelaste reiskostenvergoeding (woon-werkverkeer)

Artikel 1 Definities

  • Ambtenaar: hij die door of vanwege de Regio Gooi en Vechtstreek is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.

  • ARH: Arbeidsvoorwaardenregeling Hilversum.

  • Onbelaste reiskostenvergoeding: het geldbedrag dat jaarlijks onbelast mag worden verstrekt voor het afleggen van reiskilometers tussen woning en werk.

  • Bronnen: Individueel Keuzebudget.

    Voor de ambtenaren die vallen onder de werking van de CAO sector Ambulancezorg bestaan de bronnen uit: bovenwettelijke vakantie-uren, salaris en eindejaarsuitkering.

Artikel 2 Doel en reikwijdte

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op ambtenaren in dienst van de Regio Gooi en Vechtstreek, inclusief de ambtenaren die per 1 januari 2011 onder de werking van de CAO sector Ambulancezorg vallen.

  • 2.

    Deze regeling is een aanvulling op het Individueel Keuzebudget Regio Gooi en Vechtstreek.

  • 3.

    Voor de ambtenaren die vallen onder de werking van de CAO sector Ambulancezorg wordt voor deze regeling verwezen naar artikel 4.21.

  • 4.

    Deze regeling heeft tot doel eenduidige en toepasbare regels te stellen over het verstrekken van een onbelaste reiskostenvergoeding.

  • 5.

    Het doel onbelaste reiskostenvergoeding kan worden verkregen door afstand te doen van één of meerdere bronnen. Het doel onbelaste reiskostenvergoeding heeft een maximum van € 0,19 per afgelegde reiskilometer.

Artikel 3 Voorwaarden voor deelname

  • 1.

    Om het doel onbelaste reiskostenvergoeding te verkrijgen dient de ambtenaar ten minste 1,0 reiskilometer (enkele reisafstand) per werkdag af te leggen tussen zijn woning en zijn werk.

  • 2.

    De maximale afstand woon-werkverkeer is vastgesteld op 75 reiskilometer (enkele reisafstand).

  • 3.

    Op de hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding wordt de tegemoetkoming, verstrekt conform de verplaatsingskostenregeling Regio Gooi en Vechtstreek/artikel 4.14 CAO sector Ambulancezorg, in mindering gebracht.

  • 4.

    Gedurende periodes van afwezigheid zoals verlof – wegens vakantie, ziekte wegens arbeidsongeschiktheid of anderszins – of andere vormen van buitengewoon verlof als genoemd in hoofdstuk 6 van de ARH/CAO sector Ambulancezorg wordt geen onbelaste reiskostenvergoeding verstrekt voor zover deze volle werkwe(e)k(en) bestrijkt.

  • 5.

    Bij een fulltime dienstverband wordt uitgegaan van gemiddeld 214 reisdagen per kalenderjaar, het aantal reisdagen wordt voor ambtenaren met een deeltijd dienstverband naar rato berekend. Bij deze 214 werkdagen is al rekening gehouden met kortstondige afwezigheid wegens vakantie, ziekte en verlof.

Artikel 4 Procedure

  • 1.

    De ambtenaar die geïnteresseerd is in de regeling onbelaste reiskostenvergoeding kan bij de personeelsadministratie informatie inwinnen over de hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding voor het betreffende jaar.

  • 2.

    De werkgever is bereid om de ambtenaar het doel onbelaste reiskostenvergoeding te laten verkrijgen via het Individueel Keuzebudget Regio Gooi en Vechtstreek/artikel 4.21 CAO sector Ambulancezorg. Het bedrag dat door inzet van één of meerdere bronnen kan worden verkregen is gelijk aan reiskostenvergoeding als bedoeld in artikel 3:3 van deze regeling met in achtneming van bovenstaande voorwaarden.

     

    Onderstaande leden gelden voor de ambtenaren die vallen onder de werking van de CAO sector Ambulancezorg:

     

  • 3.

    Om aanspraak te kunnen maken op het doel onbelaste reiskostenvergoeding dient de ambtenaar een ondertekende “Overeenkomst onbelaste reiskostenvergoeding” te overleggen aan de werkgever.

  • 4.

    De onbelaste reiskostenvergoeding wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de door de ambtenaar in de “Overeenkomst onbelaste reiskostenvergoeding“ vermelde feiten en omstandigheden en op basis van de toepasselijke fiscale en premierechtelijke wet- en regelgeving.

  • 5.

    Ieder kalenderjaar dient een nieuwe “Overeenkomst onbelaste reiskostenvergoeding” door de ambtenaar aan de werkgever te worden overlegd om in aanmerking te blijven komen voor het doel via artikel 4.21 CAO sector Ambulancezorg.

  • 6.

    De ambtenaar dient schriftelijk te verklaren dat hij via uitruil van arbeidsvoorwaarden in het betreffende kalenderjaar afstand doet van bronnen met een geldwaarde gelijk aan de in lid 1 van dit artikel bedoelde doel. Daartoe dient hij het formulier “Overeenkomst onbelaste reiskostenvergoeding” volledig in te vullen en te ondertekenen.

  • 7.

    De onbelaste reiskostenvergoeding zoals bedoeld in lid 1 wordt door de werkgever aan de ambtenaar betaald na overlegging van de “Overeenkomst onbelaste reiskostenvergoeding” waarop de hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding is vermeld. De betaling geschiedt in december.

Artikel 5 Verplichtingen en gevolgen deelname

  • 1.

    Afhankelijk van de gemaakte keuzes en de individuele situatie van de ambtenaar kan deelname aan de regeling onbelaste reiskostenvergoeding bijkomende gevolgen hebben voor de opbouw van het Individueel Keuzebudget, eindejaarsuitkering, de pensioenopbouw, de sociale zekerheid en salaris-afhankelijke toelagen en uitkeringen. Deze gevolgen zijn voor rekening van de ambtenaar en worden niet gecompenseerd.

  • 2.

    De ambtenaar is verplicht elke wijziging in de persoonlijke omstandigheden, die van invloed kan zijn op de toepassing van deze regeling, terstond en schriftelijk aan de werkgever (personeelsadministratie) te melden.

  • 3.

    De ambtenaar is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn keuze. De werkgever erkent in dit verband geen aansprakelijkheid.

  • 4.

    Het inzetten van de bronnen als ruilmiddel tegen fiscale vrijstellingsmogelijkheden zal tot gevolg hebben dat de bronnen niet als loon voor de heffing van loonbelasting/premie volksverzekeringen of premies werknemersverzekeringen worden beschouwd

Artikel 6 Einde dienstverband

Wanneer het dienstverband van de ambtenaar eindigt in de loop van een kalenderjaar kunnen bronnen en doelen naar evenredigheid met de duur van het dienstverband worden ingezet. Zo nodig zal een (netto) verrekening plaatsvinden bij de beëindiging van het dienstverband.

Artikel 7 Overige bepalingen

  • 1.

    Het doel onbelaste reiskostenvergoeding kan belasting- en premievrij worden vergoed op grond van regelgeving van de belastingdienst en de uitvoeringsinstelling sociale verzekeringen.

  • 2.

    Indien bij controle door de inspecteur der belastingen of de inspecteur der uitvoeringsinstelling sociale verzekeringen blijkt dat de belasting- en premievrije vergoeding ten onrechte of tot een te hoog bedrag is uitbetaald en dientengevolge naheffing bij de werkgever plaatsvindt, dan komt deze naheffing voor rekening van de ambtenaar.

  • 3.

    De ambtenaar verklaart bekend te zijn met de inhoud van dit reglement en verplicht zich tot nakoming van de hierin opgenomen verplichtingen.

  • 4.

    Op dit reglement is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Artikel 8 Naleving van de regeling

Het dagelijks bestuur is belast met het toezicht op de naleving van deze regeling.

Artikel 9 Hardheidsclausule

In geval deze regeling in individuele gevallen leidt tot onredelijke uitkomsten zal het dagelijks bestuur afwijkend van deze regeling beslissen.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze regeling beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2017.

Aldus vastgesteld tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur gehouden op 21 november 2016.

J.J. Bakker

secretaris

P.I. Broertjes

voorzitter