Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening informatiebeheer |
Citeertitel | Verordening informatiebeheer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Informatiebeheer |
Externe bijlagen | Inhoudsopgave Samenvatting Bijlage relatie met modellen Toelichting |
Voor het eerst vastgesteld bij raadsbesluit van 24 maart 1999
Archiefwet 1995 (Stb.276), art. 30 lid 1, art. 31 en art. 32 lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2001 | 31-12-2016 | Onbekend | 19-09-2001 Gemeenteblad, 2001, 37 | RB 253 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
archiefbescheiden : 1. op enigerlei drager vastgelegde informatie: - door de gemeentelijke organen ontvangen of opgemaakt en naar haar aard bestemd daaronder te berusten;
- met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier rechten of functies op enig gemeentelijk orgaan zijn overgegaan;
- ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in de gemeentelijke archiefbewaarplaats opgenomen om daar te berusten;
2. reproducties, ongeacht hun vorm, bij of krachtens de wet in de plaats gesteld van de onder 1. bedoelde archiefbescheiden of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de wet zijn vervaardigd.
HOOFDSTUK 2 ARCHIEFBESCHEIDEN VAN GEMEENTELIJKE ORGANEN
De archiefbescheiden van de gemeente en haar organen vormen een samenhangend geheel en worden beheerd overeenkomstig de taakverdeling, vastgesteld en voortvloeiend uit de organisatieverordening en de daarop gebaseerde mandaatbesluiten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de informatievoorziening en de archief-bescheiden van de gemeente.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden met het informatiebeheer.
Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan het informatiebeheer zijn verbonden.
Burgemeester en wethouders stellen, met inachtneming van hetgeen daaromtrent bij of krachtens de wet is bepaald, voorschriften vast voor het informatiebeheer.
HOOFDSTUK 5 AFSTEMMING EN TOEZICHT
De gemeentesecretaris is belast met de onderlinge afstemming van het informatiebeheer bij de gemeentelijke organen.
De gemeentearchivaris ziet toe dat het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.
De gemeentesecretaris en de gemeentearchivaris kunnen de uitvoering van de in de artikelen 11 en 12 bedoelde werkzaamheden opdragen aan door hen aan te wijzen ambtenaren.
Degene die met het informatiebeheer is belast verstrekt aan de gemeentesecretaris en gemeentearchivaris of de in artikel 13 bedoelde ambtenaren alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van de in de artikelen 11 en 12 bedoelde taken noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden, alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.