Organisatie | Strijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | INTERNE KLACHTENREGELING STRIJEN 2008 |
Citeertitel | Interne klachtenregeling Strijen 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgmeester
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2008 | 08-02-2019 | nieuwe regeling | 19-02-2008 Het Kompas, 29-02-2008 | 2007/5412 |
HOOFDSTUK 1 BEGRIPS- EN ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen.
b. bestuursorgaan: 1. de gemeenteraad;
c. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een persoon,werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
Artikel 1.3 Klachtencoördinator
Deze klachtencoördinator heeft de volgende taken:
a. het registeren van alle bij de gemeente binnengekomen klachten;
b het verzenden van de ontvangstbevestiging aan de klager;
c. het informeren van de klager over de verdere procedure;.
d. de controle op de voortgang van de behandeling van klachten;
HOOFDSTUK 2 BEHANDELING MONDELINGE KLACHT
Een mondelinge klacht dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken nadat de gedraging heeft plaatsgevonden te worden geuit. Een klacht over een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt geuit ten overstaan van de betrokken leidinggevende. Mondelinge klachten over de gemeentesecretaris dienen te worden geuit ten overstaan van de burgemeester en mondelinge klachten over de griffier tegenover de voorzitter van de raad. Mondelinge klachten over de burgemeester of het college worden geuit ten overstaan van de gemeentesecretaris en mondelinge klachten over de gemeenteraad tegenover de griffier.
Mondelinge klachten worden mondeling afgedaan. Bij een mondelinge afdoening van een klacht wordt bij twijfel aan de klager een schriftelijke bevestiging van zijn tevredenheid gevraagd. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan, dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van een schriftelijke klachtbehandeling.
HOOFDSTUK 3 BEHANDELING SCHRIFTELIJKE KLACHT
Een klaagschrift is ondertekend en bevat ten minste:
a) de naam en het adres van de klager;
c) zo duidelijk mogelijk een omschrijving van de gedraging (datum, tijdstip) waartegen de klacht zich richt, jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden en de reden waarom klager meent bezwaar te moeten maken tegen de gedraging.
Artikel 3.4 Klacht niet-ontvankelijk
Een klacht is niet-ontvankelijk indien:
a. niet is voldaan aan de vereisten in artikel 3.1 en de klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen veertien dagen verstrekt nadat klager op deze tekortkoming is gewezen;
b. het een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van hoofdstuk 3 van deze regeling is behandeld;
c. het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;
d. de klager bezwaar had kunnen maken tegen de gedraging;
e. de klager beroep kan instellen of had kunnen instellen tegen de gedraging, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit;
f. de gedraging door het instellen van een procedure aan een andere rechterlijke instantie onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest;
g. de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is, dan wel zo lang terzake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is;
h. de gedraging langer dan één jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden.
Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. Artikel 9:12, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
Het bestuursorgaan stelt de klager en degene tegen wie de klacht is gericht binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Strijen
in zijn openbare vergadering, gehouden op 19 februari 2008,
de griffier, de voorzitter,
M.A. Bourdrez J.P.M. Klijs
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester
en wethouders op 26 februari 2008,
de secretaris, de burgemeester,
C.J. de Visser J.P.M. Klijs
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 26 februari 2008,
De burgemeester,
J.P.M. Klijs