Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Burgerparticipatie 2012 |
Citeertitel | Verordening Burgerparticipatie 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2012 | 01-01-2012 | 01-06-2015 | intrekking Wet WIJ | 16-02-2012 De Verbinding, 21-02-2012 | 01.08 B6-4 |
22-10-2009 | 22-02-2012 | Onbekend | 22-10-2009 De Verbinding, 09-02-2010 | Onbekend |
Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet werk en bijstand en Wet inburgering
De Raad van de gemeente Heumen;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 januari 2012;
Gelet op artikel 11 Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 47 Wet werk en bijstanden artikel 150 van de Gemeentewet;
Verordening Burgerparticipatie 2009 Wet maatschappelijke ondersteuning en Wet werk en bijstand.
Deze verordening verstaat onder:
Het beleid dat betrekking heeft op de prestatievelden drie tot en met zes van de WMO, alsmede het beleid wat met die deelgebieden direct raakvlakken heeft.
Het geheel van maatschappelijke terreinen waarop de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders aan het begrip ‘maatschappelijke ondersteuning’ vorm moeten geven, waarbij het accent valt op ondersteuning van kwetsbare groepen.
Het beleid dat betrekking heeft op de Wet werk en bijstand.
Het beleid dat betrekking heeft op de Wet inburgering.
e.Cliënt- en burgerparticipatie
De wijze waarop de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders uitvoering geven aan de inspraak- en medezeggenschap binnen het kader van de Wmo, Wwb en Wi.
Het betreft een proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen.
Het door de gemeenteraad ingesteld orgaan dat vorm geeft aan de door de gemeenteraadvastgestelde Wijze van uitvoering van inspraak en medezeggenschap binnen het kader van de Wmo, Wwb en Wi.
Degene die woonachtig is in de gemeente Heumen en een achterban vertegenwoordigt uit één van de prestatievelden van de Wmo of representant van een niet-georganiseerde groep van Wmo-vragers of een uitkering ontvangt of van een voorziening gebruik maakt ingevolge de wetten of regelingen, die aan de afdeling Sociale Zaken zijn opgedragen dan wel degene die een uitkering ontvangt krachtens de Algemene nabestaandenwet, alsmede degene die valt onder de categorie niet-uitkeringsgerechtigd, als bedoeld in artikel 7 Wwb, alsmede degene die valt onder de categorie inburgeringsplichtige of oudkomer, als bedoeld in artikel 1 Wi.
Voor begrippen die hier niet gespecificeerd worden, wordt aangesloten bij de Wmo respectievelijk Wwb, of Wi.
i. De burgeradviesraad Welzijn Wonen Zorg en Inkomen (WWZI) wordt in deze verordening vermeld als burgeradviesraad.
Artikel 2: doelstelling van de burgeradviesraad
De burgeradviesraad streeft deze doelstelling na voor prestatievelden drie tot en met zes van de Wmo en maakt daarvoor gebruik van een ruim repertoire aan hulpmiddelen en werkvormen om de relatie met burgers en achterbannen gestalte te geven. Voor de overige prestatievelden worden eigenstandige vormen ontwikkeld.
De burgeradviesraad krijgt van het college gevraagd en ongevraagd tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zullen deskundige ambtenaren een mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het Wmo-, Wwb- en Wi-beleidsterrein.
De burgeradviesraad heeft adviesrecht in de beleidsfases: visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen en beleidsuitvoering, waarbij in de fase beleidsvoorbereiding waar mogelijk coproductie zal plaatsvinden binnen door het college vastgestelde taakstellende kaders.
Het college stelt de burgeradviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft hierbij van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht.
De burgeradviesraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de burgeradviesraad informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijke karakter die hem ter beschikking staan, niet aan derden kenbaar maken.
Burgemeester en wethouders stellen een onkostenvergoeding vast voor de voorzitter en de leden. Daartoe, alsmede voor kosten als abonnement, cursussen en dergelijke, wordt in de jaarlijkse begroting een totaalpost opgenomen. Daarnaast zorgen Burgemeester en Wethouders ervoor dat er een secretaris beschikbaar is voor de burgeradviesraad.
3. Samenstelling, benoeming en werkwijze
Artikel 8: de voorzitter, taken en bevoegheden
Kandidaten voor het voorzitterschap worden geworven via een openbare oproep. De selectie vindt plaats door een commissie samengesteld uit drie personen waarvan minimaal één extern betrokkene. Vervolgens benoemen burgemeester en wethouders de voorzitter, de voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaar en is één maal herbenoembaar.
Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend en ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, het hoofd en de medewerkers van de afdeling Sociale Zaken en Vraagwijzer en aan personen en organisaties waarvan de burgeradviesraad wenst dat zij het verslag ontvangen.
Artikel 13: onvoorziene gevallen
Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders, de voorzitter van de raad gehoord hebbende.
Artikel 15: huishoudelijk reglement
Ten dienste van zijn functioneren stelt de burgeradviesraad een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de communicatie met de achterban wordt geregeld.
Artikel 16: wijziging verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de burgeradviesraad daarover is gehoord.