Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2016-2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2016-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën |
Externe bijlage | aanvraagformulier. Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2016-2018 |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 158
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2016 | 31-03-2017 | nieuwe regeling | 12-01-2016 Gemeenteblad 2016, afd 3B, nr 158 | Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 158 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA 2013) is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van het aanleggen van groene daken en groene gevels op bestaande gebouwen (ouder dan 5 jaar) met als doel een bijdrage te leveren aan het vergroenen van de stad, met als positieve effecten: het verhogen van de biodiversiteit, de groenbeleving, de leefkwaliteit, de regenbestendigheid, de geluidsdruk, het verminderen van CO2-emissies door energiebesparing en het tegengaan van de opwarming van de stad.
Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het college kan ieder kwartaal eenmalig per activiteit een subsidie verlenen voor de aanleg, op een bestaand dakoppervlak of bestaande gevel niet zijnde nieuwbouw - op grondgebied van de gemeente Amsterdam -, van:
a. een groen dak met een minimumoppervlak van 30 vierkante meter, met een aantoonbare minimale wateropslagcapaciteit van 20 liter per vierkante meter;
b. een groene gevel met een minimumoppervlak van 30 vierkante meter, die goed zichtbaar is vanaf de openbare ruimte.
Artikel 4a. Subsidiabele kosten
1. Subsidiabele kosten van de aanleg van een groen dak of groene gevel zijn kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor:
a. de ontwerp- en aanlegkosten;
b. het versterken van de bestaande dakconstructie t.b.v. de aanleg van een groen dak;
c. de verschuldigde en niet verrekenbare omzetbelasting.
2. In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:
Een subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door:
huurders van gebouwen, kantoren, bedrijfspanden, bijgebouwen, aan- of uitbouw, woonboten of woonwagens met akkoord van de eigenaar. Indien de aanvrager geen eigenaar is van het (bij)gebouw of de aan- of uitbouw, woonboot en woonwagen waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, verklaart de eigenaar, via ondertekening van de aanvraag - en het leveren van alle noodzakelijke documenten - zijn akkoord. De overheid treedt hierbij niet op als intermediair;
bewoners die uitkijken op te vergroenen daken en gevels. Indien de aanvrager geen eigenaar is van het (bij)gebouw of de aan- of uitbouw, kantoren, bedrijfspanden, woonboot of woonwagen waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, verklaart de eigenaar, via ondertekening van de aanvraag - en het leveren van alle noodzakelijke documenten - zijn akkoord. De overheid treedt hierbij niet op als intermediair;
Artikel 9. Aanvraagtermijn eenmalige subsidies
Aanvragen voor groene daken die in een kwartaal worden aangevraagd worden conform artikel 6 van deze regeling gerangschikt op een prioriteitenlijst. Aanvragen voor groene gevels worden meteen in behandeling genomen. De regeling loopt van maart 2016 t/m december 2018. Aanvragen die na 31 december 2018, worden ontvangen, worden niet in behandeling genomen.
Artikel 10. Beslistermijn op aanvraag
In afwijking van artikel 8 van de ASA 2013 beslist het college op een aanvraag voor een subsidie voor groene daken binnen 6 weken na het einde van het kwartaal, na ontvangst van een volledige subsidieaanvraag. Voor de aanvragen voor een subsidie voor groene gevels geldt een beslissingstermijn van 6 weken na ontvangst van een volledige subsidieaanvraag.
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Een aanvraag om verlening en vaststelling van subsidie op grond van Subsidieverordening extensieve groene daken stadsdeel Centrum, Subsidieregeling Groene Daken Stadsdeel Zuid of Nadere regels subsidie groene daken en muren Stadsdeel West 2014 waarop bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist wordt afgedaan volgens de bepalingen van Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2016-2018.
In de Agenda Groen is het doel opgenomen: toevoegen van 50.000 m2 extra groen dak. Dit doel is ambitieus. Om de doelstelling te kunnen behalen is samenwerking en ondersteuning nodig. Actieve samenwerking met de eigenaren van de daken: bewoners, ondernemers, scholen, woningbouwcorporaties en VvE's is van groot belang. De stad heeft vaak meer baat bij de aanleg van groene daken dan de individuele eigenaren. Voor hen wegen de kosten in veel gevallen niet op tegen de baten. De gemeente Amsterdam wil dan ook hen die een groen dak of groene gevel willen aanleggen ondersteunen door de kosten van de aanleg van een groen dak of groene gevel in bestaande bouw te subsidiëren.
De regeling van Amsterdam richt zich op oppervlakten vanaf minimaal 30 vierkante meter. Er is een maximaal bedrag per subsidieaanvraag van € 100.000,-. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 30,- of € 50,- per vierkante meter groen dak afhankelijk van de wateropslagcapaciteit zoals aangegeven in artikel 4 en 6 en een maximum van € 30,- of € 50,- per vierkante meter groene gevel afhankelijk van de constructie zoals aangegeven in artikel 4 en 6. De regeling is gericht op eigenaren, huurders, bewoners, en of bedrijven die groene daken en gevels aanleggen. Zij allen kunnen een aanvraag indienen / voorbereiden. Het betreft alle soorten gebouwen, kantoren, bedrijfspanden, bijgebouwen, aan- of uitbouw, woonboten, woonwagens en scholen.
Volledigheidshalve wordt benadrukt dat de subsidieaanvrager / eigenaar te allen tijde zelf verantwoordelijk is en blijft voor de bouwkundige staat van het gebouw en het voldoen aan de bouwregelgeving in het Bouwbesluit en de Bouwverordening, als ook voor het noodzakelijke onderhoud van het groene dak en de groene gevel.
De beoordeling of de dragende constructie van een gebouw voldoende draagkracht bezit om het groene dak te dragen en of het dak in de juiste staat verkeert, is a priori de verantwoordelijkheid van de subsidieaanvrager / eigenaar. De aanvrager / eigenaar dient altijd na te gaan of een omgevingsvergunning nodig is. In het subsidiebedrag is rekening gehouden met de kosten van bouwkundige berekeningen die in bepaalde situaties zijn vereist. Voor woonboten gelden geen wettelijke eisen voor de constructie bij de aanleg van groene daken.
Ook moet aanvrager / eigenaar rekening houden met eventuele welstandseisen.
Er is een aanvraagformulier opgesteld dat moet worden ingevuld en ondertekend door de eigenaar en met alle bijlagen moet worden opgestuurd naar https://www.amsterdam.nl/subsidies/. Als een subsidieaanvraag onvolledig is of noodzakelijke bijlagen ontbreken kan, indien niet is voldaan aan een oproep om het gebrek te herstellen, de aanvraag buiten behandeling worden gelaten.
Deze subsidieregeling met toelichting en een populaire samenvatting is te zijner tijd te vinden op de gemeentelijke website.
Gebouwen in de stad met een groen dak of een groene muur stralen minder hitte uit. Groen op een dak of tegen een muur werkt niet alleen verkoelend, maar heeft ook positieve effecten op gebied van waterberging, biodiversiteit, geluidsdruk, isolatie, educatie, recreatie, leefkwaliteit en luchtkwaliteit. Een groen dak met zonnepanelen is ook mogelijk en heeft als voordeel dat de zonnepanelen in combinatie met een groen dak meer rendement opleveren. Tussen 2010 en 2014 is in Amsterdam naar schatting 45.000 m2 dak vergroend. Daarmee beschikt Amsterdam op dit moment over circa 150.000 m2 groen dak. Dat zijn overwegend daken met een dun groenpakket met sedum of mos. De baten van een dak met een dik groenpakket zijn veel groter, zeker op gebied van waterbergend vermogen. Zo kan een daktuin met een dikke laag van 10-25 cm substraat 60 tot 90% van het regenwater vasthouden. De voorkeur gaat dan ook uit naar groene daken met een dik groenpakket, echter niet alle daken hebben hier voldoende draagkracht voor.
Dakterrassen vallen niet onder de doelstelling van de subsidieregeling. Indien bij de aanleg van dakterrassen een deel van het dak wordt omgevormd tot groen dak is dat deel wel subsidiabel mits aan de minimale oppervlakte en aan alle andere voorwaarden wordt voldaan. Plantenbakken zijn niet subsidiabel.
Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel geeft aan welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen. Zoals o.a. het minimumoppervlakte, de minimale wateropslagcapaciteit waaraan het groene dak moet voldoen, en dat een groene gevel alleen subsidiabel is als deze vanaf de openbare ruimte ook zichtbaar is. Ook is de regeling alleen gericht op bestaande gebouwen gelegen in Amsterdam waarbij geen onderscheid wordt gemaakt t.a.v. platte- en schuine daken. Voor nieuwbouwprojecten, nog te bouwen gebouwen en gebouwen jonger dan 5 jaar, wordt aangenomen dat een groen dak dan wel een daktuin of verticaal groen wordt meegenomen in het programma van eisen en het ontwerp. In een dergelijk geval zijn de kosten van een groen dak integraal onderdeel van de ontwerp- en nieuwbouwkosten zodat ze niet gesubsidieerd hoeven te worden. Met ‘aantoonbaar' wordt bedoeld productinformatie / productblad met daarin duidelijk vermeld het aantal l/m2 waterbergend vermogen (dus niet in vol.%) en de bijbehorende verwachte vertraging in de afvoer van regenwater.
Artikel 4a. Subsidiabele kosten
Met dit artikel wordt aangegeven dat alleen subsidiabele kosten meegerekend kunnen worden. Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' ontwerp- en aanlegkosten.
Bij de regeling hoort een fonds van maximaal € 1.650.000,-, met een looptijd van januari 2016 tot en met december 2018. Aanvragen voor groene daken worden op een kwartaal prioriteitenlijst geplaatst. De hoogste scorende aanvragen komen als eerste in aanmerking voor subsidie totdat het kwartaal budget is vergeven. Aanvragen die dan nog niet zijn gehonoreerd dingen automatisch mee in het volgende kwartaal. Aanvragen voor groene muren worden behandeld via volgorde van binnenkomst.
Artikel 6. Verdeelsleutel subsidieplafond
Hoe zichtbaarder het dak, hoe waardevoller. Een aanvraag voor een dak waar potentieel veel mensen op uitkijken krijgt een hogere waardering op dit criterium t.o.v. een aanvraag voor een groen dak waar potentieel weinig mensen op uitkijken. De aantrekkelijkheid van de planten voor insecten en het aantal plantensoorten zijn indicatoren waarmee de bijdrage van het groene dak / groene gevel t.a.v. biodiversiteit bepaald kan worden. Een openbaar toegankelijk groen dak wordt hoger gewaardeerd dan een ontoegankelijk groen dak. In een groene omgeving is de urgentie van waterberging op daken veel lager dan in een stenige omgeving met nagenoeg geen groen. Op basis van de 3DI kaart wordt Amsterdam in urgentie zones ingedeeld, afhankelijk van de locatie van het gebouw volgt een lage dan wel hoge score.
In dit artikel wordt duidelijk gemaakt hoe de beoordeling van de verschillende aanvragen plaatsvindt. Zo wordt er gebruik gemaakt van een kwartaal prioriteitenlijst waar de in eerste instantie goedkeurde aanvragen in opgenomen worden. Vervolgens worden deze aanvragen gescoord op basis van een vijftal criteria. Voor elk criterium kan een aantal punten worden gescoord. Daarnaast heeft elk criterium een bepaalde wegingsfactor waarmee de betreffende punten worden vermenigvuldigd. Al deze punten worden opgeteld wat leidt tot een totaalscore per aanvraag. Hoe hoger de totale score hoe hoger op de prioriteitenlijst.
Criterium a: 0 punt x 1 (wegingsfactor) = 0
Criterium b: 1 punt x 2 (wegingsfactor) = 2
Criterium c: 2 punt x 3 (wegingsfactor) = 6
Criterium d: 3 punt x 4 (wegingsfactor) = 12
Criterium e: 4 punt x 5 (wegingsfactor) = 20
Criterium a: 0 punt x 1 (wegingsfactor) = 0
Criterium b: 0 punt x 2 (wegingsfactor) = 0
Criterium c: 2 punt x 3 (wegingsfactor) = 6
Criterium d: 3 punt x 4 (wegingsfactor) = 12
Criterium e: 5 punt x 5 (wegingsfactor) = 25
Conclusie: aanvraag Y komt hoger op de lijst dan aanvraag X en daarmee ook eerder in aanmerking voor subsidie.
Ook wordt de reikwijdte van de regeling aangegeven, maximaal 50% van de subsidiabele kosten, het maximum bedrag per m2 en het maximum totaal bedrag per aanvraag. Een subsidieregeling is namelijk altijd slechts een bijdrage in de kosten en dus nooit een 100% bijdrage, voor het overige deel van de kosten is aanvrager zelf verantwoordelijk.
De regeling is gericht op eigenaren van gebouwen, kantoren, bedrijfspanden, woonwagens, woonboten, sportgebouwen, werven en scholen. Daaronder vallen ook: bedrijven, Verenigingen van Eigenaren, sociale verhuurders (Woningcorporaties).
Ook huurders, bewoners die uitkijken op te vergroenen daken en gevels en bedrijven die groene daken of gevels aanleggen kunnen een aanvraag voorbereiden / indienen, echter alleen met akkoord van de eigenaar, via ondertekening van de aanvraag en het leveren van alle noodzakelijke documenten. Er is altijd en uitsluitend sprake van een subsidierelatie tussen de gemeente en eigenaar. Dat betekent dat de subsidieaanvraag alleen door de eigenaar is ondertekend en dat de subsidie alleen wordt overgemaakt naar een bank of girorekening van de eigenaar. De gemeente treedt in geen geval op als intermediair tussen betrokken partijen.
De subsidieregeling staat wel toe dat aanvragen voor groene daken die afzonderlijk onder de 30m2 blijven worden gebundeld tot een gezamenlijke aanvraag van meerdere eigenaren waarbij minimaal 30m2 groen dak wordt gerealiseerd.
Voorheen waren scholen voor primair onderwijs in principe uitgesloten van het aanvragen van subsidie onder deze regeling. Door een wetswijziging die in werking is getreden per 2015 geldt deze uitsluiting niet meer, dus schoolbesturen voor primair onderwijs kunnen voortaan ook subsidie aanvragen. Alleen voor gymlokalen geldt echter dat aanpassing en buitenonderhoud in de wet niet aan de schoolbesturen is toevertrouwd. In beginsel geldt voor die gymlokalen de ‘Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting'. Wanneer uitkomst van een en ander zou zijn dat slechts een deel van een dak c.q. gevel onder de onderhavige regeling vergroend kan worden en een deel niet, zal bekeken worden of dit aanleiding kan zijn om onderhavige regeling bij wijze van uitzondering toch toe te passen.
Artikel 8. Bij de subsidieaanvraag verplicht in te dienen gegevens
Om te kunnen bepalen of een aanvraag aan het gestelde doel voldoet is het nodig dat verschillende documenten / overzichten overlegd worden. Alleen op basis van deze complete documenten kan worden bepaald of aan het vereiste is voldaan en in hoeverre de doelen bereikt worden. Conform ASA 2013 worden aanvragen t/m € 5.000,- direct vastgesteld. Echter, ook deze activiteiten maken deel uit van de prioriteitenlijst.
Voor aanvragen beneden de € 5.000,-, die op grond van de ASA worden vastgesteld zonder voorafgaande verlening, is het van belang dat de begrote kosten realistisch zijn. Dat voorkomt moeizame controles en terugvorderingen als de aanleg van de groene daken of gevels aanzienlijk goedkoper uitvallen. Voor onrealistische aanvragen is in artikel 11 voor deze categorie subsidies een aanvullende weigeringsgrond opgenomen die ziet op slecht onderbouwde begrotingen of offertes.
Gezien de systematiek van de regeling dat aanvragen voor groene daken per kwartaal worden gerangschikt op een prioriteitenlijst, in tegenstelling tot ‘wie het eerst komt, eerst maalt' is het noodzakelijk om de beslistermijn op de aanvraag daarmee gelijk te stellen.
Aan subsidie voor groene daken en gevels zijn een aantal eisen verbonden. Als aan deze eisen niet kan worden voldaan wordt er geen subsidie verstrekt en wordt de aanvraag als het ware geweigerd. Zo kan o.a. voor hetzelfde project geen gebruikt gemaakt worden van een subsidie voor groene daken of gevels van elders. Van een andere subsidieregeling, niet betrekking hebbende op groene daken en gevels, mag overigens wel gebruik worden gemaakt.
Voorts is een weigeringsgrond opgenomen voor aanvragen van subsidies onder de € 5.000,- die een onjuiste onderbouwing van de begrote kosten bevatten. Voor deze categorie subsidies is het immers niet mogelijk te hoge kosten te corrigeren bij vaststelling, omdat aanvragen van subsidies onder de € 5.000,- op grond van de ASA worden vastgesteld zonder voorafgaande verlening. Door deze bepaling is het mogelijk om met aanvragers in gesprek te gaan over aanvragen waarvoor de kosten onjuist zijn ingeschat - om controle en terugvordering te voorkomen.
Artikel 12. Aanvullende verplichtingen
Naast de inhoudelijk verplichtingen (artikel 8) zijn er ook procedurele verplichtingen, deze worden hier benoemd.
Er is een verplichting opgenomen dat de gesubsidieerde activiteiten ook volledig moeten worden uitgevoerd. Daarmee wordt buiten twijfel gesteld dat de subsidievaststelling op grond van artikel 4:57, eerste lid onder c. van de Awb kan worden ingetrokken of worden gewijzigd in het nadeel van de ontvanger als de activiteit niet (volledig) wordt uitgevoerd. De subsidie kan vervolgens op grond van artikel 4:57 van de Awb worden teruggevorderd. Dat is vooral van belang voor subsidies onder de € 5.000,-, die immers worden vastgesteld zonder voorafgaande verlening.
Om de subsidie vast te kunnen stellen zijn specifieke documenten noodzakelijk, welke dit zijn worden hier benoemd. Onder ander wordt verzocht om een kleurenkopie van de bankpas te verstrekken, deze is voor financiën noodzakelijk t.b.v. uitbetaling.
In uitzonderlijke gevallen kan het college subsidie verstrekken, zonder dat aan bepaalde voorwaarden, verplichtingen of eisen is voldaan.
De relatie met de vorige regelingen in Amsterdam, Subsidieverordening groene daken en muren gemeente Amsterdam, Subsidieregeling Groene Daken Stadsdeel Zuid en de Nadere regels subsidie groene daken en muren Stadsdeel West 2014, wordt aangegeven. Een aanvraag die is verleend op basis van een oude regeling, maar nog niet is vastgesteld, wordt op basis van de oude regeling vastgesteld.