Organisatie | Gooise Meren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Tegemoetkoming Premie Aanvullende Zorgverzekering Gooise Meren 2016 |
Citeertitel | Tegemoetkoming Premie Aanvullende Zorgverzekering Gooise Meren 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2017 | 01-01-2017 | 16-03-2018 | Onbekend | 08-11-2016 Onbekend | Onbekend |
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 4. Aanvraag en toekenning
Het inkomen van zelfstandige ondernemers wordt vastgesteld met de meest recente (maximaal twee jaar oude) definitieve aanslag inkomstenbelasting. Als deze definitieve aanslag niet aanwezig is, wordt het inkomen vastgesteld aan de hand van (maximaal twee jaar oude) de voorlopige aanslag in combinatie met de ingevulde aangifte over dat betreffende jaar.
Tot 31 december 2015 kregen chronisch zieken en gehandicapten een vergoeding voor, al dan niet gemaakte kosten in verband met deze ziekte en/of handicap. De vergoeding belandde echter niet bij de juiste doelgroep. Daarom is bij de afschaffing van de Wet tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten (WTCG) een gedeelte van de middelen overgegaan naar de gemeenten. De verwachting hierbij was dat de gemeente beter in staat is de middelen daar terecht te laten komen waar het echt nodig is. De middelen zijn niet geoormerkt en de gemeente is vrij deze middelen te besteden.
Tot 1 januari 2012 verstrekte de gemeente een bijdrage in een collectieve (aanvullende) zorgverzekering. Het aanbod van zorgverzekeringen is echter dermate groot dat mensen kiezen voor een zorgverzekering die bij hen past en geen gebruik maken van een collectieve (aanvullende) zorgverzekering. Daarom zal een nieuwe gemeentelijke regeling van kracht worden gebaseerd op individuele bijzondere bijstand.
Voor mensen met een inkomen op minimumniveau is het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering een financiële afweging. Immers deze kosten zullen volledig vanuit het (minimum)inkomen moeten worden bekostigd terwijl het inkomen beperkt toereikend is. Door het niet afsluiten van een aanvullende zorgverzekering gaan mensen minder vaak of niet naar de tandarts, de fysiotherapeut, etc. terwijl dit wel noodzakelijk is voor hun gezondheid. Een aantal mensen vraagt in een dergelijk geval individuele bijzondere bijstand aan voor deze noodzakelijke kosten maar daarbij wordt een aanvullende zorgverzekering wel als voorliggende voorziening beschouwd. Dat wil zeggen dat als iemand aanvullend verzekerd zou zijn geweest, het gedeelte wat die verzekering vergoedt in mindering wordt gebracht op de individuele bijzondere bijstand. Daardoor ontvangt iemand minder bijstand en moet zelf meer bijdragen.
Het doel van de regeling is daarom mensen met een minimuminkomen in staat te stellen een aanvullende zorgverzekering af te sluiten door een tegemoetkoming in de premie te verstrekken zodat zij de noodzakelijke medische zorg kunnen ontvangen. Voor de kosten die vervolgens nog niet worden vergoed, kan een aanvraag bijzondere bijstand worden ingediend.