Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Wijdemeren

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Wijdemeren
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Deze verordening vervangt per 1 januari 2017 de Legesverordening 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
  3. Paspoortwet, art. 2, tweede lid
  4. Paspoortwet, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201620-01-2017Nieuwe regeling

22-12-2016

gmb-2016-188365

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

De raad der gemeente Wijdemeren;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 november 2016;

Gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

BESLUIT

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’:

    het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in dezelfde kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’:

    het tijdvak dat loopt van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen voor een vergunning op grond van een hierna genoemd artikel van de Algemene Plaatselijke Verordening:

    • 1.

      artikel 2:10 (het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan), voor zover het gaat om spandoeken en aankondigingsborden;

    • 2.

      artikel 2:25 (evenementen)

    • 3.

      artikel 4:6 (overige geluidhinder);

    • 4.

      artikel 5:13 (inzameling van geld of goederen).

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • e.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • f.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een dienst, die is omschreven in de bij deze verordening behorende tarieventabel, wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk).

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 14 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De legesverordening 2016, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2015, vervalt met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van de ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2017’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van

22 december 2016.

De raad voornoemd,
de waarnemend griffier.
drs. D. de Heus
de voorzitter,
drs. M.E. Smit

Tarieventabel, bedoeld in artikel 5 van de Legesverordening 2017

Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 2014
Hoofdstuk 12Leegstandwet
Hoofdstuk 13Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 14Kansspelen
Hoofdstuk 15Telecommunicatie
Hoofdstuk 16Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 17Diversen
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Vermindering
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Intrekking of buiten behandeling stellen omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9Overige verstrekte diensten
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Standplaatsen
Hoofdstuk 3Seksbedrijven
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

nummeromschrijvingtarief (€)  
Titel 1Algemene dienstverlening    
       
Hoofdstuk 1 – Burgerlijke stand   
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het gemeentehuis op:    
1.1.1.1maandagochtend om 09:15 en 09:30 uur (exclusief trouwboekje)€ 0,00  
1.1.1.2dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend tussen 09:00 en 12:00 (exclusief trouwboekje)€ 76,00  
1.1.1.3maandag tot en met vrijdag op andere tijden, tot 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 404,00  
1.1.1.4maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 455,00  
1.1.1.5zaterdag tot 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 550,00  
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte of een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, op:    
1.1.2.1maandag tot en met vrijdag tot 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 253,00  
1.1.2.2maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 278,00  
1.1.2.3zaterdag tot 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 303,00  
1.1.2.4zaterdag vanaf 17.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 354,00  
1.1.2.5zaterdag vanaf 20.00 uur en zondag vanaf 13.00 uur (exclusief trouwboekje)€ 391,00  
1.1.3Het tarief bedraagt voor het -administratief- omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie€ 0,00  
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje of een duplicaat daarvan€ 25,10  
1.1.5Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 18,50  
1.1.6Het tarief bedraagt voor het beschikbaarstellen van getuigen van gemeentewege, per getuige€ 18,50  
1.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het benoemen van een eenmalige Babs€ 75,00  
1.1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie€ 505,00  
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
       
Hoofdstuk 2 – Reisdocumenten   
1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:    
1.2.1van een nationaal paspoort:    
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is. Geldig 10 jaar.€ 64,75  
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt. Geldig 5 jaar.€ 51,40  
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):    
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is. Geldig 10 jaar.€ 64,75  
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt. Geldig 5 jaar.€ 51,40  
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):    
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is. Geldig 10 jaar.€ 64,75  
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt. Geldig 5 jaar.€ 51,40  
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen. Geldig 5 jaar€ 51,40  
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:    
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is. Geldig 10 jaar.€ 50,50  
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt. Geldig 5 jaar.€ 28,50  
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,50  
       
Hoofdstuk 3 – Rijbewijzen   
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,90  
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:    
1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met€ 34,10  
1.3.2.2bij een aanvraag in verband met beschadiging of vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met€ 21,90  
1.3.3De verhogingen genoemd in onderdeel 1.3.2 zijn in voorkomend geval cumulatief verschuldigd.    
       
Hoofdstuk 4 – Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen   
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 12,90  
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.    
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking.€ 16,20  
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 23,50  
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen.€ 5,10  
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier.€ 18,70  
       
Hoofdstuk 5 – Verstrekkingen uit het Kiezersregister   
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet.€ 12,90  
       
Hoofdstuk 6 – Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens   
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:    
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,23  
 met een maximum per bericht van€ 5,00  
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s€ 22,50  
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,00  
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 22,50  
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt alleen de hoogste gevraagd.    
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,50  
       
Hoofdstuk 7 – Bestuursstukken   
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 128,00  
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 128,00  
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag€ 64,50  
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.2.1tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.2.1.1op de verslagen van de raadsvergaderingen€ 128,00  
1.7.2.1.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen (exclusief begroting en rekening)€ 128,00  
1.7.2.1.3op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 64,50  
1.7.2.1.4op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie (exclusief begroting en rekening)€ 128,00  
       
Hoofdstuk 8 – Vastgoedinformatie   
1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:     
1.8.1.1 een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:     
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,30  
1.8.1.1.2 in formaat A3 € 0,40  
1.8.1.1.3In afwijking van de onderdelen 1.18.1.1.1 en 1.18.1.1.2 bedragen de leges per pagina, bij minder dan 10 kopieën€ 0,00  
1.8.1.2 een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.2.1tot formaat A2 (420 x 594 mm)€ 3,25  
1.8.1.2.2tot formaat A1 (594 x 841 mm)€ 4,45  
1.8.1.2.3tot formaat A0 (841 x 1189 mm)€ 5,70  
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:     
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 7,90  
1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 7,90  
1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 7,90  
1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 7,90  
1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 7,90  
1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:     
1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 0,10  
1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie € 0,20  
1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 0,20  
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.4.1tot het verstrekken van een standaard makelaarsrapport met bestemmingsplaninformatie, eventuele aanschrijvingen, etc.€ 52,50  
1.8.4.2tot het verstrekken van een standaard makelaarsrapport met bestemmingsplaninformatie, eventuele aanschrijvingen, etc. indien de verstrekking binnen twee werkdagen wordt gevraagd en gedaan€ 76,50  
1.8.5Het tarief bedraagt voor het per post of per mail toezenden van A4 kopieën (niet in kleur) van informatie van een bestemmingsplan, per perceel€ 30,00  
1.8.6Indien een document als bedoeld in dit hoofdstuk in kleur op papier wordt verstrekt, wordt het voor dat document geldende tarief verhoogd met€ 1,00  
       
Hoofdstuk 9 – Overige publiekszaken   
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,35  
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn€ 12,90  
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening€ 12,90  
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 12,90  
       
Hoofdstuk 10 – Gemeentearchief   
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 18,50  
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk:het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.10.3Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.10.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.     
1.10.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitlenen van archiefbescheiden € 18,50  
       
Hoofdstuk 11 – Huisvestingswet 2014   
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.11.1tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014-  
1.11.2tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014-  
       
Hoofdstuk 12 – Leegstandwet   
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 271,00  
1.12.1.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woon-ruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet€ 135,50  
1.12.2Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven. Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.    
       
Hoofdstuk 13 – Winkeltijdenwet   
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.13.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet€ 64,50  
1.13.2tot het wijzigen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing€ 45,30  
       
Hoofdstuk 14 – Kansspelen   
1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor onbepaalde tijd (zie speelautomatenbesluit 2000):    
1.14.1.1voor één kansspeelautomaat € 226,50  
1.14.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.14.1.1 wordt het tarief, voor iedere volgende kansspeelautomaat verhoogd met: € 91,50  
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 63,50  
       
Hoofdstuk 15 – Telecommunicatie   
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 291,00  
       
Hoofdstuk 16 – Verkeer en vervoer   
1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.16.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 0,00  
1.16.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 0,00  
1.16.3tot het voor de eerste maal verkrijgen van een gehandicaptenparkeer-kaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 62,50  
1.16.4tot het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart of het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het BABW€ 33,00  
1.16.5tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats, voor de inrichting€ 120,50  
1.16.6tot het wijzigen van een onderbord met kenteken voor een gehandicaptenparkeerplaats€ 30,50  
       
Hoofdstuk 17 – Diversen   
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning of ontheffing, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 32,00  
1.17.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.17.2.1een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 32,00  
1.17.2.2gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 1,30  
1.17.2.3afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken – in zwart-witte kleur – voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.17.2.3.1per pagina op papier van A4-formaat€ 0,30  
1.17.2.3.2In afwijking van onderdeel 1.17.2.3.1 bedragen de leges per pagina op papier van A4 formaat, bij minder dan 10 kopieën-  
1.17.2.3.3per pagina op papier van een ander formaat€ 1,30  
1.17.2.4kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de subonderdelen 1.17.2.2 en 1.17.2.3 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk (voor tussen-liggende afmetingen wordt de naastgrotere in rekening gebracht):    
1.17.2.4.1tot formaat A2 (420 x 594 mm)€ 3,25  
1.17.2.4.2tot formaat A1 (594 x 841 mm)€ 4,45  
1.17.2.4.3tot formaat A0 (841 x 1189 mm)€ 5,70  
1.17.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 1,30  
1.17.3indien een document als bedoeld onder 1.17.2 in kleur wordt verstrekt, wordt het voor dat document geldende tarief verhoogd met€ 1,00  
1.17.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een gemeentelijke verordening, voor zover niet afzonderlijk en met name elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde of gedeelte daarvan€ 0,30 tot een maximum per verordening van € 45,00 
1.17.5Het tarief bedraagt voor het door of vanwege de gemeente doen van een naspeuring naar of in documenten, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor zover deze dienst niet elders in deze tarieventabel is vermeld, voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 15,90  
1.17.6indien een of meer documenten, waarvoor op grond van de legesverordening en deze tarieventabel leges verschuldigd zijn, op verzoek van de aanvrager per post worden toegestuurd en deze ook vanaf de website van de gemeente kunnen worden gedownload, worden de leges wegens afhandelingskosten verhoogd met€ 6,40  
1.17.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor overige nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas en water)€ 291,00  

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 – Begripsomschrijvingen   
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk of, voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaam-heid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2bouwkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;     
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
Hoofdstuk 2 – Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag   
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is25% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning zouden worden vastgesteld, met een minimum van € 206,50 en een maximum van € 8.940,00.  
2.2.2voor het beoordelen van een bouwplan aan Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht ‘Omgevingsvergunningsvrij bouwen' € 112,00  
       
Hoofdstuk 3 – Omgevingsvergunning   
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, indien de bouwkosten:    
2.3.1.1.1minder dan € 6.800 bedragen€ 387,00  
2.3.1.1.2€ 6.800 of meer, doch minder dan € 58.070 bedragen€ 387,00 + 3,11% van de bouwkosten voorzover deze € 6.800 te boven gaan 
2.3.1.1.3€ 58.070 of meer, doch minder dan € 175.900 bedragen€ 1.982,00 + 2,53% van de bouwkosten voorzover deze € 58.070 te boven gaan 
2.3.1.1.4€ 175.900 of meer, doch minder dan € 881.400 bedragen€ 4.963,00 + 2,20% van de bouwkosten voorzover deze € 175.900 te boven gaan 
2.3.1.1.5€ 881.400 of meer bedraagt€ 20.485,00 + 1,49% van de bouwkosten voorzover deze € 881.400 te boven gaan 
       
 Welstandstoets    
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 worden, indien een aanvraag wordt getoetst aan welstandscriteria door Mooi Noord-Holland (MNH) de leges verhoogd dan wel aangevuld met de volgende bedragen:    
2.3.1.2.1bij een toetsing door de volledige commissie0,19% van de bouwkosten plus € 30,30 ad-ministratiekosten, totaal maximaal € 2.020,00 per behandeling 
2.3.1.2.2bij een toetsing door de gemandateerde0,09% van de bouwkosten plus € 30,30 ad-ministratiekosten, totaal maximaal € 2.020,00 per behandeling 
2.3.1.2.3bij een toetsing door de kleine commissie0,13% van de bouwkosten plus € 30,30 ad-ministratiekosten, totaal maximaal € 2.020,00 per behandeling 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in subonderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2 wordt het tarief, voor een extra welstandstoets – indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is – verhoogd met:40% van de vergoeding zoals berekend op grond van subonderdeel 2.3.1.2  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in de subonderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.2 en 2.3.1.3 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een stempel voor definitieve goedkeuring na wijziging van een bouwplan in overeenstemming met het welstandsadvies van Mooi Noord-Holland€ 30,30  
2.3.1.5Indien vooroverleg met de WZNH supervisor in de volledige commissie, en/of de kleine commissie en/of met de gemandateerde plaatsvindt, wordt op de op grond van subonderdeel 2.3.1.2 berekende leges een korting verleend van:50%  
2.3.1.6In afwijking van het bepaalde in de subonderdelen 2.3.1.2 tot en met 2.3.1.4 worden, onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1, indien een aanvraag wordt getoetst aan welstandscriteria door Mooi Noord-Holland (MNH) voor het verkrijgen van een regulier welstandsadvies, de leges verhoogd dan wel aangevuld:    
2.3.1.6.1indien het welstandsadvies betrekking heeft op een reclameobject€ 61,35  
2.3.1.6.2indien het welstandsadvies betrekking heeft op een omgevings-vergunning, actitviteit slopen€ 102,25  
2.3.1.6.3indien het welstandsadvies betrekking heeft op een handhavingszaak of excessenregeling€ 122,70  
2.3.1.7Onverminderd het bepaalde in de subonderdelen 2.3.1.6.1 tot en met 2.3.1.6.3 wordt het tarief, voor een extra welstandstoets – indien zich tijdens de beoordeling van de in die onderdelen bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is – verhoogd met:40% van de vergoeding zoals berekend op grond van subonderdeel 2.3.1.6  
       
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.8Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:    
2.3.1.8.1een advies voor een bestaand bedrijf€ 750,00  
2.3.1.8.2een advies voor een nieuw bedrijf€ 880,00  
       
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.9Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges  
       
 Beoordeling aanvullende gegevens    
2.3.1.10Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€ 75,00  
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
2.3.2.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, indien de aanlegkosten:    
2.3.2.1.1minder dan € 5.250 bedragen€ 191,00  
2.3.2.1.2€ 5.250 of meer, doch minder dan € 52.500 bedragen€ 266,00  
2.3.2.1.3€ 52.500 of meer, doch minder dan € 156.600 bedragen€ 373,00  
2.3.2.1.4€ 156.600 of meer, doch minder dan € 1.050.500 bedragen€ 396,00  
2.3.2.1.5€ 1.050.500 of meer, doch minder dan € 2.101.000 bedragen€ 1.080,00  
2.3.2.1.6€ 2.101.000 of meer bedraagt€ 1.420,00  
2.3.2.2Onverminderd het overigens in onderdeel 2.3.2 bepaalde bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de aanlegactiviteit:25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
2.3.2.3Onverminderd het overigens in onderdeel 2.3.2 bepaalde bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€ 75,00  
       
2.3.3Planologisch strijdig gebruik    
2.3.3.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:    
2.3.3.1.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 314,00  
2.3.3.1.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 314,00  
2.3.3.1.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 3.120,00  
2.3.3.1.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 471,00  
2.3.3.1.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 1.920,00  
2.3.3.1.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 3.120,00  
2.3.3.1.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 3.120,00  
2.3.3.1.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 1.920,00  
2.3.3.1.9Indien er tevens een hogere waarde zoals bedoeld in de Wet geluidhinder nodig is (onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en subonderdelen 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.8):€ 1.200,00  
       
2.3.4Vervallen    
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
2.3.5.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, voor:    
2.3.5.1.1bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 0 t/m 100 m² € 720,00  
2.3.5.1.2bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 101 t/m 500 m² € 630,00 + 1,30 per m² 
2.3.5.1.3bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 501 t/m 2000 m²€ 1.090,00 + 0,48 per m² 
2.3.5.1.4bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 2001 t/m 5000 m²€ 1.860,00 + 0,13 per m² 
2.3.5.1.5bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van 5001 t/m 50.000 m²€ 2.370,00 + 0,033 per m² 
2.3.5.1.6bouwwerken met een bruto vloeroppervlak van meer dan 50.000 m² € 3.450,00 + 0,013 per m² 
2.3.5.2Indien het verzoek betrekking heeft op uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, wordt het legestarief als vermeld in 2.3.5.1 berekend, met dien verstande dat de verhoging per m² uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding.    
2.3.5.3Indien het verzoek betrekking heeft op uitbreiding van de inrichting en die uitbreiding beslaat minder dan 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte, wordt het legesbedrag vastgesteld op 10% van het bedrag, dat volgens onderdeel 2.3.5.1 wordt berekend, gerekend over de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte.    
2.3.5.4Indien het verzoek betrekking heeft op herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de hele inrichting, dan wel een gedeelte van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat, wordt 50% van het legestarief als vermeld in onderdeel 2.3.5.1 berekend, met dien verstande dat de verhoging per m² uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de herindeling, de interne verbouwing of het gewijzigd gebruik.    
2.3.5.5Indien het verzoek betrekking heeft op herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de inrichting, die minder beslaat dan 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte, wordt het legesbedrag vastgesteld op 5% van het bedrag, dat volgens onderdeel 2.3.5.1 wordt berekend, gerekend over de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte.    
2.3.5.6Indien binnen vier weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1, die aanvraag door aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges, mits de intrekking gecombineerd wordt met de intrekking van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning, activiteit bouwen.    
2.3.5.7Als op een later tijdstip dan genoemd onder 2.3.5.6 na het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 die aanvraag door de aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 35% van de geheven leges, mits de intrekking gecombineerd wordt met de intrekking van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning, activiteit bouwen.    
2.3.5.8Indien een vergunning als bedoeld in 2.3.5.1 is verleend wordt na intrekking geen restitutie verleend.    
2.3.5.9Indien op de aanvraag als bedoeld in 2.3.5.1 afwijzend wordt beslist, wordt op verzoek van de aanvrager teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges.    
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijdemeren aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van artikel 10, tweede lid van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijdemeren een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument, ingeval de restauratie- en/of sloopkosten:    
2.3.6.1.1.1minder dan € 6.800 bedragen€ 263,00  
2.3.6.1.1.2€ 6.800 of meer, doch minder dan € 58.070 bedragen€ 263,00 +1,72% van de restauratie- en/of sloopkosten voorzover deze € 6.800 te boven gaan 
2.3.6.1.1.3€ 58.070 of meer, doch minder dan € 175.900 bedragen€ 1.145,00 + 1,98% van de restauratie- en/of sloopkosten voorzover deze € 58.070 te boven gaan 
2.3.6.1.1.4€ 175.900 of meer, doch minder dan € 881.400 bedragen€ 3.478,00 + 1,72% van de restauratie- en/of sloopkosten voorzover deze € 175.900 te boven gaan 
2.3.6.1.1.5€ 881.400 of meer bedraagt€ 15.614,00 + 0,53% van de restauratie- en/of sloopkosten voorzover deze € 881.400 te boven gaan 
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht, ingeval het schadebedrag:    
2.3.6.1.2.1minder dan € 6.800 bedraagt€ 524,00  
2.3.6.1.2.2€ 6.800 of meer, doch minder dan € 58.070 bedraagt€ 524,00 +3,45% van het schadebedrag voorzover dit € 6.800 te boven gaat 
2.3.6.1.2.3€ 58.070 of meer, doch minder dan € 175.900 bedraagt€ 2.293,00 + 3,95% van het schadebedrag voorzover dit € 58.070 te boven gaat 
2.3.6.1.2.4€ 175.900 of meer, doch minder dan € 881.400 bedraagt€ 6.948,00 + 3,43% van het schadebedrag voorzover dit € 175.900 te boven gaat 
2.3.6.1.2.5€ 881.400 of meer bedraagt€ 31.147,00 + 1,03% van het schadebedrag voorzover dit € 881.400 te boven gaat 
2.3.6.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijdemeren aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van artikel 10, tweede lid van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijdemeren een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 128,00  
2.3.6.3In afwijking in zoverre van de onderdelen 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2 worden geen leges geheven voor een omgevingsvergunning voor het wijzigen van een gemeentelijk monument als de restauratie- of sloopkosten minder bedragen, dan wel het schadebedrag minder bedraagt, dan € 150.000. Over het meerdere zijn leges verschuldigd overeenkomstig de artikelen 2.3.6.1.1.1 t/m 2.3.6.1.1.5    
2.3.6.4Onverminderd het overige bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het tarief, voor de omgevingsvergunnning – indien de volledige monumentencommissie uit Alkmaar moet worden ingeschakeld – verhoogd met:€ 480,00 per door de monumenten-commissie besteed (gedeelte van een) uur  
2.3.6.5Onverminderd het overige bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het tarief, voor de omgevingsvergunnning – indien de gemandateerde monumentencommissie moet worden ingeschakeld – verhoogd met:50% van het welstandstarief zoals wordt berekend volgens subonderdeel 2.3.1.2   
2.3.6.6Onverminderd het overige bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het tarief, voor de omgevingsvergunning – indien gemandateerd monumentenadvies in lokale commissie (kleine plannen) wordt behandeld – verhoogd met:€ 124,00 per besteed (gedeelte van een) uur  
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
2.3.7.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidings-besluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: € 128,00  
       
2.3.8Uitweg/inrit    
2.3.8.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarop op grond van een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artkel 2.2, eerste lid, aanhef onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 214,00  
       
2.3.9Opslag van roerende zaken    
2.3.9.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:    
2.3.9.1.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 64,50  
2.3.9.1.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 64,50  
       
2.3.10Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.10.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
2.3.10.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Economische Zaken aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
       
2.3.11Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
2.3.11.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
       
2.3.12Indien een begroting als bedoeld in 2.3.10.1, 2.3.10.2 of 2.3.11.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.13Andere activiteiten    
2.3.13.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.13.1.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten€ 64,50  
2.3.13.1.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:    
2.3.13.1.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
2.3.13.1.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
2.3.13.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.1.2.1 of 2.3.13.1.2.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen en wijziging van een omgevingsvergunning    
2.3.14.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.14.1.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.    
2.3.14.1.1.1minder dan € 6.800 bedragen€ 387,00  
2.3.14.1.1.2€ 6.800 of meer, doch minder dan € 58.070 bedragen€ 387,00 + 3,11% van de bouwkosten voorzover deze € 6.800 te boven gaan 
2.3.14.1.1.3€ 58.070 of meer, doch minder dan € 175.900 bedragen€ 1.982,00 + 2,53% van de bouwkosten voorzover deze € 58.070 te boven gaan 
2.3.14.1.1.4€ 175.900 of meer, doch minder dan € 881.400 bedragen€ 4.963,00 + 2,20% van de bouwkosten voorzover deze € 175.900 te boven gaan 
2.3.14.1.1.5€ 881.400 of meer bedraagt€ 20.485,00 + 1,49% van de bouwkosten voorzover deze € 881.400 te boven gaan 
2.3.14.1.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 40% van de in de eerste fase berekende leges   
2.3.14.1.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een verleende vergunning, bedoeld in 2.3.14.1.1, bedraagt het tarief bij bouwkosten van:    
2.3.14.1.3.1minder dan € 6.800 bedragen€ 387,00  
2.3.14.1.3.2€ 6.800 of meer, doch minder dan € 58.070 bedragen€ 387,00 + 3,11% van de bouwkosten voorzover deze € 6.800 te boven gaan 
2.3.14.1.3.3€ 58.070 of meer, doch minder dan € 175.900 bedragen€ 1.982,00 + 2,53% van de bouwkosten voorzover deze € 58.070 te boven gaan 
2.3.14.1.3.4€ 175.900 of meer, doch minder dan € 881.400 bedragen€ 4.963,00 + 2,20% van de bouwkosten voorzover deze € 175.900 te boven gaan 
2.3.14.1.3.5€ 881.400 of meer bedraagt€ 20.485,00 + 1,49% van de bouwkosten voorzover deze € 881.400 te boven gaan 
2.3.15Advies    
2.3.15.1Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning:  het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsver-gunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
2.3.15.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.16Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.16.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 314,00  
2.3.16.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsver-gunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 4 – Vermindering   
2.4.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
       
Hoofdstuk 5 – Teruggaaf   
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.1.1Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:75% van de op grond van die onderdelen voor de betref-fende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.1.2Als een aanvrager op verzoek van de gemeente zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges. De teruggaaf bedraagt:100% van de op grond van die onderdelen voor de betref-fende activiteit verschuldigde leges. 
       
2.5.2Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.2.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25% van de op grond van die onderdelen voor de betref-fende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.2.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.2.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
       
2.5.3Minimumbedrag voor teruggaaf    
2.5.3.1Er wordt geen teruggaaf verleend op grond van dit hoofdstuk indien het bedrag van de teruggaaf minder is dan€ 214,00  
       
2.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
2.5.4.1Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.    
       
Hoofdstuk 6 – Intrekking of buiten behandeling stellen omgevingsvergunning   
2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is,€ 113,00  
2.6.2Het tarief bedraagt voor het buiten behandeling stellen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning€ 113,00  
       
Hoofdstuk 7 – Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project   
2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 214,00  
       
Hoofdstuk 8 – Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten   
2.8.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek in verband met het verkrijgen van een indicatie (principeverzoek) tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening25 % van de leges zoals deze bij een aanvraag zoals bedoeld in artikel 2.8.1.2 wordt vastgesteld.  
2.8.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 3.120,00  
2.8.1.3Het tarief onder 2.8.1.2 wordt, indien het bevoegd gezag de noodzakelijke gml-bestanden dient aan te leveren, verhoogd met€ 505,00  
2.8.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek in verband met het verkrijgen van een indicatie (principeverzoek) tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening25% van de leges zoals deze bij een aanvraag zoals bedoeld in artikel 2.8.2.2 wordt vastgesteld.  
2.8.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.920,00  
2.8.3Het tarief bedoeld in 2.8.1.1, 2.8.1.2 en 2.8.1.3 van dit hoofdstuk wordt verhoogd met extra kosten die de gemeente maakt, zoals de kosten van extern advies, van het opstellen van een partiële bestemmingsplanherziening e.d. Het bedrag van deze extra kosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Bij de toepassing van deze bepaling wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de extra kosten ter kennis van de aanvrager zijn gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.     
2.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een hogere waarde zoals bedoeld in de Wet geluidhinder€ 1.200,00  
       
Hoofdstuk 9 – Overige verstrekte diensten   
2.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
2.9.1.1een gedoogbeschikking bouw of ruimtelijke ordening€ 1.330,00  
2.9.1.2een gedoogbeschikking bouw of ruimtelijke ordening waarin sprake is van calamiteiten, overmacht of andere omstandigheden, die niet aan de aanvrager kunnen worden toegerekend€ 331,00  
2.9.2Indien op verzoek of krachtens wettelijk voorschrift een bodemrapport wordt beoordeeld, bedraagt het tarief:    
2.9.2.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 250,00  
2.9.2.2voor de beoordeling van een archeologisch onderzoek€ 250,00  
2.9.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het doen van nasporingen in een bouwdossier, een dossier Wabo, een dossier Wet milieubeheer en/of de bodemgesteldheid voor ieder daaraan besteed kwartier:€ 19,95  
2.9.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking€ 212,00  

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 – Horeca 
3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 380,00
3.1.2een aanvraag tot het wijzigen van een ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet verleende vergunning op basis van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 122,50
3.1.3een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet.€ 95,00
3.1.4het tarief onder 3.1.3 wordt vermeerderd met elke extra persoon dat op het aanhangsel moet worden vermeld (twee of meer) € 25,75
3.1.5een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 48,20
3.1.6een aanvraag tot het verlenen van een tijdelijke ontheffing als bedoeld in artikel 6 van de Drank- en Horecaverordening Wijdemeren 2014€ 48,20
3.1.7een aanvraag tot het verlenen van een permanente ontheffing als bedoeld in artikel 6 van de Drank- en Horecaverordening Wijdemeren 2014€ 144,75
3.1.8een aanvraag tot het verlenen van ontheffing van de schenktijden voor een paracommerciële inrichting als bedoeld in artikel 7 en 8 van de Drank- en Horecaverordening Wijdemeren 2014€ 10,30
3.1.9een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9 van de Drank- en Horecaverordening Wjdemeren 2014€ 48,20
3.1.10een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoel in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Wijdemeren 2014€ 255,00
3.1.11een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Wijdemeren 2014€ 64,50
     
Hoofdstuk 2 – Standplaatsen 
3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
3.2.1het verlenen van een vergunning om in de gemeente op de openbare weg op enigerlei wijze een standplaats in te nemen met de bedoeling om waren te verkopen:  
3.2.1.1Incidentele standplaats (min. 1 dag – max. 5 dagen)€ 64,50
3.2.1.2Vaste standplaats (voor onbepaalde tijd) € 257,00
3.2.2het verlenen van een vergunning om in de gemeente op de openbare weg op enigerlei wijze een standplaats in te nemen, zijnde een ideële standplaats, zoals bedoeld in het standplaatsenbeleid-
     
Hoofdstuk 3 – Seksbedrijven 
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 (seksinrichting) van de Algemene Plaatselijke Verordening Wijdemeren 2014€ 785,00
     
Hoofdstuk 4 – Splitsingsvergunning woonruimte 
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014€ 540,00
     
Hoofdstuk 5 – In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 
3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 64,50

Behoort bij raadsbesluit van 22 december 2016

De waarnemend griffier van de gemeente Wijdemeren,

drs. D. de Heus