Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Verlofregelingen 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerlofregelingen 2017
CiteertitelVerlofregelingen gemeente Zeist 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpIn verband met de overheveling van 14,4 uur bovenwettelijk verlof naar het IKB met ingang van 1 januari 2017, is de verlofregeling aangepast.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Ambtenarenwet, art. 125, Gemeentewet art. 160, CAR-UWO artikel 6:2:1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-01-2020art. Artikel 2 en artikel 6

06-12-2016

Gemeenteblad 2016, 179156

205067

Tekst van de regeling

Intitulé

Verlofregelingen 2017

Aldus besloten in de vergadering van 6 december 2016.

Verlofregelingen 2017

Verlofregelingen 2017

Inhoudsopgave

  • Artikel 1  Begripsomschrijvingen

  • Artikel 2  Basisvakantieverlof

  • Artikel 3  Uitbreiding lokale feestdagen

  • Artikel 4  Leeftijdverlof/diensttijdverlof

  • Artikel 5  Hardheidsclausule

  • Artikel 6  Inwerkingtreding

Artikel 1  Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Ambtenaar: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR, .

  • b

    Volledige betrekking: een betrekking waarbij de arbeidsduur maximaal 1836 uur per jaar omvat en de formele arbeidsduur 36 uur per week bedraagt (artikel 1:1 lid 1 sub k van de CAR).

  • c

    Deeltijdfactor: de breuk van de arbeidsduur volgens de aanstelling gedeeld door 36.

  • d

    Verlofkaart: de digitale kaart waarop de administratie wordt bijgehouden van het verlof;

  • e

    Diensttijd: het totaal aantal jaren in dienst van de overheid doorgebracht;

Artikel 2  Basisvakantieverlof

Lid 1

Een ambtenaar met een volledige betrekking heeft recht op een wettelijk vakantieverlof overeenkomstig artikel 6:2 CAR-UWO.

Lid 2

Een ambtenaar met een volledige betrekking heeft recht op een lokale toevoeging aan het bovenwettelijk vakantieverlof van 7,2 uur.

Lid 3

Voor ambtenaren met een parttime aanstelling geldt een aantal uren naar rato van de deeltijdfactor.

Lid 4

Het in het eerste lid genoemde vakantieverlof wordt voor de ambtenaar jonger dan 21 jaar vermeerderd met 7,2 uren, voor de ambtenaar jonger dan 20 jaar met 14,4 uren en voor de ambtenaar jonger dan 19 jaar met 21,6 uren.

Lid 5

Voor de berekening van het aantal vakantiedagen wordt één werkdag bij een volledige betrekking gelijk gesteld aan 7,2 vakantie-uren. Voor ambtenaren met een parttime aanstelling geldt een aantal uren naar rato van de deeltijdfactor.

Lid 6

Bij het opnemen van (vakantie)verlof wordt het aantal vakantie-uren afgeschreven, dat de ambtenaar op de desbetreffende dag(en) zou moeten werken.

Artikel 3  Uitbreiding lokale feestdagen

Voor zover de dienst dit toelaat wordt er naast de landelijke feestdagen zoals wordt vermeld in artikel 4:5, lid 3 CAR/UWO met behoud van bezoldiging niet gewerkt op: Goede Vrijdag en 5 mei.

Artikel 4  Leeftijdverlof/diensttijdverlof

Lid 1

  • a

    Het vakantieverlof wordt voor de ambtenaar, die vóór 1 januari 2007 in dienst is getreden bij de gemeente Zeist en in een kalenderjaar de leeftijd van 30 jaar bereikt, vermeerderd met 7,2 uren, vervolgens bij het bereiken van de leeftijd van 40 jaar opnieuw met 7,2 uren en verder bij elke vijf jaar ouder nog eens met 7,2 uren. Maximaal worden op grond van dit lid 43,2 uren extra verlof toegekend.

  • b

    Het verlof als bedoeld in het eerste lid wordt voor de ambtenaar die op of na 1 januari 2007 in dienst treedt bij de gemeente Zeist, te beginnen met een kalenderjaar waarin de ambtenaar de leeftijd van 45 jaar bereikt, vermeerderd met 7,2 uren en verder bij elke vijf jaar ouder opnieuw met 7,2 uren. Maximaal worden op grond van dit lid 28,8 uren extra verlof toegekend.

Lid 2

Het vakantieverlof van de ambtenaar wordt over het kalenderjaar waarin een diensttijd van 15 jaar, 25 jaar of 35 jaar wordt bereikt, alsmede over de daarop volgende jaren vermeerderd met respectievelijk 14,4, 21,6 en 36 uren.

Lid 3

De ambtenaar kan geen aanspraak maken op zowel het leeftijdsverlof, zoals bedoeld in het eerste lid, als het diensttijdverlof, zoals bedoeld in het tweede lid. Van toepassing is de hoogste uitkomst van het leeftijdsverlof of diensttijdverlof.

Lid 4

Voor ambtenaren met een parttime aanstelling geldt een aantal uren vermeerdering van het vakantieverlof op grond van dit artikel naar rato van de deeltijdfactor.

Lid 5

De inroostering van op weekbasis te werken uren wordt aan het begin van het jaar op de verlofkaart aangegeven volgens een specificatie van de ochtend- en middaguren per werkdag.

Artikel 5  Hardheidsclausule

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treft het college een bijzondere regeling.

Artikel 6  Inwerkingtreding

Lid 1

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017 en kan worden aangehaald als “Verlofregelingen gemeente Zeist 2017".

Lid 2

De regeling Verlofregelingen gemeente Zeist 2017 is vastgesteld door het College met het Collegebesluitnummer 0205067 d.d. 6 december 2016.

Lid 3

Middels een mailbericht d.d. 21 november 2016 is de bereikte overeenstemming met het Georganiseerd Overleg bevestigd.

Het college voornoemd,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

W.C.M. Lissenberg – van Dam drs. J.J.L.M. Janssen