Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Beleidsplan Minimaregelingen 2017-2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsplan Minimaregelingen 2017-2019
CiteertitelBeleidsplan Minimaregelingen 2017-2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017Nieuwe regeling

20-12-2016

2017 - Gemeenteblad - 11035

/2016bis 409

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsplan Minimaregelingen 2017-2019

Op 20 december heeft de gemeenteraad van de gemeente Rhenen het Beleidsplan Minimaregelingen vast gesteld voor de jaren 2017 tot en met 2019. Het beleidsplan beschrijft op welke wijze de gemeente financiële ondersteuning biedt aan inwoners met een laag inkomen

I Inleiding

 

 

Opdracht

We helpen mensen waar dat nodig is .

We willen dat alle inwoners van Rhenen, Achterberg en Elst kunnen deelnemen aan onze samenleving. Want mensen maken de samenleving. Zij doen op eigen kracht mee en ondersteunen elkaar in hun wijk of buurt. De gemeente organiseert ondersteuning voor hen die dat nodig hebben en geeft maatwerk .

We staan een goed minimabeleid voor. We zetten het recent vastgestelde minimabeleid voort. En we zorgen dat kinderen in achterstand extra aandacht krijgen.

Voor u ligt de uitwerking van het coalitie akkoord voor wat betreft het minimabeleid, onderdeel inkomensondersteuning.

 

Uitga ngspunten minimabeleid 201 7 -20 19

We willen iedereen een kans bieden om deel te nemen aan sportieve en sociale activiteiten. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar personen die al langere tijd zijn aangewezen op een laag inkomen, kinderen uit minimagezinnen en personen met hoge zorgkosten (chronisch zieken en gehandicapten). Daarbij willen we een armoedeval voorkomen.

Dit resulteert in de volgende inkomensondersteunende maatregelen:

  • Geld-terugregeling voor gezinsleden (GTR)

  • Geld-terugregeling extra voor kinderen (GTR-extra)

  • PC-regeling voor gezinnen met schoolgaande kinderen

  • Collectieve ziektekostenverzekering voor minima.

  • Toeslag voor gezinnen die langdurig zijn aangewezen op een laag inkomen (IIT)

  • Regeling meerkosten chronisch zieken en gehandicapten

  • Uitstroompremie voor personen die vanuit de bijstand regulier werk vinden

  • Vergoeding eigen bijdrage Kinderopvang

  • Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Daarnaast kennen we in Rhenen het Jeugdsportfonds en een Noodfonds en in juni 2016 heeft de gemeenteraad € 45.000 beschikbaar gesteld voor het Jeugdcultuurfonds.

Deze regelingen zullen we breed bekend maken. Doel hiervan is om het bereik te vergroten.

De regelingen die in deze nota beschreven zijn worden gefinancierd uit verschillende bronnen: het budget dat is opgenomen in de begroting voor bijzondere bijstand en minimaregelingen, het Participatiebudget, de middelen die door het Rijk zijn overgeheveld bij het opheffen van de WTCG en de CER en de Klijnsmamiddelen. Deze laatste lopen door tot en met 2018. Omdat er na 2018 onvoldoende dekking is voor dit beleid door het wegvallen van deze tijdelijke bronnen zal in 2018 verder gezocht moeten worden naar aanvullende middelen voor de voortzetting van het beleidsplan, of zal een nieuw beleidsplan moeten worden vast gesteld. Minimaregelingen zijn zogenaamde ‘open-einde-regelingen’ dat houdt in dat aanvragen niet geweigerd mogen worden omdat budgetten opgebruikt zijn.

Het Raadsvoorstel was gebaseerd op een beleidsplan voor de jaren 2017 en 2018. Na een amendement door Christenunie, SGP en PvdA wordt de looptijd van het beleidsplan gesteld op 2017 tot en met 2019. De benodigde dekking daarvoor wordt gevonden in extra structurele middelen die vanuit het Rijk zijn toegekend.

 

Opmerking

Minimabeleid is meer dan inkomensondersteuning. Succes kan dan ook alleen niet gemeten worden in euro’s en koopkracht. Het gaat er uiteindelijk om dat iedereen kan deelnemen aan onze samenleving. Inkomensondersteuning moet dan ook worden gezien als één van de instrumenten binnen het sociaal domein.

We staan een integrale aanpak voor, Armoedebeleid (incl.schuldhulpverlening) is niet alleen een kwestie van mensen helpen hun financiële situatie weer op orde te krijgen. Schulden en armoede hebben een oorzaak en als die niet bij de bron wordt aangepakt ontstaan er snel weer nieuwe schulden. In het beleidsplan schuldhulpverlening (mei 2017) gaan we hier verder op in.

 

II.Terugzien

Basis voor het beleid is het beleidskader 2012-2015. Het beleidskader 2012– 2015 “minimaal een kans om mee te doen” is in januari 2012 vastgesteld. Inmiddels is dit beleidskader op onderdelen niet meer actueel als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving en lokale besluitvorming op deelonderwerpen.

Het vigerende beleidskader is geëvalueerd. Hiertoe zijn gesprekken gevoerd met diverse partijen in Rhenen, is het gebruik van de regelingen, de omvang en de koopkracht van de doelgroep in kaart gebracht. Deze evaluatie is eerder gedeeld met college en raad en heeft gediend als input voor dit Beleidsplan Minimaregelingen 2017-2019.

Belangrijkste conclusies:

  • De doelgroep minima is de afgelopen jaren licht gestegen. De omvang van de doelgroep is tussen 2013 en 2015 met 14% gegroeid. Dit heeft te maken met de stijging van het aantal bijstandsgerechtigden.

  • Het aantal kinderen onder 18 jaar in huishoudens met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum gemeente Rhenen is 360.

  • De koopkracht van langdurig minima en chronisch zieken staat onder druk.

  • Huidig minimabeleid voldoet in grote lijnen, toch zijn er situaties denkbaar waarbij personen tussen wal en schip geraken.

  • Uitgaven bijzondere bijstand stijgen. In 3 jaar tijd zijn de uitgaven gestegen van € 83.000 naar

€ 212.000. Deze stijging heeft vooral betrekking op inrichtingskosten voor statushouders en kosten voor beschermingsbewind. Gemeenten kunnen hier slechts in beperkte mate invloed op uitoefenen.

•Bereik van de regelingen kan nog worden vergroot.

Gezien de evaluatie en de prioritering vanuit het college-akkoord zullen we ons voor het toekomstig beleid richten op

  • a.

    De brede doelgroep minima

  • b.

    Extra aandacht besteden aan de doelgroepen langdurig minima, kinderen en mensen met een chronische ziekte en/of handicap

  • c.

    Oog hebben voor maatwerk en noodhulp

  • d.

    Het bereik van de voorzieningen vergroten.

Hoe we dit doen, leest u in onderdeel Vooruithelpen.

 

III Vooruithelpen

Voor de periode 2017-2019 staan we een aantal maatregelen voor.

We maken daarbij onderscheid in

  • 1.

    Algemene minimavoorzieningen

  • 2.

    Minimavoorzieningen voor doelgroepen

  • 3.

    Uitvoering van beleid

De verschillende regelingen worden hieronder beschreven. De te onderscheiden regelingen zijn genummerd. Deels betreft het voortzetting van bestaand beleid. Als er beleid wordt aangepast

of nieuw beleid wordt geïntroduceerd zal dit worden aangegeven.

 

1.Algemeen

Iedereen doet mee !

1.1 Geld-terugregeling

Iedereen in Rhenen moet deel kunnen nemen aan maatschappelijke, culturele of sportieve activiteiten. Vaak kost dit geld. Voor minima kennen we een Geld-terug regeling.

Via de Geld-terug-regeling kan betrokkene kosten vergoed krijgen voor sportieve of culturele vrijetijdsbesteding. De Geldterug-regeling is voor het hele gezin. Elk gezinslid heeft recht op een bedrag voor culturele of sportieve vrijetijdsbesteding. Per gezinslid ontvangt men een bedrag van € 75 per kalenderjaar. Zo kunnen bijvoorbeeld kosten vergoed worden voor bioscoopbezoek, lidmaatschap van de bibliotheek, sportclub of internet abonnement.

We hanteren een inkomensnorm van 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Daarnaast hanteren we de in de bijstand gebruikelijke vermogenstoets. De bron van inkomen is niet relevant: De regeling staat open voor uitkeringsgerechtigden, werknemers in loondienst en ZZP-ers.

Aanpassing

Rhenen kende een maximum van € 300,- per gezin. Dit betekent dat gezinnen met meer dan 4 personen via deze regeling geen hogere vergoeding krijgen. Dit maximum laten we los. In het vervolg heeft elk gezinslid recht op een vergoeding van € 75.-

Naast het inkomen kijken we in voorkomende gevallen ook naar het besteedbaar inkomen. Dit betekent dat personen met een inkomen boven de 110%, maar waarbij als gevolg van beslagleggingen het besteedbaar inkomen onder de 110% komt, wel een beroep kunnen doen op de regeling.

 

1,2 Collectieve ziektekostenverzekering

De gemeente kent sinds 2007 een collectieve ziektekostenverzekering (CZV) voor minima. Deze verzekering is ondergebracht bij Menzis-verzekeringen en heet Garant Verzorgd. Menzis geeft korting op de premie, terwijl de gemeente een bijdrage levert voor extra dekking. Hierbij moet u denken aan vergoeding brillen, eigen bijdrage Wmo etc.

De verzekering van Menzis hanteert geen medische selectie. Iedereen is welkom, mits er geen sprake is van een betalingsachterstand. Naast de basisverzekering kent Menzis 3 aanvullende pakketten. Inwoners kunnen kiezen voor een pakket met beperkte dekking (pakket 1), bredere dekking (pakket 2) en uitgebreide dekking (pakket 3).

Hiermee biedt de gemeente een breed keuzepakket aan haar inwoners. De inwoners kunnen het pakket en dekking kiezen dat past bij hun behoefte. De inkomensnorm is in de afgelopen 2 jaar verhoogd van 110% naar 120% voor pakket 1 en 2 en 130% voor pakket 3.

 

1.3 Kwijtschelding van belastingen

Binnen de gemeente Rhenen bestaat er voor burgers de mogelijkheid om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen aan te vragen. Veel belastingsoorten die door de gemeente worden opgelegd komen in aanmerking voor kwijtschelding. Dit zijn:

  • Afvalstoffenheffing;

  • Rioolheffing;

  • Onroerende zaakbelasting;

  • Hondenbelasting (alleen voor de eerste hond)

De gemeente toetst aan de hand van de door het Rijk vastgestelde richtlijnen en normbedragen.

 

2.Doelgroepen

Extra armslag voor personen met een l angdurig laag inkomen

Aan de bijstand ligt het uitgangspunt ten grondslag dat het normbedrag, bedoeld ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan met inbegrip van een component reservering, in beginsel toereikend is. Toch kan de financiële positie van mensen die langdurig op een minimuminkomen zijn aangewezen onder druk komen te staan als er na verloop van tijd geen enkel perspectief lijkt te zijn om door inkomen uit arbeid het inkomen te verhogen. Om die reden kent de wet de mogelijkheid om voor deze groep een extra toeslag te verstrekken. Sinds 2015 heet dit de individuele inkomenstoeslag.

 

2.1 Individuele Inkomenstoeslag

De individuele inkomenstoeslag is niet gerelateerd aan bepaalde kosten. Het is een

inkomensondersteunende maatregel voor bepaalde personen die langdurig een laag inkomen

hebben en daarbij, gelet op de omstandigheden van die persoon, geen uitzicht hebben op inkomensverbetering

We hanteren hierbij een norm van 105% gedurende 3 jaar.

Hoogte toeslag per jaar: Alleenstaande € 350, Alleenstaande ouder € 450, (echt) paar € 500

Sinds 2015 geven we een extra toeslag van € 100 per inwonend kind jonger dan 18 jaar

 

Investeer in kinderen

“In 2014 groeiden 421 duizend minderjarige kinderen op in een huishouden met een laag inkomen. Dit komt neer op 12 procent. 131 duizend minderjarige kinderen leefden al vier jaar of langer in een huishouden met een laag inkomen.

Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen kunnen minder vaak meedoen aan activiteiten dan hun leeftijdsgenoten. Zo kunnen ze niet altijd mee op schoolreis en zitten ze minder vaak op sport of op muziekles. Voor meer dan de helft van de kinderen in huishoudens met een laag inkomen is er te weinig geld om regelmatig nieuwe kleren te kopen of om één keer per jaar een weekje op vakantie te gaan”. CBS- rapport mei 2016

In Rhenen is afgelopen jaren extra geld besteed aan kinderen in een huishouden met een laag inkomen. Veelal is daarbij geborgd dat de middelen ook daadwerkelijk ten goede komt aan de kinderen. Dit pallet aan kindmaatregelen kan gezien worden als een “kindpakket”

 

Hieronder worden ze beschreven.

Individuele Inkomenstoeslag

Zoals beschreven kennen we sinds 2015 een extra toeslag van 100,- per kind voor gezinnen met een langdurig laag inkomen

 

Geldterug-regeling

We kennen al de GTR-regeling van € 75,- per gezinslid voor gezinnen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm Voorgesteld wordt de maximum bijdrage van € 300 per gezin laten we los, dat wil zeggen dat ook bij het derde kind een bijdrage van € 75 wordt verstrekt.

De eigen bijdrage in de kosten voor de peuterspeelzaal worden toegevoegd aan de lijst van mogelijke bestedingsdoelen.

 

2.2Ge ldterug-regeling extra

We kennen een aparte regeling voor kinderen. Ook hier hanteren we een norm van 110% van de bijstandsnorm. Per kind is er een vergoeding van € 100 per jaar.

De regeling is bedoeld voor:

  • Cursussen kunstzinnige vorming

  • Kosten van een zwembadbezoek

  • Lidmaatschap hobbyvereniging, scouting, sportvereniging (met sportkleding en attributen) en toneel, dans, muziek of zangvereniging

  • Schoolreisjes, schoolkampen en schoolexcursies

  • Ouderbijdrage voor school

  • Huiswerkbegeleiding

Geborgd is dat de bijdrage wordt besteed aan kinderen.

 

2.3Co mputerregeling

Een gezin waarvan het inkomen niet hoger is dan 110% van de geldende bijstandsnorm. met inwonende kind(eren) in de leeftijd van 4 tot 18 jaar heeft recht op één computer per 4 jaar.

Dit stelt kinderen in staat huiswerkopdrachten uit te werken en/of deel te nemen aan de digitale wereld. Geborgd is dat de bijdrage wordt besteed aan een computer.

De regeling wordt wel iets aangepast.

De minimumleeftijd daalt van 6 naar 4 jaar, aangezien kinderen steeds eerder in aanraking komen met computers. De vergoeding was € 600 per 4 jaar. Dit wordt € 500 per 5 jaar. De huidige computers (inclusief software) zijn immers de afgelopen 5 jaar fors in prijs verlaagd.

 

2.4Jeugds portfonds en Jeugdcultuurfonds

In 2008 heeft de gemeenteraad besloten om deel te nemen aan het Jeugdsportfonds.

Het Jeugdsportfonds wil kinderen door middel van sport een kans geven zich positief te ontwikkelen. Sport vermindert de kans op overgewicht, sport verbroedert en voorkomt isolement.

Dankzij dit fonds kunnen deze kinderen de financiële middelen krijgen om te kunnen sporten.

Het fonds zorgt ervoor dat kinderen uit minima gezinnen kunnen gaan sporten. Maximale bijdrage voor bv. Contributie en sportmateriaal vanuit dit fonds is € 225,-- per kind per jaar. Het fonds betaalt rechtstreeks uit aan de sportverenigingen, bovendien controleert zij of kinderen ook daadwerkelijk zijn gaan sporten.

In 2014 is besloten om de komende 3 jaar maximaal € 15.000 per jaar te doneren aan het jeugdsportfonds. In 2014 en 2015 is per jaar € 5.000 besteed aan het Jeugdsportfonds; in 2016 is

€ 10.000 verstrekt. Dit stelt het fonds in staat om jaarlijks 60 kinderen te laten sporten. Daarnaast ontvangt het JSF ook giften van derden.

In 2016 heeft de gemeenteraad besloten € 45.000 beschikbaar te stellen voor het Jeugdcultuurfonds. Hiermee worden kinderen in staat gesteld om bijvoorbeeld muziekles te volgen of op andere manieren hun creatieve talenten ontwikkelen. Het JCF geeft een maximale bijdrage van € 450 per kind, per jaar.

Het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds zijn aanvullend op de GTR regelingen.

 

Overzicht kindpakket (gemiddelde vergoedingen per jaar)

IIT

GTR

GTR extra

Computer

JSF

JCF

Totaal

100

75

100

100

225

450

1.050

De Individuele Inkomens Toeslag (IIT) is vrij besteedbaar, Voor alle overige vergoedingen dient een betaalbewijs te worden overlegd.

 

Compenseer chronisch zieken en gehandicapten

Onderzoek leert dat chronisch zieken en gehandicapten te maken hebben met forse kosten (Nibud 2014). Zeker door een stapeling van kosten neemt hun draagkracht af. Daarbij komt dat per 1-1-2014 twee landelijke regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten zijn vervallen.

De doelgroep mist hierdoor een extra landelijke bijdrage van tussen de € 200 en € 500. Deze regeling was inkomensonafhankelijk. De gemeente Rhenen ontvangt via het gemeentefonds een bedrag van € 100.000 per jaar om lokaal maatwerk te verlenen voor de doelgroep. De gemeente Rhenen heeft ervoor gekozen de middelen in te zetten voor de chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen.

 

2.5 Collectieve ziektekosten verzekering pakket 3

Met de extra middelen is dekking in de collectieve ziektekostenverzekering per 1-1-2016 uitgebreid. Met het extra (gemeentelijk) vergoedingenpakket in pakket 3 is deze aantrekkelijk gemaakt voor met name chronisch zieken en gehandicapten. Dit pakket staat open voor huishoudens met een inkomen tot 130%.

Vergoedingen binnen de Menzis verzekering:

  • De eigen bijdrage Wmo is binnen alle drie de pakketten volledig gedekt (max 400,- per jaar)

  • Het eigen risico is binnen pakket 3 meeverzekerd (ad 380.- per jaar)

  • Pakket 3 is uitgebreid met extra vergoedingen (waaronder meer vergoedingen fysiotherapie)

  • De gemeente levert een bijdrage aan pakket 3 van ongeveer € 500 op jaarbasis

     

2.6 Vergoeding eigen bijdrage Wmo

Niet iedereen is bij Menzis verzekerd. Dit kan zijn vanwege betalingsachterstand bij de huidige zorgverzekeraar waardoor overstappen niet mogelijk is of om andere redenen. Ook deze groep met een inkomen tot 130% willen we toegang geven tot vergoeding van eigen bijdrage tot Wmo-voorzieningen.

 

Aanpassing

De eigen bijdrage tot € 400 per jaar kan via deze regeling worden vergoed (mits niet verzekerd bij Menzis).

 

2.7 Meerkosten chronisch zieken en gehandicapten

Nieuw is een regeling meerkosten chronisch zieken en gehandicapten van € 200,- per persoon. Deze regeling is bedoeld om indirecte zorgkosten, zoals hoge stookkosten of kledingslijtage, te compenseren.

We herintroduceren hiermee een regeling uit 2014. Deze regeling staat nu ook open voor personen van 65 jaar en ouder, mits zij voldoen aan de volgende criteria

Inkomen tot 110% van de bijstandsnorm en

  • Geldige indicatie (waaronder Wmo, CIZ, Wlz-indicatie of gehandicaptenparkeerkaart) of

  • Arbeidsongeschiktheidsuitkering (waaronder WAO, WIA,WAZ of Wajong-uitkering met een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80% - 100%) of

  • Bewijs dat volledige Eigen Risico Ziektekostenverzekering 2015 (ad 360,-) is betaald of

  • Bewijs dat betrokkene verzekerd is via Menzis (Garant 3)

Deze regeling wordt neergelegd in een beleidsregel.

Op deze manier kan de regeling eenvoudig /administratief worden afgehandeld door bureau minimaregelingen. Nader of medisch onderzoek is dan niet meer nodig.

 

3 . Uitvoering

 

Bied maatwerk

We kennen algemene minimaregelingen zoals hierboven beschreven. Ten opzichte van het vorig beleidskader zullen we naast de hoogte van het inkomen, ook meer gaan kijken naar het besteedbaar inkomen. Dit betekent dat inwoners die te maken hebben met beslag op salaris ook onder de regelingen kunnen gaan vallen. Zo hanteren we meer maatwerk.

 

3.1 Bijzondere bijstand

Naast de algemene minimaregelingen kennen we bijzondere bijstand voor individuele gevallen. Bijzondere bijstand wordt verstrekt als betrokkene wordt geconfronteerd met uit bijzondere omstandigheden voorvloeiende noodzakelijke kosten van bestaan die naar het oordeel van het college niet kunnen worden voldaan uit het reguliere inkomen, en waarvoor geen voorliggende voorziening is. Dit wordt altijd individueel beoordeeld.

Deze regeling zetten we ongewijzigd voort. Ook voeren we geen drempelbedrag in.

Wel zullen we de uitgaven scherp in de gaten houden. Op dit moment wordt een groot gedeelte van het budget besteed aan beschermingsbewind en inrichtingskosten. Dit is een landelijke trend.

 

Bied noodhulp

 

3.2 Stichting Noodfonds Rhenen

In 2015 is de stichting Noodfonds Rhenen opgericht vanuit een particulier initiatief. Deze stichting biedt ondersteuning aan inwoners van de gemeente die door omstandigheden onvoldoende middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien of om onvoorziene uitgaven te doen. Om voor hulp van het Noodfonds in aanmerking te komen moet er, om welke reden dan ook, geen gebruik gemaakt kunnen worden van een voorliggende voorziening zoals bijzondere bijstand of een andere regeling.

De stichting wordt voor het grootste gedeelte gefinancierd door de gemeente Rhenen met daarnaast financiële ondersteuning vanuit verschillende kerken en van particulieren. De gemeentelijke bijdrage wordt gedekt door de extra middelen voor armoede bestrijding die staatssecretaris Klijnsma ter beschikking heeft gesteld. Voor 2015 is een bedrag van € 8.525,00 door de gemeente aan subsidie verleend. Voor 2016 is een bedrag van € 9.150,00 toegekend. Voor de jaren 2017 tot en met 2019 is financiering in de dekking van dit beleidsplan opgenomen.

 

3.3 Voedselbank Neder Veluwe

In Rhenen maakten ongeveer 75 gezinnen in 2015 gebruik van de Voedselbank. Naar verwachting stijgt dit aantal nog in 2016. De gemeente Rhenen heeft in 2016 voor het eerst een financiële bijdrage aan de Voedselbank toegekend van € 3.000. Dit is betaald uit de Klijnsma middelen. Ook voor 2017 tot en met 2019 is voorzien dat we deze bijdrage leveren.

 

Bevorder particulier initiatief

 

3.4 Aanjaagsubsidie

Naast de voorzieningen die de gemeente aanbiedt, kunnen ook andere instanties activiteiten aan dedoelgroep aanbieden. Te denken valt aan een speelgoedbank, vakantiekampen, verjaardagbank, Sinterklaasbank, st. Leergeld etc.

Het is niet aan de gemeente om dit op te richten. Ook zal zij niet als enige een structurele financiële bijdrage leveren. Wel kan zij een appel doen op particulieren om dit te starten en de start mogelijk faciliteren. Dit past ook in de nieuwe visie op sociaal domein van de gemeente.

 

Werk moet lonen, voorkom armoedeval

 

3.5 Uitstroompremie

Keerzijde van minimabeleid is de armoedeval. Het moet immers wel lonen om vanuit een bijstandsuitkering te gaan werken

Rhenen kent nu al een uitstroompremie voor personen die vanuit de bijstand een reguliere baan vinden. Als zij deze baan vinden en uit de uitkering blijven hebben ze recht op een uitstroompremie van € 1.500. De uitstroompremie wordt gefinancierd vanuit het Participatiebudget.

 

3.6 Vergoeding eigen bijdrage kinderopvang /peuterspeelzaal

Nieuw

Mensen moeten gestimuleerd worden om vanuit de uitkering te gaan werken. Een eerste drempel kan optreden als ze geconfronteerd worden met extra kosten voor kinderopvang. Kinderopvang wordt grotendeels vergoed via de kinderopvangtoeslag. Dit loopt via de belastingdienst. Deze vergoeding is echter niet volledig.

Voor alleenstaande ouders die gebruik (moeten) maken van kinderopvang in verband met hun re-integratieverplichting of werk, wordt de eigen bijdrage vergoed. De vergoeding is gerelateerd aan de duur en omvang van het re-integratietraject of dienstverband.

Als betrokkene daadwerkelijk uitstroomt vanuit de bijstand, zal deze vergoeding nog een half jaar worden doorgezet. De vergoeding is dan gerelateerd aan de duur en omvang van het dienstverband.

De vergoeding eigen bijdrage kinderopvang wordt verder uitgewerkt in een beleidsregel. De financiering valt onder het Participatiebudget.

 

Vergroot bereik regelingen

Het bereik van de regelingen kan worden vergroot. We schrijven zoveel als mogelijk de doelgroep rechtstreeks aan. Daarnaast kiezen we voor een aanpak langs 3 lijnen.

 

Loket

De gemeente Rhenen is gestart met het samenbrengen van leden van het Sociaal Team, de Wmo en de afdeling Economie & Werk van de Gemeente Veenendaal op één plek, zodat er gemakkelijker een integrale aanpak ingezet kan worden. In het kader van een pilot is een consulent van de Gemeente Veenendaal elke donderdagochtend aanwezig voor vragen over de Participatiewet en onderdelen van het minimabeleid die door de Gemeente Veenendaal worden uitgevoerd. Deze zelfde consulent is beschikbaar voor het Sociaal team. Inwoners van inwoners van Rhenen kunnen ook dagelijks met hun vragen over de bijstand en minimaregelingen terecht bij de intaker van de dag in Veenendaal.

 

Intermediairs

De gemeente Veenendaal heeft cursussen ingekocht voor intermediairs en verwijzers. Het betreft

• Inkomensondersteuning over landelijke en lokale regels

• Formulierenbrigade

De cursus inkomensondersteuning duurt een dagdeel en wordt gegeven aan gemiddeld 12 personen per keer. Deze cursus is gegeven aan organisaties in Rhenen, Renswoude en Veenendaal.

In 2016 hebben ongeveer 120 verwijzers deelgenomen aan de cursus inkomensondersteuning

en 50 aan de cursus formulierenbrigade.

 

Websites/folders en publicaties

De gemeente Rhenen is (deels via de gemeente Veenendaal) verantwoordelijk voor/ of is geabonneerd op onderstaande websites

  • *

    www.sociaaldomeinrhenen.nl

  • *

    www.rhenen.nl

  • *

    Op de gemeentelijke website staan verschillende regelingen voor mensen met een laag inkomen, bovendien wordt ook verwezen naar onderstaande sites

  • *

    www.berekenuwrecht.nl

  • *

    De gemeente Rhenen is aangesloten op “Berekenuwrecht”. Via deze website kunnen inwoners via een eenvoudige rekentool toetsen of zij in aanmerking komen voor landelijke en lokale regelingen.

  • *

    www.155-red een bedrijf.nl

  • Bedoeld voor ondernemers in financiële nood

  • *

    Voorlichtingsfilmpjes over rechten en plichten Participatiewet worden op de website van Veenendaal geplaatst

  • Hierin wordt gewezen op rechten en plichten van bijstandsgerechtigden (o.a. taaleis, financiële regelingen, kostendelersnorm etc)

  • *

    www.gezondverzekerd.nl

  • *

    Hier kunnen inwoners kijken wat de voordelen zijn van de collectieve ziektekostenverzekering en of zij hiervoor in aanmerking komen

  • *

    www.minimaregelingen.nl

  • *

    Dit is de website van bureau minimaregelingen. Op de website staan de voorwaarden voor lokale regelingen. Ook is het aanvraagformulier te downloaden

  • Folders

  • *

    Schulden blijf er niet mee zitten

  • *

    Minimaregelingen Rhenen

 

4 Uitwerking

 

4.1 Doelgroep

 

Omvang en samenstelling doelgroep armoedebeleid gemeente Rhenen 2015

 

Bron: Minimascan Stimulansz sept. 2015

Bijstandsgerechtigden met inkomsten uit parttime arbeid, eigen onderneming etc, worden hier niet meegeteld binnen uitkering sociale verzekering

 

Aantal kinderen < 18 jr. in huishoudens met een inkomen tot …% van het sociaal minimum

 

 

 

Aantal huishoudens met een inkomen tot …% van het sociaal minimum

 

 

101%

105%

110%

115%

120%

125%

 

Inkomen uit arbeid

110

110

110

110

110

210

 

Inkomen uit eigen onderneming

110

110

110

110

110

110

 

Uitkering werkloosheid

0

0

0

0

0

0

 

Uitkering ziekte/arbeidsongeschikt

0

0

0

0

100

100

 

Uitkering ouderdom/nabestaanden

110

210

210

320

430

530

 

Uitkering sociale voorzieningen

140

140

140

140

140

140

 

Overig overdrachtsinkomen

0

0

0

0

0

0

 

Totaal

470

570

570

680

890

1.090

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

101%

105%

110%

115%

120%

125%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rhenen

250

360

360

400

400

560

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2 Inkomensnormen (per 1 januari 2016)

 

 

 

 

 

 

Personen 18 tot 21 jaar

100%

Norm 110% afgerond

Norm 120% afgerond

Norm 130% afgerond

Alleenstaand

228,10

251,00

274,00

297,00

Gehuwd of samenwonend beiden jonger dan 21 jaar

456,19

502,00

548,00

594,00

Gehuwd of samenwonend één persoon 21 jaar of ouder

888,15

977,00

1.066,00

1.155,00

Personen 18 tot 21 jaar met kinderen

100%

110%

120%

130%

Alleenstaand

228,10

251,00

274,00

297,00

Gehuwd of samenwonend beiden jonger dan 21 jaar

720,20

793,00

865,00

937,00

Gehuwd of samenwonend één persoon 21 jaar of ouder

1.152,16

1.268,00

1.383,00

1.498,00

Personen tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd

100%

110%

120%

130%

Alleenstaand

924,07

1.017,00

1.109,00

1.202,00

Alleenstaande ouder/verzorger

924,07

1.017,00

1.109,00

1.202,00

Gehuwd of samenwonend

1.320,09

1.453,00

1.585,00

1.717,00

Pensioengerechtigden

100%

110%

120%

130%

Alleenstaand

1.038,23

1.143,00

1.246,00

1.350,00

Alleenstaande ouder/verzorger

1.038,23

1.143,00

1.246,00

1.350,00

Gehuwd of samenwonend

1.418,31

1.561,00

1.702,00

1.844,00

Kostendelersnorm

100%

110%

120%

130%

Tweepersoonshuishouden (50% van norm gehuwd tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd = € 1.320,09)

660,05

727,00

793,00

859,00

Driepersoonshuishouden (43,33% van norm gehuwd tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd = € 1.320,09)

571,99

630,00

687,00

744,00

Vierpersoonshuishouden (40% van norm gehuwd tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd = € 1.320,09)

528,04

581,00

634,00

687,00

Vijfpersoonshuishouden (38% van norm gehuwd tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd = € 1.320,09)

501,63

552,00

602,00

653,00

Vermogensnorm 2016

 

Alleenstaande

5.920

Alleenstaande ouder

11.840

Gehuwden / samenwonenden

11.840

4.3 Financiële doorvertaling

 

Op basis van voorgesteld beleid

Uitgaven

2015

2016

2017

2018

2019

toelichting

GTR (extra)

33.000

28.000

28.000

28.000

28.000

Vergroten bereik

Iets verruimen doelgroep

Geen maximum bedrag grote

gezinnen

IIT

44.000

44.000

44.000

44.000

44.000

Geen wijziging

Computerregeling

15.000

17.000

17.000

17.000

17.000

Vergoeding lager, doelgroep groter

(leeftijd)

CZV

60.000

80.000

80.000

80.000

80.000

Meer aanmeldingen voor

CZV/Garant 3

Meerkosten CZG

-

 

28.000

28.000

28.000

Nieuwe regeling,

 

 

 

 

 

 

bereik gebaseerd op oude regeling

EB Wmo

-

5.000

5.000

5.000

5.000

Nieuwe regeling als achtervang

van CZV

Bijzondere bijstand

212.000

214.000

214.000

214.000

214.000

Meer inrichtingskosten statushouders,

mogelijk meer beschermingsbewind

Particulier initiatief

 

 

 

 

 

 

Jeugdsportfonds

5.000

10.000

10.000

10.000

10.000

Voor 2015, 2016 en 2017 vastgelegd

Jeugdcultuurfonds

 

45.000

 

 

 

 

Noodhulp

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

Tot en met 2016 toegezegd

Schuldhulpmaatje

6.000

9.000

9.000

9.000

9.000

Tot en met 2016 toegezegd

Voedselbank

 

3.000

3.000

3.000

3.000

Rhenen geeft in 2016 een financiële bijdrage

BAC

89.000

89.000

89.000

89.000

89.000

Geen wijziging

Kwijtschelding gemeentebelasting

77.600

77.600

77.600

77.600

77.600

 

Totaal

550.600

630.600

613.600

613.600

613.600

 

Dekking

2016

2017

2018

2019

Wtcg/CER

100.440

100.440

100.440

100.440

Uitkering in natura (IIT, minimaregelingen)

115.000

115.000

115.000

115.000

Bijzondere bijstand [1]

158.100

158.100

158.100

158.100

Individuele studietoeslag

10.956

17.978

21.935

21.935

Schuldhulpverlening

50.000

50.725

50.845

52.454

Klijnsma middelen schuldhulpverlening [2]

41.503

43.826

45.317

 

Klijnsma middelen overig [2]

15.000

15.000

15.000

 

Terugvordering bijzondere bijstand

30.000

30.000

30.000

30.000

Bijdrage gemeenteraad JCF eenmalig [3]

45.000

 

 

 

Bestuursprogramma 2015: armoedebeleid

9.000

 

 

 

Extra middelen vanaf 2017:

 

 

 

 

Armoedebestrijding kinderen

 

81.278

81.278

81.278

Armoedebestrijding ouderen

 

2.390

2.452

 

Kwijtschelding gemeentebelasting

77.600

77.600

77.600

77.600

Onttrekking uit reserve

 

 

 

 

Totaal beschikbaar

652.599

692.337

697.967

636.807

[1] In de voorjaarsrapportage is aangegeven dat het budget Bijzondere Bijstand wordt opgehoogd met € 30.000

naar aanleiding van de verhoogde instroom statushouders.

Het bedrag dat hier is opgenomen is inclusief deze verhoging..

[2] De Klijnsma middelen worden verstrekt tot en met 2018.

In Rhenen worden hieruit het Jeugdsportfonds, Noodfonds, schuldhulpmaatje en de bijdrage aan de

Voedselbank gefinancierd.

Daarnaast is in 2015 ook een deel van de kosten van Schuldhulpverlening uit dit budget betaald.

[3] De gemeenteraad heeft in 2016 eenmalig een bedrag van € 45.000 beschikbaar gesteld voor het Jeugdcultuurfonds.

Het is moeilijk een inschatting te maken van de periode waarvoor dit bedrag zal volstaan.

[4] De stand van de reserve armoedebestrijding op 1 januari 2016 is € 56.500.

[5] De extra middelen voor armoedebestrijding onder kinderen worden vanaf 2017 strucutureel verstrekt door het Rijk.

Voor nadere invulling met name in 2017 en 2018 wordt in het begin van 2017 een plan voorgesteld.

 

Bijlage 1

Minimaregelingen Rhenen 2017-2019

Algemeen:

De normen en het vrij te laten vermogen zijn gerelateerd aan de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Het maakt daarbij niet uit of iemand een uitkering heeft, in loondienst werkt of als ZZP-er actief is.

Personen met een hoger inkomen dan de 110% norm, maar waarbij beslag gelegd is op het inkomen, waardoor het besteedbaar inkomen op feitelijk onder de norm ligt, komen ook voor de regeling in aanmerking.

Studenten waren uitgesloten van de regelingen. Deze groep is niet langer uitgesloten, mits ze voldoen aan de voorwaarden.

 

Geld-terugregeling (GTR)

Voor wie

Van deze regeling kan ieder gezinslid gebruik maken als het gezinsinkomen niet hoger is dan 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Waarvoor

De GTR is een participatieregeling voor inwoners met een minimuminkomen. Jaarlijks kunnen zij de kosten van culturele en sportieve activiteiten terugkrijgen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de kosten van de bibliotheek, een sportvereniging etc. Voor een volledig overzicht zie bijlage 2.

Hoeveel

Maximaal € 75,00 per gezinslid per jaar. Dit vormt een gezinsbudget, waarbinnen de middelen vrij aangewend kunnen worden aan de genoemde activiteiten.

Wijze van aanvragen

Mensen met een bijstandsuitkering en gebruikers van de regeling ontvangen automatisch het aanvraagformulier thuis.

Voor anderen: Via Bureau Minimaregelingen

Regeling wordt uitgevoerd door AMC Consultancy b.v.

Wijziging

1.Ook ZZP-ers (met laag inkomen) komen hiervoor in aanmerking.

2.Nu is het gezinsbudget gemaximeerd op € 300,-. Dit betekent dat er voor gezinsleden vanaf 5 personen geen extra vergoeding wordt gegeven. Dit maximumbedrag vervalt.

Geld-terugregeling extra

 

Geld-terugregeling extra (GTR extra)

Voor wie

Voor elk kind van 4 tot 18 jaar dat deel uitmaakt van een gezin, waarvan het gezinsinkomen niet hoger is dan 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Waarvoor

De GTR extra is een participatieregeling voor kinderen. Jaarlijks kunnen zij de kosten van culturele en sportieve activiteiten terug krijgen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om muziekles en scouting. Voor een volledig overzicht zie bijlage 2.

Hoeveel

Maximaal € 100,00 extra per kind per jaar.

Wijze van aanvragen

Mensen met een bijstandsuitkering en gebruikers van de regeling ontvangen automatisch het aanvraagformulier thuis.

Voor anderen: Via Bureau Minimaregelingen

Regeling wordt uitgevoerd door AMC Consultancy b.v.

Wijziging

Personen met een hoger inkomen dan 110%, maar waarbij beslag gelegd is op het inkomen, waardoor het besteedbaar inkomen op feitelijk onder de norm ligt, komen ook voor deze regeling in aanmerking.

PC-regeling

 

PC-regeling

Voor wie

Voor een gezin waarvan het gezamenlijke inkomen niet hoger is dan 110% van de geldende bijstandsnorm en met inwonende kind(eren) in de leeftijd van 6 tot 18 jaar.

Waarvoor

Voor de aanschaf van een computer / printer of computerbenodigdheden (harddisk, software etc.).

Hoeveel

Maximaal € 500,00 per gezin per 5 jaar (mits het gezin voldoet aan de voorwaarden)

Dit was 600 per 4 jaar.

Wijze van aanvragen

Mensen met een bijstand ontvangen automatisch het aanvraagformulier thuis.

Voor anderen: Via Bureau Minimaregelingen

Regeling wordt uitgevoerd door AMC Consultancy b.v.

Wijziging

Eerder werd uitgegaan van een computer van € 600.- per 4 jaar.

In de afgelopen jaren zijn de kosten van computers (incl software) flink gedaald.

Voor € 500,- kan zeker een computer worden aangeschaft waarop kinderen hun huiswerk kunnen doen.

Collectieve ziektekostenverzekering

 

Collectieve ziektekostenverzekering

Voor wie

Voor iedere inwoner van de gemeente Rhenen met een inkomen dat niet hoger is dan 130% van bijstandsniveau (bij Garant 3).

Waarvoor

Deelname aan de basis- en aanvullende verzekering van Menzis. Er zijn aanvullende vergoedingen vanuit het gemeentelijke pakket.

Hoeveel

Menzis biedt 6% korting op de premie van de basisverzekering en 9% op de aanvullende verzekering. De bijdrage van de gemeente Rhenen verschilt per polis.

Wijze van aanvragen

Via www.gezondverzekerd.nl (alleen per 1 januari van ieder jaar). Uitvoering door Menzis.

Wijziging

Per 1 januari 2016 is de norm verhoogd naar 130%.

Bovendien is pakket 3 extra aantrekkelijk gemaakt voor personen met een hoge zorgvraag. De premie is weliswaar hoger dan bij pakket 1 en 2, maar dit pakket bevat een veel bredere dekking (waaronder eigen risico ad 385 per jaar).

De bijdrage van de gemeente in pakket 3 is bijna € 500 per jaar.

Tegemoetkoming eigen bijdrage WMO-voorzieningen

 

Tegemoetkoming eigen bijdrage WMO-voorzieningen

Voor wie

Voor iedere inwoner van de gemeente Rhenen met een inkomen dat niet hoger is dan 130% van bijstandsniveau en met een collectieve aanvullende verzekering van Menzis.

Waarvoor

Tegemoetkoming van de door het CAK geïnde eigen bijdrage voor WMO-maatwerkvoorzieningen (voor huishoudelijke hulp, begeleiding, hulpmiddelen of woningaanpassingen).

Hoeveel

Maximaal € 400,00 per jaar.

Wijze van aanvragen

Facturen van het CAK dienen ingeleverd te worden bij Menzis middels een declaratieformulier.

Wijziging

Niet iedereen is aangesloten bij de collectieve verzekering van Menzis.

In deze gevallen kan een beroep worden gedaan op dezelfde voorziening. Deze dient dan bij bureau minimaregelingen te worden aangevraagd.

Bijzondere bijstand

 

Bijzondere bijstand

Voor wie

Voor iedere inwoner met een inkomen rond bijstandsniveau. Draagkracht wordt vastgesteld en aan de hand daarvan wordt bepaald of er recht bestaat.

Waarvoor

Voor als iemand onverwacht voor bijzondere kosten staat, die om medische of sociale redenen nodig zijn en hij/zij daarvoor geen geld opzij heeft kunnen zetten. En als het onmogelijk is de kosten ergens anders vergoed te krijgen.

Hoeveel

Geen maximale hoogte. Dit verschilt per persoon en per situatie.

Wijze van aanvragen

Via gemeente Veenendaal. Personen met een bijstandsuitkering kunnen hun aanvraag doen bij hun inkomensmedewerker. Niet-bijstandsgerechtigden via de “Intaker van de dag”.

Individuele inkomenstoeslag

 

Individuele inkomenstoeslag

Voor wie

Voor iedere inwoner van Rhenen die 21 jaar of ouder is en drie jaar onafgebroken een inkomen tot 105% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm heeft gehad.

Voor wie niet

Personen met uitzicht op inkomensverbetering (waaronder studenten)

Personen die de afgelopen 12 maanden een maatregel hebben ontvangen ivm onvoldoende re-integratie inspanningen.

Waarvoor

Dit is een extra uitkering die iemand één keer per twaalf maanden kan aanvragen. Deze toeslag is met ingang van 1 januari 2015 in de plaats gekomen van de langdurigheidstoeslag.

De toeslag is bedoeld als extra (een aanvulling op het inkomen) om noodzakelijke uitgaven te kunnen doen zoals het kopen van een koelkast, wasmachine, eettafel of bijvoorbeeld een bankstel.

Hoeveel

• Alleenstaande: €350,-

• Alleenstaande ouder: €450,-

• (Echt-)paar: €500,-

Bij inwonende minderjarige kinderen wordt de toelage verhoogd met €100,- per minderjarig kind.

Wijze van aanvragen

Een aanvraagformulier kan bij de afdeling Economie & Werk van de gemeente Veenendaal worden opgevraagd. Er kan 1 keer per 12 maanden worden aangevraagd.

Jeugdsportfonds

 

Jeugdsportfonds

Voor wie

Gezinnen met kinderen van 6 tot en met 16 jaar (bij zwemles vanaf 5 jaar).

Inkomensnorm ouders/ verzorgers:

• Max. bruto (echt-)paar: €1.884,-.

• Max. bruto alleenstaande: €1.319,33.

• Bij hoger bruto inkomen met schulden: bewijs van de schulden opsturen.

Waarvoor

Contributie sportvereniging en / of sportspullen.

Hoeveel

Maximaal € 225,00 per kind per jaar (waarvan maximaal € 100,00 voor attributen). De vergoeding wordt rechtstreeks aan de vereniging uitbetaald.

Wijze van aanvragen

Via www.jeugdsportfonds.nl . Door leerkracht, hulpverlener, jongerenwerker, Economie & Werk Gemeente Veenendaal of maatschappelijk werker. Elk jaar opnieuw aanvragen.

Er kan géén aanvraag ingediend worden voor contributie die al is betaald of een seizoen dat al is afgelopen.

 

Meerkosten chronisch zieken en gehandicapten

Voor wie

a.Personen van 18 jaar of ouder die een voorziening ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hebben of beschikken over een geldige indicatie (waaronder Wmo, CIZ, Wlz-indicatie of gehandicaptenparkeerkaart);

b.Personen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WAO-, WIA- (WGA- en IVA), Wajong- of WAZ-uitkering) ontvangen; of een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW, of IOAZ met een ontheffing van de sollicitatieplicht op medische gronden.

c.Personen die kunnen aantonen chronisch ziek of gehandicapt te zijn. In ieder geval wordt dit aangetoond indien men een bewijs heeft dat het volledig wettelijk Eigen Risico Ziektekostenverzekering 2015 (ad 360,-) of 2016 (ad 385,-) is betaald;

Waarvoor

De aanname is dat deze groep extra kosten heeft. De middelen kunnen in principe vrij besteed worden.

Hoeveel

€ 200 per persoon.

Wijziging

De regeling wordt heringevoerd. Tevens wordt het toegankelijk voor personen ouder dan 65 jaar

Waarom

Uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep vaak geconfronteerd wordt met een opeenstapeling van eigen bijdragen, waardoor het risico op armoede wordt vergroot.

Bovendien loopt een gedeelte van deze groep landelijke inkomensvoorzieningen mis. Per 2015 zijn twee landelijke regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg en CER) komen te vervallen. Gemeenten hebben extra middelen gekregen om hier lokaal voorzieningen voor te treffen.

Bijlage 2: Overzicht vergoedingen vanuit GTR (extra)

Regeling

Onderwerp

 

 

Geld-terug-regeling

·bezoek bioscoop, schouwburg en evenementen (bijv. concerten) met de bijkomende kosten

·bus- en treinkaartjes incl. de Voordeelurenkaart NS

·computercursussen

·cursussen kunstzinnige vorming

·cursussen Open Universiteit, taal- en typecursussen

·eigen bijdrage peuterspeelzaal/kinderopvang

·kerktelefoon / kerkradio

·kindervakantieweek

·kosten van een tijdschrift / krantenabonnement

·kosten van zwembadbezoek

·kosten van horecabezoek

·kosten van internet

·lidmaatschap allochtonenorganisaties

·lidmaatschap bibliotheek

·lidmaatschap consumentenorganisatie

·lidmaatschap gehandicaptenorganisatie

·lidmaatschap hobbyvereniging

·lidmaatschap kruisvereniging

·lidmaatschap kunstuitleen

·lidmaatschap ouderenbond, vakbond, mannen- en vrouwenorganisaties

·lidmaatschap scouting

·lidmaatschap speel-o-theek

·lidmaatschap sportverenigingen

·kosten voor kleding en noodzakelijke sportattributen (Sportkleding wordt alleen vergoed in combinatie met het lidmaatschap van een sportvereniging)

·lidmaatschap toneel- dans- muziek- of zangvereniging

·lidmaatschap wijk- of buurtvereniging

·museum jaarkaart / CJP

·ontmoetingsgroep Stichting Welzijn Ouderen

·pasfoto’s voor paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs

·paspoort, identiteitsbewijs en rijbewijs

·schoolreisjes, schoolkampen en schoolexcursies

·schriftelijke cursussen

·seizoenkaart sportvereniging

Geld-terug-regeling Extra

·cursussen kunstzinnige vorming

·kosten van zwembadbezoek

·lidmaatschap hobbyvereniging

·lidmaatschap scouting

·lidmaatschap sportverenigingen

·kosten voor kleding en noodzakelijke sportattributen (Sportkleding wordt alleen vergoed in combinatie met het lidmaatschap van een sportvereniging)

·lidmaatschap toneel- dans- muziek- of zangvereniging

·schoolreisjes, schoolkampen en schoolexcursies

·ouderbijdrage aan het schoolfonds

·kosten huiswerkbegeleiding