Organisatie | Lingewaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Thuiswerkregeling Gemeente Lingewaal 2015 |
Citeertitel | Thuiswerkregeling Gemeente Lingewaal 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling heeft de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2017 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 10-11-2015 | . |
Het college van burgemeester en wethouders van Lingewaal,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
mede gelet op afspraken in de CAR-UWO 2009-2012;
met instemming van de ondernemingsraad;
tot het vaststellen van de navolgende regeling
Thuiswerkregeling Gemeente Lingewaal 2015
In de gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107 e is bepaald dat de raad de werkgever is van de griffier. Op grond van het raadsbesluit van 12 september 2013 heeft de raad zijn bevoegdheid om wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling Lingewaal ten aanzien van de griffier vast te stellen aan de werkgeverscommissie gedelegeerd.
De werkgeverscommissie griffie van de raad van de gemeente Lingewaal heeft 22 maart 2016 besloten de thuiswerkregeling Lingewaal 2015 op te nemen in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling ten aanzien van de griffier.
De werkgever stelt geen apparatuur, vergoeding en/of meubilair beschikbaar; de medewerker dient zelf te beschikken over een p.c., meubilair en alles wat nodig is om aan de ARBO vereisten te blijven voldoen. De werkgever zorgt in principe ervoor dat de thuiswerkmedewerker met alle (software)programma’s waarmee hij op kantoor werkt ook thuis kan werken.
1. De werknemer die thuis werkzaamheden verricht voor de gemeente heeft dezelfde verantwoordelijkheden op het gebied van naleving van het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente Lingewaal als op de formele werkplek. Hij is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens en aangelegenheden betreffende de werkgever, haar personeelsleden en relaties die hem tijdens de uitoefening van de functie ter kennis komen en zal passende maatregelen nemen om die geheimhouding ook bij het thuiswerken te waarborgen.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Lingewaal,
Gemeentesecretaris Burgemeester
ir. C. Verweij L.H.M. van Ruijven-van Leeuwen
In de CAO 2009 – 2012 is geconstateerd dat er een toenemende behoefte is aan meer flexibele werkvormen zoals thuiswerken. Partijen zijn overeen gekomen dat elke gemeente een thuiswerkregeling opstelt. In januari 2014 is door het MT van Lingewaal besloten dat thuiswerk incidenteel wordt toegestaan in overleg met de leidinggevende, en dat geen faciliteiten door de gemeente worden aangeboden. In 2015 blijkt in Lingewaal ook behoefte te zijn voor ook structureel thuiswerken. Bovendien komt er vanaf 2015 een wettelijk recht hun werktijden flexibel in te delen.
Thuiswerken bij Gemeente Lingewaal vindt – op verzoek van de medewerker - alleen plaats in de eigen woning en is daarmee een bijzondere vorm van het nieuwe werken. Iedere afdeling is vrij in en verantwoordelijk voor de organisatorische invulling van thuiswerken. Voor de afspraken tussen de leidinggevende en de medewerker, die wenst gebruik te maken van thuiswerken, is het van belang om het organisatie en afdeling belang in overweging te nemen. Soberheid en doelmatigheid staan voorop bij de thuiswerkregeling.
De algemene spelregels zijn de volgende:
1. recht om een verzoek in dienen.
Thuiswerken wordt alleen op verzoek van de medewerker toegestaan. Het MT toetst de inpasbaarheid van thuiswerken aan de concrete situatie binnen de afdeling.
Gebruikmaking van de overeenkomst Thuiswerken 2015 is dwingend voorgeschreven zodra langer dan een maand volgens rooster thuis wordt gewerkt. In beginsel zijn de partijen vrij hoe afspraken in te vullen. De achterliggende gedachte is dat controleerbaar moet zijn neergelegd met welke doelen en onder welke voorwaarden tot thuiswerken is gekomen.
Thuiswerken vraagt van het management een andere manier van leidinggeven. De regeling gaat uit van werken vanuit vertrouwen en ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Hierbij worden zo min mogelijk beleid en regels vastgelegd.
De sturing zal resultaatgericht moeten zijn. Dat laat overigens onverlet dat van de thuiswerkende medewerker discipline en productiviteit mag worden verwacht, en dat hij op (het nakomen van) afspraken mag worden aangesproken.
Thuiswerken stelt eisen aan de ict-omgeving. De gemeente Lingewaal heeft voor 10 personen inbelfaciliteiten ingekocht van in totaal € 15.000. Van deze inbelfaciliteiten wordt onder meer gebruik gemaakt door de medewerkers die structureel thuiswerken.
Uit het ARBO-besluit blijkt dat het college verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de thuiswerk plek. Dat betekent dat die plek door het college dient te worden gecontroleerd op de voorwaarden die de ARBO-wet daaraan stelt. De controle van de werkplek dient in de afspraken met de thuiswerker te worden opgenomen. Immers, betreding van de woning is een inbreuk op de privacy, waarvoor de medewerker toestemming moet geven. De medewerker geeft in beginsel zelf aan de hand van een verklaring aan thuis over een adequate werkplek te beschikken; dat wil zeggen over een werkplek te beschikken die reeds aan de ARBO-vereisten voldoet. Deze verklaring ontslaat de gemeente weliswaar niet van haar plicht dit te controleren, maar maakt het mogelijk om met thuiswerken aan te vangen. Later dient echter wel controle op de werkplek plaats te vinden. Wijzigingen in de werkplek, waardoor niet meer aan alle ARBO-normen wordt voldaan leiden ertoe dat de toestemming om te thuiswerken zal worden ingetrokken, tenzij de medewerker maatregelen treft die zijn gericht op het herstellen van de werkplek zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. Daarover zal de medewerker zijn leidinggevende moeten informeren. De gemeente neemt de kosten van herstel niet voor haar rekening. De verklaring van de thuiswerker dat hij over een geschikte werkplek beschikt, maakt het mogelijk voorbij te gaan aan de verplichting van het college om een doelmatige zitgelegenheid en een doelmatig werkblad of een doelmatige werktafel ter beschikking te stellen (artikel 5.15 ARBO-besluit). Het tweede lid van dit artikel ontslaat het college namelijk van die verplichting, indien de thuiswerker reeds uit eigen hoofde over de bedoelde voorzieningen beschikt.
Hetgeen verder niet in de regeling is opgenomen is vatbaar voor overleg tussen bestuurder en ondernemingsraad. Op basis van de uitkomsten van dat overleg kunnen vervolgens afspraken worden gemaakt tussen leidinggevende en medewerker.
Naam medewerker______________________________________
Naam leidinggevende____________________________________
Afdeling______________________________________________
Aanvang thuiswerken:________Einde thuiswerken:________
Ondergetekende verklaart dat zij/hij:
Datum: _______________________________
Handtekening medewerker: ________________________________
Datum: __________________________________
Handtekening: ________________________________________
Na ondertekening van deze overeenkomst stuurt de leidinggevende een kopie naar de afdeling Bedrijfsvoering & Ondersteuning/Personeel & Organisatie.