Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels schuldhulpverlening Schiedam 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Schiedam 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2012 | 04-07-2018 | nieuwe regeling | 17-07-2012 Nieuwe Stadsblad, 25-07-2012 | 12INT00307 |
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Schiedam van 18 jaar en ouder behoren tot de doelgroepschuldhulpverlening.
Alvorens het college besluit tot weigering dan wel beëindiging van schuldhulpverleningomdat de inlichtingenplicht of medewerkingsplicht niet wordt nagekomen wordt verzoekereenmaal een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, degevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.
In afwijking van het eerste lid wordt schuldhulpverlening geweigerd indien minder dantien jaar voorafgaande aan de dag waarop de aanvraag is ingediend, door verzoekereen traject schuldregeling of het wettelijk traject op grond van de Wsnp succesvol isdoorlopen of is beëindigd wegens schending van verplichtingen als bedoeld in artikel 6 en artikel 7 van de wet.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Schiedam op 17 juli 2012.
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting op de beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Schiedam 2012
De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is per 1 juli 2012 in werking getreden. Deze wet heeft als doel de effectiviteit van de schuldhulpverlening te vergroten. In de wet is opgenomen dat gemeenten de aanpak van schuldhulpverlening in een plan vastleggen voor maximaal vier jaar. Op 28 juni 2012 heeft de gemeenteraad het ‘Beleidsplan activerende schuldhulpverlening in Schiedam 2012 – 2015’ vastgesteld. Dit plan bevat de hoofdlijnen van het beleid op de drie onderdelen waar de gemeente wettelijk voor verantwoordelijk is:
preventie, schuldhulpverlening en nazorg. De bezuinigingen in het sociale domein, de toenemende schuldenlast bij gezinnen en de wettelijke verantwoordelijkheid dwingen de gemeente om zorgvuldige keuzes te maken en een visie te ontwikkelen op de vraag hoe de schuldhulpverlening onder deze omstandigheden vorm moet krijgen. Het beleidsplan geeft het kader voor schuldhulpverlening in de gemeente Schiedam. Met de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening valt de schuldhulpverlening onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht. Daarom is het van belang om in beleidsregels goed vast te leggen wanneer een inwoner van Schiedam toegang heeft tot schuldhulpverlening, zijn of haar verplichtingen alsmede de gronden voor het weigeren en beëindigen van schuldhulpverlening.
In dit artikel is onder d een definitie gegeven van problematische schulden. Dit zijn schulden als bedoeld in de Gedragscode Schuldregeling NVVK. Volgens deze Gedragscode is sprake van een problematische schuld indien aan de volgende criteria wordt voldaan:
de som van de geëiste maandelijkse betalingen is hoger dan de aflossingscapaciteit en/of er is een bedreigende schuld (dit is een betalingsachterstand van minimaal twee maanden) in een of meer van de categorieën huur, hypotheek, energie, ziektekostenverzekering, WAverzekering
▪ er is geen bereidheid van schuldeisers om een betalingsregeling te treffen en;
▪ er is geen mogelijkheid van herfinanciering van de schulden en;
▪ er is geen vermogen aanwezig dat geliquideerd kan worden.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Schiedam van 18 jaar en ouder. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt dus niet gevoerd door de gemeente. Het college kan wel op basis van de gronden zoals genoemd in deze regeling besluiten tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening.
Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening
In dit artikel is aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent indien het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het uitgangspunt dat burgers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen schuldsituatie. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Ook wordt hiermee recht gedaan aan het uitgangspunt dat schuldhulpverlening selectief en gericht ingezet dient te worden ingezet. Het gaat om maatwerk. Het hoogst haalbare staat centraal en wordt bepaald door de mogelijkheden en inzet van de verzoeker. De inzet van instrumenten kan per situatie verschillen. Dit hangt af van verschillende factoren zoals (bijvoorbeeld):
Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Schiedam 2012
▪ zwaarte c.q. omvang van de schulden;
▪ houding en gedrag van de verzoeker;;
▪ een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening.
Verzoeker wordt eenmaal een termijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient redelijk te zijn. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting. Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid wordt een eenmalige hersteltermijn voldoende geacht.
Artikel 4 is geformuleerd als een zogenaamde “kan”-bepaling. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 5 Gronden voor weigering of beëindiging
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. Het artikel laat de werking van artikel 4 onaangetast.
Van de gronden zoals benoemd, verdient de laatste grond bijzondere aandacht gelet op de visie zoals neergelegd in het beleidsplan schuldhulpverlening. Daar waar Schiedam wil staan voor een selectieve en gerichte toepassing van schuldhulpverlening, kan dat betekenen dat
schuldhulpverlening wordt beëindigd indien de vorm van hulpverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar. Hier ligt een duidelijke verbinding met artikel 3 lid 2 van deze regeling.
Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van schuldhulpverlening, in relatie tot eerdere schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een grens gesteld aan het kunnen doen van herhaalde aanvragen. Dit artikel gaat echter niet alleen over eigen verantwoordelijkheid. Dit artikel gaat ook over prioriteitstelling: keuzes tot al dan niet toelaten tot de schuldhulpverlening dienen mede te worden gemaakt tegen de organisatorische achtergrond van beschikbare formatie en tijd.
Bij het gebruik van artikel 6 en dus de vraag wanneer welk type hulpverlening wordt geweigerd, is het van belang om de in artikel 6 genoemde begrippen goed te onderscheiden.
Schuldhulpverlening is een breed begrip en omvat alle instrumenten zoals de gemeente Schiedam die kent. Schuldregeling is één van de gemeentelijke instrumenten, maar kan hier ook betrekking hebben op een schuldregeling ingevolge de Wsnp. Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de schuldhulpverlening vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee.
Artikel 7 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid 1) c.q. onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.