Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Subsidieverordening ISV

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening ISV
CiteertitelSubsidieverordening ISV
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://www.cvdr.nl

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2000Onbekend

27-03-2001

www.amersfoort.nl (stadsberichten)

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening SUBSIDIEVERORDENING ISV (INVESTERINGSBUDGET STEDELIJKE VERNIEUWING)

Verordening

De raad van de gemeente Amersfoort;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 maart 2001, sector SOB/RU (nr. 444420);

Overwegende dat het gewenst is regels te stellen aan aanvragen voor subsidie uit het ISV budget,

Gelet op de bepalingen van de Wet stedelijke vernieuwing, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht,

besluit vast te stellen de volgende verordening:

SUBSIDIEVERORDENING ISV (INVESTERINGSBUDGET STEDELIJKE VERNIEUWING)

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1. Definiëring van begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder: stedelijke vernieuwing: op stedelijk gebied gerichte inspanningen die leiden tot verbetering van de kwaliteit van de stedelijke woon-, werk- en leefomgeving door middel van een samenhangend pakket van fysieke maatregelen die betrekking hebben op wonen, ruimte, milieu, groen en fysieke stadseconomie.

ISV Ontwikkelingsprogramma: het programma voor de stedelijke vernieuwingsopgave van Amersfoort voor 2000 - 2004, met een doorkijk tot 2010. In dit programma zijn de ambities en doelstellingen voor stedelijke vernieuwing vastgelegd.

ISV Uitvoeringsprogramma: een uitwerking van het ISV Ontwikkelingsprogramma. In het Uitvoerings-programma zijn te initiëren en te realiseren projecten opgenomen voor de programmaperiode dat een looptijd heeft van twee en een half jaar. aanvullend programma: programma waarin de te initiëren en te realiseren tussentijdse onvoorziene projecten zijn opgenomen. prioriteitsgebieden: de door de gemeenteraad in het ISV Ontwikkelingsprogramma Amersfoort 2000 – 2004 aangewezen gebieden waar de ISV investeringen zich geconcentreerd op richten. Deze zijn begrensd op de Prioriteiten ISV-kaart (bijlage 2). project: vooraf omschreven, concrete zaak of plan dat zelfstandig kan worden uitgevoerd. subsidiebeschikking: het besluit van burgemeester en wethouders dat een aanspraak op subsidie verschaft. aanvraagformulier: door burgemeester en wethouders vast te stellen formulier voor de aanvraag van een ISV subsidie voor een project. bodemsanering: geheel van maatregelen gericht op het isoleren, beperken en ongedaan maken van verontreiniging en de directe gevolgen daarvan of van een dreigende verontreiniging.

monument: 1. rijksmonument: een object dat is opgenomen in het monumentenregister als bedoeld in artikel 6 van de Monumentenwet 1988, danwel een object waaromtrent de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ingevolge deze wet het voornemen tot plaatsing op de monumentenlijst heeft kenbaar gemaakt, danwel een object dat door de gemeenteraad is aangemeld voor plaatsing op de lijst van monumenten als bedoeld in artikel 3 van de wet. 2. gemeentelijk monument: een object dat is opgenomen op de monumentenlijst als bedoeld in de Monumentenverordening gemeente Amersfoort. beeldbepalend pand: een pand dat niet als monument is beschermd, maar dat naar het oordeel van burgemeester en wethouders een kenmerkend onderdeel vormt van een stads- of dorpsgezicht of vanwege de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen als zodanig wordt geacht. restaureren: het treffen van voorzieningen tot opheffing van gebreken, het normale onderhoud te boven gaand, noodzakelijk voor de instandhouding van de cultuurhistorische waarden van het monument of beeldbepalend pand en conform de omschrijving voor restauratiewerken.

Artikel 1.2. Uitvoerings- en Aanvullend programma

1. De gemeenteraad stelt elke twee en een half jaar een ISV Uitvoeringsprogramma vast dat de ISV projecten bevat voor die periode. 2. In het Uitvoeringsprogramma wordt aangegeven welk ISV budget beschikbaar is voor tussentijdse onvoorziene projecten. 3. De gemeenteraad stelt elk half jaar een aanvullend programma vast dat de tussentijdse onvoorziene projecten bevat voor die periode.

HOOFDSTUK 2: SUBSIDIETOEPASSINGSGEBIED

Artikel 2.1. Toepassingsgebied

1. Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder stedelijke vernieuwing, de op stedelijk gebied gerichte inspanningen die leiden tot verbetering van de kwaliteit van de stedelijke woon-, werk- en leefomgeving door middel van een samenhangend pakket van fysieke maatregelen die betrekking hebben op wonen, ruimte, milieu, groen en fysieke stadseconomie. 2. Burgemeester en wethouders kunnen aan natuurlijke of rechtspersonen subsidie verlenen voor: a. projecten die van belang zijn voor de stedelijke vernieuwing die opgenomen zijn in het ISV Uitvoeringsprogramma Amersfoort; b. onvoorziene tussentijds ingediende projecten van belang voor de stedelijke vernieuwing die niet zijn opgenomen in het ISV Uitvoeringsprogramma, maar wel voldoen aan de criteria in artikel 2.3 van deze verordening. Deze worden op voorstel van burgemeester en wethouders opgenomen in een halfjaarlijks door de gemeenteraad vast te stellen aanvullend programma. Burgemeester en wethouders beschikken pas over een subsidieverzoek na vaststelling van het aanvullende programma; c. projecten van belang voor de stedelijke vernieuwing waarin de noodzaak van een snelle besluitvorming over het project is aangetoond. Alleen in deze gevallen kunnen burgemeester en wethouders overgaan tot een beschikking op het subsidieverzoek, na advies door de raadscommissies voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en voor Stadsbeheer, Wijkgericht werken en Milieu, vooruitlopend op de vaststelling van het aanvullende programma.

Artikel 2.2. Wijze van aanvragen

1. De aanvraag voor subsidie moet worden ingediend via een ISV aanvraagformulier waarop de benodigde bescheiden of documenten zijn aangegeven. 2. De aanvrager dient een uitwerkingsovereenkomst aan te gaan met de overige partijen die bij de uitvoering van het project zijn of worden betrokken. Deze dient ondertekend te zijn door alle partijen. In de overeenkomst worden de inspanningsverplichtingen aangegeven met in elk geval welke maatregelen de verschillende partners zullen uitvoeren en wat hun financiële bijdrage is aan het project.

Artikel 2.3. Criteria bij beoordeling aanvraag subsidie

1. Projecten worden door burgemeester en wethouders getoetst op criteria zoals die zijn opgenomen in het ISV Ontwikkelingsprogramma Amersfoort 2000 - 2004 en het ISV Uitvoeringsprogramma Amersfoort, betreffende: a. ligging in de prioriteitsgebieden, begrensd op de Prioriteiten ISV-kaart (bijlage 2), welke onderdeel vormt van het vastgestelde ISV Ontwikkelingsprogramma: - Oudere wijken rond het stadscentrum; - HOV-Noord en HOV-Zuid; - Stadsrandzone Noord/Oost; - Vathorst; - Stadsentrees. b. doelstellingen: zoals verwoord in het ISV Ontwikkelingsprogramma; vertaald in bijlage 1 in voorbeelden van type projecten die voor subsidie in aanmerking kunnen komen. c. financiële efficiëntie: Om voor subsidie in aanmerking te komen: - is voor het realiseren van het project een ISV bijdrage noodzakelijk, dat wil zeggen: er zijn geen andere financiële regelingen beschikbaar die beter passen bij het project; - heeft de ISV bijdrage een "aanjaagfunctie" op de andere investeringen binnen en buiten het project; - staat de ISV bijdrage in redelijke verhouding tot de bijdrage van andere partijen aan het project. d. mate van integrale opzet: het project dient zoveel mogelijk integraal van opzet zijn, dat wil zeggen er dienen meerdere doelen (zie art. 2.3.1b.) in te zijn geïntegreerd. e. spreiding over prioriteitsgebieden en mate van verscheidenheid: de projecten dienen evenwichtig over de prioriteitsgebieden te zijn verspreid en qua thematiek een mate van verscheidenheid te hebben. 2. a. Projecten, die alléén betrekking hebben op een bodemsanering, dienen ook te voldoen aan de volgende criteria: - de verontreinigde locatie is opgenomen in de Bodemprogrammalijst van het bevoegd gezag; - de verontreinigde locatie is door het bevoegd gezag gekwalificeerd als "ernstig én urgent". b. Bodemsaneringsprojecten, zoals bedoeld in a van dit lid, gelegen buiten de prioriteitsgebieden, worden niet getoetst aan het criterium ligging (onder 2.3.1a). c. Monumentenprojecten dienen te betreffen het behoud en herstel van de cultuurhistorische waarden van het monument of beeldbepalend pand. d. Monumentenprojecten gelegen buiten de prioriteitsgebieden worden niet getoetst aan het criterium ligging (onder 2.3.1a) wanneer het gaat om een geval dat door het bevoegd gezag als "ernstig én urgent" bevonden wordt.

Artikel 2.4. Ontvangstbevestiging

Burgemeester en wethouders bevestigen de ontvangst van de aanvraag binnen twee weken.

Artikel 2.5. Aanhouden van een aanvraag

Door burgemeester en wethouders kan de aanvraag worden aangehouden tot het volgende jaar of het volgende Uitvoeringsprogramma, indien geen middelen in het ISV budget resteren.

Artikel 2.6. Subsidiebeschikking

1. De subsidiebeschikking is het besluit van burgemeester en wethouders dat de aanvrager een aanspraak op een subsidie verschaft. 2. In de subsidiebeschikking als bedoeld in het eerste lid, kunnen burgemeester en wethouders nadere verplichtingen stellen.

Artikel 2.7. Subsidie verstrekken / intrekken / wijzigen / terugvorderen

1. De subsidie kan worden verleend, indien: - het project voldoet aan het gestelde onder artikel 2.2., 2.3., 2.7.6 of 2.7.7; - de gevraagde gegevens volledig zijn ingevuld en bijgevoegd; - er voldoende ISV budget beschikbaar is. 2. De aanvrager dient het project direct na voltooiing van de werkzaamheden bij burgemeester en wethouders gereed te melden. 3. De gereedmelding als bedoeld in het tweede lid bevat: - een volledig ingevuld gereedmeldingsformulier; - een kostenoverzicht met een verklaring van een registeraccountant dat het overgelegde kostenoverzicht juist en volledig is. 4. Uitbetaling van de toegekende subsidie vindt plaats in termijnen die gekoppeld zijn aan verschillende fasen in de planning van het project. Bij grote projecten wordt 30% betaald bij de start van de uitvoering, 20% halverwege de uitvoering en de resterende 50% bij gereedmelding van het project. Bij kleinere projecten wordt 50% betaald bij de start van de uitvoering en de resterende 50% bij gereedmelding. 5. Bij de gereedmelding wordt bepaald of het toegekende maximale bedrag aan ISV subsidie nog steeds juist is. Dit wordt berekend op basis van een vergelijking van de opgegeven kosten en bijdragen van andere partijen bij indiening van het project met de werkelijke kosten en bijdragen bij de gereedmelding van het project. Zonodig vindt een vermindering plaats. 6. De aanvrager dient er voor zorg te dragen dat voor (werkzaamheden binnen) het voor subsidie in aanmerking komende project de benodigde vergunningen reeds verkregen zijn of nog worden. In het geval van ontbreken van benodigde vergunningen wordt geen subsidie verstrekt of volgt intrekken, wijzigen of terugvorderen van de subsidie. 7. Veranderingen die in het project gaan plaatsvinden of hebben plaatsgevonden na aanvraag van de ISV subsidie moeten worden gemeld aan burgemeester en wethouders en door hen worden geaccordeerd. 8. Door burgemeester en wethouders kan ten nadele van de ontvanger een toegekende subsidie worden ingetrokken of gewijzigd, indien naar hun oordeel: - de activiteiten binnen het project waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden; - de ontvanger van de subsidie niet heeft voldaan aan de voorwaarden welke aan de subsidie zijn verbonden; - de ontvanger van de subsidie onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt en de verstrekking van juiste en volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot verlening van subsidie zou hebben geleid; - de verlening van de subsidie anderszins onjuist was en de ontvanger van de subsidie dit wist of behoorde te weten; - er veranderingen in het project hebben plaatsgevonden die niet aan burgemeester en wethouders zijn gemeld en niet door hen zijn geaccordeerd. 9. Indien de subsidie of een voorschot reeds is uitgekeerd, kan door burgemeester en wethouders ten nadele van de ontvanger de subsidie of het voorschot worden teruggevorderd, indien: - de activiteiten binnen het project waarvoor subsidie of het voorschot is uitgekeerd niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden; - de ontvanger van de subsidie niet heeft voldaan aan de voorwaarden welke aan de subsidie zijn verbonden; - de ontvanger van de subsidie onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt en de verstrekking van juiste en volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot verlening van subsidie zou hebben geleid; - de verlening van de subsidie anderszins onjuist was en de ontvanger van de subsidie dit wist of behoorde te weten; - er veranderingen in het project hebben plaatsgevonden die niet aan burgemeester en wethouders zijn gemeld en niet door hen zijn geaccordeerd. 10. De bedragen die gemoeid zijn bij het intrekken, wijzigen of terugvorderen vloeien terug naar het ISV budget, zodat er weer nieuwe projecten een bijdrage kunnen krijgen.

Artikel 2.8. Verstrekken van een voorschot

1. In gevallen waarin de noodzaak naar hun oordeel is aangetoond, kunnen burgemeester en wethouders overgaan tot het verstrekken van een voorschot in de planvoorbereidingsfase, dat niet meer dan 20% van de toegekende subsidie kan bedragen. 2. Een voorschot als bedoeld in het eerste lid wordt bij de definitieve financiële afwikkeling ingevolge artikel 2.7.5. in mindering gebracht.

Artikel 2.9. Informatieplicht

1. De aanvrager verleent aan de door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren inzage in de bescheiden en documenten die op de werkzaamheden of activiteiten betrekking hebben, en verstrekt alle inlichtingen die naar hun oordeel nodig zijn om te beoordelen of aan de voorwaarden, verbonden aan het verlenen van subsidie, wordt voldaan. 2. Aan vragen en enquêtes met betrekking tot de evaluatie en het monitoren van de jaarlijkse voortgang wordt volledig medewerking verleend. 3. De financiële gevolgen van de informatieverstrekking, als bedoeld in het eerste en tweede lid, worden niet gecompenseerd.

Artikel 2.10. Hardheidsclausule

Indien de toepassing van de verordening zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in deze verordening.

HOOFDSTUK 3: SLOTBEPALINGEN

Artikel 3.1. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Subsidieverordening ISV.

Artikel 3.2. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 maart 2001.

De secretaris, De burgemeester,

dr. G. de Kleijn A. van Vliet-Kuiper

PUBLICATIEDATUM:

BIJLAGE 1:

Voorbeelden van type projecten die voor ISV subsidie in aanmerking kunnen komen:

  • ·

    Upgraden/herpositioneren van woningcomplexen en herstructureren bestaande woningvoorraad (verbetering en/of vervanging woningvoorraad).

  • ·

    Nieuwe woonmilieus verder ontwikkelen of toevoegen op stedelijk niveau (wonen op en langs het water, stadsrandwonen, landelijk wonen).

  • ·

    Sociale woningbouw.

  • ·

    Aanpassen bestaande woningvoorraad voor ouderen.

  • ·

    Herbestemming van gebouwen t.b.v. jongerenhuisvesting.

  • ·

    Menging van wonen en werken (bijvoorbeeld wonen boven winkels; kleine bedrijven in vroegere winkelpanden; binnenwijkse bedrijventerreinen; gebouwen waarin combinaties van wonen en werken kunnen plaatsvinden; bedrijfsverzamelgebouwen).

  • ·

    Menging van commerciële en niet-commerciële voorzieningen.

  • ·

    Verbetering ontsluiting en terugdringen groei automobiliteit (aanleg wandel- en fietspaden, aansluitend op regionaal en nationaal netwerk; HOV; transferia; stadsdistributiecentra).

  • ·

    Zorgvuldig ruimtegebruik (ondergrondse voorzieningen, bouwen in hogere dichtheden).

  • ·

    Duurzaam bouwen en wonen, duurzame stedenbouw en verbeteren milieukwaliteit in de leefomgeving (verbeteren kwaliteit woningvoorraad en bedrijventerreinen; reduceren energiebehoefte; optimale energieinfrastructuur; functiegerichte bodem- en geluidsanering t.b.v. stedelijke vernieuwing; ondergrondse vuilopslag; maatregelen luchtverontreiniging.

  • ·

    Inrichten bijzondere en herkenbare gebieden.

  • ·

    Inrichten stadsrandzones.

  • ·

    Ontwikkelen en versterken van groenzones en ontwikkelen en verbeteren van ecologische verbindingen.

  • ·

    Handhaven landschappelijke waarden.

  • ·

    Verbeteren watersystemen (verbeteren waterbodems; inrichten watergangen).

  • ·

    Versterking unieke aspecten binnenstad, oudere woonbuurten en bedrijventerreinen (hieronder kan vallen: restauratie monumenten en beeldbepalende panden, herstel/vervanging historische kademuren en bruggen, restauratie historische plantsoenen of ontwikkelen bijzondere bouwplannen).

  • ·

    Versterking van de economische structuur, scheppen van ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid, starters, kunstenaars en allochtonen (waaronder bedrijfsverzamelgebouwen, starterscentra.

  • ·

    Stimuleren toerisme.

  • ·

    Vergroten aanbod recreatieve voorzieningen.

  • ·

    Verbeteren aanbod-karakteristiek oude bedrijventerreinen.

  • ·

    Bieden van fysieke ruimte voor betrokkenheid burgers op wijkniveau (wijk- en buurtcentra; vrijwilligersverzamelgebouwen).

  • ·

    Vergroten van perspectieven van (allochtone) jongeren (bijv. brede school).

  • ·

    Verbeteren voorzieningenstructuur (bijv. herstructurering winkelvoorzieningen).

  • ·

    Stimuleren nieuwe beheersvormen (parkmanagement; beheersovereenkomsten openbare ruimte