Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van gemeentelijke belastingen in de gemeente Aa en Hunze 2017 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Aa en Hunze 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2022 | artikel 2, bijlage 1, 2 | 01-02-2022 | 311909 | ||
01-01-2017 | 09-02-2022 | Nieuwe regeling | 10-11-2016 | Onbekend |
Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160,eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen in de belastingverordeningen van de gemeente Aa en Hunze op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen.
De op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen bedoeld in artikel 233 van de Gemeentewet, worden voor de toepassing van deze regeling aangemerkt als bij wege van aanslag geheven belastingen, met dien verstande dat wordt verstaan onder de aanslag of de voorlopige aanslag: het gevorderde, onderscheidenlijk het voorlopig gevorderde bedrag. Artikel 2 blijft bij de op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen buiten toepassing.
De belastingplichtige aan wie niet zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
Artikel 3 Gebruik nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting
Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting kan de in artikel 231,tweede lid, onderdeel b, bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.
De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, als het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.
De bepaling van het bedrag van een voorlopige aanslag die wordt vastgesteld in het tijdvak waarover de belasting wordt geheven, dan wel na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan kan:
voor de toeristenbelasting geschieden op basis van 75% van de gegevens die hebben gediend ter vaststelling van de meest recente belastingaanslag over, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn. Ingeva lde belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van de vorige volzin berekende bedrag, wordt de voorlopige aanslag gesteld op dit lagere bedrag;
Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.
De ‘Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van de gemeentelijkebelastingen 2011’, vastgesteld bij besluit van 14 december 2010 wordt ingetrokken op het momentdat deze regeling in werking treedt met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016.
Het college van de gemeente Aa en Hunze,
Mevrouw mr. MTent
secretaris
de heer drs. H.F. van Oosterhout
burgemeester
Bijlage 1. Aangiftebiljet toeristenbelasting gemeente Aa en Hunze (Algemeen)
AANGIFTEBILJET TOERISTENBELASTING GEMEENTE AA EN HUNZE (ALGEMEEN)
Over welk jaar wilt u aangifte doen? ………………………………………………………………
Wat is de naam van de accommodatie ………………………………………………………………
Wat is het adres van de accommodatie ………………………………………………………………
Om wat voor soort accommodatie gaat het?
[ ] Anders, namelijk …………………………………….
U dient per verhuurd object het werkelijk aantal overnachtingen in te vullen, dat is gerealiseerd door personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente zijn ingeschreven.
Geef hieronder per verhuurd object het adres met daarachter het aantal overnachtingen (= aantal personen x aantal overnachtingen).
Opgave aantallen overnachtingen: ……………………………………………………………………………..
Bent u niet de eigenaar van het verhuurde object, wilt u dan de eigenaar ook vermelden?
……………………………………………………………………………………………………………………….
Wat is de naam en het adres van de eigenaar van de accommodatie?
……………………………………………………………………………………………………………………….
U kunt aangeven of u kiest voor het forfait, of dat u naar het werkelijke aantal overnachtingen belast wilt worden. Indien u kiest voor het forfait, dient u per categorie standplaats aan te geven hoeveel verhuurde standplaatsen er zijn.
Aantal plaatsen welke geschikt zijn (en gebruikt mogen worden) per periode:
Ten hoogste 3 maanden: ………………………………………………………………………..
Meer dan 3, maximaal 7 maanden: ………………………………………………………………………..
Meer dan 7 maanden: ………………………………………………………………………..
Berekening op basis van werkelijke aantal overnachtingen
Indien het werkelijke aantal overnachtingen aantoonbaar lager blijkt dan het forfaitair berekende aantal overnachtingen dan kan de aanslag op basis van het werkelijke aantal overnachtingen worden vastgesteld. Is dit van toepassing dan kunt u hieronder aangeven hoeveel overnachtingen er hebben plaatsgevonden.
Aantal overnachtingen (aantal personen X aantal overnachtingen): ………………………………………..
(U hoeft het nachtregister niet mee te zenden, u dient het nachtregister 7 jaar te bewaren ter controle voor de belastingdienst en de gemeente)
Naam : …………………………………………………………………………………
Straatnaam : …………………………………………………………………………………
Huisnummer : …………………………………………………………………………………
Postcode : …………………………………………………………………………………
Woonplaats : …………………………………………………………………………………
E-mail adres : …………………………………………………………………………………
Telefoonnummer : …………………………………………………………………………………
Hiermee verklaart ondergetekende dit formulier duidelijk, stellig, zonder voorbehoud en naar waarheid ingevuld te hebben.
Dit formulier kunt u volledig ingevuld, ondertekend en met de bijbehorende stukken (zoals huurovereenkomst(en), nachtverblijfregister en eventuele toelichting) terugsturen, ter attentie van de Heffingsambtenaar, naar:
Bijlage 2. Aangiftebiljet toeristenbelasting gemeente Aa en Hunze (Bijzondere situaties)
AANGIFTEBILJET TOERISTENBELASTING GEMEENTE AA EN HUNZE (BIJZONDERE SITUATIES)
Naam : …………………………………………………………………………
Adres : …………………………………………………………………………
Postcode : …………………………………………………………………………
Woonplaats : …………………………………………………………………………
Telefoon : …………………………………………………………………………
Bedrijfsnaam : …………………………………………………………………………
Adres van het bedrijf : …………………………………………………………………………
Postcode + Woonplaats : …………………………………………………………………………
Onder de naam toeristenbelasting wordt in de gemeente Aa en Hunze een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente, tegen vergoeding in welke vorm dan ook, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven. Hieronder vallen niet alleen toeristen maar bijvoorbeeld ook arbeidsmigranten en andere zakelijk-verblijfhoudenden.
1. Aantal overnachtingen op [ locatie ]
Hoeveel accommodaties (chalets, bungalows/huisjes/stacaravans enz.) heeft u
verhuurd op dit park in het betreffende jaar? ……………….
Geef in een bijlage aan per accommodatie hoeveel weken de accommodatie is verhuurd en aan wie. Stuur de desbetreffende verhuurovereenkomsten mee.
Hoeveel personen zijn er gehuisvest in deze accommodaties?
aantal overnachtingen x aantal personen: ………………… (overnachtingen)
Heeft u hiervoor een nachtverblijfregister bijgehouden?
[ ] Nee, waarom niet? ……………………………………………………………………………………………
Voor hoeveel van deze overnachtingen bent u niet degene
die het verblijf heeft geboden? ...........................
Waarom niet? ........................................................................................................................................
Hoeveel accommodaties (chalets, bungalows/huisjes/stacaravans enz.) heeft u
gehuurd op dit park in het betreffende jaar? …………………
Geef in een bijlage aan per accommodatie hoeveel weken de accommodatie is gehuurd en van wie. Stuur de desbetreffende verhuurovereenkomsten mee.
Hoeveel personen zijn er gehuisvest in deze accommodaties?
aantal overnachtingen x aantal personen: ………………… (overnachtingen)
Heeft u hiervoor een nachtverblijfregister bijgehouden?
[ ] Nee, waarom niet? ……………………………………………………………………………………………
Voor hoeveel van deze overnachtingen bent u niet degene
die het verblijf heeft geboden? ...........................
Waarom niet? ........................................................................................................................................
2. Welke werkzaamheden verricht u voor het verblijf van personen
Als u onder 1 heeft aangegeven dat u een of meer accommodaties heeft verhuurd of gehuurd ten behoeve van verblijf van personen, welke werkzaamheden verricht u dan nog ten behoeve van dit verblijf en deze accommodaties? Geef eventueel een toelichting.
Als u op nog meer locaties personen in de gemeente Aa en Hunze heeft gehuisvest, dan kunt u deze in een bijlage meezenden, met beantwoording van dezelfde vragen.
Opmerkingen : ...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
Naam : …………………………………………………………………………………
Straatnaam : …………………………………………………………………………………
Huisnummer : …………………………………………………………………………………
Postcode : …………………………………………………………………………………
Woonplaats : …………………………………………………………………………………
E-mail adres : …………………………………………………………………………………
Telefoonnummer : …………………………………………………………………………………
Hiermee verklaart ondergetekende dit formulier duidelijk, stellig, zonder voorbehoud en naar waarheid ingevuld te hebben.
Dit formulier kunt u volledig ingevuld, ondertekend en met de bijbehorende stukken (zoals huurovereenkomst(en), nachtverblijfregister en eventuele toelichting) terugsturen, ter attentie van de Heffingsambtenaar, naar: