Organisatie | Gooise Meren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Gooise Meren 2016 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Gooise Meren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 16 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-03-2023 | 01-04-2023 | artikel 6, 8, 9, 10, 24, 25 | 30-11-2022 | 282020 | |
10-01-2017 | 24-03-2016 | 22-03-2023 | Wijziging vergaderritme | 07-12-2016 Onbekend | Onbekend |
De raad van de gemeente Gooise Meren;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
gelet op de voorbereidingen van en de presentaties gegeven door de raadswerkgroep vergadermodellen daarvoor ingesteld ter voorbereiding op de nieuwe gemeente Gooise Meren;
gelet op de bespreking van het vergadermodel in de vergaderingen van de fusieraad en fusiecommissie gehouden ter voorbereiding op de nieuwe gemeente Gooise Meren;
vast te stellen het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Gooise Meren 2016.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Het presidium heeft voorts tot taak in beslotenheid overleg te plegen, al dan niet met de leden van het college, omtrent aangelegenheden de gemeente betreffende, waarbij in principe geen, dan wel zeer beperkt inhoudelijke zaken worden besproken en dus de procesmatige afstemming van zo’n aangelegenheid voorop staat. Inhoudelijke besluitvorming vindt zeker niet plaats in het presidium.
Artikel 3. De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen
Er is een agendacommissie die bestaat uit maximaal één raadslid per fractie niet zijnde de fractievoorzitter, met een minimum van 5. De raad benoemt tevens een genoegzaam aantal waarnemend leden. De raad benoemt en ontslaat de (waarnemend) leden van de agendacommissie. Een (waarnemend) agendacommissielid kan te allen tijde ontslag nemen.
Artikel 5. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
De raad kan op voordracht van de fracties maximaal 3 steunfractieleden per fractie benoemen, uit de personen die op de kieslijst voor de laatste gemeenteraadsverkiezingen hebben gestaan. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een steunfractielid. Overeenkomstig artikel 14 van de Gemeentewet legt een steunfractielid na benoeming door de raad in de handen van de voorzitter de eed of belofte af.
Hoofdstuk 2. Raadsvergaderingen
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
De voorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Paragraaf 2.2. Ter vergadering
Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen
De voorzitter van de rekenkamercommissie of diens plaatsvervanger heeft spreekrecht in de raadsvergadering in zaken met betrekking tot de rekenkamercommissie en haar werkzaamheden. De voorzitter van de rekenkamercommissie meldt voor aanvang van de raadsvergadering aan de voorzitter van de raad dat hij van dit recht gebruik wil maken onder vermelding van het onderwerp van de bespreking.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 18. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Paragraaf 2.4. Verslaglegging en ingekomen stukken
Artikel 21. Verslag en besluitenlijst
Een verslag bevat in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Paragraaf 2.5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 23. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 25. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 33. Schriftelijke vragen
Als de vragen ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend, vindt mondelinge beantwoording plaats in de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Hoofdstuk 4 Politieke avond Gooise Meren.
Artikel 35. Onderdelen van de politieke avond Gooise Meren
Er is een politieke avond Gooise Meren. De avond bestaat uit twee hoofdonderdelen, de plenaire vergadering van de gemeenteraad, inclusief het vragenhalfuur en de bijeenkomsten. De bijeenkomsten kennen de volgende onderdelen:
De bijeenkomsten zijn voor het geven en verkrijgen van informatie en ter voorbereiding op de plenaire (meningsvormende) debatten en besluitvorming van de gemeenteraad.
Gewoonlijk wordt de politieke avond Gooise Meren op een woensdag gehouden . De verschillende onderdelen van de politieke avond kunnen op verschillende avonden plaatsvinden. De agendacommissie bepaalt de exacte indeling en tijdstippen voor de politieke avond. Daarbij is leidend de door de raad of namens de raad door het presidium ter zake gegeven algemene aanwijzingen c.q. genomen besluiten.
Onderdeel van de politieke avond Gooise Meren is het gesprek. Het gesprek is een beeldvormende bijeenkomst ter voorbereiding op een besluit van de gemeenteraad en een eventueel aan dat besluit voorafgaand debat in de gemeenteraad. Gewoonlijk zal het beeldvormend gesprek plaatsvinden op basis van een raadsvoorstel of initiatiefvoorstel dat is aangemeld en ingediend bij de agendacommissie.
Artikel 42 Ambtelijke ondersteuning
De voorzitter van een onderdeel van de politieke avond Gooise Meren genoemd in artikel 35, lid1 onder a, b en c wordt bijgestaan door de griffier, raadsadviseur of een andere medewerker namens de griffie.
Dit reglement moet worden gelezen in samenhang met de daarbij behorende toelichting. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement en ook de toelichting geen uitsluitsel geeft, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.