Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tholen

Procedureregeling functiebeschrijven, functiewaardering en inpassing gemeente Tholen 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTholen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedureregeling functiebeschrijven, functiewaardering en inpassing gemeente Tholen 2008
CiteertitelProcedureregeling functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing gemeente Tholen 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze wijziging is nogmaals vastgesteld door de werkgeverscommissie op 9 juni 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 107e
  2. Gemeentewet, art. 160
  3. Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Tholen, art. 3:1
  4. Bezoldigingsverordening gemeente Tholen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-201601-01-201601-01-2020aanhef

26-04-2016

Elektronisch Gemeenteblad, 17-05-2016

Onbekend.
01-01-200801-01-200801-01-2016Onbekend

09-12-2008

Onbekend

I3, 9-12-2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijven, functiewaardering en inpassing gemeente Tholen 2008

Burgemeester en wethouders van Tholen;

overwegende, dat het in het kader van een goed personeelsbeleid vereist is een regeling voor het beschrijven en waarderen van functies alsmede voor inpassing in een functie(-beschrijving) vast te stellen;

gelet op artikel 107e en artikel 160 van de Gemeentewet;

gelet op paragraaf 2 van hoofdstuk 3 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Tholen juncto het bepaalde in het Beloningsbeleid gemeente Tholen;

eveneens gelet op artikel 27, lid 1c van de Wet op de Ondernemingsraden;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende: 'Procedureregeling functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing

gemeente Tholen 2008,

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1, onder a van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Tholen;

  • b.

    functiefamilie: een groep functies met een gemeenschappelijk functieprofiel;

  • c.

    functieprofiel: een gemeenschappelijk profiel zoals een taak of groep van taken van een functiefamilie, zoals die binnen het raam van de voor de gemeente geldende regelingen door of namens het college is vastgesteld, om door één of meerdere ambtenaren te worden vervuld;

  • c.

    functiebeschrijving: de beschrijving van een functiefamilie, uitgewerkt in een aantal specifieke bandbreedtes;

  • d.

    bandbreedte: de niveaubepalende bestanddelen van een functiefamilie, onder verwijzing van wat hierover is bepaald in artikel 1:2, lid 1 van deze regeling;

  • e.

    functieboek: het geheel van functiebeschrijvingen;

  • f.

    takenpakket: de uitwerking van de functiebeschrijving in werkafspraken;

  • g.

    functiedeskundige: de met de uitvoering van de regeling functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing belaste (externe) deskundige(n) op het gebied van functiebeschrijving en -waardering dan wel een aan te wijzen plaatsvervanger;

  • h.

    toetsingscommissie: de commissie zoals bedoeld in artikel 2:3, lid 1 en 2 van deze regeling;

  • i.

    conversietabel: een tabel, vast te stellen door het college, die een koppeling legt tussen de resultaten van de waardering en de salarisschalen;

  • j.

    algemeen directeur/gemeentesecretaris: de ambtenaar zoals bedoeld in het Organisatiebesluit gemeente Tholen;

  • k.

    CAR/UWO: de CAR/UWO van de gemeente Tholen.

Artikel 1:2 - Reikwijdte

  • 1.

    Het niveau van alle bij de gemeente voorkomende functiebeschrijvingen zal worden vastgelegd volgens de methode van functiewaardering, met gebruikmaking van het ODRP-functiewaarderingssysteem (OFS) dat als bijlage I onderdeel uitmaakt van de regeling.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van functiebeschrijvingen waarvoor een salarisschaal wordt vastgesteld volgens de conversietabel.

Paragraaf 2 Functieboek

Artikel 2:1 Functieboek

  • 1.

    Het functieboek wordt vastgesteld door het college, met uitzondering van de functiebeschrijving voor de griffier, welke wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 2.

    Het functieboek wordt alleen gewijzigd voor nieuwe functiefamilies en/of bandbreedtes welke duurzaam moeten worden vervuld en welke niet op basis van het vigerende functieboek kunnen worden vervuld.

  • 3.

    De functiedeskundige stelt de concept-functiebeschrijvingen op.

Artikel 2:2 Functiewaardering

  • 1.

    De functiebeschrijvingen worden aan de functiedeskundige voor een concept-waarderingsadvies voorgelegd.

  • 2.

    De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de functiebeschrijvingen een concept-waarderingsadvies.

  • 3.

    De concept-waarderingsadviezen worden getoetst door de toetsingscommissie zoals bedoeld in artikel 2:3 van deze regeling.

Artikel 2:3 Vaststellen functiewaardering alsmede conversietabel

  • 1.

    Alvorens tot definitieve vaststelling over te gaan, worden de concept-waarderingsadviezen en de daarbij behorende stukken ter advisering voorgelegd aan de toetsingscommissie.

  • 2.

    De toetsingscommissie wordt ingesteld door het college en bestaat uit:

    • a.

      een extern lid aan te wijzen door het college;

    • b.

      een extern lid namens de werknemers, voorgedragen door de Ondernemingsraad;

    • c.

      een onafhankelijk voorzitter aangewezen door de leden genoemd onder a en b;

      Aan de toetsingscommissie worden zonder stemrecht toegevoegd: de gemeentesecretaris als adviseur, de (externe) functiedeskundige als adviseur, een medewerker van de afdeling Middelen als secretaris.

      Nadat de toetsingscommissie advies heeft uitgebracht over de concept-waarderingsadviezen stelt het college het waarderingsresultaat definitief vast.

  • 3.

    Indien hiertoe aanleiding bestaat kan de toetsingscommissie een advies uitbrengen over de vast te stellen dan wel te wijzigen conversietabel.

  • 4.

    Nadat over de conversietabel overeenstemming is bereikt in de commissie, zoals bedoeld in artikel 12:1 van de CAR van de gemeente Tholen (=Georganiseerd Overleg), stelt het college deze conversietabel vast.

Artikel 2:4 Concept-inpassingsvoorstel

  • 1.

    De functiedeskundige stelt een gemotiveerd concept-inpassingsvoorstel op aan de hand van een bestaande of een nieuwe functiebeschrijving, in overleg met het desbetreffende sectorhoofd dan wel een lid van het college indien het de functiefamilie “sectorhoofden” betreft, respectievelijk de gemeenteraad voor de griffier.

  • 2.

    Indien een ambtenaar structureel een gewijzigd takenpakket of een nieuw takenpakket krijgt toegewezen is het vorige lid van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De concept-inpassingsvoorstellen, zoals bedoeld onder lid 1, worden -alleen bij de invoering van de nieuwe systematiek- getoetst door de toetsingscommissie. De toetsingscommissie nodigt indien gewenst het desbetreffende sectorhoofd, respectievelijk een vertegenwoordiger namens het college, respectievelijk (een vertegenwoordiging namens) de gemeenteraad, uit tot het geven van een toelichting met betrekking tot de voorstellen.

  • 4.

    Het college stelt de concept-inpassingsvoorstellen vast.

  • 5.

    Het concept-inpassingsvoorstel wordt aan de ambtenaar, als voorgenomen besluit, schriftelijk bekend gemaakt.

Artikel 2:5 Bedenkingen tegen concept-inpassingsvoorstel

  • 1.

    Indien de ambtenaar het niet eens is met het concept-inpassingsvoorstel in de functie-beschrijving kan hij zijn bedenkingen binnen veertien kalenderdagen na de datum van schriftelijke bekendmaking gemotiveerd kenbaar maken bij het college. Bedenkingen inzake het concept-plaatsingsvoorstel met betrekking tot de griffier worden kenbaar gemaakt bij de gemeenteraad.

  • 2.

    Het college legt de ingediende bedenkingen binnen één kalendermaand na ontvangst ervan ter advisering voor aan de toetsingscommissie. De ambtenaar kan daarbij verzoeken om mondeling te worden gehoord door de toetsingscommissie.

  • 3.

    De ambtenaar die hiertoe een verzoek heeft ingediend, zal binnen één kalendermaand na ontvangst van zijn bedenkingen worden gehoord. De toetsingscommissie nodigt, indien gewenst, het desbetreffende sectorhoofd dan wel een lid van het college, respectievelijk de gemeenteraad ingeval het gaat om bedenkingen door de griffier, uit tot het geven van zijn zienswijze met betrekking tot de bedenkingen.

  • 4.

    De toetsingscommissie adviseert, met inachtneming van de eventuele bedenkingen, over het concept-inpassingsvoorstel.

Artikel 2:6 Vaststelling inpassing

  • 1.

    De toetsingscommissie legt de concept-inpassingsvoorstellen inclusief het advies met betrekking tot de bedenkingen ter vaststelling voor aan het college. Het college stelt vervolgens de inpassingsvoorstellen vast. Het concept-inpassingsvoorstel inclusief het advies met betrekking tot bedenkingen van de griffier wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Indien tegen een concept-inpassingsvoorstel als bedoeld in artikel 2:4, lid 5, geen of niet binnen de gestelde termijn bedenkingen zijn ingediend, dan wordt dit voorstel geacht definitief te zijn vastgesteld.

  • 3.

    Het besluit tot inpassing wordt aan de betrokken ambtenaar schriftelijk bekend gemaakt.

Paragraaf 3 Bezwaren

Artikel 3:1 Bezwaar inpassingsbesluit

  • 1.

    De ambtenaar die het niet eens is met het besluit als bedoeld in artikel 2:6, lid 3 kan binnen zes weken na de schriftelijke bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college, respectievelijk de gemeenteraad ingeval er sprake is van een bezwaarschrift van de griffier.

  • 2.

    Over het ingediende bezwaarschrift wint het college -respectievelijk de gemeenteraad- advies in van de bezwarencommissie functiewaardering.

  • 3.

    De werkwijze en termijnen van de bezwarencommissie vinden plaats conform het daarvoor gestelde in de Algemene Wet Bestuursrecht.

Paragraaf 4 Slot en overgangsbepalingen

Artikel 4:1 Slot en overgangsbepalingen

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Procedureregeling functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing gemeente Tholen 2008”.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2008 onder gelijktijdige intrekking van de Regeling Organieke Functiewaardering 2001 vastgesteld op 6 februari 2001.

  • 3.

    De beschrijvingen en waarderingen, welke zijn vastgesteld op basis van de in lid 2 ingetrokken regeling en de daarmee corresponderende bijlagen, blijven evenwel van kracht tot deze zijn vervangen door beschrijvingen en waarderingen ingevolge dit besluit.

Sint-Maartensdijk, 9 december 2008.

Burgemeester en wethouders van Tholen,

de secretaris de burgemeester

S.Nieuwkoop W. Nuis

Bijlage I ODRP-Functiewaarderingssysteem (OFS) 2008)

1 - Voorwoord

De gemeente Tholen maakt voor het waarderen van functies gebruik van het ODRP-functiewaarderingssysteem (OFS) 2008. Dit systeem maakt onderdeel uit van de procedureregeling, functiebeschrijven, functiewaardering en inpassing gemeente Tholen 2008.

Het ODRP-functiewaarderingssysteem (OFS) 2008 is voor eigen gebruik en toepassing in licentie verleend aan de gemeente Tholen, licentienemer, onder licentienummer 2008-8-215, aangegaan bij overeenkomst d.d. 12 augustus 2008.

2 - Systeemintroductie

  • 2.1

    Uitgangspunt bij de bepaling van het functieniveau is de indeling van de functies in zes hoofdgroepen. Met behulp van vijf criteria, de secundaire factoren, wordt binnen de hoofdgroepen I t/m VI de nodige verfijning verkregen (ook wel genoemd tweetrapssystematiek). Als basis voor de verfijning gelden de niveaubepalende werkzaamheden. Dit zijn de werkzaamheden die blijkens de functiebeschrijving het niveau van de hoofdgroep bepalen.

  • 2.2.

    De hoofdgroepindeling is gebaseerd op het werk- en denkniveau, dat wil zeggen: het minimale niveau dat nodig is om de functie op normaal goede wijze te vervullen. De begrippen werken en denken zijn uiteraard niet in tegenstellende zin bedoeld. Het woord 'werkniveau' alleen zou toereikend zijn geweest. De toevoeging geeft slechts aan dat het niveau van denken (in en ten behoeve van het werk) een belangrijke rol speelt bij de hoofdgroepindeling.

  • 2.3

    In de karakteristieken van de hoofdgroepen is het algemeen werk- en denkniveau verwoord, dat als basis dient voor de indeling van de functie in de desbetreffende hoofdgroep. Hierbij kan als indicatie worden gehanteerd de voor de werkzaamheden van belang zijnde basisopleiding. Wanneer in de advertentietekst een diploma van een te hoge opleiding wordt vereist, kan dit conform constante jurisprudentie consequenties hebben voor de indeling van een functionaris in een salarisschaal. Het mag duidelijk zijn dat het niet gaat om officiële kwalificaties van de persoon, maar om de functie-eisen. Bij de werving van personeel zullen in de advertentietekst opleidingen dienen te worden vermeld, die direct aansluiten bij het beoogde werk- en denkniveau. De wijze waarop het onder beroepsvorming vermelde kennisniveau is verkregen, bijvoorbeeld door opleiding, vorming, ervaring of anderszins, is van geen belang.

  • 2.4

    Bij het algemeen werk- en denkniveau gaat het om een ondeelbaar begrip. Hierbij kan het opleidingsaspect wel eens te veel aandacht krijgen. Vooropgesteld dat reële opleidingseisen een zeer bruikbare indicatie verschaffen, kijkt de functiewaarderingsdeskundige bij het bepalen van de hoofdgroep niet alleen naar de vereiste opleiding, zoals aangegeven in de functiebeschrijving, maar zoekt hij/zij aansluiting bij de omschreven karakteristiek (dus de aard, het karakter of het “signalement” van de werkzaamheden). Wanneer bijvoorbeeld voor een leidinggevende functie geen MBO wordt gevraagd, maar VMBO, eventueel aangevuld met langdurige speciale cursussen, dan zou door de functiewaarderingsdeskundige een indeling in hoofdgroep III overwogen kunnen worden wanneer het een duidelijke kaderfunctie betreft en in de functie een beroep wordt gedaan op kwaliteiten als bijvoorbeeld het vermogen tot organiseren, coördineren, meedenken en verdergaand specialisme in een breder verband. Kernvraag voor de indeling is: wat is het karakter of de aard en complexiteit van de betreffende functie? Het is vervolgens dan ook de functiewaarderingsdeskundige die bij het bepalen van de hoofdgroepindeling en de score voor functionele vorming een advies geeft over de kennis en ervaring die minimaal noodzakelijk is, waarbij het kortste opleidingstraject wordt gekozen, om de functie naar behoren te kunnen uitoefenen.

  • 2.5

    Tegen zowel de mens- als de organieke functiebeschrijving en tegen de uitslag van de    functiewaardering staat op grond van jurisprudentie bezwaar en beroep open in het kader van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.6

    Hoofdgroep en functionele vorming (zie 4.1) zijn niet van elkaar te scheiden; ze geven het totale werk- en denkniveau weer, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een en ander houdt in dat in geval van bezwaar en beroep tegen de score voor functionele vorming en/of tegen de hoofdgroepindeling zowel de hoofdgroepindeling als de score voor het gezichtspunt functionele vorming moet worden beoordeeld, eventueel herzien en vastgesteld.

  • 2.7

    Bij het honoreren van een bezwaarschrift tegen de hoofdgroepindeling en/of de functionele vorming moet de score voor de secundaire factoren handelingsvrijheid en keuzemogelijkheden opnieuw worden bezien (op grond van de niveaubepalende werkzaamheden).

  • 2.8

    Onder opleidingsniveau, voor zover dit betrekking heeft op de hoofdgroepindeling, wordt verstaan de totale theoretische opleiding, inclusief de tijd die in de regel nodig is om de opgedane kennis in de praktijk te leren toepassen. De tijd die nodig is om bedoelde kennis operationeel te maken, wordt bij de bepaling van de score voor functionele vorming buiten beschouwing gelaten. Het aantal jaren dat men reeds een functie vervult alsmede de studie voor het op peil houden van vakkennis worden bij de functiewaardering eveneens buiten beschouwing gelaten.

  • 2.9

    Om op het aangegeven niveau te kunnen functioneren is in de zin van het ODRP-functiewaarderingssysteem (OFS)® de volgende, niet mee te tellen relevante werkervaring (d.i. inwerkperiode) nodig:

    Hoofdgroep I                             0 jaar

    Hoofdgroep II                            1 jaar

    Hoofdgroep III                           2 jaar

    Hoofdgroep IV                           3 jaar

    Hoofdgroep V                            4 jaar

    Hoofdgroep VI                       (zie 4.6)

    Zie ook hoofdstuk 5.1 (functionele vorming)

 

Voorbeeld

Na het behalen van een HBO-diploma (bijvoorbeeld HTO/HEO) heeft men in de regel nog drie jaar nodig om het geleerde in de praktijk te leren toepassen. Bij parttime opleidingen is dit in de regel korter; de relevante werkervaring wordt namelijk reeds tijdens de opleiding verkregen.Onder HBO-niveau wordt verstaan het HBO-Bachelor niveau van een vierjarige voltijds dagopleiding.

De kwalificatiestructuur binnen het Middelbaar Beroepsonderwijs bestaat sinds de Wet Educatie Beroepsonderwijs (1996) uit vier niveaus. Deze kwalificatieniveaus laten zich binnen het functiewaarderingssysteem als volgt vertalen:

  • -

    Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 1 geldt hoofdgroep I. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 1 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking in de score voor functionele vorming.

  • -

    Een MBO-opleiding op niveau 2 wordt gelijkgesteld aan een VMBO-opleiding. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 2 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking door een indeling in hoofdgroep II.

  • -

    Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 3 geldt hoofdgroep II. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 3 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking in de score voor functionele vorming.

  • -

    Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 4 geldt hoofdgroep III. Hiermee wordt bedoeld de opleidingen tot (Midden) kaderfunctionaris (duur: 3 of 4 jaar, 4800 tot 6400 sbu). Indien voor een functie een dergelijke MBO-opleiding op niveau 4 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking door een indeling in hoofdgroep III. Zie verder 4.3.

  • 2.10.

    Vervanging bij ziekte, verlof, vakantie of andere tijdelijke afwezigheid wordt niet bij de functiewaardering betrokken. Het maakt hierbij geen verschil of vervanging als hiervoor bedoeld in de functiebeschrijving is opgenomen. Ook langdurige vervanging speelt geen rol bij functiewaardering. De functiewaardering is in dat geval nog steeds gebaseerd op de organieke beschrijving. Bij langdurige vervanging geeft CAR/UWO een oplossing door een bezoldigingsmaatregel ten gunste van de vervanger. Indien (meestal door een leidinggevende) structureel taken worden afgestoten, zoals bijvoorbeeld bij een gemeentesecretaris naar een adjunct-secretaris, wordt in dat geval de organieke beschrijving aangevuld met dat taakonderdeel. In de functiewaardering wordt dit taakonderdeel dan wel meegewogen.

  • 2.11

    In bijzondere situaties waarin het systeem niet of niet goed toepasbaar is, kan het bestuursorgaan een aanvullende interpretatie geven. Deze interpretatie mag niet in strijd zijn met de tekst van het systeem. Zij dient, indien zij algemene geldigheid heeft, overeenkomstig de daarvoor geldende procedure te worden vastgesteld en in het waarderingssysteem te worden opgenomen.

     

3 - Niveau-indeling hoofdgroepen

3.1    Hoofdgroep I

Werkzaamheden die in het algemeen worden gevormd door op zichzelf staande dan wel in eenvoudige combinatie voorkomende, afzonderlijke handelingen en gekenmerkt worden door een routinematig karakter en een belangrijke fysieke component.

De benodigde vaardigheid kan worden verkregen door routine, door training of scholing in de werksituatie en/of door een bedrijfsopleiding.

 

Toelichting

Te denken valt aan:

  • -

    werkzaamheden waartoe de vaardigheid en bekwaamheid in het algemeen slechts denkbaar zijn na het basisonderwijs;

  • -

    assistent van vakman of vaklieden;

  • -

    werkzaamheden waarvoor enige scholing of oefening is vereist;

  • -

    administratieve werkzaamheden waarvoor de eisen ten aanzien van lezen en rekenen niet verder gaan dan eenvoudige notities en berekeningen.

 

Opmerking

Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 1 geldt hoofdgroep I. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 1 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking in de score voor functionele vorming, zie verder 5.1.

 

3.2     Hoofdgroep II

Werkzaamheden die een vaardigheid en bekwaamheid vereisen, die in belangrijke mate worden bepaald door routine in de toepassing van nauw bepaalde werkwijzen en door ervaringskennis bij deze toepassing. In de functie treden eigen oordeel, handelingskeuze of gedragsbepaling op ter realisering van gestelde taken.

De benodigde vaardigheid kan worden verkregen door onder meer een afgeronde vaktechnische scholing op het hoogste VMBO-niveau en/of routine in de toepassing van nauw bepaalde werkwijzen.

 

Toelichting

Te denken valt aan werkzaamheden:

  • -

    waarvoor ambachtelijke kennis of vaardigheid is vereist;

  • -

    als allround chauffeur die op een aantal typen voertuigen structureel wordt ingezet (bijvoorbeeld huisvuilauto + veegauto + kolkenzuiger + vrachtauto e.d.);

  • -

    van dagelijks toezicht op de uitvoering van (technische) werkzaamheden (tot en met hoofdgroep II, bijvoorbeeld meewerkend voorman e.a.);

  • -

    waarvoor vakinhoudelijke kennis dan wel gedegen kennis van de Nederlandse taal is vereist.

 

Opmerking

Indien voor een functie een HAVO-niveau wordt geadviseerd, dan komt het verschil met VMBO-niveau tot uitdrukking in de score voor functionele vorming. Als basis voor een HAVO-niveau geldt hoofdgroep II met 3 punten voor functionele vorming. Dit is gebaseerd op 3,6 jaar aanvullende schoolopleiding. (Conform constante jurisprudentie is dit de som van  2 jaar dagopleiding na VMBO en 1,6 jaar thuisstudie).

 

Een MBO-opleiding op niveau 2 wordt gelijkgesteld aan een VMBO-opleiding. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 2 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking door een indeling in hoofdgroep II. Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 3 geldt hoofdgroep II. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 3 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking in de score voor functionele vorming, zie verder 5.1.

 

3.3   Hoofdgroep III

Werkzaamheden waarvoor een praktische vaardigheid is vereist, die mede berust op theoretische kennis en op breder inzicht in de technische, organisatorische, economische en/of maatschappelijke samenhang.

De werkzaamheden als zodanig zijn in het algemeen nog bepaald tot een vrij nauw afgebakend werkgebied of takenpakket, maar vereisen eigen analyse, interpretatie, conceptie en aanpak c.q. optreden en gedragsbepaling.

De benodigde bekwaamheid kan worden verkregen door een afgeronde, middelbare vaktechnische scholing (MBO niveau 4).

Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 4 geldt hoofdgroep III. Indien voor een functie een MBO-opleiding op niveau 4 wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking door een indeling in hoofdgroep III. Zie verder 5.1.

Toelichting

Te denken valt aan werkzaamheden:

  • -

    Van dagelijks toezicht op de uitvoering van meer gecompliceerde werkzaamheden (tot en met hoofdgroep III);

  • -

    Van in het algemeen meer uitvoerend karakter, waartoe echter naast praktisch gerichte vakkennis ook een theoretische ondergrond aanwezig moet zijn voor het opvangen van zich in de uitvoering voordoende problemen of voor het uitwerken van meer gecompliceerde opdrachten.

 

3.4   Hoofdgroep IV

Werkzaamheden waarvoor praktisch inzicht en praktijkkennis is vereist van theoretische grondslagen enerzijds en een oriëntatie buiten het eigen vakgebied anderzijds. Het arbeidsveld of vakgebied als zodanig is meestal nog begrensd, maar raakt aan andere terreinen en vakrichtingen waarop moet worden ingespeeld.

Werkzaamheden waarbij veelal in direct samenspel met beleidsfunctionarissen en/of uitgaande van globaal geformuleerde algemene beleidslijnen en/of richtlijnen wordt deelgenomen aan de beleidsvoorbereiding, hooggekwalificeerde uitvoerende en/of controlerende werkzaamheden op een afzonderlijk terrein van overheidszorg, management of beheer dan wel wetenschap en techniek.

De benodigde bekwaamheid kan worden verkregen middels afronding van een hogere beroepsgeoriënteerde scholing (HBO Bachelorniveau).

 

Toelichting

Te denken valt aan:

  • -

    Het verrichten van therapeutische werkzaamheden in het begeleiden van mensen, bijvoorbeeld bij maatschappelijk werk (langdurige immateriële begeleiding);

  • -

    Werkzaamheden van hoofden van onderdelen, die als zodanig in een groter organisatorisch verband een vrij afgeronde en zelfstandige functie vervullen;

  • -

    Dagelijks toezicht op omvangrijke en gecompliceerde technische werkzaamheden (tot en met hoofdgroep IV);

 

Opmerkingen

Onder HBO-niveau wordt verstaan het HBO-Bachelor niveau van een vierjarige voltijds dagopleiding. Als basis voor een HBO Bacheloropleiding geldt hoofdgroep IV. Indien voor een functie een HBO Masteropleiding (voormalig Post-HBO) wordt geadviseerd, dan komt dit tot uitdrukking in de score voor functionele vorming, zie verder 5.1.

Het Universitair Bachelorniveau wordt in dit systeem niet als een volledige wetenschappelijke studie gezien; de basis is derhalve hoofdgroep IV. Indien voor een functie een Universitair Bacheloropleiding wordt geadviseerd, dan komt het verschil met een HBO Bacheloropleiding tot uitdrukking in de score voor functionele vorming, zie verder 5.1.

NB. Voor het begrip ‘beleid’ verwijzen wij naar de toelichting onder 5.3.

3.5   Hoofdgroep V

Werkzaamheden waarbij de vereiste bekwaamheid vooral de kwaliteit van analytisch, synthetisch-methodisch denken betreft, alsmede creativiteit en onafhankelijke oordeelsvorming.

De werkzaamheden omvatten onder andere het uitwerken van beleidsideeën (prognose, planning, onderzoek), het ontwikkelen van beleidslijnen op een breed terrein en op lange termijn. Daarnaast betreft het standpuntbepaling en belangenbehartiging in contacten met maatschappelijke groeperingen, in commissies enz., ook internationaal, in het (mede) geven van richting aan de ontwikkeling van grote technische of maatschappelijke projecten.

Werkzaamheden in de sfeer van bestuur en beleid op onderscheiden terreinen van overheidszorg/bedrijfsvoering/(toegepaste) wetenschapsbeoefening.

De benodigde bekwaamheid kan worden verkregen middels afronding van een wetenschappelijke studie (WO- Masterniveau).

 

Toelichting

Te denken valt aan:

  • -

    hoofden van zeer grote afdelingen;

  • -

    hoofden van kleine tot middelgrote sectoren;

  • -

    directeuren van kleinere organisaties;

  • -

    concerncontrollers.

     

3.6      Hoofdgroep VI

Werkzaamheden waarbij de bekwaamheid deskundigheid betreft op een theoretisch, fundamenteel gebied alsmede het hebben van diepgaand inzicht in politiek-bestuurlijke, sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke of bedrijfsstructuren.

De werkzaamheden betreffen (integraal, operationeel, sectoraal of specialistisch) management ten aanzien van een afgerond terrein van (overheids) bestuur, aansturing van een omvangrijke dienst/instelling/sector dan wel het fungeren als intermediair tussen de politieke organisatie en de ambtelijke organisatie.

De werkzaamheden hebben als doel het realiseren van een geheel van (beleids)doelstellingen die op politiek-bestuurlijk, maatschappelijk en/of wetenschappelijk-strategisch niveau zijn vastgesteld.

De wijze van uitvoering en de te bereiken resultaten hebben een duidelijke, veelal duurzame invloed op het functioneren van de maatschappij, het overheidsapparaat en/of op omvangrijke delen van de samenleving.

De benodigde bekwaamheid kan worden verkregen middels afronding van een wetenschappelijke opleiding (WO-Masterniveau), aangevuld met 7 jaar aanvullende school- en/of praktijkopleiding (ruime managementervaring en/of wetenschappelijke ervaring; voltooide tweede-fase-opleiding).

 

Toelichting

Te denken valt aan:

  • -

    hoofden van zeer grote, zware beleids- en technische afdelingen;

  • -

    hoofden van grote tot zeer grote sectoren;

  • -

    directeuren van middelgrote tot grote organisaties;

  • -

    het leiden van zware beleids- en staforganen, wetenschappelijke instituten of diensten.

 

4 - Secundaire factoren

Na de indeling in hoofdgroepen I t/m VI, kan met de zogenaamde secundaire factoren (verfijningscriteria) tot de gewenste differentiatie worden gekomen. Als criteria worden gehanteerd:

  • -

    Functionele vorming

  • -

    Handelingsvrijheid

  • -

    Keuzemogelijkheden

  • -

    Leidinggeven

  • -

    Contact

 

Voor elk van deze criteria is een score van 1, 2, 3 of 4 punten mogelijk, met dien verstande dat voor het criterium leidinggeven ook score 0 mogelijk is. De som van de behaalde scores is bepalend voor de plaats binnen de hoofdgroep in de conversietabel.

 

4.1     Functionele vorming

Functionele vorming omvat de minimale theoretische en praktische kennis die de functie verlangt, uitgaande boven het werk- en denkniveau dat bepalend is geweest voor de hoofdgroepindeling. Dit wordt ook wel functiegerichte kennisvermeerdering genoemd.

 

De functionele vorming wordt binnen de hoofdgroepen I t/m V uitgedrukt in het totaal benodigde aantal jaren school- en praktijkopleiding na de basisopleiding die bij de hoofdgroepindeling als voorbeeld wordt genoemd en omvat ook de normaal te achten zelfstudie thuis. Ter benadering van de waardering kunnen fictieve opleidingen worden geconstrueerd.

 

Uitdrukkelijk wordt hier nog eens herhaald dat in de hoofdgroepindeling kennisvermeerdering (d.i. inwerkperiode) is opgenomen die bij functionele vorming niet meetelt. Onder hoofdstuk 3.1.9 is weergegeven hoeveel niet mee te tellen relevante werkervaring per hoofdgroep is meegenomen.

 

Bij de indeling in hoofdgroep VI is rekening gehouden met een voltooide wetenschappelijke studie (WO-Masters), aangevuld met meer dan 7 jaar aanvullende school- en praktijkopleiding (zie hoofdgroep VI (4.6)). De score voor functionele vorming wordt bij hoofdgroep VI niet meer bepaald door kennis, maar door de nodige extra ervaring die uitstijgt boven de genoemde voltooide wetenschappelijke studie plus meer dan 7 jaar aanvullende school- en/of praktijkopleiding. De extra benodigde ervaring is afhankelijk van:

  • -

    De mate waarin er sprake is van initiëren van en richting geven aan nieuw beleid;

  • -

    Het aantal beleidsvelden, de breedte en de diepgang daarvan, behorend tot de betrokken functie;

  • -

    Het aantal formatieplaatsen waaruit de organisatorische eenheid bestaat en de zwaarte daarvan, bijvoorbeeld tot uitdrukking komend in het aantal beleidsfuncties op academisch niveau.

 

De telling van de extra jaren benodigde ervaring loopt parallel aan de jaren voor functionele vorming, die bij de scores is vermeld.

 

Score

Omschrijving

 

1

 

Na de beroepsopleiding (inclusief inwerkperiode1) is maximaal 1 jaar school- en/of praktijkopleiding nodig.

 

 

2

 

Na de beroepsopleiding (inclusief inwerkperiode) is meer dan 1 tot maximaal 2 jaar school- en/of praktijkopleiding nodig.

 

 

3

 

Na de beroepsopleiding (inclusief inwerkperiode) is meer dan 2 tot maximaal 4 jaar school- en/of praktijkopleiding nodig.

 

 

4

 

Na de beroepsopleiding (inclusief inwerkperiode) is meer dan 4 tot maximaal 7 jaar school- en/of praktijkopleiding nodig.

 

 

Indien de aanvullende kennis meer dan 7 jaar bedraagt, wordt de functie ingedeeld in de naasthogere hoofdgroep, als regel met 1 punt voor functionele vorming.

 

1 Deze inwerkperiode betreft het aantal jaren praktijkervaring behorende bij de

hoofdgroep

 

Toelichting

Bij functionele vorming mogen alleen die aspecten worden meegenomen, waarvan mag worden verwacht dat deze in de beroepsopleiding (hoofdgroep) niet of nauwelijks zijn behandeld en die door het volgen van een aanvullende studie c.q. praktijkopleiding (praktijkervaring als kennisvermeerdering) eigen moeten worden gemaakt.

Bij de bepaling van de hoofdgroep en score voor functionele vorming wordt uitsluitend de kennisvermeerdering die nodig is voor de functie gehonoreerd (functiegerichte kennisvermeerdering).

Eén jaar schoolopleiding bij functionele vorming komt overeen met 40 studieweken. Bij de bepaling van de studieduur wordt uitgegaan van het normaal geachte aantal les- en studie-uren (10-15 uur per week), tenzij duidelijk kan worden aangetoond dat dit aantal hoger of lager ligt.

Eén jaar praktijkopleiding komt overeen met 1 jaar aanvullende studie als bij punt 3 gedefinieerd, tenzij duidelijk kan worden aangetoond dat het aantal opleidingsuren duidelijk hoger of lager is dan 10-15 uur per week.

Bij de bepaling van het aantal jaren school- en/of praktijkopleiding wordt in principe uitgegaan van de kortste weg die gegaan moet worden om de kennis en/ of ervaring te vergaren die nodig is om de functie uit te kunnen oefenen.

Ook kennis die nodig is om leiding te kunnen geven of voor het kunnen hebben van (ingewikkelde) contacten, dient bij dit gezichtspunt te worden gewaardeerd.

Bij zowel de hoofdgroepindeling als functionele vorming, worden opleidingen gehanteerd die geen discussie opleveren over het niveau van de opleiding èn die passen binnen de structuur van het kennisaspect van het functiewaarderingssysteem. Opleidingen waarover discussie kan ontstaan en waarvoor algemeen gangbare en erkende alternatieve opleidingen aanwezig zijn worden in principe niet gebruikt. De algemeen gangbare en erkende opleiding wordt gehanteerd.

Als basis voor een MBO-opleiding op niveau 2 of 3 geldt hoofdgroep II met respectievelijk 1 en 3 punten voor functionele vorming gebaseerd op de duur van de opleidingen.

Als basis voor een HBO Bacheloropleiding geldt hoofdgroep IV. Indien voor de functie een HBO Masteropleiding (master/professionele master)  wordt geadviseerd, geldt als basis hoofdgroep IV aangevuld met functionele vorming op basis van het aantal studiebelastinguren

Als basis voor een Universitair Bachelorniveau geldt hoofdgroep IV met 3 punten voor functionele vorming.

 

4.2  Handelingsvrijheid

Het gaat hierbij om de mogelijkheid die de functie biedt beslissingen naar eigen inzicht te nemen. Deze mogelijkheid wordt onder meer beperkt door toezicht, controle, toetsing, beoordeling door of namens de leiding, een en ander afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. Deze controle/ toetsing/beoordeling kan plaatsvinden door onder meer de direct leidinggevende, een hogere leidinggevende, een namens de leiding met controle/ toetsing/beoordeling belaste functionaris, al dan niet in het kader van een bepaalde procedure of werkproces, een in een procedure of werkproces ingebrachte zelfcontrole of systeemcontrole.

De frequentie van deze controle/toetsing/beoordeling wordt mede als maatstaf gehanteerd voor het bepalen van de score. Voor de bepaling van de score mogen uitsluitend die werkzaamheden (functiebestanddelen) in aanmerking komen, die van overwegende invloed zijn geweest voor de bepaling van het totale werk- en denkniveau (hoofdgroep en functionele vorming).

 

Score

Omschrijving

 

1

 

Gegeven de aard van de werkzaamheden mag worden verwacht dat het werk(resultaat) of de werksituatie aan een regelmatige dan wel gedetailleerde (systeem)controle/toetsing/ beoordeling wordt onderworpen.

 

 

2

 

Gegeven de aard van de werkzaamheden mag worden verwacht dat het werk(resultaat) of de werksituatie steekproefsgewijs dan wel in grote lijnen wordt gecontroleerd/ getoetst/beoordeeld.

 

 

3

 

Gegeven de aard van de werkzaamheden mag worden verwacht dat het werk(resultaat) of werksituatie slechts aan een eindcontrole/-toetsing/-beoordeling kan worden onderworpen.

 

 

4

 

Gegeven de aard van de werkzaamheden kan beoordeling/toetsing van het werk(resultaat) slechts plaatsvinden op grond van de uitwerking in de praktijk.

 

 

Toelichting

  • 1.

    De mogelijkheid van methodische zelfcontrole en de in de procedure/ werkmethode ingebouwde (systeem)controle is van invloed bij de bepaling van de score.

  • 2.

    Partiële verantwoordelijkheid leidt nooit tot de maximale score.

  • 3.

    Score 4 wordt gegeven indien de werkzaamheden zodanig van aard zijn dat er sprake is van een groot aantal onzekere factoren die door de functionaris in de afweging moeten worden betrokken, terwijl de inbreng in de beleidsadvisering en/of besluitvorming doorslaggevend is. Onzekere factoren zijn bijvoorbeeld het inschatten van ontwikkelingen op lange termijn, waarbij alleen de praktijk kan uitwijzen of de inschatting de juiste is geweest. Dit zal veelal pas na verloop van jaren mogelijk zijn.

     

4.3    Keuzemogelijkheden

Het gaat hierbij om de mate waarin de organisatie en de (aard van de) werkzaamheden de functionaris de mogelijkheid bieden tot het ontwikkelen van initiatieven, het bewandelen van andere wegen dan de gebruikelijke en het oplossen van zich voordoende problemen naar eigen inzicht. Deze keuzen kunnen worden beperkt door wetgeving, jurisprudentie, voorschriften, richtlijnen (bijvoorbeeld NEN-bladen, vakvoorschriften, overheidsvoorschriften en/of -richtlijnen, veiligheidsvoorschriften etc.), instructies, werkafspraken e.d. Bij de bepaling van de score mogen uitsluitend die werkzaamheden (functiebestanddelen) in aanmerking worden genomen, die van overwegende invloed zijn geweest voor de bepaling van het totale werk- en denkniveau (hoofdgroep en functionele vorming).

 

Score

Omschrijving

 

1

 

Door voorschriften en gedragsregels liggen werkmethoden en/of werkvolgorde vast; er wordt slechts vrijheid gelaten in tevoren bepaalde gevallen (details en routinebeslissingen).

 

 

2

 

Werkmethoden en/of werkvolgorde liggen niet vast. Het werk of een onderdeel daarvan kan op meerdere, maar wel bekende manieren worden uitgevoerd. Afhankelijk van de omstandigheden dient een keuze te worden gemaakt.

 

 

3

 

Het werk omvat het ontwerpen en realiseren van nieuwe oplossingen voor problemen in de (beleids-)uitvoeringssfeer. In de regel zijn dit eenmalige oplossingen of (beleids-) advisering binnen vastgestelde of aangegeven beleidslijnen en/of instructies.

 

 

4

 

Het werk omvat het ontwerpen en realiseren van nieuwe oplossingen voor problemen in de sfeer van het beleid dan wel structurele oplossingen die een fundamentele uitwerking zullen hebben in de organisatie. Hierbij is een vereiste dat beleidsontwikkeling in overwegende mate in de functie is opgenomen c.q. dat de functie de eindverantwoordelijkheid in zich draagt voor de beleidsontwikkeling binnen het betreffende organisatieonderdeel.

 

 

Toelichting

  • 1.

    Bij het honoreren van een bezwaarschrift tegen de hoofdgroepindeling en/of score voor functionele vorming moet de score voor dit gezichtspunt opnieuw worden bepaald (op grond van niveaubepalende werkzaamheden).

  • 2.

    Keuzen die voor het eerst zijn/worden gemaakt, behoeven niet altijd te worden gerekend tot nieuwe oplossingen. Keuzen bij werkzaamheden waarvoor algemeen aanvaarde methoden gelden, hoewel nog niet toegepast in de organisatie en/of het werk, worden gerekend tot score 2.

  • 3.

    Onder nieuwe oplossingen/wegen dient te worden verstaan die oplossingen/wegen die op grond van het werk- en denkniveau, zoals blijkt uit de hoofdgroepindeling en de score voor functionele vorming van de functie, niet bekend mogen worden verondersteld.

  • 4.

    Onder beleid wordt verstaan: het formuleren van doelstellingen en de weg die moet worden gegaan om de doelstellingen te bereiken. Kenmerken van beleidsontwikkeling zijn: het ontwikkelen van een visie geldend voor de langere termijn, op een breed terrein en grensoverschrijdend naar andere vakdisciplines.

  • 5.

    Indien beleidsontwikkeling niet in overwegende mate in de functie is opgenomen, met andere woorden geen substantieel onderdeel uitmaakt van de functie, dan geldt voor keuzemogelijkheden een score 3.

 

 

4.4               Leidinggeven

 

Echelonmodel

Leidinggeven is het richting geven aan de activiteiten van functionarissen die hiërarchisch direct of indirect ondergeschikt zijn - of zich in een situatie bevinden, die daarmee vergelijkbaar is - teneinde de gestelde doelen te bereiken. Het leidinggeven kenmerkt zich in beginsel door de aanwezigheid van een gezagssituatie, waarbij de medewerkers zich (uiteindelijk) hebben te voegen naar hetgeen de leidinggevende juist of noodzakelijk acht.

In het echelonmodel wordt de zwaarte van het gezichtspunt leidinggeven voornamelijk bepaald door het hiërarchische niveau waarop de leidinggevende functie is gepositioneerd.

Onderscheid wordt gemaakt tussen bijvoorbeeld:

1e echelon leidinggevenden:       gem.secretaris/sectorhoofden

2e echelon leidinggevenden:       afdelingshoofden

Functioneel leidinggevenden:      bijvoorbeeld coördinatoren/projectleiders e.d.

Naast het echelonmodel is er voor gekozen om ook het functioneel leidinggeven te waarderen. In dat geval moet aan de criteria voldaan worden zoals die hieronder zijn beschreven.

 

Functioneel leidinggeven

Deze subvariant van leidinggeven is opgenomen ten behoeve van een ‘platte’ organisatiestructuur. Het ontbreken van een hiërarchische tussenlaag wordt bij functiewaardering soms als een nadeel ervaren voor die functionarissen die structureel c.q. voor een langere periode met coördinerende werkzaamheden zijn belast en daar een substantieel deel van hun werktijd aan besteden. Onder coördinerende werkzaamheden worden onder meer verstaan het daadwerkelijk coördineren van de dagelijkse werkzaamheden met verantwoordelijkheid voor het eindresultaat en daarmee met de bevoegdheid om collega’s en derden te instrueren (al dan niet in projecten), te controleren en hun werkzaamheden te bepalen en regelen - inclusief planning en verdelen - van werkzaamheden, het signaleren van problemen, het optreden als klankbord en als eerste aanspreekpunt.

Bij functioneel leidinggeven is er geen sprake van een hiërarchische relatie, terwijl de functionaris daadwerkelijk met een aantal leidinggevende taken wordt belast. Om voor functioneel leidinggeven in aanmerking te komen dient aan alle navolgende voorwaarden te worden voldaan:

  • 1.

    Er dient sprake te zijn van structureel, dat wil zeggen langer dan 2* jaar, functioneel leidinggeven op het terrein van het eigen vakgebied.

  • 2.

    Er dient functioneel leiding te worden gegeven aan ten minste 3 volledige formatieplaatsen.

  • 3.

    Het functioneel leidinggeven dient te blijken uit een aanwijzing door het bestuursorgaan dan wel te blijken uit de functiebeschrijving.

  • 4.

    Een substantieel deel, namelijk 25% van de werktijd wordt besteed aan het functioneel leiderschap.

     

Tot het functioneel leidinggeven wordt ook gerekend formeel projectleiderschap, voor zover dit gedurende 2 à 3 jaar minimaal 25% van de werktijd vergt en voor zover de projectleider verantwoordelijk is voor het eindproduct.

Bovendien dient projectleiderschap het leidinggeven aan een aantal projectmedewerkers te omvatten. In dit geval bestaat er overigens geen hiërarchische relatie met de personen aan wie leiding wordt gegeven.

 

Toelichting

  • 1.

    Bij dit gezichtspunt ligt met uitzondering van functioneel leidinggeven de nadruk op de aanwezigheid van een hiërarchische verhouding. Mentorschap, kameroudste, eerste medewerk(st)er e.d. worden bij dit gezichtspunt niet gewaardeerd. Het samenwerken van een aantal medewerkers, waarbij een van deze personen optreedt als eerste man/vrouw/voorman (bijvoorbeeld vakman ten opzichte van assistenten, chauffeur ten opzichte van bijrijders/beladers, fitter ten opzichte van grondwerker(s), wordt niet bij dit gezichtspunt gewaardeerd. Indien een functionaris als eerste aanspreekpunt structureel met coördinerende werkzaamheden is belast, kan dit bij functioneel leidinggeven worden gewaardeerd.

  • 2.

    Tijdelijk personeel (bijvoorbeeld stagiaires, uitzendkrachten e.a.) wordt bij dit gezichtspunt niet meegeteld, tenzij het aanwezig zijn daarvan een permanent karakter draagt en productiegericht is.

  • 3.

    Het leidinggeven aan ingehuurd personeel zonder eigen leiding, één en ander met een vrijwel permanent karakter, wordt gelijkgesteld met het functioneel leidinggeven. Bij fluctuaties in aantallen (bijvoorbeeld werken met seizoenkrachten) wordt in principe uitgegaan van het jaargemiddelde.

  • 4.

    Bij deeltijders/parttimers e.a. geschiedt de aantalbepaling als volgt:

    - Voor deeltijders/parttimers die 50% of meer werkzaam zijn:

    (aantal medewerkers + aantal formatieplaatsen) : 2 = aantal;

  • - Voor deeltijders/parttimers die minder dan 50% werkzaam zijn:

    1,5 maal het aantal overeenkomstige formatieplaatsen.

  • 5.

    Afronding vindt plaats tot hele getallen via de natuurlijke afronding (dat wil zeggen 0,5 en meer naar boven en 0,49 en lager naar beneden afronden). Indien het aantal kleiner is dan 1, wordt het aantal bepaald op 0.

  • 6.

    Hieronder wordt de tabel weergegeven, waarbij de echelons en functioneel leidinggeven apart zijn vermeld.

    

Score

OMSCHRIJVING

 

1e echelon

(aantal fte)

2e echelon

(aantal fte)

 

Functioneel leidinggeven

(aantal fte)

 

0

 

 

 

 

0 t/m 2

 

1

 

 

 

 

3 t/m 12

 

2

 

 

 

 

13 en meer

 

3

 

 

x

 

 

 

4

 

x

 

 

 

Toelichting scoretabel leidinggeven

In de scoretabel leidinggeven die hierboven is weergegeven, wordt een score van vier punten gegeven voor het eerste echelon, zonder op de omvang van het betreffende onderdeel te scoren. Het gaat op dit echelon immers om de managementbevoegdheden en -competenties, ongeacht de omvang. Daar behoort dan ook het accent te liggen. Het tweede echelon kan om dezelfde reden drie punten scoren. Bij functioneel leidinggevenden speelt de groepsomvang wèl mee, omdat de leidinggevende activiteiten van deze leidinggevenden anders van aard zijn, namelijk naast leidinggevende taken, (gedelegeerde) inhoudelijke aansturingstaken.

 

Griffier

Leidinggeven door een griffier wordt apart gewogen. Het echelonmodel kan hier niet onverkort van toepassing zijn, aangezien de griffier geen onderdeel uitmaakt van de ambtelijke organisatie en daarom eigenlijk niet in te delen is in één van de echelons. De griffier geeft echter in wel hiërarchisch leiding aan een groep medewerkers. Hiervoor geldt een score op het eerste echelon in onderstaande tabel. De score voor leidinggeven bij de griffierfunctie is dus te allen tijde afhankelijk van het aantal medewerkers waaraan leiding wordt gegeven. Dit om te voorkomen dat het leidinggeven op het eerste echelon aan twee medewerkers even zwaar gewogen wordt als het leidinggeven aan de gehele organisatie.

Voor de griffier geldt de volgende tabel:

Score

OMSCHRIJVING

 

1e echelon

(aantal fte)

2e echelon

(aantal fte)

3e echelon

(aantal fte)

Functioneel leidinggeven

(aantal fte)

 

0

 

 

0

 

0 en 1

 

0 t/m 3

 

1

 

 

1 t/m 4

 

2 t/m 8

 

4 t/m 12

 

2

 

1 t/m 9

 

5 t/m 12

 

9 t/m 24

 

13 en meer

 

3

 

10 t/m 20

 

13 t/m 40

 

25 en meer

 

 

4

 

21 en meer

 

41 en meer

 

 

Leidinggeven aan vrijwilligers wordt slechts meegenomen bij dit gezichtspunt indien sprake   is van een structureel karakter. Van een structureel karakter kan sprake zijn indien:

  • a.

    de vrijwilliger een schriftelijk aanstellingsbesluit heeft gekregen van   het bestuursorgaan;

  • b.

    de vrijwilliger gezien over een langere periode - zo mogelijk twee jaar - regelmatig in de organisatie werkzaam is.

Dergelijke vrijwilligers worden meegenomen als waren zij in dienst van de organisatie. In het algemeen zal er sprake zijn van functioneel leidinggeven. Voor de toepassing van de scoretabel wordt uitgegaan van fulltime formatieplaatsen. Voor de berekening van de formatie wordt uitgegaan van de gemiddelde werktijd per week (ziekte, vakantie en verlof niet meegerekend), gerekend over een periode van zo mogelijk twee jaar.

 

4.5    Contact

Bij dit gezichtspunt komen tot uitdrukking de aard van de contacten en de eisen die aan de contactvaardigheid in de functie worden gesteld met betrekking tot personen met wie de functionaris in een niet-hiërarchische verhouding staat.

Ervaringskennis op het terrein van de menselijke verhoudingen, kennis van mentaliteit, levensgewoonten, sociale omstandigheden, levensbeschouwelijke invloeden met betrekking tot bepaalde (groepen) personen e.d. worden als kennis aangemerkt en derhalve gewaardeerd in de hoofdgroep en functionele vorming.

Bezinning op de wijze waarop moeilijkheden in de contactverhoudingen moeten worden aangepakt of voorkomen, en overwegingen welke gedragslijn te volgen, worden in het gezichtspunt 'keuzemogelijkheden' en/of 'zelfstandigheid' gewaardeerd.

 

Score

Omschrijving

 

1

 

 

Het gaat in de contacten om het signaleren en informeren: het overdragen of inwinnen van feitelijke informatie. Hierbij heeft de ander in het algemeen geen belang bij het achterhouden van informatie.

 

 

2

 

 

Het contact is een essentieel onderdeel van de functie. Het gaat hierbij om het behulpzaam zijn en/of om het verkrijgen van begrip.

 

 

3

 

 

Het gaat in de contacten om het verkrijgen van medewerking: er is sprake van een duidelijke belangentegenstelling, waarbij echter de beslissing vastligt, zodat het gaat om anderen ertoe te brengen tot actie over te gaan of om dit juist niet te doen. Vaak is een machtsmiddel of een terugkoppelingsmogelijkheid aanwezig.

 

 

4

 

 

In de contacten is sprake van controversiële situaties, waarbij een zwaarwegende beslissing tot stand moet komen, hetzij door overtuigen, hetzij door onderhandelen. In principe is geen machtsmiddel of terugkoppelingsmogelijkheid aanwezig.

 

 

Toelichting

  • 1.

    Indien bij een contact de 'beslissingsbevoegdheid' aan de kant van de functionaris ligt, zal een dergelijk contact om die reden nimmer leiden tot score 4.

  • 2.

    Score 4 voor dit gezichtspunt wordt bereikt indien naast het feit dat geen machtsmiddel aanwezig is in een gesprek op dat moment een zwaarwegende beslissing moet worden genomen 

    EN

  • 3.

    sprake is van volledige zelfstandigheid (geen min of meer gelijkwaardige of eerder aanspreekbare persoon aanwezig is), waarbij de functionaris verantwoordelijk is voor een beslissing waarop niet kan worden teruggekomen (of alleen met ernstig afbreuk van het vertrouwen in de gesprekspartner of organisatie, of met hoge kosten enz.).

  • 4.

    Indien een functionaris regelmatig in contact komt met agressieve burgers/cliënten, geldt score 3 voor dit gezichtspunt.

 

5 - Conversietabel

( Hierover dient een apart besluit te worden genomen)

 

Bijlage 2 Conversietabel

 

No.: /Imid

Burgemeester en wethouders van Tholen;

overwegende dat de organisatie per 1 januari 2008 is overgegaan op een generiek functiewaarderingssysteem;

gelet op het behoud van een evenwichtig loongebouw en de wens voor meer differentiatie in de hogere functieschalen is een wijziging van de conversietabel noodzakelijk;

gelet op artikel 2:3 lid 4 van de procedureregeling functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing gemeente Tholen 2008;

gelet op het instemmingsadvies van de commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 18 november 2009;

besluiten:

onderstaande conversietabel vast te stellen.

 

 

 

HOOFDGROEP

SN

I

II

III

VI

V

VI

1

 

 

 

 

 

 

2

4 t/m 5

 

 

 

 

 

3

6 t/m 9

4

 

 

 

 

4

10 t/m 20

5 t/m 8

 

 

 

 

5

 

9t/m11

4 t/m 5

 

 

 

6

 

12 t/m 20

6 t/m 8

 

 

 

7

 

 

9 t/m 11

4 t/m 5

 

 

8

 

 

12 t/m 14

6 t/m 8

 

 

9

 

 

15 t/m 20

9 t/m 10

 

 

10

 

 

 

11

 

 

IDA

 

 

 

12

8 t/m 9

 

11

 

 

 

13 t/m 14

10 t/m 11

 

11A

 

 

 

15 t/m 16

12

 

12

 

 

 

17 t/m 18

13t/m14

 

13

 

 

 

19 t/m 20

15 t/m 17

4 t/m 12

14

 

 

 

 

18 t/m 19

13t/m15

15

 

 

 

 

20

16 t/m 20

Tholen, 24 november 2009

 

Burgemeester en wethouders van Tholen,

De secretaris,De burgemeester