Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen Delft 2017 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen Delft 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeenteblad, 29 december 2016
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2017 | 01-01-2017 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 10-11-2016 | Onbekend |
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 oktober 2016;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
gezien het advies van de commissie Economie, Financiën en Bestuur;
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen 2017
Hoofdstuk 2 Afvalstoffenheffing
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens zakelijk of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld
Indien blijkt dat belastingplichtige bij de aanvang van het belastingjaar of indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht een eenpersoonshuishouden voert, wordt op aanvraag van de belastingplichtige het tarief van een éénpersoonshuishouden gehanteerd en teruggave verleend van het te veel betaalde bedrag.
Artikel 9 Tijdstip van betaling en betaling in termijnen
In afwijking van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in maximaal 10 termijnen. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Artikel 10 Aard van de heffing en belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of namens het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van de aanvrager dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Hoofdstuk 4 Aanvullende bepalingen
Artikel 18 Nadere regels door het college van B&W
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum waarop deze verordening in werking treedt ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2016.
Tarieventabel Reinigingsheffingen Delft 2016
Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 10 november 2016 tot vaststelling van de Verordening reinigingsheffingen Delft 2017.
op de Verordening reinigingsheffingen Delft 2017.
Onder de afvalstoffenheffing vallen alle kosten en inkomsten welke gerelateerd zijn aan de afvalinzameling en verwerking. De afvalinzameling wordt uitgevoerd door de GR Avalex. In 2016 heeft de GR weer een positief eigen vermogen opgebouwd. Hiermee wordt de periode van de fixed-fee afgesloten. Vanaf 2017 wordt verrekend op basis van daadwerkelijke kosten: manuren, tractie, kg restafval en aantallen inzamelmiddelen (ondergrondse containers en mini’s). Deze verrekening brengt een kostenstijging met zich mee. In de jaren daarna stijgen met name de inkomsten van de inzameling van PMD (plastic, metaal en drankkartons), waardoor het saldo van de kosten afneemt.
Het basis uitgangspunt is dat de reiniging volledig kostendekkend is. Hiervan wordt met ingang van 2017 afgeweken. In 2017 wordt het tarief alleen gecorrigeerd met de CPI index.