Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Diplomazwemmen 2017 voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen |
Citeertitel | Beleidsregel Diplomazwemmen 2017 voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-01-2017 | 01-01-2017 | 22-08-2019 | nieuwe regeling | 03-01-2017 | 233028 |
Burgemeester en Wethouders van Gennep,
Gelezen de op 22 juni 2015 door de Gemeenteraad van Gennep vastgestelde motie ten aanzien van het ontwikkelen van een vangnet voor kinderen uit minimagezinnen om te leren zwemmen;
Gelet op het daarvoor door de Gemeenteraad in de begroting van 2016 en latere jaren gevoteerde budget van 13.000 euro per jaar;
Gehoord de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein, de Stichting MaGe, de Stichting Jeugdsportfonds;
Gezien het gezamenlijk aanbod van de in Gennep werkzame aanbieders van zwemlessen van 21 oktober 2015;
Stellen vast de navolgend, gewijzigde
Beleidsregel diplomazwemmen 2017 voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen
Gennep, 3 januari 2017
Burgemeester en wethouders van Gennep
De secretaris,
Mevrouw M.J. Nijland
De burgemeester,
De heer P.J.H.M. de Koning
De beleidsregel die in 2016 van kracht is geworden is bedoeld om negatieve effecten van het wegvallen van schoolzwemmen op te vangen. Gedurende 2016 is echter gebleken dat de beleidsregel onbedoeld leidde tot aanvragen die voorheen niet in het schoolzwemmen werden opgevangen. Met name gaat het daarbij om zwemlessen voor te jonge en nog niet voldoende leerbare kinderen en om aangepaste zwemlessen voor kinderen die op grond van medische of andere indicatie niet in staat zijn om reguliere zwemlessen te volgen. De beleidsregel is voor deze situaties niet bedoeld en het beschikbaar gestelde budget biedt geen ruimte voor de toekenning van die aanvragen. Het blijkt noodzakelijk om ze ook expliciet uit te sluiten. Dit is gebeurd door het aanpassen van artikel 1 onder b en artikel 2 onder b.
Het gaat in principe om basisschool kinderen uit minimagezinnen in de leeftijd van 7 à 8 jaar. Oudere basisschoolkinderen kunnen wel toegelaten worden. Jonger dan 7 zijn in waarschijnlijk niet voldoende leerbaar, dus worden zij niet opgenomen. De gemeente gaat ervan uit dat – als het aanbod voldoende onder de aandacht is gebracht – ouders zich zelf melden. In het belang van de veiligheid van kinderen worden extra maatregelen genomen om samen met de scholen het niet-gebruik tegen te gaan. Het is niet de bedoeling om lessen beschikbaar te stellen aan te jonge kinderen vanwege het risico dat deze te lang lessen moeten volgen. Er is daarom een minimumleeftijd opgenomen.
Artikel 2. Verstrekking en budgetplafond
De zwemlessen worden in natura aangeboden en leiden op naar landelijk erkende diploma’s. In beginsel gaan we er van uit dat een niveau A toereikend is. Het geniet echter de voorkeur om (als hiervoor voldoende budget is) op te leiden naar niveau B. Vooralsnog lijkt dit laatste haalbaar. Het budgetplafond is een weigeringsgrond. Dit is de begrotingspost. Via de trimesterrapportages kan incidenteel bijgeraamd worden als dit nodig is. In het startjaar zou dit door inhaaleffecten mogelijk aan de orde kunnen zijn. Individueel aangepaste lesprogramma’s waarvoor ook in het verleden nimmer schoolzwemmen werd gesubsidieerd zijn expliciet uitgesloten. Hiervoor draagt de gemeente immers geen verantwoordelijkheid.
Artikel 3 Procedure voor aanmelding
De aanmelding is zo eenvoudig mogelijk. Op grond van het principe van “eenmalige uitvraag” gebruiken we na verkregen toestemming de bestandskoppelingen uit Suwinet. Omdat dit niet standaard voorzien is in de protocollen van Suwinet, is toestemming van de betrokkene vereist.
Artikel 4 Financiële afspraken
De kosten worden controleerbaar in rekening gebracht. Bij fraude wordt zonder meer teruggevorderd.
Bij lesuitval kunnen de kosten verhaald worden, echter alleen bij verwijtbaarheid en toerekenbaarheid. Als verhaal van kosten feitelijk niet mogelijk is (bij al bestaande grote financiële problemen) of sociaal niet wenselijk (toch mede sprake van onmacht binnen het gezin bijvoorbeeld) blijft verhaal achterwege. Verhaal van de kosten moet een doel dienen en niet contra-productief zijn.
Artikel 5 Overige beleidskaders en looptijd
De gemeente komt de zwemaanbieders binnen verschillende kaders en contexten tegen. Waar dat zinvol is, bijvoorbeeld bij een nieuwe aanbestedingsronde, worden de afspraken in deze beleidsregel ook daar opgenomen.