Organisatie | Eijsden-Margraten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Aanvraagformulier reguliere subsidie vrijwilligersorganisatie Beleidsregel activiteitensubsidies Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017-2020 Subsidiegronslagen algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten |
Deze regeling vervangt de Algemene subsidieverordening Welzijn 2013-2016 gemeente Eijsden-Margraten.
Onbekend.
Beleidsregel subsidies maatschappelijke accommodaties (in eigendom van vereniging of stichting) gemeente Eijsden-Margraten 2018
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 21-11-2019 | nieuwe regeling | 13-12-2016 | . |
De gemeente Eijsden-Margraten verstrekt jaarlijks subsidies aan instellingen, verenigingen en organisaties. De procedures hiervoor zijn vastgelegd in deze Algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden - Margraten ingang 2017.
Wat is een subsidieverordening?
Gemeenten en andere overheden verstrekken subsidies. In de verhouding tussen desubsidieverstrekker en de subsidieontvanger is het goed te weten welke rechten enverplichtingen gelden. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn voor de subsidieverstrekking door bestuursorganen, zoals een gemeente, regelingen opgenomen waaraan voldaan moet worden.
De algemene subsidieverordening gemeente Eijsden-Margraten (vanaf nu genoemdsubsidieverordening) is een uitwerking van de Awb op lokaal niveau.
De subsidieverordening heeft betrekking op uitgaande subsidies. Het regelt de algemenerechten en plichten van de subsidieontvanger en de subsidiegever. Het is een instrument omrechtszekerheid te bieden aan de subsidie aanvragers en beoogt tevens de doelmatigheid vande verleende subsidies te vergroten.
Subsidie is een bijdrage van de gemeente aan een organisatie of instelling voor het organiseren van activiteiten met een maatschappelijk effect. Anders gezegd: het gaat om activiteiten en resultaten die van belang zijn voor de inwoners van de gemeente Eijsden-Margraten. De gemeente ondersteunt deze activiteiten via het verlenen van subsidies. Zo kunnen organisaties, instellingen en gemeente met elkaar zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten voor de inwoners van onze gemeente.
Wilt u een subsidie aanvragen?
Heeft u vragen of wenst u ondersteuning bij het aanvragen van subsidie? Neem dan tijdens kantooruren contact op met de gemeente, via telefoonnummer 14 043 of 043 458 84 88.
Hier vindt u een toelichting op de begrippen die in deze verordening worden gebruikt.
In dit hoofdstuk staan de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op zowel de reguliere- als de incidentele subsidieaanvragen van vrijwilligersorganisaties.
Dit hoofdstuk is van toepassing op alle subsidiebesluiten die betrekking hebben op vrijwilligersorganisaties waarvan de activiteiten zijn gericht op ontwikkeling, ontplooiing, ontmoeting en ontspanning, die een belangrijke bijdrage leveren aan het geestelijk, cultureel, sociaal en lichamelijk welbevinden van de inwoners van Eijsden-Margraten, en die medebepalend zijn voor de kwaliteit van het leven in onze samenleving.
Subsidiëring van activiteiten vindt in ieder geval niet plaats als de vrijwilligersorganisatie zelf in de kosten daarvan kan voorzien: hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden of een combinatie daarvan. Als het college oordeelt dat het belang van de te leveren prestaties zeer groot is, kan zij besluiten om hiervan af te wijken.
Artikel 3 Bevoegdheden van het college
Het college van B&W is bevoegd om:
Als een aanvraag niet binnen de gestelde aanvraagtermijn is ingediend, of als een aanvraag onvolledig is, stelt het college de aanvrager een termijn (zoals bedoeld in de Awb, artikel 4:5) waarbinnen deze de aanvraag kan herstellen. Is de aanvraag binnen deze termijn nog onvolledig of niet ingediend, dan kan de aanvraag niet in behandeling worden genomen. Indien aanvraagtermijn bij incidentele subsidie niet binnen de gestelde aanvraagtermijn is ingediend kan het zijn dat besluitvorming pas na uitvoering van de activiteit plaats vindt.
Artikel 6 Beschikking tot subsidievaststelling
Artikel 7 Melding wijziging/informatieplicht
De subsidieontvanger is in onderstaande gevallen verplicht om het college schriftelijk te informeren:
Artikel 8 Medewerking controle
De subsidieontvanger verplicht zich om alle medewerking te verlenen aan een toezichthouder die is belast met het toezicht op naleving van de verplichtingen aan de subsidieontvanger. Ook is de subsidieontvanger verplicht om mee te werken aan eventuele onderzoeken van de Rekenkamercommissie.
Artikel 9 Intrekking en wijziging subsidievaststelling
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd zodra vijf jaren zijn verstreken vanaf de dag van bekendmaking dan wel, vanaf de dag waarop in strijd met de verplichting(en) is gehandeld, of de dag waarop aan de verplichting(en) had moeten zijn voldaan.
De gemeente kan betaalde subsidiebedragen en voorschotten terugvorderen als die later niet verschuldigd blijken: dit kan binnen vijf jaar na de dag waarop de subsidie is vastgesteld, dan wel binnen vijf jaar nadat de subsidieontvanger na vaststelling niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
2.2 Reguliere (jaarlijkse) subsidie
In dit hoofdstuk staan alle subsidiegrondslagen die (samen met de in hoofdstuk 2.1 opgenomen algemenen voorwaarden) van toepassing zijn op subsidieaanvragen voor reguliere (jaarlijkse) subsidie voor vrijwilligersorganisaties.
Artikel 12 Meerjarige subsidie
Als de subsidie voor meerdere boekjaren wordt vastgesteld, geldt de verplichting voor de subsidieontvanger aan het bestuursorgaan (de raad of het college) kenbaar te maken indien er veranderende omstandigheden zijn die van belang zijn voor de vaststelling van de subsidie ( aantal actieve leden en uit te voeren activiteiten).
Artikel 13 Subsidievaststelling reguliere subsidie
De gemeente stelt subsidie vast op grond van een basisbedrag per segment en/of een ledensubsidie. De ledensubsidie is gebaseerd op een bedrag per actief en contribuerend lid. De peildatum voor het bepalen van het aantal leden is 1 januari van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar of de subsidieperiode.
De hoogte van het subsidiebedrag van een nieuwe vrijwilligersorganisatie wordt bepaald op basis van de kaders zoals in dit hoofdstuk benoemd. Als deze kaders onvoldoende zijn, wordt de hoogte van het subsidiebedrag bepaald op basis van een vergelijkbare vrijwilligersorganisatie met het zelfde aantal leden, activiteiten of die actief is in een vergelijkbare kern.
Artikel 14 Instrumentale muziek
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet een vrijwilligersorganisatie op het terrein van de instrumentale muziek:
beschikken over een erkende dirigent of instructeur die voldoet aan de minimumeisen van vakbekwaamheid, zoals door de Bond van Orkestdirigenten gesteld als toetredingsvoorwaarden tot haar vakorganisatie, dan wel te zijn ingeschreven als studerende, aankomende dirigent of instructeur bij voornoemde organisatie
Onder kunst en cultuur vallen schutterijen, toneel, dans, carnaval, jonkheid, heemkunde,
St. Nicolaasviering, culturele activiteiten en oranjecomités.
Onder sport vallen buiten- en binnensportactiviteiten in niet-beroepsmatig georganiseerd verband, gericht op sportieve en recreatieve ontspanning.
Onder jeugd- en jongerenwerk verstaan we activiteiten ter instandhouding en bevordering van sociaal, culturele, educatieve en recreatieve activiteiten voor jongeren.
Onder ouderenwerk verstaan we een door het college erkende organisatie, werkzaam op het terrein van ouderenwerk. De activiteiten van de organisatie zijn specifiek gericht op het bieden van een regelmatige en passende vrijetijdsbesteding aan leden en het ontplooien van activiteiten gericht op het bevorderen van de zelfstandigheid en de maatschappelijke integratie van ouderen.
2.3 Incidentele subsidies voor vrijwilligersorganisaties
In dit hoofdstuk zijn de bepalingen opgenomen die (samen met de in hoofdstuk 2.1. opgenomen algemene bepalingen) van toepassing zijn op incidentele subsidieaanvragen van vrijwilligersorganisaties.
Artikel 41 subsidieaanvraag incidentele subsidie
Aanvragen voor incidentele subsidies dient u ook schriftelijk in bij het college. U dient deze aanvraag zo vroeg mogelijk in, maar uiterlijk zes weken voordat u start met de activiteiten waarvoor u subsidie wenst. Indien de aanvraag niet uiterlijk zes weken voor de start van de activiteiten ingediend kan besluitvorming na uitvoering van de activiteit plaatsvinden .
U dient de aanvraag schriftelijk in te dienen door middel van een brief aan het college.
Artikel 42 Nadere regels stellen
Het college kan ten aanzien van incidentele subsidies nadere regels stellen. Nadere regels met betrekking tot incidentele subsidies zijn gesteld in ‘Beleidsregel activiteitensubsidies Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017-2020’ (bijlage 2):.
Een subsidieverlening kan worden geweigerd als er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat:
de aanvrager ook zonder subsidieverlening over voldoende gelden kan beschikken, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden om de kosten van de activiteiten te dekken. Onder eigen middelen wordt verstaan: deelnemersbijdragen, donaties, erfstellingen, legaten en gelden in reserves en voorzieningen
Artikel 52 Intrekking en wijziging subsidieverlening/vaststelling
Naast het bepaalde in de Awb (artikel 4:50) kan het college, zolang de subsidie niet is vastgesteld, een lopende subsidieverlening intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen, als de werkelijke kosten voor uitvoering van de activiteit(en) lager zijn uitgevallen dan de kosten die zijn opgenomen in de begroting bij de subsidieaanvraag.
Artikel 54 Begrotingsvoorwaarde
Voor zover een subsidie wordt verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, kan de gemeente in de beschikking tot subsidieverlening het voorbehoud maken dat voldoende financiële middelen beschikbaar zullen zijn gesteld.
Artikel 55 Overige financiële bepalingen
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd is, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Artikel 56 Awb, afdeling 4.2.8 Awb
Op de verstrekking van budgetsubsidies is Afdeling 4.2.8 (Per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen) van de Awb van toepassing. Deze kunt u digitaal inzien op www.overheid.nl. Het college kan bepalingen uit Afdeling 4.2.8 Awb ook op incidentele subsidies van toepassing verklaren.
Artikel 57 Aanvraag tot subsidieverlening
Onverminderd het bepaalde in de Awb (artikel 4:5) kan het college besluiten om de aanvraag buiten behandeling te laten als een aanvraag niet tijdig is ingediend, op voorwaarde dat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld om binnen de door het college gestelde termijn de aanvraag alsnog in te dienen.
Artikel 59 Beschikking tot subsidieverlening
Wanneer het college de aangevraagde subsidie toekent, geeft zij een beschikking tot subsidieverlening af. Dit gebeurt uiterlijk 31 december voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie is aangevraagd. Deze beschikking tot subsidieverlening bevat, naast het bepaalde in de Awb-artikelen 4:30 tot en met 4:32, de verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden.
Onverminderd het bepaalde in Awb artikelen 4:75 en 4:76, bevat het financieel verslag een gespecificeerde verantwoording van aanwending van de door de gemeente Eijsden-Margraten verstrekte subsidiegelden, in het geval dat de subsidieaanvrager subsidie en/of financiële middelen ontvangt van andere overheden en/of van additionele financiers.
De subsidieontvanger overlegt de gecontroleerde jaarrekening uiterlijk op 1 juli. Het college bepaalt in de subsidiebeschikking of de gecontroleerde jaarrekening moet zijn voorzien van een accountantsrapport dan wel enige andere beoordeling. Het college kan nadere verplichtingen opnemen waar de accountantscontrole aan moet voldoen: dit legt zij vast in de subsidiebeschikking, dan wel de uitwerkingsovereenkomst bij de subsidiebeschikking.
Bijlage 1: Aanvraagformulier subsidie 2017 Welzijn
Aanvraagformulier reguliere subsidie vrijwilligersorganisatie
Bijlage 2: Beleidsregel activiteitensubsidies Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017
(vastgesteld tijdens collegevergadering 15 november 2017)
Beleidsregel activiteitensubsidies Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017-2020
Bijlage 3: Subsidiegrondslagen algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten 2017
Subsidiegronslagen algemene subsidieverordening Welzijn gemeente Eijsden-Margraten