Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpTarievennota 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ingang heffing is 1 januari 2017

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156 lid 1, 2 sub h 
  2. Gemeentewet, art. 229 lid 1, sub b
  3. Paspoortwet, art 2 lid 2, 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-201601-01-2018nieuwe regeling

19-12-2016

Gemeenteblad 2016, 185525

*

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

De Raad van de gemeente Oostzaan;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h  en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

Besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2017.

(Legesverordening 2017)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag

    als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    week: een aaneengesloten periode van 7 dagen;

  • 3.

    maand: een tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot de eerste

    dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    kwartaal: een aaneengesloten periode van dertien kalenderweken;

  • 5.

    jaar: een tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste

    dag in het volgende kalenderjaar;

  • 6.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 2.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;

  • 3.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verandering hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • 4.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, behoudende beslissing op een verzoek om subsidie van de gemeente;

  • 5.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 6.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • 7.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.3 (papierenverstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 2.

      onderdeel 1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 3.

      onderdeel 1.7 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.8 (reisdocumenten);

    • 5.

      onderdeel 1.10 (diverse specifiek verklaringen omtrent gedrag en verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 2.2 (wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘‘Legesverordening 2016’ van 14 december 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 11, vierde lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2017.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 19 december 2016.

De Raad voornoemd,

De raadsgriffier, de voorzitter,

Mw. E.H.M. Ouwehand R. Meerhof

Tarieventabel Behorende bij de verordening op de heffing en invordering van leges 2017 van de gemeente Oostzaan

INHOUD

1 Algemeen bestuur

1.1 Algemeen

1.2 Bestuursstukken

1.3 Inlichtingen uit de Basisregistratie personen

1.4 Gemeentearchief

1.5 Kiezersregister

1.6 Burgerlijke stand

1.7 Rijbewijzen

1.8 Reisdocumenten

1.9 Naturalisatie

1.10 DIVersen

2 Openbare orde en veiligheid

2.1 Drank- en Horecawet

2.2 Wet op de kansspelen

2.3 Standplaatsvergunningen

2.4 Evenementenvergunningen

2.5 Brandbeveiliging

2.6 Diverse vergunningen

3 Verkeer, vervoer en waterstaat

3.1 verkeer en vervoer

4 Economische Zaken

4.1 Verordening winkeltijden Oostzaan 2014

5 dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings-

vergunninG

5.1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

5.2 vooroverleg(plan)

5.3 De omgevingsvergunning

5.3.1 Bouwactiviteiten

5.3.2 aanlegactiviteiten

5.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van bouwactiviteit

5.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiiviteit

5.3.5 In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 6.3.6  Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

5.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd

stads- of dorpsgezicht

5.3.8 aanleggen of veranderen van een weg

5.3.9 MAKEN OF VERANDEREN VA N EEN UITWEG

5.3.10 KAPPEN VAN OUTOPSTAND

5.3.11 PROJECTEN OF HANDELINGEN IN HET KADER VAN DE NATUUR-

BESCHERMINGSWET 1998

5.3.12 HANDELINGEN IN HET KADER VAN DE FLORA- EN FAUNAWET

5.3.13 ANDERE ACTIVITEITEN

5.3.14 OMGEVINGSVERGUNNING IN TWEE FASEN

5.3.15 BODEMONDERZOEKEN

5.3.16 ADVIES

5.3.17 VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN

5.4 VERMINDERING

5.5 TERUGGAAF

5.5.1 TERUGGAAF ALS GEVOLG VAN INTREKKING AANVRAAG

OMGEVINGSVERGUINNING VOOR BOUW-, AANLEG- OF

SLOOPACTIVITEIT

5.5.2 TERUGGAAF ALS GEVOLG VAN INTREKKING VAN VERLEENDE

OMGEVINGSVERGUNNING VOOR BOUW-, AANLEG- OF

SLOOPACTIVITEIT

5.5.3 MINIMUMBEDRAG VOOR TERUGGAAF

  5.5.4 GEEN TERUGGAAF LEGESDEEL ADVIES OF VERKLARING VAN GEEN

 BEDENKINGEN

5.6 INTREKKEN OMGEVINGSVERGUNNING

5.7 WIJZIGINGEN OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGEN

 PROJECT

5.8 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN …

5.9 OVERSCHRIJVING VERGUNNING OP NAAM

5.10 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING

5.11 BUITEN BEHANDELING OMGEVINGSVERGUNNING

6. OVERIGE ZAKEN OP HET GEBIED VAN RUIMTELIJKE ORDENING EN

VOLKSHUISVESTING

 

 

1 Algemeen bestuur 

1.1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

Een gunstige beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen: € 10,40

1.1.2

Geheel bedrukte, geschreven, gedeeltelijk bedrukte of gedeeltelijk

geschreven en blanco gelaten stukken, minuten, afschriften of

uittreksel van stukken per gehele of gedeeltelijke bladzijde € 0,50

1.1.3

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op

verzoek per post worden verzonden - worden de leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.4

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op

verzoek "aangetekend" per post worden verzonden - worden de

leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.5

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken, indien deze op

verzoek per post "met bericht van ontvangst" worden verzonden,

worden de leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.6

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten

worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

a. per getypte pagina € 8,20

b. per fotokopie (A4-formaat) € 0,50

c. per fotokopie (A3-formaat) € 0,60

met dien verstande dat minimaal verschuldigd is € 0,50

1.1.7

Voor het gebruiken van registers, (kaart-)systemen

of plans, die voor het verlenen van inzage aan de

aanvrager moet worden voorgelegd, wordt geen recht

wegens inzage geheven.

 

1.2 Bestuursstukken

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de

gemeentebegroting met memorie van toelichting € 71,65

1.2.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de van de

gemeenterekening € 71,65

1.2.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de

raads- en commissienotulen per vergadering € 7,10

1.2.4

Het tarief bedraagt ter zake het afsluiten van een abonnement

op de raads- en commissienotulen per kalenderjaar € 97,30

Wanneer het afsluiten van een abonnement als bedoeld in dit hoofdstuk,

in de loop van een kalenderjaar aanvangt, dan wordt het recht geheven

over de lopende maand en de daarop volgende kalendermaanden.

Wordt het abonnement in de loop van een kalendermaand opgezegd,

dan zal terugbetaling plaatsvinden over de nog resterende

kalendermaanden.

1.2.5

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een exemplaar van

de navolgende verordeningen:

a. de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)

der gemeente:

1. een volledig exemplaar € 71,65

2. per pagina € 0,50

b. de Bouwverordening:

1. een volledig exemplaar € 71,65

2. per pagina € 0,50

c. de Brandbeveiligingsverordening:

1. een volledig exemplaar € 5,65

2. per pagina € 0,50

d. de legesverordening:

1. een volledig exemplaar € 5,65

2. per pagina € 0,50

e. verordeningen gemeentelijke belastingen en/of rechten

per pagina € 0,50

aanvullingen van de onder a tot en met e

genoemde verordeningen, per pagina € 0,50

 

1.3 Inlichtingen uit de Basisregistratie personen

 

  • 1.

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een inlichting

verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de Basisregistratie personen, hierna te noemen de BRP, moet worden geraadpleegd.

  • 1.

    Met inlichtingen worden gelijkgesteld opgaven, uittreksels, afschriften,

verificaties en wijzigingen of aanvullingen van alle zodanige inlichtingen,

voor zover niet afzonderlijk en met name in deze verordening genoemd.

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting,

zonder abonnement € 10,35

 

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan

afnemers en bijzondere derden, art 4f en art 6 lid 7 besluit BRP,

art 37a lid 2 regeling BRP * € 3,60

 

1.3.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een uitvoerig uittreksel

uit de BRP ten behoeve van een huwelijk € 10,35

 

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit de BRP € 10,35

1.3.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een abonnement met een geldigheidsduur

van een jaar tot het verstrekken van inlichtingen uit de BRP

ten behoeve van een uitdraai of selectie per uitdraai of selectie € 165

 

1.3.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit

de BRP indien één of meer kaartverzamelingen of registers geheel

of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, voor ieder daaraan

besteed kwartier € 18,90

 

1.3.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit

de BRP indien een burger een tweede verzoek doet om een overzicht

van zijn persoonslijst € 10,35

 

1.4 Gemeentearchief

1.4.1

Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen, door

een ambtenaar van de gemeente ongeacht het resultaat, in de in

het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan

besteed kwartier € 18,90

1.4.2

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend

stuk, per pagina A4-formaat € 0,50

1.4.3

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend

stuk, per pagina A3-formaat € 0,60

1.4.4

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 0,50

1.4.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het doen van onderzoek in de bij de archiefdienst

berustende archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat,

en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, alle door of

vanwege de gemeentearchivaris per kwartier of gedeelte daarvan € 10,35  

1.5 Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting

betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld

in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423) € 10,35

1.6 Burgerlijke stand

1.6

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk

cq. partnerregistratie buiten de uren die de ambtenaar van de

Burgerlijke Stand van Oostzaan op grond van artikel 4 van de Wet

heffing rechten wegens verrichtingen van de ambtenaar van de

Burgerlijke Stand van 23 april 1970, Stb 608, heeft bestemd voor

kosteloze huwelijksvoltrekkingen :

1.6.1

Locatie 1: De Protestantse Kerk, Kerkbuurt 12 te Oostzaan:

Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw “Grote kerk”):

a. maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 451

b. maandag t/m vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 519

De Protestantse Kerk:

a. maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 582

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 628

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 650

De Protestantse Kerk + Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw):

a. maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 655

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 700

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 723

Locatie 2: Het Paviljoen ‘t Twiske, De Noorderlaaik 8 te Oostzaan:

 

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 451

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

  • c.

    zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 519

 

Locatie 3: Dorpscentrum de Kunstgreep, Kerkbuurt 4 te Oostzaan:

1. Theaterzaal De Kunstgreep, gemeentehuis

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 582

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 628

c. zaterdag van 09.00 uur tot 22.00 uur €  650

d. zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 673

2. Raadzaal, gemeentehuis

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 582

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 628

c. zaterdag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 650

d. zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 673

3. Beerlingzaal, gemeentehuis

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 451

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 519

d. zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 541

 

4. Hofmanzaal, gemeentehuis

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 451

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 519

d. zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur € 541

 

Locatie 4: Twiske Haven, De Noorderlaaik 4A te Oostzaan

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur   € 451

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 519

  

Locatie 5: Hotel van der Valk Oostzaan-Amsterdam, Westeinde 1, 1511MA Oostzaan

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur  € 451

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 519

 

Locatie 6: Eetcafé Oostzaan, Kerkbuurt 14, 1511BD Oostzaan

a. maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur  € 451

b. maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 496

c. zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur € 519

   

1.6.2

 

Budgethuwelijk/partnerschapsregistratie:

Op dinsdagochtend t/m donderdagochtend 10:00 uur is er gelegenheid tot budget- € 126

huwelijkssluiting/ partnerschapsregistratie. In aanwezigheid van het bruidspaar/partners

en maximaal 4 getuigen vindt de voltrekking plaats in een vergaderruimte

in het gemeentehuis, Kerkbuurt 4 te Oostzaan. Er wordt geen toespraak

gehouden.

  

Kostenloos:

Op maandagochtend, 9.00 uur is er gelegenheid tot kostenloze huwelijks-

sluiting of partnerschapsregistratie. In aanwezigheid van het bruidspaar en

maximaal 2 getuigen vindt de voltrekking plaats in een kleine spreekkamer

in het gemeentehuis, Kerkbuurt 4 te Oostzaan. Er wordt geen toespraak

gehouden.

  

1.6.4

Het tarief voor het aanstellen van een BABS, die niet zijn

benoemd door de gemeente Oostzaan bedraagt € 55,20

1.6.5

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van getuigen

van gemeentewege, per getuige € 16,20

 

1.6.6

Het tarief betreft ter zake het verstrekken van:

 

1.6.6.1

Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of duplicaat

daarvan € 18,00

 

1.6.6.2

Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of een duplicaat

daarvan uitgevoerd in leer met gemeentewapen € 35,90

1.6.6.3

Het tarief voor administratiekosten inzake annulering en/of wijziging

van een huwelijk of geregistreerd partnerschap bedraagt € 58,20

1.6.7

Het tarief bedraagt voor het kalligraferen:

- van een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje € 18,90

- van een kind bijschrijven € 6,40

1.6.8

Het tarief bedraagt voor nasporing van gemeentewege in de

registers van de Burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat

een authentiek uittreksel uit het register of een bewijs van

inschrijving wordt verlangd, voor ieder persoon over wie de

nasporing loopt, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,90

1.6.9

Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap

naar een huwelijk bedraagt € 55,10

1.6.10

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten

burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het

Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.6.10.1

 

  • a.

    voor elk afschrift of uittreksel van een akte van de

burgerlijke stand kostprijs Ministerie

  • b.

    voor elk afschrift of uittreksel van een akte van geboorte,

huwelijk, registratie van een partnerschap of overlijden kostprijs Ministerie

  • c.

    voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld

in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek kostprijs Ministerie

  • d.

    voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke

stand kostprijs Ministerie

  • e.

    voor meertalige attestatie de Vitae uitgegeven door

burgerlijke stand kostprijs Ministerie

De tarieven van artikel 1.6.9.1 worden door het Ministerie vastgesteld. Tariefswijzigingen van het Ministerie worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.

 

1.7 Rijbewijzen

 

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen

van een rijbewijs € 38,95

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een aanvraag

eigen verklaring kostprijs CBR

Het tarief van artikel 1.7.3 wordt door het Centraal Bureau

Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vastgesteld. Tariefswijzigingen van

het CBR worden automatisch en volledig door de gemeente

overgenomen en doorberekend. Het tarief staat vermeld op de

verklaring

 

1.7.3

Toeslag spoedaanvraag per rijbewijs tarief RDW

 

1.8 Reisdocumenten

 

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,

zakenpaspoort, een reisdocument voor vluchtelingen, een

reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort,

voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd

van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,45

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve

van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in

artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet (NIK) :

 

1.8.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 28,60

 

1.8.2.2

in andere gevallen, voor personen die op het moment van de

aanvraag de leeftijd van 18 jaar of ouder zijn dan bedoeld in

onderdeel 1.8.2.1 € 50,65

 

1.8.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,

zakenpaspoort, een 2e paspoort of een faciliteitenpaspoort,

voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd

van 18 jaar of ouder is € 64,75

 

1.8.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen

of een reisdocument voor vreemdelingen

voor een persoon die op het moment van de aanvang de leeftijd

van 18 jaar of ouder is € 51,45

 

1.8.4

Toeslag spoedaanvraag per reisdocument € 47,55

 

1.8.5 

Het tarief bedraagt ter zake het verstrekken van een medisch

paspoort € 3,35

 

1.8.6

 Beschermhoesje identiteitskaart/rijbewijs model € 1,00

 

 1.9 Naturalisatie

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van één persoon vol tarief tarief IND

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar vol tarief tarief IND

1.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van één persoon laag tarief tarief IND

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar laag tarief tarief IND 

De tarieven van artikel 1.9 worden door de Inlichtingen en Naturalisatie Dienst (IND) vastgesteld. Dit geldt voor meenaturaliserende minderjarigen, voor de optie enkelvoudig en de optie gemeenschappelijk. Tariefswijzigingen van het IND worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.

 1.10 Diversen

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

van een aanvraag voor het legaliseren van een handtekening € 10,35

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een verklaring omtrent het gedrag van een persoon tarief ministerie 

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een attestatie de vita € 10,35  

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een bewijs van Nederlanderschap, niet bedoeld

tot reispapier € 10,35

1.10.5

het verstrekken van een gewaarmerkt kopie € 10,35

1.10.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag voor alle andere, niet hiervoor bedoelde verklaringen,

die in het bijzonder belang der betrokken personen worden

opgemaakt, per stuk € 17,10

1.10.7 Kinderopvangregister

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

aanvraag tot het verstrekken van:

 

  • a.

    een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de

wet kinderopvang, per uittreksel: € 10,35

  • b.

    inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register

bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking: € 10,35

De tarieven van 1.10.2 worden door het ministerie vastgesteld.

Tariefswijzigingen van het ministerie worden automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.

2 Openbare orde en veiligheid 

 

2.1 Drank- en Horecawet

 

2.1.1

  • a.

    Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge

artikel 3, van de Drank- en Horecawet € 288

  • b.

    het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning

als gevolg van een kleine wijziging (bijv. wijziging van naam of

lokaliteit € 49,80

 

2.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het verkrijgen van een stel aanvraag-

formulieren van een vergunning, als bedoeld in artikel 3, van de

Drank- en Horecawet € 4,80

2.1.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot ontheffing ingevolge artikel 35 van de

Drank- en Horecawet € 105

 

2.1.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van

de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)

  • a.

    horeca zonder terras € 426

  • b.

    horeca met terras € 473

  • c.

    alleen terrasaanvraag € 47,40

 

2.1.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een € 24,40

verzoek voor de verruiming van de schenktijden als bedoeld in artikel

4 lid 1 sub b van de Drank- en horecaverordening.

 

2.2 Wet op de kansspelen

 

2.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld

in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) € 24,40

 

2.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld

in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraagvergunning) € 24,40

 

2.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als

bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de Kansspelen:

  • a.

    voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 51,75

  • b.

    voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer

speelautomaten, met dien verstande dat voor de eerste

speelautomaat € 51,25 is verschuldigd en voor iedere

speelautomaat vervolgens € 20,75

 

2.3 Standplaatsvergunningen

2.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een vergunning voor het innemen van een standplaats c.q. het

hebben van een uitstalling als bedoeld in artikel 5.18. van de A.P.V. € 24,40

2.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een vergunning voor het houden van een

braderie e.d. als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene

Plaatselijke Verordening

 

  • a.

    minder dan 20 uitstallingen en/of kramen € 24,40

  • b.

    20 tot en met 100 uitstallingen en/of kramen € 85,40

  • c.

    101 en meer uitstallingen en/of kramen € 122

 

2.4 Evenementenvergunningen

 

2.4.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een melding

voor een klein evenement tot 50 bezoekers zoals genoemd in artikel

2:25 van de Algemeen plaatselijke verordening € 24,40

  

2.4.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het houden

van een evenement e.d. overeenkomstig artikel 2.25 van de A.P.V.

  • a.

    minder dan 500 bezoekers € 258

  • b.

    tussen 500 en 1000 bezoekers € 515

  • c.

     tussen 1000 en 2500 bezoekers € 1.288

d. tussen 2500 en 5000 bezoekers € 1.803

e. meer dan 5000 bezoekers € 2.833

 

2.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een vergunning voor het houden van een

rommelmarkt overeenkomstig artikel 2.25 van de Algemene

Plaatselijke Verordening

  • a.

    kleiner dan 30 uitstallingen en/of kramen € 24,40

  • b.

    30 of meer uitstallingen en/of kramen € 85,40

2.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding om

live-muziek ten gehore te brengen, met een maximum van 12 keer per jaar

overeenkomstig artikel 4:3 van de Algemeen plaatselijke verordening. € 24,40

 

2.5 Brandbeveiliging

 

2.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een

ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5. lid 2 van de

Brandbeveiligingsverordening 2001 € 69

 

2.5.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een

gebruiksvergunning, voor een inrichting als bedoeld in artikel

2.1.1 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening 2001 ten

behoeve van een:

a. Tijdelijk bouwsel of braderie € 276

b. Circus of kermis € 414

c. Evenement € 414

d. Kampeerterrein of jachthaven € 414

e. Hotel of restaurantboot € 1.931

 

2.5.3

Voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in artikel

2.1.1 tweede lid van de Brandbeveiligingsverordening 2001 € 138

 

2.6 Diverse vergunningen

 

2.6.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de

A.P.V. inzake het maken van reclame, dan wel aankondiging,

per reclamebord e.d. wordt geheven € 11,80

 

2.6.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen een vergunning voor de verkoop

van vuurwerk € 30,35

2.6.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing als bedoeld in

de A.P.V. ten behoeve van straatartiesten, straatfotografie etc. € 12,10

 

2.6.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning ingevolge de

A.P.V. met betrekking tot sluitingsduur inrichtingen:

  • a.

    indien de ontheffing voor één keer geldt € 18,30

  • b.

    indien de ontheffing voor twee of meer keren geldt binnen één jaar € 48,80

 

2.6.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning voor het

geïnstalleerd hebben van een geluidsalarminstallatie ingevolge

de A.P.V. per pand € 61,05

 

2.6.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning om met

gebruikmaking van een geluidsversterkend middel geluid te

maken of te veroorzaken, dat in de buitenlucht voor anderen

hoorbaar is voor zover daarbij gebruik wordt gemaakt van een

geluidswagen € 12,10

  

2.6.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing van het verbod

om in de open lucht vuur aan te leggen, te steken of te hebben €  12,10

 

2.6.8

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden

van een optocht € 12,10

2.6.9

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het hebben

of plaatsen van een verkoopautomaat, etalagekast e.d. € 36,60

 

2.6.10

Het tarief bedraagt voor de aanvraag van een ontheffing om gebruik

te mogen maken van een kabel met kabelmat over de openbare

ruimte voor het opladen van een elektrisch voertuig vanuit een niet

openbaar oplaadpunt € 76,50

2.6.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor overige, niet elders in de verordening of de tarieventabel

met name genoemde vergunningen c.q. ontheffingen als bedoeld in

de A.P.V. € 24,40

3 Verkeer, vervoer en waterstaat 

 

3.1 verkeer en vervoer

 

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen en/of omzetten van een gehandicapten-

parkeerkaart met een geldigheidsduur van maximaal 5 jaar € 146

 

3.1.1.1

(vervolg aanvraag gehandicaptenparkeerkaart): Alleen houders van een bestuurderskaart komen in aanmerking. Heeft u enkel een passagierskaart neem dan vooraf contact op met het WMO loket.

  • a.

    aanleggen van het parkeervak € 320

  • b.

    wijziging parkeerplaats i.v.m. verhuizing € 240

  • c.

    veranderen/vervangen van het onderbord € 60

3.1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag om verlenging van een gehandicapten-parkeerkaart met

een geldigheidsduur van maximaal 5 jaar € 43,15

 

3.1.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag ter verkrijging van een duplicaat gehandicapten-

parkeerkaart wegens verlies of diefstal € 43,15

 

3.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in

artikel 148 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377) € 30

 

3.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) € 30

 

3.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een voertuig,

dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de

openbare weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee

handelsreclame te maken € 30

 

3.1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing inrijverbod Kerkstraat

(of een duplicaat hiervan) € 10

 

3.1.6

Het tarief tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing inrijverbod

Kerkstraat i.v.m. wijziging en/of toevoeging kenteken bedraagt € 5

 

4 Economische Zaken 

4.1 Verordening winkeltijden Oostzaan 2014

4.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een tijdelijke ontheffing in het kader van de Verordening

winkeltijden Oostzaan 2014 € 30

4.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in de

vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 30

 

5.Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

5.1 Begripsomschrijvingen

5.1.1

Aanlegkosten

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

5.1.2

Bouwkosten

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

5.1.3

Sloopkosten

De aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt een raming van de sloopkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.1.4

Vooroverlegplan:

Onder een vooroverlegplan wordt in deze titel verstaan: een tekening waarop de ruimtelijke contouren, situering en afmetingen van het op te richten bouwwerk zijn aangegeven en op basis waarvan een advies kan worden verkregen met betrekking tot de vraag of het op te richten bouwwerk niet in strijd is met de redelijke eisen van welstand. Bij strijdigheid van het bouwplan met het bestemmingsplan wordt tevens onderzocht of medewerking aan het bouwplan in de rede ligt.

5.1.5

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

5.1.6

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

5.1.7

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

5.2 Vooroverleg(plan)

5.2.1

 

Het tarief bedraagt voor het indienen van een aanvraag:

 

5.2.1.1

Om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 206

 

5.2.1.2

Om beoordeling van een vooroverlegplan als bedoeld in artikel 5.1.4 vermeerderd met de kostenopgave van Welstandzorg Noord Holland:

€ 206

 

5.2.1.3

Indien het vooroverlegplan aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd, worden de

leges vermeerderd met € 530

 

5.2.2

Indien binnen 26 weken na het verzenden van de schriftelijke reactie op het vooroverlegplan een definitieve aanvraag om omgevingsvergunnig wordt ingediend, die in overeenstemming is met het eindresultaat van het vooroverleg, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor het vooroverlegplan verrekend met de leges van de definitieve aanvraag om omgevingsvergunning. Restitutie van leges vindt niet plaats.

 

5.3 De omgevingsvergunning

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

5.3.1 Bouwactiviteiten

 

5.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 3,13% van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van

€ 206

  

5.3.1.2

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld::

     

€ 75

 

5.3.1.3

Vergunningvrij bouwwerk

Als blijkt dat een ingediende aanvraag om een omgevingsvergunning/ vooroverleg vergunningvrij blijkt te zijn, bedraagt het tarief

€ 78

 

5.3.2 Aanlegactiviteiten

5.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief 3,13% van de opgegeven aanlegkosten voor het aanleggen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van

     

€ 206

  

5.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1:

 

5.3.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo van toepassing is (binnenplanse afwijking)

€ 343

 

5.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo van toepassing is (buitenplanse kleine afwijking)

€ 343

 

5.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo van toepassing is (buitenplanse afwijking)

€ 1.732

 

5.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo van toepassing is (tijdelijke afwijking)

€ 343

 

5.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van toepassing is (afwijking exploitatieplan)

€ 343

 

5.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van toepassing is (afwijking van provinciale regelgeving)

   

€ 1.545

5.3.3.7

 

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van toepassing is (afwijking van nationale regelgeving)

   

€ 1.030

 

5.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van toepassing is (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 687

 

5.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.4.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo van toepassing is (binnenplanse afwijking):

€ 343

 

5.3.4.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo van toepassing is (buitenplanse kleine afwijking):

€ 343

  

5.3.4.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo van toepassing is (buitenplanse afwijking):

€1.732

  

5.3.4.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo van toepassing is (tijdelijke afwijking)

€ 343

 

5.3.4.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van toepassing is (afwijking van exploitatieplan):

€ 343

  

5.3.4.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van toepassing is (afwijking van provinciale regelgeving):

     

€1.545

    

5.3.4.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van toepassing is (afwijking van nationale regelgeving):

     

€1.030

 

5.3.4.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van toepassing is (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 687

5.3.5 In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

5.3.5.1 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een oppervlakte:

 

a. tot 100 m2 een vast bedrag van

€ 526

b. van 100 tot 500 m2 een vast bedrag van

€ 197

en per m2 vermeerderd met

€ 3,90

c. van 500 tot 2000 m2 een vast bedrag van

en per m2 vermeerderd met

€1.294

€ 1,06

d. van 2000 tot 5000 m2 een vast bedrag van

en per m2 vermeerderd met

€2.922

€ 0,26

e. van 5000 tot 50.000 m2 een vast bedrag van

en per m2 vermeerderd met

f. groter dan 50.000 m2

€3.888

€ 0,08

€8.421

5.3.5.2

Het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het overschrijven van een vergunning bedraagt per overschrijving

 

€ 132

 

5.3.5.3

Indien de aanvrager van vergunning, als bedoeld in artikel 5.3.5.1 – voordat daarover definitief is beschikt – de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt op het in artikel 5.3.5.1 genoemde tarief een restitutie van 50% verleend.

 

5.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

5.3.6.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

 

5.3.6.1.1

Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument

€ 206

 

5.3.6.1.2

Voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht.

 

€ 206

 

5.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

           

€ 206

 

5.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd stads- of dorpsgezicht

 

5.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

5.3.7.1.1

In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 

€ 206

 

5.3.7.1.2

indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan moet worden ingediend, wordt genoemde tarief bedoeld in artikel 5.3.7.1.1. verhoogd met

 

€ 277

 

5.3.7.2

Astbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.7.1.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 

€ 206

 

5.3.8 Aanleggen of veranderen van een weg

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011 inclusief eerste wijziging 2012> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

         

€ 90,55

 

5.3.9 Maken of veranderen van een uitweg

 

5.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van een uitweg naar een openbare weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011 inclusief eerste wijziging 2012 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 54,55

 

5.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het veranderen of veranderen van het gebruik van een bestaande uitweg naar de openbare weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011 inclusief eerste wijziging 2012 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 26,80

5.3.10 Kappen van houtopstand

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011 inclusief eerste wijziging 2012> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 78

  

5.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

5.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 75

 

 

5.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 75

 

 

5.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief, het tarief dat bij de gemeente in rekening wordt gebracht door een externe partij.

   

 

5.3.13 Andere activiteiten

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

5.3.13.1

Behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 206

 

5.3.13.2

Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€206

als het provinciale of waterschapsverordening betreft:

€206

 

 

 

 5.3.14 Omgevingsvergunning in twee fasen

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

5.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

5.3.15 Bodemonderzoeken

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

5.3.15.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 275

 

5.3.15.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 275

 

5.3.16 Advies

 

5.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

5.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 5.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

5.3.17 Verklaring van geen bedenkingen

 

5.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

5.3.17.1.1

Indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 206

 

5.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

5.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 5.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

5.4 Vermindering

 

5.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 5.3.16 en 5.3.17. de vermindering bedraagt:

 

5.4.1.1

Bij 5 tot 10 activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2 %

 

5.4.1.2

Bij 5 tot 10 activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

3 %

 

5.4.1.3

Bij 15 of meer activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

5 %

 5.5 Teruggaaf

5.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteit

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 5.3.1, 5.3.2, 5.3.6 en 5.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

5.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van <4> weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

50 %

 

5.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na <4> weken en binnen <8> weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

30 %

 

5.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na <8> weken en binnen <26> weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

20%

 

5.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteit

5.5.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.3.1, 5.3.2, 5.3.6 en 5.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen <12 maanden> na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

         

25 %

 

5.5.3 Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan

wordt niet teruggegeven.

 

€ 206

 

5.5.4 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 5.3.16 en 5.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

   

5.6 Intrekken omgevingsvergunning

 

5.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 5.5.2 van toepassing is

 

€ 206

 

5.7 Wijzigingen omgevingsvergunning als gevolg van wijzigen project

 

5.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

 

€ 104

 

5.8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

5.8.1

De kosten van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingplan

als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening worden

via een anterieure overeenkomst met een vooraf vastgestelde kosten-

berekening in rekening gebracht bij de aanvrager.

 

5.8.2

De kosten van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een

bestemmingsplan als bedoeld in respectievelijk artikel 3.6, eerste lid,

onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening, worden in rekening

gebracht bij de aanvrager.

 

5.9 Overschrijving vergunning op naam

 

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning bedraagt

 

€ 68,70

 

5.10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

 

€ 68,70

 

5.11 Buiten behandeling omgevingsvergunning

 

Het tarief voor de aanvraag van een omgevingsvergunning/ vooroverleg die buiten

behandeling wordt gelaten bedraagt € 206

 

6. Overige zaken op het gebied van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

 

6.1 Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie per object

€ 6,90

  

6.2 Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit akten per akte

€ 10,6

 

6.3 Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit kadastrale kaart (inclusief kopie op formaat A3 of A4)

€ 7

 

6.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 51,20

 

6.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor urgentieverklaring huisvesting

€ 27,80

6.6 Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tijdelijke verhuur woonruimte ex artikel 15 Leegstandwet

€ 14,30

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2016

  

De Raad voornoemd,

De raadsgriffier de voorzitter,

    

Mw. E.H.M. Ouwehand-Brussel R. Meerhof