Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor de inrichting van de Antidiscriminatievoorziening Verordenig Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Alkmaar |
Citeertitel | Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Alkmaar |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Alkmaar.
Deze regeling vervangt de Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Graft-De Rijp.
Deze regeling vervangt de Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Schermer.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | nieuwe regeling | 15-12-2016 | 2016-2013 |
Artikel 2 - Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders biedt ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.
Artikel 4 - Protocol klachtenbehandeling
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van het Besluit regelt in ieder geval:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2016.
De raad voornoemd,
P.M. Bruinooge, voorzitter
drs. A.P.A. Koolen, griffier
Artikel 1 van de Wet legt het college van burgemeester en wethouders op om toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. Zie ook de toelichting bij artikel 2 van deze verordening.
Artikel 2, tweede lid, van de Wet wordt opgedragen dat de gemeenteraad “met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet bij verordening regels “vaststelt” omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening, bedoeld in artikel 1, en de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder a.” De wet is als bijlage toegevoegd aan deze verordening.
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Artikel 2 - Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Zoals in het algemene deel van deze toelichting al aangegeven, is deze zorgplicht opgenomen in artikel 1 van de Wet. In wetstechnische zin is het dan ook niet noodzakelijk om deze hier te herhalen. Er is voor gekozen om dat wel te doen, nu deze zorgplicht zozeer de kern van deze regelgeving uitmaakt, dat het opnemen ervan sterk bijdraagt aan de begrijpelijkheid van deze verordening.
Artikel 3 – Inrichting antidiscriminatievoorziening
Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 3 van het Besluit, dat luidt: “Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van de klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de antidiscriminatievoorziening gewaarborgd”. Ook op een verantwoorde omgang met gegevens zal worden toegezien. De antidiscriminatievoorziening dient aan te geven of ze beschikt over een opleidingprotocol waar klachtbehandelaars gebruik van kunnen maken. Ook moet worden aangegeven hoe vaak van behandelaars wordt verwacht aan een opleiding deel te nemen. Het landelijke expertisebureau van Art.1 kan de opleidingen en cursussen verzorgen.
De gemeente draagt er zorg voor dat de burger zich zowel fysiek als niet- fysiek kan melden.
De mogelijkheid om zich fysiek op locatie te kunnen melden betekent tevens dat een burger redelijkerwijs op de hoogte kan zijn waar hij of zij terecht kan om te melden. De gemeente draagt zorg voor de aanwezigheid van een locatie. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van een bestaande balie (zie ook de toelichting bij artikel 5). Uiteraard kan ook worden afgesproken dat de antidiscriminatievoorziening op locatie aanwezig is, zodat klachten direct bij de voorziening kunnen worden ingediend.
Bij niet-fysiek wordt verstaan dat de mogelijkheid bestaat voor de burger via sms, telefoon (0900 landelijk en 0900 ADV), brief of email om de klacht te melden of in te dienen.
Ook hier geldt dat op de gemeente een zorgplicht rust om ervoor zorg te dragen dat burgers kennis kunnen nemen van deze mogelijkheden.
Artikel 4 – Protocol klachtenbehandeling
Met deze bepaling wordt invulling gegeven aan artikel 6 van het Besluit dat luidt: “De antidiscriminatievoorziening heeft een protocol voor de behandeling van klachten”.
Eenmaal per jaar brengt het bureau antidiscriminatiezaken Noord-Holland Noord verslag uit aan de gemeente Alkmaar op basis van de gemaakte afspraken.
Artikel 5 – Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening
De wet vermeldt dat de antidiscriminatievoorziening zich in de leefomgeving van burgers moet bevinden. De memorie van toelichting geeft aan dat het gemeenten vrij staat om daar op een praktische wijze invulling aan te geven. De voorziening hoeft dan ook niet in de gemeente zelf aanwezig te zijn. Een gemeente kan zich bijvoorbeeld aansluiten bij een (bestaande) regionale antidiscriminatievoorziening. In Alkmaar hebben wij gekozen voor Bureau antidiscriminatiezaken Art. 1 Noord-Holland Noord. Dit bureau verzorgt al langere tijd deze taak voor de gemeente. Voor de nodige laagdrempeligheid wordt gezorgd voor een doorverwijsfunctie binnen de gemeentelijke organisatie zoals bijvoorbeeld een loket burgerzaken, slachtofferhulp of WMO-loket.
In de wet is uitdrukkelijk aangegeven dat de antidiscriminatievoorziening onafhankelijk is en op geen enkele wijze onder het gezag van de (gemeentelijke) overheid kan vallen. Hierin is tegemoet gekomen door de keuze voor Bureau antidiscriminatiezaken Noord-Holland Noord.