Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amstelveen

Branchebesluit gemeente Amstelveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmstelveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBranchebesluit gemeente Amstelveen
CiteertitelBranchebesluit gemeente Amstelveen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageBranche Patroon 2016

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Branchebesluit gemeente Amstelveen en het daarbij behorende branchepatroon van 22 december 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 160 lid 1 sub c
  2. Marktverordening Amstelveen 2016, artikel 3 lid 2 sub a en b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-06-201607-10-2019nieuwe regeling

10-05-2016

Gemeenteblad 2016, 79686

Z-2016/023660

Tekst van de regeling

Intitulé

Branchebesluit gemeente Amstelveen

 

 

Artikel 1. Definities

  • 1.1

    In dit branchebesluit wordt, voor zover deze omschrijvingen niet reeds zijn vermeld in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Amstelveen, verstaan onder:

    • a.

      verordening: de Marktverordening van de gemeente Amstelveen en zoals nadien gewijzigd;

    • b.

      branche: een door ons te bepalen soort of assortiment van waren of goederen;

    • c.

      branchepatroon: de aanwijzing per markt van de door ons vastgestelde hoofd- en subbranches met inbegrip van het aantal standplaatsen per soort of assortiment;

    • d.

      seizoensproducten: waren of goederen die in een bepaald seizoen verhandeld worden.

Artikel 2. Branchering

  • 2.1

    Op de markt(en) moet in ieder geval een soort of assortiment van waren of goederen worden verhandeld uit de hoofdbranches en bijbehorende (sub)branches die zijn aangewezen in het branchepatroon van de betreffende markt, zoals opgenomen in de bijlage van dit besluit.

  • 2.2

    Per markt en per (sub)branche worden aan standplaatshouders niet meer dan het in het branchepatroon van de betreffende markt voor die (sub)branche vastgestelde maximum aantal standplaatsen uitgegeven.

  • 2.3

    Bij overschrijving van de standplaats dient de opvolger in dezelfde (sub)branche actief te zijn als waarin de oorspronkelijke vergunninghouder actief was.

  • 2.4

    Branches die nog niet vertegenwoordigd zijn op de markt kunnen op de markt worden toegelaten en aan het branchepatroon worden toegevoegd, indien en voor zover die branches bijdragen aan de diversiteit van het aanbod op de markt en hier- voor fysieke ruimte beschikbaar is op de desbetreffende markt.

Artikel 3. Brancheoverschrijdende waren op goederen

  • 3.1

    Indien (een soort of assortiment van) waren of goederen (kan) kunnen worden ondergebracht bij meer dan één van de in het branchepatroon vermelde (sub)branches, dan is uitsluitend de meest specifieke (sub)branche van toepasing.

  • 3.2

    Indien het kernassortiment tot één bepaalde (sub)branche behoort, doch één van de waren of goederen van het kernassortiment, althans een klein aantal daarvan, daarnaast ook bij een andere (sub)branche kan worden ondergebracht, dan worden die waren of goederen geacht tot dezelfde (sub)branche te behoren als de waren of goederen in het kernassortiment.

Artikel 4. Branchewijziging

Indien een vaste standplaatshouder een assortimentswijziging c.q. (sub)branchewijziging wenst dient hij dit schriftelijk aan te vragen bij burgemeester en wethouders.

Artikel 5. Seizoenswaren of -goederen

In het geval van seizoenswaren of -goederen kunnen de te verhandelen waren of goederen (het gehele kernassortiment) per seizoen wisselen van (sub)branche, mits die wisseling past binnen de maxima, zoals vastgesteld binnen het betreffende branchepatroon.

Artikel 6. Herijking branchepatroon

Eenmaal per twee jaar wordt het branchepatroon getoetst op basis van inpasbaarheid en wenselijkheid en zonodig opnieuw vastgesteld. Hierbij heeft de marktadviescommissie een adviserende rol.

Artikel 7. Hardheidsclausule

  • 7.1

    Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in dit Branchebesluit af wijken indien strikte toepassing daarvan tot niet gerechtvaardigde hardheid zou leiden, dan wel de diversiteit van de markt daartoe aanleiding geeft.

  • 7.2

    Een beroep op de hardheidsclausule kan door of namens de standplaatshouder(s) worden gedaan door middel van een gemotiveerd schriftelijk verzoek hiertoe, gericht aan burgemeester en wethouders.

Artikel 8. Inwerkingtreding en overgangsbepaling

  • 8.1

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die waarop bekendmaking heeft plaats gevonden.

  • 8.2

    De inwerkingtreding van dit besluit heeft geen gevolg voor de vergunninghouders van vaste standplaatsen wiens vergunning voor de inwerkingtreding van dit besluit producten dan wel branches vermeldt die ingevolge dit besluit en het bijbehorende branchepatroon branche-vermenging opleveren. Een eventuele overschrijding van de in het branchepatroon gestelde maxima zal door natuurlijk verloop dienen te verdwijnen.

  • 8.3

    Na de inwerkingtreding van dit besluit ontvangen alle standplaatshouders een nieuwe vergunning, met daarop vermeld de branche waarin hij werkzaam is.

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als het Branchebesluit gemeente Amstelveen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 10 mei 2016.

De secretaris,

A.S. Meijer

De burgemeester,

drs. M.M. van ‘t Veld

Bijlage Branchepatroon 2016

Branche Patroon 2016

Toelichting op het Branchebesluit gemeente Amstelveen

Algemene toelichting

 

Op grond van artikel 3 lid 2 onder sub a en b van de Marktverordening gemeente Amstel- veen is het mogelijk een lijst met branches vast te stellen en een beperkt aantal kooplie- den per branche toe te laten. Hierdoor wordt bereikt dat op de markt een zo groot moge- lijke verscheidenheid aan branches aanwezig is en wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Hierdoor wordt de markt aantrekkelijker voor de consument.

 

Naast het vergroten van de aantrekkelijkheid van de markt spelen ook praktische overwegingen mee om een branchelijst vast te stellen. Overigens is het zo dat markthandelaren die producten verkopen in branches die nog niet op de markt voorkomen wel worden toegelaten, mits er fysieke ruimte beschikbaar is.

 

Het Branchebesluit is opgesteld aan de hand van een model dat in diverse gemeenten wordt gehanteerd. Het is een algemeen verbindend voorschrift waartegen geen bezwaar- en beroepsmogelijkheid openstaat in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2. Branchering

Dit artikel legt de basis voor de branchering en legt uit hoe de branchering in zijn werk gaat.

Het vierde lid van dit artikel biedt onder voorwaarden ruimte voor het plaatsen van nieuwe marktkooplui met nieuwe producten op de markt, waardoor meer wordt ingespeeld op de vraag van zowel de marktkooplui als van de consument.

 

Artikel 3. Brancheoverschrijdende artikelen

In dit artikel wordt gesproken over bracheoverschrijdende artikelen. Dit zijn artikelen die tot het kernassortiment van diverse hoofdbranches behoren bijvoorbeeld T- shirts; deze kunnen worden verkocht als dameskleding, herenkleding, kinderkleding en nachtmode.

 

 

Artikel 7. Hardheidsclausule

Het college kan, indien strikte toepassing van het Branchebesluit en het branchepatroon tot onrechtvaardige hardheid leidt, afwijken van de regeling.

 

In vergelijking met het oude Branchebesluit is dit artikel toegevoegd om de diversiteit van de markt te kunnen waarborgen.

Branches die op basis van het branchepatroon leiden tot brancheboventalligheid kunnen voortaan op de markt worden toegelaten, mits zij een verrijking opleveren van het aanbod op de markt.

Ingevolge het Mandaatbesluit is onderhavige bevoegdheid van het college neergelegd bij het afdelingshoofd Wijkbeheer.

 

Afdeling Wijkbeheer beoordeelt het beroep op de hardheidsclausule en de uitkomst hiervan wordt schriftelijk aan de standplaatshouder(s) medegedeeld. Omdat het hierbij gaat om zeer specifieke en uiteenlopende situaties, is het niet mogelijk hiervan voorbeelden te geven.