Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amstelveen

Beleidsregels ten aanzien van blauwe zones

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmstelveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels ten aanzien van blauwe zones
CiteertitelBeleid ten aanzien van blauwe zones
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-12-201301-09-2019nieuwe regeling

05-02-2013

Onbekend

Z-2013/003846

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels ten aanzien van blauwe zones

Aanleiding

De door de gemeenteraad in juni 2012 vastgestelde modernisering en digitalisering van het Amstelveense parkeerbeleid gaat gepaard met een opening om, met uitzondering van het Stadshart, blauwe zones toe te staan.

Met deze regels wordt omschreven, welk beleid wordt gevoerd ten aanzien van blauwe zones, welke criteria gelden en welke procedure gevolgd wordt.

Deze regels zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 5-2-2013 (Z-2013/003846, D-2013/016810).

Beleid ten aanzien van blauwe zones

Er wordt terughoudend omgegaan met het realiseren van een blauwe zone omdat:

  • -

    blauwe zones moeten worden gehandhaafd (kost geld waartegenover geen inkomsten staan tenzij overtredingen worden begaan);

  • -

    blauwe zones alleen een oplossing bieden als de parkeerdruk hoog is en

  • -

    een wildgroei aan blauwe zones kan ontstaan wanneer deze te makkelijk ingevoerd kunnen worden.

In dit overzicht wordt de werkwijze weergegeven, conform welke een afweging plaatsvindt ten aanzien van het al dan niet invoeren van een blauwe zone.

Doel van het instellen van een blauwe zone is het faciliteren van kortparkeren bij winkels/voorzieningen/horeca. Het gaat hierbij om gebieden met een (zeer) beperkte omvang. Daarnaast is het doel om zoekverkeer te voorkomen.

Blauwe zones worden niet toegepast om langparkeren in woonstraten te voorkomen. Dan zou voor bewoners een ontheffing moeten worden verleend waartegenover geen opbrengsten staan. Daarnaast gelden er voor deze gebieden al regels om eventueel te komen tot een gebied met betaald parkeren.

Verzoeken tot invoeren van blauwe zones kunnen, met uitzondering van het Stadshart, worden ingediend ten aanzien van de volgende gebieden:

  • -

    nu ongereguleerde gebieden (gebieden zonder vergunningen- of betaald parkeren)

  • -

    vergunninghoudersgebieden (wet Mulder)**

  • -

    gebieden met betaald parkeren (= fiscale gebieden) met schriktarief* en **

  • -

    gebieden met betaald parkeren (= fiscale gebieden) zonder schriktarief* en **

  • -

    nu ongereguleerde gebieden die te zijner tijd mogelijk omschakelen naar fiscaal gebied.

* schriktarief houdt in dat bij de parkeerautomaat een dagdeelvergunning kan worden gekocht tegen een hoog tarief

** in fiscale gebieden is de opbrengst van fout-parkeerboetes geheel voor de gemeente, in vergunningengebieden is conform de Wet Mulder E 25 van elke boete naar aanleiding van parkeerboetes voor de gemeente (situatie februari 2013)

Algemene beleidsregels:

  • 1.

    Toepassing van blauwe zones vindt niet plaats in het Stadshart (gebied omgrensd door Keizer Karelweg-Groen van Prinstererlaan-Beneluxbaan-A9);

  • 2.

    Toepassing van blauwe zones is alleen een optie bij winkel(s)trips) en/of bij voorziening(en) en/of voor kleinschalige horeca die deel uitmaakt van een voorzieningen-/winkelstrip (zoals een lunchroom, koffiebar of snackbar). In gebieden zonder parkeerregime komen ook medische voorzieningen in aanmerking;

  • 3.

    Gemeentelijke instemming met verzoeken tot onderzoek naar invoering van blauwe zones vindt alleen plaats, als de indiener inzichtelijk heeft gemaakt of een meerderheid van de winkeliers/vertegenwoordigers voorzieningen achter het voorstel staan, alsmede een meerderheid van de omwonenden (waarbij geldt: één aanspreekpunt per winkel/voorziening);

  • 4.

    De reguleringstijden van blauwe zones worden afgestemd op de openingstijden van het merendeel van de winkels/voorzieningen;

  • 5.

    De tijdsduur waarbinnen parkeren is toegestaan, wordt bepaald door de gemiddelde bezoektijd van de aangrenzende voorziening(en)/winkels/horeca;

  • 6.

    Bij doorlopende winkel- en/of voorzieningenstrips met baliefunctie wordt slechts één aaneengesloten areaal parkeerplaatsen als blauwe zone ingericht, tenzij een gevaarlijke oversteek tussen tegenovergelegen voorzieningenstrips ontstaat;

  • 7.

    Er worden géén ontheffingen verleend voor afwijkend gebruik van een blauwe zone (geen ontheffingen aan bewoners om erop te mogen parkeren);

  • 8.

    In de Parkeernotitie 2011/2012 zijn gebieden vastgesteld waar tot 2012 betaald parkeren gold en waar vanaf 2012 blauwe zones worden ingesteld. Deze gebieden zijn een gegeven;

  • 9.

    Bij kiss en ride plekken danwel infokasten (gemeenteplattegronden langs wegen) worden blauwe zones in principe niet toegepast.

Beleidsregels per type gebied:

  • 10.

    In niet gereguleerde gebieden Een blauwe zone wordt alleen toegepast als binnen de acceptabele loopafstand (bij winkelen/voorzieningen geldt 100 meter; er wordt uitgegaan van de minimum afstand aangezien het veelal om kleine gebieden gaat) van de desbetreffende aangrenzende voorziening, als bedoeld in 2, een parkeerdruk geldt van hoger dan 85% gedurende de reguleringstijden; de parkeerdruk buiten deze loopafstanden wordt hierbij niet in de overweging betrokken, aangezien het wenselijk is het kortparkeren in deze specifieke gevallen te faciliteren. Ook medische voorzieningen kunnen in deze gebieden in aanmerking komen voor een blauwe zone;

  • 11.

    In geval van betaald parkeren met schriktarief en lange minimumparkeerduur/In geval van een vergunningengebied: In deze gebieden worden blauwe zones toegestaan met als doel het kortparkeren te faciliteren. In het bepalen van het aantal parkeerplaatsen worden de hierboven weergegeven algemene beleidsregels toegepast, waarbij extra geldt de parkeerdruk in het omliggende gebied naar verwachting niet hoger mag worden dan 85%. voor medische voorzieningen geldt dat in gereguleerde gebieden voorzien wordt in hiervoor bestemde vergunningen, zoals de ondernemersvergunning.

  • 12.

    In geval van betaald parkeren zonder schriktarief/In gebieden die worden getransformeerd van niet gereguleerd naar een gebied met fiscaal regime zonder schriktarief: In geval van transformatie worden bestaande blauwe zones hier in principe verwijderd omdat het juridisch niet mogelijk is om deze in dit soort gebieden te realiseren. Voor winkel/voorzieningen/horecabezoek geeft betaald parkeren de oplossing voor een mogelijk kort-parkeerprobleem nabij winkels. Ook hier worden blauwe zones in principe niet toegepast. Voor medische voorzieningen geldt dat in gereguleerde gebieden voorzien wordt in hiervoor bestemde vergunningen.

Werkwijze/Procedure:

  • 13.

    Er zal een parkeerbalans gemaakt worden voor het betreffende gebied (omvang wordt bepaald door acceptabele loopafstanden zoals aangegeven in 10), deze wordt afgezet tegen de parkeerdruk in ditzelfde gebied;

  • 14.

    Er wordt een kosten/baten-overzicht opgesteld waarbij 2 varianten worden berekend: niets doen – blauwe zone. Hierin wordt het aspect handhavingskosten meegenomen + het effect op de parkeerexploitatie;

  • 15.

    Invoeren van een blauwe zone vereist het nemen van een verkeersbesluit. Ter voorbereiding op het verkeersbesluit wordt afdeling 3.4 Algemene Wet Bestuursrecht toegepast (openbare voorbereidingsprocedure). Bij toepassing van afdeling 3.4 Algemene Wet Bestuursrecht wordt een ontwerp-verkeersbesluit gepubliceerd waarop belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Tegelijkertijd zal in het invloedsgebied van de geplande blauwe zone een bewonersbrief worden verspreid waarin gewezen wordt op het kunnen reageren op het verkeersbesluit. Daarna worden eventuele zienswijzen beantwoord en wordt een definitief verkeersbesluit genomen. Hiertegen kunnen belanghebbenden dan eventueel nog in beroep bij de rechtbank;

  • 16.

    In geval van verzoek tot uitbreiding van een bestaande blauwe zone: bestaande situaties worden in principe niet gewijzigd bij een gelijkblijvend aantal voorzieningen. Anders gelden de voorgaande criteria.