Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uden

Mandaatregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling
CiteertitelMandaatregeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Wijzigingsbesluit Mandaatregeling 2016 bevat de vierde wijziging

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 160, lid 1 Gemeentewet, art. 10:1 e.v. Awb

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-01-2017Wijziging van artikel(s): aanvulling art. 2 en Mandaatregister

20-12-2016

Gemeenteblad 28-12-2016

College 20-12-2016

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling

 

 

Mandaatregeling

Wijziging Mandaatregeling en Organisatieregeling 2016

Het College van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Uden, ieder voor zoveel zijn bevoegdheid betreft;

overwegende dat de Mandaatregeling moet worden geactualiseerd vanwege gewijzigde regelgeving, hetgeen leidt tot de vierde wijziging van de Mandaatregeling;

overwegende dat de Organisatieregeling moet worden aangepast omdat de Regeling budgethouderschap vervalt, hetgeen leidt tot de tweede wijziging van de Organisatieregeling;

overwegende dat de ondernemingsraad in december 2016 positief heeft geadviseerd over onze wijzigingsvoorstellen;

gelet op de artikel 160, eerste lid, aanhef en sub c, van de Gemeentewet en artikel 10:1 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n

vast te stellen het

Wijzigingsbesluit Mandaatregeling en Organisatieregeling 2016

Artikel I. Vierde wijziging Mandaatregeling

De Mandaatregeling wordt gewijzigd zoals in de bij dit besluit behorende bijlage van de geconsolideerde versie van Mandaatregeling, inclusief deze vierde wijziging, is weergegeven bij de artikelen, waarbij:

  • a.

    het vervallen van een of meer woorden uit een artikel of de nummering van een artikel zichtbaar is doorgestreept, en

  • b.

    het invoegen van een of meer woorden in een artikel of de aanpassing van de nummering van een artikel zichtbaar is onderstreept.

De doorlopende tekst van de Mandaatregeling inclusief de vier wijzigingen, luidt overeenkomstig de hierboven genoemde bijlage na de doorvoering van de weergegeven wijzigingen.

Artikel II. Tweede wijziging Organisatieregeling

De Organisatieregeling 2011 wordt gewijzigd als volgt:

  • A.

    in artikel 10, tweede lid, wordt 'met inachtneming van het geldende beleid en middelenbeheer, en' toegevoegd na "De verlening geschiedt", en komt te luiden:

    • 2.

      De verlening geschiedt met inachtneming van het geldende beleid en middelenbeheer, en binnen de grenzen van ieders taken, en de uitoefening van een bevoegdheid indien een toereikend budget of investeringskrediet beschikbaar is voor de verplichtingen.

  • B.

    een nieuw artikel 10a wordt ingevoegd, luidende: Artikel 10a. Budget Voor de vaststelling van het budget geldt dat:

    • a.

      voor de geldelijke verplichtingen voor langere duur dan het begrotingsjaar en waar de meerjarige begroting niet op ziet, beslist het College;

    • b.

      alle (concreet voorgenomen) geldelijke verplichtingen zijn geregistreerd;

    • c.

      met kostensoorten, niet zijnde doorbelastingen van (hulp)kostenplaatsen, subsidies en verplichte uitgaven, kan binnen afdelingsproducten geschoven worden als de taakstelling wordt gerealiseerd;

    • d.

      de uitgaven niet mogen worden gecompenseerd met inkomsten, en

    • e.

      een incidenteel budget, zowel uitgaven als inkomsten, niet mag worden gebruikt voor een structurele uitgave.

  • C.

    een nieuw artikel 14 wordt ingevoegd, luidende: Artikel 14. Citeertitel Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieregeling.

Artikel III. Intrekking regelingen

  • 1.

    De Regeling budgethouderschap gemeente Uden, vastgesteld op 23 november 2004, wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Inkoop- en aanbestedingsregeling, vastgesteld op 19 april 2005 inclusief de vastgestelde wijziging op 19 september 2018, wordt ingetrokken.

Artikel IV. instemming Mandaatbesluit gemeentelijke belastingen

Met het bij dit besluit behorende (tweede) bijlage 'Mandaatbesluit heffingsambtenaar' zoals is opgesteld ter vaststelling, wordt ingestemd.

Artikel V. Overgangsrecht

Besluiten genomen krachtens de Mandaatregeling of Organisatieregeling 2011 die golden op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor de betreffende regeling na de wijzigingen door dit Wijzigingsbesluit overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens de gewijzigde Mandaatregeling of Organisatieregeling.

Artikel VI. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017, met dien verstande dat de wijziging over 'de Erfgoedwet' in werking treedt op 1 juli 2016, dan wel werkt terug tot en met die datum bij latere bekendmaking.

vast te stellen het

Artikel VII. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Wijzigingsbesluit Mandaatregeling en Organisatieregeling 2016.

Uden, 20 december 2016

Burgemeester en wethouders van Uden

de secretaris de burgemeester

mr. J.M. Smarius drs. H.A.G. Hellegers