Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Amstelveen |
Citeertitel | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Amstelveen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Amstelveen van 19-06-2012.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2024 | Wijziging | 07-05-2024 | Z24-045101 | ||
15-12-2018 | 01-06-2024 | Wijziging artikel 26 | 11-12-2018 | Z-2018/053878 | |
01-01-2015 | 15-12-2018 | nieuwe regeling | 13-01-2015 Gemeenteblad website, 28-01-2015 | Z-2014/074007 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen.
Artikel 1. Begripsomschrijving.
Voor de toepassing van deze beleidsregels wordt verstaan onder:
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen;
Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
Voorliggende voorziening: Algemene voorziening of andere voorziening waarmee aan de hulpvraag van de cliënt wordt tegemoet gekomen. Bijvoorbeeld een wettelijke voorziening op grond van de Wlz en Zorgverzekerings wet;
Maatwerkvoorziening: levert in de vorm van een voorziening in natura of Pgb een passende bijdrage aan participatie en zelf redzaamheid en is afgestemd op de omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt.
Hulpmiddel: de maatwerkvoorzieningen rolstoel-, woon-, en vervoersvoorzieningen.
Dienst: de maatwerkvoorzieningen: hulp bij het huishouden individuele begeleiding, dagstructurering en kortdurend verblijf.
CAK: Het CAK berekent en incasseert de bijdragen in de kosten voor de Wmo 2015;
Persoonlijk plan: Plan waarin de cliënt de omstandigheden, bedoeld in artikel 2.3.2, vierde lid, onderdelen a. tot en met g. van de wet, beschrijft en aangeeft welke maat schappelijke ondersteuning naar zijn mening het meest is aangewezen;
Collectief vervoer: collectief vraagafhankelijk vervoer van deur tot deur;
Medisch begeleider: een persoon die noodzakelijke en/of medische handelingen verricht bij de persoon die met een Wmo-indicatie gebruik maakt van het collectief vervoer;
Sociaal begeleider: een persoon die meereist maar geen medische handelingen verricht bij de persoon die met een Wmo-indicatie gebruik maakt van het collectief vervoer;
Een schoon en leefbaar huis: dit is een huis dat normaal bewoond en gebruikt kan worden en dat voldoet aan basale hygiëne-eisen;
Schoon: Schoon staat voor een basishygiëne borgen, waarbij vervuiling van het huis en gezondheidsrisico’s van bewoners wordt voorkomen;
Artikel 2. Vooronderzoek en gesprek.
Het college onderzoekt in een vooronderzoek of een gesprek of eigen mogelijkheden van de cliënt, de mogelijkheid om met hulp van gebruikelijke zorg, het sociale netwerk of met mantelzorg, alle voorliggende en algemene en algemeen gebruikelijke voorzieningen – voorbeelden zijn een maaltijdvoorziening en boodschappenservice, kinderopvang en ouderschaps- en zorgverlof, de woningbouwvereniging, zorg en ondersteuning (thuis) op grond van de Wlz en de Zorgverzekeringswet – of een combinatie van genoemde mogelijkheden leidt tot het gewenste resultaat.
Hoofdstuk 2. Resultaat 1: een huishouden voeren.
Artikel 3. Beoordelen van resultaat 1.
Te bereiken resultaten voor maatschappelijke ondersteuning ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat onder andere uit het kunnen wonen in een huis dat schoon en leefbaar is, kunnen voorzien in de dagelijks benodigde levensbehoeften en activiteiten, de zorg voor kinderen die tot het gezin behoren.
Artikel 4. hulp bij het huishouden.
Bij de indicatiestelling wordt rekening gehouden met (dreigende) overbelasting van een mantelzorger.
7. Voor de onderbouwing van de maatwerkvoorziening hulp bij huishouden wordt gebruik gemaakt van het Normenkader Huishoudelijke Ondersteuning 2019 van Bureau HHM.
8. bij bijzondere situaties kan worden afgeweken van het normenkader zoals genoemd in het 7de lid.
Hoofdstuk 3. Resultaat 2: verplaatsing in en om een geschikte woning
Indien het toepassen van het HHM-protocol bij een verlenging van een indicatie leidt tot een verlaging van het aantal uren hulp bij huishouden, wordt als volgt gehandeld:
Indien de beoogde indicatie nog niet is behaald na drie maanden, wordt deze steeds met 30 minuten per drie maanden verlaagd, tot het geïndiceerde aantal minuten behaald is.
Wanneer cliënten als gevolg van hun (medische) beperkingen onvoldoende ondersteund worden door de basisvoorziening schoon huis, kunnen aanvullende maatwerkmodules ingezet worden. Dit zijn bij voorbeeld een hoger niveau van hygiëne of schoonhouden realiseren, het klaarzetten van maaltijden en beschikken over schone kleding. Als zij minder ondersteuning nodig hebben, dan wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van eigen kracht, gebruikelijke hulp en het netwerk. Als sprake is van voorliggende voorzieningen/oplossingen, dan wordt hiervoor geen Wmo-maatwerkvoorziening ingezet
Artikel 6. Beoordelen van resultaat 2.
Te bereiken resultaten voor maatschappelijke ondersteuning ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat onder andere uit het kunnen wonen en verplaatsen in en om een huis dat voor dagelijks gebruik bereikbaar, toegankelijk, doorgankelijk en bruikbaar is.
Artikel 11. Aanpassingen in seniorencomplexen of gebouwen gericht op inwoners met een beperking.
Mits het woongebouw geen (Wlz)instelling betreft, worden individuele aanpassingen in of aan de eigen woonruimte via de wet vergoed. Tenzij de aanpassingen in de eigen woonruimte, gezien de doelgroep waarvoor de woningen bedoeld zijn, in het gebouw aanwezig zijn.
Artikel 13. Terugbetaling bij verkoop.
De eigenaar-bewoner, die een woonvoorziening heeft ontvangen die leidt tot waardestijging van de woning, dient dit bij verkoop van deze woning binnen een periode van tien jaar na gereedmelding van de voorziening aan het college te melden. De meerwaarde van de woning dient volgens het door het college vastgestelde afschrijvingsschema te worden terugbetaald.
Hoofdstuk 4. Resultaat 3: lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Artikel 15. Beoordelen van resultaat 3.
Het te bereiken resultaat van maatschappelijke ondersteuning ten aanzien van lokale verplaatsing per vervoermiddel bestaat uit het doen van dagelijkse boodschappen en het deelnemen aan het leven van alledag, alles binnen de directe woon- en leefomgeving.
Artikel 17. Collectief vervoer.
Als de vervoersbehoefte van de cliënt ingevuld wordt met collectief vervoer, kan de cliënt en een medisch begeleider gebruik maken van dit vervoer, van zone één tot en met vijf. De cliënt ontvangt een Wmo-indicatie voor het regiovervoer. De cliënt betaalt hiervoor tariefgroep A. De medisch begeleider reist gratis.
Hoofdstuk 5. Resultaat 4: de dagelijkse activiteiten en dagstructurering
Artikel 20. Beoordelen van resultaat 4.
Resultaten voor maatschappelijke ondersteuning ten aanzien van het uitvoeren van de gangbare dagelijkse activiteiten bestaat onder andere uit het ondersteunen bij, overnemen van of oefenen met het aanbrengen van structuur in en voeren van regie over de dagelijkse activiteiten en het organiseren van de administratie.
Artikel 21. Individuele begeleiding.
Hoofdstuk 6. resultaat 5: voorkomen van overbelasting bij mantelzorgers
Artikel 23. Beoordelen van resultaat 5.
Het resultaat voor maatschappelijke ondersteuning ten aanzien van het voorkomen van overbelasting bij mantelzorgers van cliënten die in de eigen woningomgeving permanent toezicht behoeven bestaat onder andere uit het tijdelijk overnemen van dagelijkse zorgtaken.
Artikel 25. Regels voor bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen en verstrekking financiële tegemoetkoming.
Als de bijdrage voor een maatwerkvoorziening of pgb ten behoeve van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt is verschuldigd, is de bijdrage verschuldigd door de onderhoudsplichtige ouders, daaronder begrepen tegen wie een op artikel 394 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek gegrond is afgewezen, en degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag uitoefent over een cliënt.
Artikel 26. Regels voor bijdrage in de kosten van algemene voorzieningen
Voor algemene voorzieningen kan een eigen bijdrage gehanteerd worden die kostendekkend mag zijn. De hoogte van een eventuele eigen bijdrage voor een algemene voorziening wordt vastgelegd in het financieel besluit maatschappelijke ondersteuning Amstelveen.
Artikel 28. Onvoorziene situaties.
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.
Artikel 29. Hardheidsclausule.
Van deze beleidsregels kan ten gunste van de aanvrager worden afgeweken indien sprake is van een uitzonderlijke situatie, waarin toepassing van het beleid voor de aanvrager onevenredig zware gevolgen zou hebben.