Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpreglement van orde

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 52.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-06-2006Onbekend

30-05-2006

Diemer Nieuws, 25-11-2010

06-22-5

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

 

 

Opmerkingen m.b.t. de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

1.Gemeentewet, artikel 52.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum

inwerkingtreding

Terugwerkende kracht t/m

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-06-2006

 

nieuwe regeling

30-05-2006

Diemer Nieuws, 25-11-2010.

06-22-5

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Nr.: 06-22-5

Het college van de gemeente Diemen; gelet op artikel 52van de Gemeentewet; besluit vast te stellen het:

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt in de eerste vergadering na de benoeming van de wethouders de portefeuilleverdeling, het aanwijzen van de loco-burgemeester (s) en de verdeling van de overige werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de voorzitter en secretaris. Indien de voorzitter verhinderd is geeft hij daarvan kennis aan de wethouder die als loco-burgemeester is aangewezen of aan de secretaris.

Artikel 2 Machtigen leden college (mandaatverlening)

  • 1.

    Het college kan een of meer leden van het college machtigen tot uitoefening van een of meer van zijn bevoegdheden, tenzij de regeling waarop de bevoegdheid steunt zich daartegen verzet.

  • 2.

    Een krachtens machtiging uitgeoefende bevoegdheid wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college uitgeoefend.

  • 3.

    Het college kan te dien aanzien alle aanwijzingen geven die het nodig acht.

Artikel 3 Vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien de voorzitter een extra vergadering nodig acht roept hij deze bijeen.

  • 3.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van de te bespreken onderwerpen - die uiterlijk 24 uur van tevoren op gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden. Het is in zeer urgente gevallen mogelijk dat de stukken voor de extra vergadering per e-mail worden verzonden.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    Elk lid is bevoegd onderwerpen op de agenda van de eerstvolgende vergadering te plaatsen.

  • 2.

    De burgemeester kan onderwerpen aan de agenda toevoegen en, indien herhaalde agendering niet tot besluitvorming leidt, het college ter zake een eindvoorstel voorleggen.

  • 3.

    De burgemeester kan ten aanzien van geagendeerde onderwerpen van de andere collegeleden een eigen voorstel aan het college voorleggen.

  • 4.

    Een voorstel wordt op de agenda geplaatst als de secretaris en het verantwoordelijke collegelid middels een paraaf op een door het college vastgesteld begeleidingsformulier hebben aangegeven met agendering in te stemmen.

  • 5.

    Op het formulier is ruimte gereserveerd waarin de leden van het college middels een paraaf aangeven in te stemmen met het voorstel of bespreking te verlangen.

  • 6.

    Wanneer de leden van het college instemmen met een voorstel wordt dat voorstel niet besproken.

  • 7.

    Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden bij het bestuurssecretariaat ter inzage.

  • 8.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk acht uur voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 5 Quorum

  • 1.

    In de vergadering van het college kan slechts worden beraadslaagd of besloten indien tenminste de helft van het aantal zittende leden tegenwoordig is.

  • 2.

    Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering. Voor deze vergadering worden de leden schriftelijk uitgenodigd.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het college kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerdere vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 8 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het vijfde lid wordt toegepast.

  • 3.

    Indien bij een stemming, anders dan over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen, de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd.

  • 4.

    Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de voorzitter.

  • 5.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, beeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 9 Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een besluitenlijst met aantekeningen.

  • 2.

    De besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten;

    • d.

      aantekeningen van besluiten waarop geen stukken betrekking hebben.

  • 3.

    Notulering door anderen dan de secretaris geschiedt alleen als de vergadering daartoe besloten heeft.

  • 4.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 5.

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 6.

    Aan de hand van de vastgestelde besluitenlijst wordt een externe besluitenlijst opgesteld.

Artikel 10 Wijze van vergaderen

  • 1.

    De vergaderingen zijn besloten tenzij het college anders beslist.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

  • 3.

    De vergadering wordt geschorst als een van de leden of secretaris daar om verzoekt.

  • 4.

    Ieder lid kan voorstellen doen en amendementen op gedane voorstellen indienen.

Artikel 11 Geheimhouding

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 55 van de Gemeentewet kan het college geheimhouding opleggen omtrent hetgeen in de vergadering besproken en besloten is. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat het college haar opheft.

  • 2.

    In afwijking van artikel 9 worden van besluiten waarover geheimhouding is opgelegd door de secretaris afzonderlijk notulen opgemaakt, die door of vanwege hem worden bewaard.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 6 juni 2006.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 30 mei 2006.

Dit reglement van orde is aan de gemeenteraad ter kennis gebracht.

Het college,