Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Verordening inspraak en elektronische bekendmaking AGV 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap Amstel, Gooi en Vecht
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingVerordening inspraak en elektronische bekendmaking AGV 2016
CiteertitelVerordening inspraak en elektronische bekendmaking AGV 2016
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 79 Waterschapswet
  2. hoofdstuk 3, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht
  3. hoofdstuk 3, afd 3.6 Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-2017nieuwe regeling

15-12-2016

Waterschapsblad 2017 nr 228

BBV16.0445

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening inspraak en elektronische bekendmaking Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2016

Het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht,

 

  • 1.

    gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 25 oktober 2016;

  • 2.

    gelet op artikel 79 van de Waterschapswet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 3.

    overwegende dat het onderhavige besluit geen wijzigingen van beleid bevat (beleidsneutrale overname) en strekt ter implementatie van de wijziging van de naam van het waterschap in zijn reglement van bestuur met ingang van 1 januari 2017;

 

besluit vast te stellen:

 

Verordening inspraak en elektronische bekendmaking Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2016

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    het waterschap: het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht ;

  • b.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van het Waterschap ;

  • c.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het Waterschap ;

  • d.

    beleidsvoornemen: het voornemen van het algemeen bestuur of het dagelijks bestuur tot het vaststellen van beleid, het vaststellen van een besluit van algemene strekking daaronder begrepen, met betrekking tot een aangelegenheid die behoort tot de huishouding van het waterschap;

  • e.

    inspraak: een door of namens het dagelijks bestuur geboden gelegenheid voor ingezetenen en belanghebbenden om hun zienswijzen omtrent een beleidsvoornemen kenbaar te maken;

  • f.

    bekendmaking:

    • -

      de wettelijk verplichte bekendmaking voor de inwerkingtreding van besluiten die niet tot een of meer (bekende) belanghebbenden zijn gericht;

    • -

      de wettelijk verplichte kennisgeving van ontwerpbesluiten;

    • -

      de kennisgeving van meldingen;

    • -

      de overige wettelijk verplichte kennisgevingen, mededelingen dan wel aankondigingen;

    • -

      de kennisgeving van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt.

  • g.

    besluit: een besluit in de zin van artikel 1:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • h.

    ontwerpbesluit: een besluit dat wordt voorbereid met een in de wet verplicht voorgeschreven inspraakprocedure, met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht dan wel met een andere inspraakprocedure.

  • i.

    elektronisch waterschapsblad: het waterschapsblad, bedoeld in artikel 73 van de Waterschapswet, dat wordt uitgegeven door het dagelijks bestuur en voldoet aan de technische eisen uit de ministeriële regeling “Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden”.

Hoofdstuk 2 Inspraak

Artikel 2.1 Object van inspraak

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde bij wet, algemene maatregel van bestuur of provinciale verordening vallen onder de werking van de onderhavige verordening de door het algemeen bestuur vast te stellen beleidsvoornemens, tenzij deze daarvoor naar hun aard of naar hun belang niet in aanmerking komen.

  • 2.

    Tevens vallen onder de werking van de onderhavige verordening de naar het oordeel van het dagelijks bestuur daarvoor in aanmerking komende beleidsvoornemens van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Geen inspraak wordt verleend, indien:

    • a.

      het een besluit van algemene strekking betreft dat is gebaseerd op een wet, dan wel een daarop gebaseerde regeling, die het algemeen bestuur geen of nauwelijks beleidsvrijheid biedt;

    • b.

      het een wijziging van beleid of van een besluit van algemene strekking betreft van ondergeschikte betekenis, dan wel die uitsluitend of hoofdzakelijk om juridisch-technische dan wel redactionele redenen plaatsvindt;

    • c.

      het een belastingverordening betreft;

    • d.

      het een beleidsvoornemen betreft dat uitsluitend of hoofdzakelijk betrekking heeft op interne of organisatorische aangelegenheden van het Waterschap.

Artikel 2.2 Vorm van inspraak

Inspraakgerechtigden worden gedurende een termijn van zes weken in de gelegenheid gesteld hun zienswijze omtrent het beleidsvoornemen mondeling of schriftelijk naar voren te brengen.

Artikel 2.3 Rapportage

  • 1.

    In het voorstel aan het algemeen bestuur maakt het dagelijks bestuur melding van de gehouden inspraakprocedure en de ontwerpbeantwoording van het dagelijks bestuur op de ingekomen reacties.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur brengt, nadat het algemeen bestuur een besluit heeft genomen omtrent het beleidsvoornemen, diegenen die een schriftelijke reactie hebben ingediend op de hoogte van de beschouwingen van het algemeen bestuur omtrent de ingekomen reacties. Daarbij wordt vermeld op welke punten de zienswijze tot wijziging van het beleidsvoornemen heeft geleid, dan wel de redenen waarom de zienswijze niet tot een wijziging aanleiding heeft gegeven.

Hoofdstuk 3 Elektronische bekendmaking

Artikel 3.1 Bekendmaking

  • 1.

    Iedere bekendmaking vindt plaats in het elektronische waterschapsblad, tenzij bij wet of regelgeving een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven.

  • 2.

    Het elektronisch waterschapsblad is voor een ieder te raadplegen via de website van het Waterschap en de website www.overheid.nl.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kan het dagelijks bestuur kan besluiten om een bekendmaking ook te plaatsen in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad.

  • 4.

    In zoverre in afwijking van het eerste en het derde lid kan het dagelijks bestuur besluiten de bekendmaking van meldingen en van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt, niet elektronisch te doen plaatsvinden, in welk geval de bekendmaking wordt geplaatst in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet.

Artikel 3.2 Terinzagelegging

  • 1.

    De terinzagelegging van een besluit of een ontwerpbesluit en de daarbij behorende bijlage of bijlagen geschiedt uitsluitend in een elektronisch waterschapsblad, tenzij bij wet of regelgeving een andere wijze van terinzagelegging is voorgeschreven.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kan het dagelijks bestuur besluiten de stukken fysiek ter inzage te leggen.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 4.1 Intrekking en citeertitel

  • 1.

    De Inspraakverordening Hoogheemraadschap AGV 2009 en de Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening inspraak en elektronische bekendmaking AGV 2016”.

Amsterdam, 15 december 2016

Het Algemeen bestuur,

dr. ir. G.M. van den Top

dijkgraaf

drs. H.J. Kelderman

secretaris-directeur

Hoofdstuk

Toelichting

 

Algemeen

De onderhavige verordening geeft uitvoering aan artikel 79 van de Waterschapswet en stelt regels met betrekking tot de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van het beleid van het waterschapsbestuur worden betrokken. Voorts verstrekt de verordening een wettelijke basis voor de elektronische kennisgeving van ontwerp-besluiten van het waterschapsbestuur.

 

 

Inspraak

 

Artikel 79 van de Waterschapswet verplicht waterschappen tot het vaststellen van een inspraakverordening die van toepassing is op beleidsvoornemens van het algemeen bestuur. De vaststelling van deze nieuwe inspraakverordening is nodig in verband met de wijziging van artikel 79 Waterschapswet. Deze jongste wijziging van artikel 79 Waterschapswet (met de Wet van 29 april 2009 tot wijziging van de Waterschapswet en enkele andere wetten) geeft met betrekking tot de vraag of ten aanzien van een bepaald beleidsvoornemen al dan niet inspraak moet worden verleend dezelfde ruimte die provincies en gemeenten hebben.

 

Deze inspraakverordening moet worden beschouwd als aanvulling op de inspraakregelingen die zijn opgenomen in formele wetten, algemene maatregelen van bestuur of provinciale verordeningen. Als een wet, een algemene maatregel van bestuur of een provinciale verordening een eigen inspraakregeling voor een specifiek besluit bevat, dient de betreffende regeling en niet deze inspraakverordening te worden toegepast.

 

Voor besluiten waarvoor het dagelijks bestuur bevoegd is, is inspraak niet verplicht gesteld in de Waterschapswet. Via een afzonderlijk besluit van het dagelijks bestuur kan, in daartoe geëigende gevallen, toch tot toepassing van deze inspraakverordening worden besloten.

 

Het doel van inspraak is tweeledig. Enerzijds wordt aan ingezetenen en belanghebbenden de mogelijkheid geboden om hun mening omtrent een beleidsvoornemen van het bestuur kenbaar te maken. Anderzijds is de inspraak een belangrijk hulpmiddel om op basis van een evenwichtige belangenafweging tot een besluit te komen. Inspraak is dan ook alleen zinvol wanneer er voor het bestuur een keuzemogelijkheid is.

 

Een ander belangrijk aspect is dat inspraak het beste tot zijn recht komt indien de ambtelijke en bestuurlijke gedachtevorming heeft plaatsgevonden inzake het beleidsvoornemen en dat de eventuele keuzemogelijkheden voor de insprekers duidelijk zijn aangegeven.

 

In dit verband wordt met nadruk opgemerkt dat het in veel gevallen zinvol is om in een vroeger stadium, voorafgaand aan de formele inspraak, bijvoorbeeld in het kader van de ambtelijke voorbereiding, voorlichting te geven dan wel overleg te voeren omtrent het te nemen besluit met de meest direct betrokken belanghebbenden. Op die wijze kunnen belanghebbenden al in een zeer vroeg stadium kennis nemen van voornemens van het Waterschap en door het aandragen van informatie er mede zorg voor dragen dat het Waterschap een ontwerpbesluit in de inspraak brengt dat op de juiste wijze inzicht geeft in de diverse aspecten daarvan. Waar mogelijk zal deze handelwijze dan ook worden gevolgd.

 

Met de wijzigingen in de Waterschapswet en de Algemene wet bestuursrecht is het opnemen van een beklagrecht in de inspraakverordening niet meer verplicht gesteld. Een omschreven beklagrecht is opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en is daarmee in deze verordening overbodig geworden.

 

 

Elektronische bekendmaking en kennisgeving

 

Op 1 juli 2009 is de Wet elektronische bekendmaking (Stb. 2008, 551) in werking getreden. De wet regelt een gefaseerde invoering van elektronische bekendmaking van besluiten en publicatie van algemeen verbindende regelingen. Daartoe heeft de wet onder meer de bekendmakingsvoorschriften in de Waterschapswet (art. 73 e.v.) gewijzigd.

 

Uitgangspunt van de wet is dat elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling van regelingen een doelmatiger en klantvriendelijker wijze van publieksvoorlichting is dan bekend-makingen in publicatiebladen en fysieke terinzagelegging van stukken. Het aantal abonnees van officiële publicatiebladen, zoals het Staatsblad en de Staatscourant, was de laatste jaren sterk afgenomen. Ook de officiële publicaties in dagbladen en huis-aan-huisbladen bereiken steeds minder mensen. Tegelijkertijd beschikken steeds meer burgers over een internetaan-sluiting en dit aantal neemt nog steeds toe. Overstappen op digitale bekendmaking van overheidsbesluiten vormt daarom een logische ontwikkeling. Tevens is daarmee een grote besparing op de kosten van papieren publicatiebladen en advertentiekosten te behalen.

 

De wet heeft elektronische bekendmaking voor lagere overheden in eerste instantie facultatief gemaakt. Vanaf 1 juli 2009 kon vrijelijk worden gekozen tussen papieren of elektronische bekendmaking.

 

Vanaf 1 januari 2011 is het verplicht om geconsolideerde teksten van algemeen verbindende voorschriften op internet te publiceren en beschikbaar te houden. Geconsolideerd wil in dit verband zeggen dat latere wijzigingsbesluiten verwerkt zijn in de oorspronkelijke tekst. Vanaf genoemde datum zijn alle geldende algemeen verbindende voorschriften van het Waterschap elektronisch te raadplegen via de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR).

 

Vanaf 1 januari 2014 is het ook verplicht om algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) elektronisch bekend te maken. Het gaat hier dan om bekendmaking van besluiten als wettelijk vereiste voor inwerkingtreding en rechtsgeldigheid. Om mogelijke verschillen in inhoud of tijdstip van bekendmaking te voorkomen is bepaald dat de elektronische bekendmaking de enige rechtsgeldige wijze van bekendmaking is.

 

Bekendmaking en terinzagelegging op papier is niet verboden, maar alleen als extra service aan de burger. Ook kan dat gewenst zijn om een grotere attentiewaarde te behalen of om bepaalde doelgroepen beter te bereiken.

 

Voor burgers die niet beschikken over een internetaansluiting moet volgens een circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken op een of meer punten een internetaansluiting beschikbaar worden gesteld waarop elektronische publicaties kunnen worden geraadpleegd.

 

Een bijzondere voorwaarde is dat bekendmaking op internet geschiedt in een door het betrokken overheidsorgaan uitgegeven elektronisch publicatieblad. Zo’n publicatieblad moet voldoen aan een groot aantal technische eisen wat betreft bestandsformaat, indeling, bevei-liging, archivering en dergelijke. Ook hiervoor is een centrale elektronische voorziening ont-wikkeld, de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP). Deze voorziening is sinds medio 2013 operationeel.

 

De wet heeft niet geleid tot aanpassing van het bekendmakingsvoorschrift in artikel 3.12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit artikel regelt de bekendmaking van ontwerpbesluiten. In samenhang met artikel 2.14 Awb geldt dat bekendmaking van ontwerpbesluiten niet uitsluitend elektronisch kan geschieden, tenzij dit bij wettelijk voorschrift is bepaald. Zo’n wettelijk voorschrift kan ook een verordening zijn. Door het vaststellen van deze verordening wordt hieraan voldaan. Op basis van deze verordening kunnen ook ontwerpbesluiten uitsluitend elektronisch worden bekendgemaakt en ter inzage gelegd.

 

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bepaalde wettelijke regelingen afwijkende bekendmakingsvoorschriften kunnen bevatten.

 

 

Artikelgewijs

 

Artikel 1.1

De omschrijving van het begrip “inspraak” is voor een belangrijk deel ontleend aan artikel 79 van de Waterschapswet. In het algemeen deel van deze toelichting is op het doel van de inspraak al ingegaan. De verantwoordelijkheid voor het houden van inspraak wordt bij het dagelijks bestuur van het Waterschap gelegd. Dit past in de bevoegdheidsverdeling tussen algemeen bestuur en dagelijks bestuur op grond van artikelen 56, 77 en 84 van de Waterschapswet.

 

De begroting en jaarrekening zijn overigens geen beleidsvoornemens als bedoeld in deze inspraakverordening.

 

Onderdeel g: de omschrijving van het begrip ‘bekendmaking’ bevat een opsomming van de verschillende soorten bekendmakingen die onder deze verordening vallen.

Deze kunnen als volgt worden onderscheiden:

 

a.wettelijk verplichte bekendmaking voor de inwerkingtreding van een besluit.

Artikel 3.40 Awb regelt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Dit geldt voor besluiten die niet tot een of meer (bekende) belanghebbenden zijn gericht, maar geen algemeen verbindend voorschrift zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan beleidsregels. Sinds de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking geldt dat dergelijke besluiten elektronisch kunnen worden bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven elektronisch blad. Voor waterschappen is dit een elektronisch waterschapsblad.

 

b. wettelijk verplichte kennisgeving van ontwerpbesluiten

Besluiten die worden voorbereid met de uniforme openbare voorbereidings-procedure (afde-ling 3.4 Awb) worden ter inzage gelegd. Hiervan wordt verplicht een kennisgeving gepubli-ceerd om derden te informeren en de gelegenheid te geven zienswijzen in te dienen. Ook op grond van de inspraakverordening van het hoogheemraadschapWaterschap kan een in-spraakprocedure noodzakelijk zijn.

Zoals aangegeven in het algemene deel van de toelichting maakt de Wet elektronische bekendmaking het niet mogelijk ontwerpbesluiten uitsluitend elektronisch bekend te maken, tenzij dit bij wettelijk voorschrift is geregeld (art. 3:12 Awb, in samenhang met art. 2.14, tweede lid, Awb). De onderhavige verordening voorziet in zo’n wettelijk voorschrift.

 

c. kennisgeving van meldingen

Het hoogheemraadschapWaterschap heeft naast de mogelijkheid om vergunning te krijgen ook vrijstellingen gecreëerd. De vrijstellingen staan in het Keurbesluit Vrijstellingen (KV) vastgesteld door het bestuur van AGV. Het KV biedt de mogelijkheid om ook voorschriften (zogeheten maatwerkvoorschriften) aan een vrijstelling te verbinden. Daarnaast is er ook andere regelgeving die het mogelijk maakt activiteiten middels een melding af te handelen, zoals het Waterbesluit en het Besluit lozen buiten inrichtingen. Deze meldingen kunnen in het elektronisch waterschapsblad worden gepubliceerd. Het dagelijks bestuur kan besluiten om de kennisgeving van meldingen niet elektronisch te publiceren. De kennisgeving wordt dan geplaatst in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet.

 

d. overige wettelijk verplichte kennisgevingen, mededelingen en aankondigingen

Hieronder vallen alle andere verplichte bekendmakingen, zoals de bekendmakingen bedoeld in art. 3:18, vierde lid, Awb en art. 3:44, eerste lid, Awb, bepaalde benoemings- of aanwij-zingsbesluiten, aankondiging van vergaderingen van het algemeen bestuur enzovoort. Op grond van deze verordening kunnen dit soort kennisgevingen elektronisch worden gedaan, tenzij een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven.

In bijzondere wetgeving kan geregeld zijn dat belanghebbenden of degenen die een ziens-wijze hebben ingediend, rechtstreeks geïnformeerd moeten worden over (ontwerp)besluiten (art. 3:13 en 3:43 Awb). Dit kan op grond van art. 2:14, eerste lid, Awb alleen via een elek-tronisch bericht (e-mail) indien men heeft aangegeven langs die weg voldoende bereikbaar te zijn.

 

e. mededelingen, aankondigingen en kennisgevingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt.

Hieronder vallen alle onverplichte bekendmakingen en servicemededelingen, zoals aankon-diging van werkzaamheden, openingstijden van het kantoor en dergelijke. Dit soort informatie kan ook in het elektronische publicatieblad worden opgenomen.

Tot de categorie onverplichte mededelingen behoort ook de kennisgeving van verleende keurvergunningen. Dit zijn besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht.

Dergelijke besluiten worden bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belang-hebbenden, waar onder begrepen de aanvrager (art. 3:42 Awb).

Toezending of uitreiking is dus de verplichte wijze van bekendmaking. Algemene bekendma-king geschiedt alleen om burgers erop te attenderen dat een vergunning is verleend, waar zij eventueel bezwaar tegen kunnen maken.

Dit geldt uiteraard niet voor vergunningen die tot stand komen met toepassing van de open-bare uniforme voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb. Dergelijke vergunningen moe-ten wel algemeen bekend worden gemaakt. Een voorbeeld daarvan is de watervergunning voor het brengen van stoffen in een oppervlaktewaterlichaam, bedoeld in artikel 6.2, eerste lid, onderdeel a, Waterwet. Zo’n vergunning komt op grond van artikel 6.16, eerste lid, Waterwet tot stand met toepassing van afdeling 3.4 van de Awb en moet dus op grond van artikel 3.44, eerste lid onderdeel a, van de Awb algemeen bekend worden gemaakt.

 

Onderdeel j: elektronische bekendmaking geschiedt in een van overheidswege elektronisch uitge-geven publicatieblad. Voor waterschappen is dat het elektronisch waterschapsblad. De technische eisen waaraan het elektronisch waterschapsblad moet voldoen staan in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.

 

Artikel 2.1

De omstandigheid dat deze inspraakverordening een aanvullend karakter heeft ten opzichte van andere, hogere procedureregelingen wordt tot uitdrukking gebracht door de zinsnede “Onverminderd het bepaalde bij wet, algemene maatregel van bestuur of provinciale verordening” die in het eerste lid van dit artikel is opgenomen.

In het tweede lid van dit artikel wordt aan het dagelijks bestuur de bevoegdheid verleend om beleidsvoornemens van dat dagelijks bestuur, waarvoor inspraak niet verplicht is, toch onder de werking van deze verordening te laten vallen.

Ten aanzien van het object van inspraak kan worden opgemerkt dat de jongste wijziging van artikel 79 Waterschapswet met zich meebrengt dat omschreven moet worden wat onder de werking van deze inspraakverordening valt, maar ook wat hiervan uitgesloten moet zijn.

De eerste expliciete uitzondering die in het derde lid genoemd wordt betreft de besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit formele wetgeving van hoger gezag, waarbij er voor het Waterschap geen of nauwelijks keuze is. Inspraak heeft dan niet veel zin. Andere uitzonderingen betreffen bijvoorbeeld uitsluitend intern werkende besluiten en belastingverordeningen.

Het dagelijks bestuur zal in voorkomende gevallen moeten motiveren waarom een bepaald beleidsvoornemen niet onder de werkingssfeer van de inspraakverordening valt.

 

Artikel 2.2

De termijn van terinzagelegging (zes weken) is overeenkomstig de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 2.3

In het eerste lid van dit artikel wordt bepaald dat van de inspraakprocedure én van het oordeel van het dagelijks bestuur op de ingekomen reacties melding wordt gemaakt in het voorstel dat aan het algemeen bestuur wordt voorgelegd. Het is uiteraard van belang voor de doorzichtigheid in de besluitvorming dat degenen die een reactie hebben ingezonden kennis kunnen nemen van het oordeel van het algemeen bestuur over die reacties. Hiervoor is ook het tweede lid opgenomen, dat de plicht voor het dagelijks bestuur bevat om diegenen, die schriftelijk hebben gereageerd op het beleidsvoornemen daarvan op de hoogte te stellen. Er is voor gekozen om insprekers gericht en actief te informeren omtrent de gevolgen van de door hen ingezonden reacties. Door het toezenden van de overwegingen van het algemeen bestuur wordt aan de belanghebbenden getoond wat er met hun reacties is gedaan.

 

Artikel 3.1

Lid 1: De elektronische bekendmaking vindt plaats door de kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in het elektronisch waterschapsblad. Voor algemeen verbindende voorschriften geldt dat deze integraal in het elektronisch waterschapsblad opgenomen moeten worden. In artikel 73 Waterschapswet is niet geregeld dat volstaan kan worden met het weergeven van de zakelijke inhoud van het algemeen verbindend voorschrift. Dit in tegenstelling tot de artikelen 3.12 en 3.42 Awb.

Lid 2: In artikel 3, eerste lid, van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden is geregeld dat indien het waterschapsblad elektronisch wordt uitgegeven, dat gebeurt door plaatsing op een door het dagelijks bestuur te bepalen internetadres. Het internetadres waar het waterschapsblad van het hoogheemraadschapWaterschap is te raadplegen is https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Dit internetadres is ook te bereiken via de website van het hoogheemraadschapWaterschap (www.agv.nl).

Lid 3: In bepaalde gevallen kan het gewenst zijn naast de elektronische bekendmaking tevens een advertentie in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad te plaatsen. Dat kan zijn om op een bepaald onderwerp extra de aandacht te vestigen of een bepaalde doelgroep (beter) te bereiken. De advertentie is dan slechts service aan het publiek.

In de advertentie dient te worden verwezen naar de rechtsgeldige bekendmaking in het elektronisch waterschapsblad.

Lid 4: Het dagelijks bestuur kan besluiten om af te wijken van het bepaalde in lid 1 en lid 3 als het gaat om de kennisgeving van mededelingen waarvoor geen wettelijke plicht geldt en die dan niet elektronisch te publiceren. Publicatie gebeurt dan door de plaatsing van een mededeling in een dag-, nieuws-, of huis-aan-huisblad of op de website van Waternet. Dit ziet met name op Keur(water)vergunningen van de afdeling Vergunningen en besluiten die door de afdeling Toezicht en Handhaving worden genomen.

 

Artikel 3.2 Terinzagelegging

In dit artikel wordt geregeld dat de terinzagelegging van het besluit of het ontwerpbesluit met eventuele bijlagen uitsluitend elektronisch plaatsvindt in het elektronisch waterschapsblad, tenzij bij wet- of regelgeving een andere wijze van bekendmaking is voorgeschreven. Daarbij kan gedacht worden aan het voorschrift van artikel 6.16 Waterwet om een ontwerp-watervergunning voor lozing in een oppervlaktewater tevens ter inzage te leggen in de gemeente waar de handeling geheel of in hoofdzaak plaatsvindt.

Het is ook mogelijk om, in afwijking van de elektronische terinzagelegging, stukken fysiek ter inzage te leggen in het kantoor van het Waterschap of van gemeenten(n).

 

Artikel 4.1 Slotbepalingen

Omdat de Verordening inspraak en elektronische bekendmaking en kennisgeving AGV 2016 inhoudelijk niet verschilt van de ingetrokken Inspraakverordening Hoogheemraadschap AGV 2009 en de ingetrokken Verordening elektronische Bekendmaking en kennisgeving hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, is geen overgangsrcht noodzakelijk. De bepalingen van overgangsrecht in de Inspraakverordening Hoogheemraadschap AGV 2009 zijn uitgewerkt en dus niet overgenomen.