Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Langdurigheidstoeslag Utrecht |
Citeertitel | Beleidsregels Langdurigheidstoeslag Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg |
Geen.
Wet werk en bijstand
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-04-2010 | nieuwe regeling | 30-09-2008 Gemeenteblad van Utrecht 2008, nr. 69 | Besluit college van B&W van 30 september 2008 | |
01-01-2009 | 01-04-2010 | nieuwe regeling | 30-09-2008 Gemeenteblad van Utrecht 2008, nr. 69 | Besluit college van B&W van 30 september 2008 |
Beleidsregels Langdurigheidtoeslag Utrecht(besluit van b. en w. 30 september 2008)
Tot de doelgroep van de langdurigheidtoeslag behoren personen zoals bedoeld in artikel 36, eerste lid van de wet, die ten tijde van de aanvraag in de gemeente Utrecht woonachtig zijn. Tot deze personen behoren niet de personen jonger dan 65 jaar die gehuwd of daarmee gelijkgesteld zijn met een persoon van 65 jaar of ouder.
Artikel 5 Bestemming langdurigheidtoeslag
De langdurigheidtoeslag is een aanvulling op een langdurig laag inkomen en dient te worden aangewend voor (het reserveren voor) hoge kosten zoals vervangingsuitgaven. De langdurigheidtoeslag wordt als voorliggende voorziening beschouwd in het kader van bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven.
Het college kan, in afwijking van de beleidsregels, besluiten tot toekenning van de langdurigheidtoeslag als afwijzing daarvan naar het oordeel van het college kennelijk onredelijk is.
BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2008, NR. 69
Toelichting op de beleidsregels Langdurigheidtoeslag Utrecht 2009
In dit artikel worden definities gegeven van begrippen die meer dan eens in de verordening voorkomen, en waarvan het van belang is dat er telkens hetzelfde onder wordt verstaan. In een aantal gevallen wordt verwezen naar definities in de wet om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk aansluiting blijft bij de wetgeving die van toepassing is.
Personen van 65 jaar of ouder zijn bij wet uitgesloten van het recht op de langdurigheidtoeslag. Ook wanneer er sprake is van partners waarbij één van hen de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, bestaat voor beide partners geen recht op de langdurigheidtoeslag. De langdurigheidtoeslag is immers gebonden aan de gezinssituatie en tot het gezin mag geen persoon behoren die de leeftijd van 65 heeft bereikt. De achterliggende gedachte is, dat deze huishoudens meer koopkracht hebben.
Het is niet de bedoeling dat over eenzelfde periode zowel de reserveringstoeslag als de langdurigheidtoeslag wordt ontvangen.
In artikel 36 van de wet is geregeld dat slechts éénmaal per twaalf maanden aanspraak gemaakt kan worden op de langdurigheidtoeslag.
Deze nuance is opgenomen om te voorkomen dat wanneer het inkomen kort onderbroken is geweest, bijvoorbeeld door te lange vakantie, meteen het recht op de langdurigheidtoeslag vervalt. Dit wordt, om de beregeling eenvoudig te houden, enkel getoetst over de twaalf maanden voorafgaand aan de peildatum.
Artikel 4 Hoogte langdurigheidtoeslag
Als uitgangspunt voor de berekening wordt de basisnorm en toeslag genomen. De hoogte van de bijstandsnormen wordt echter enkele malen per jaar bijgesteld. Om geen verschillende langdurigheidtoeslagen te krijgen is besloten voor alle aanvragen de bijstandsnorm en toeslag van één vaste maand als uitgangspunt te nemen voor de berekening. Dit is de bijstandsnorm en toeslag van de maand juli voorafgaand aan het jaar van aanvraag.
Artikel 5 Bestemming langdurigheidtoeslag
In het kader van de kenbaarheid wordt opgenomen dat de langdurigheidtoeslag een bepaalde vorm van een bestedingsdoel kent; dit wordt niet getoetst maar wordt wel meegenomen bij een mogelijke aanvraag bijzondere bijstand in het kader van dat bestedingsdoel.