Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Wsw
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpsociale zaken en werkgelegenheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Participatiewet, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2015intrekking

04-12-2014

Gemeenteblad, 25-12-2014

30
16-10-200801-07-200801-01-2015nieuwe regeling

25-09-2008

Gemeenteblad van Utrecht 2008, nr. 68

Raadsvoorstel jaargang 2008, nr. 126

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)(raadsbesluit van 25 september 2008)

De raad van de gemeente Utrecht gelet op het voorstel van b. en w. van 15 juli 2008

Gelet op artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening

BESLUIT

vast te stellen de volgende:

VERORDENING Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In het kader van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • b.

    de wet: de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);

  • c.

    Wsw-gerechtigden: personen die voor de Wsw geïndiceerd zijn, te weten:

    • ·

      Wsw-geïndiceerden die op de wachtlijst staan;

    • ·

      Wsw-geïndiceerden die werknemer zijn van een sw-bedrijf en

    • ·

      Wsw-geïndiceerden die werknemer zijn bij een reguliere werkgever;

  • d.

    Wsw-raad: het adviesorgaan van het college met betrekking tot uitvoering van het gemeentelijk beleid, bestaande uit Wsw-gerechtigden (of hun wettelijk vertegenwoordiger);

  • e.

    overlegvergadering: het overleg dat circa drie keer per jaar zal worden gevoerd met het hoofd Sociale zaken en werkgelegenheid of haar/zijn officiële vervanger;

  • f.

    vergadering: een bijeenkomst van de Wsw-raad waarbij geen vertegenwoordigers van de gemeente aanwezig zijn.

Artikel 2 Opdracht aan het college

Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit Wsw-gerechtigden of hun wettelijke vertegenwoordigers wanneer deze volgens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van Wsw-geïndiceerden, hierna te noemen de Wsw-raad, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet zoals beschreven in deze verordening.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

De Wsw-raad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college ten aanzien van de beleidsmatige uitvoering van de Wet op de sociale werkvoorziening met uitzondering van aangelegenheden die worden genoemd in artikel 25 t/m 27 van de Wet op de Ondernemingsraden

Artikel 4 Samenstelling Wsw-raad

  • 1.

    De Wsw-raad is een rechtspersoon zonder winstoogmerk.

  • 2.

    De Wsw-raad wordt “aangehaakt” bij de Kliëntenraad Sozawe.

  • 3.

    De werkzaamheden van de Wsw-raad zijn –zoals blijkt uit hun statuten- gericht op de behartiging van belangen van Wsw-gerechtigden.

  • 4.

    De Wsw-raad behandelt geen klachten, bezwaarschriften en zaken die op individuele Wsw-geïndiceerde of medewerkers betrekking hebben.

  • 5.

    Alle leden van de Wsw-raad wonen in Utrecht.

  • 6.

    De Wsw-raad bestaat uit maximaal zeven leden.

    • ·

      drie zetels zijn beschikbaar voor vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties voor mensen met een psychische verstandelijke of lichamelijke c.q. chronische beperking;

    • ·

      twee zetels zijn beschikbaar voor Wsw-gerechtigden;

    • ·

      één zetel is beschikbaar voor een wettelijk vertegenwoordiger van een Wsw-geïndiceerde en

    • ·

      één zetel is beschikbaar voor een vertegenwoordiger van de Kliëntenraad Sozawe.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    Driemaal per jaar wordt overleg gevoerd met het hoofd Sociale zaken en werkgelegenheid over het in artikel 2 en artikel 3 genoemde aangelegenheden.

  • 2.

    De agenda voor de in artikel 1, lid e. genoemde vergadering wordt in overleg met het hoofd Sociale zaken opgesteld.

  • 3.

    De Wsw-raad benoemt uit zijn eigen midden een voorzitter.

  • 4.

    De Wsw-raad regelt voor het overige zijn eigen werkwijze in een daartoe op te stellen reglement.

  • 5.

    De leden van de Wsw-raad treden om de vier jaar af.

  • 6.

    Alle leden kunnen maximaal twee zittingsperioden deelnemen aan de Wsw-raad.

  • 7.

    Leden van de Wsw-raad kunnen niet ook lid zijn van de OR van het Utrechtse sw-bedrijf.

  • 8.

    De samenwerking tussen het college en de Wsw-raad wordt regelmatig geëvalueerd, voor het eerst in het voorjaar van 2010.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1.

    De Wsw-raad wordt aangehaakt bij de Kliëntenraad Sozawe en maakt gebruik van de faciliteiten van deze Kliëntenraad. Deze is verantwoordelijk voor toegankelijke vergaderruimtes voor de leden en zorgt voor secretariële ondersteuning.

  • 2.

    De Wsw-raad is schriftelijk, per fax en digitaal bereikbaar voor Wsw-geïndiceerden en de gemeente.

Artikel 7 Budget

  • 1.

    Voor het uitvoeren van de taken van de Wsw-raad wordt jaarlijks in de gemeentelijke begroting een budget opgenomen bestaande uit:

  • a.

    een bedrag per jaar, toe te kennen op basis van een door de Wsw-raad tijdig in te dienen begroting, opgesplitst in huisvestingskosten en kosten voor de ambtelijke secretaris;

  • b.

    op deze subsidie is de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente van toepassing;

  • c.

    een bedrag aan vacatiegeld voor per lid bezochte vergadering en overlegvergadering. Dit bedrag wordt jaarlijks door het college, als gevolg van artikel 38 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden, vastgesteld en

  • d.

    personen die beroephalve een organisatie vertegenwoordigen komen niet voor vacatiegeld in aanmerking.

Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente

De Wsw-raad kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaren van de gemeente over voor de Wsw-raad relevante beleidsonderwerpen.

Artikel 9 Geheimhoudingsplicht

De Wsw-raad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hier bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente zal de Wsw-raad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente

Door of namens het college wordt de Wsw-raad voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Wsw.

  • 2.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2008.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 25 september 2008.

De griffier, De burgemeester,

Drs. A.A.H. Smits Mr. A. Wolfsen

Bekendmaking is geschied op 25 september 2008.

Deze verordening is in werking getreden op 16 oktober 2008, en werkt terug tot 1 juli 2008.

BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2008, NR. 68

Algemeen.

In de Moderniseringswet Wsw die op 1 januari 2008 van kracht is geworden staat in artikel 2, derde lid dat de gemeente moet zorgdragen voor een vorm van cliëntenparticipatie Wsw. De wijze waarop de gemeente deze cliëntenparticipatie organiseert moet zij vastleggen in een gemeentelijke verordening. De wet stelt geen eisen aan de cliëntenparticipatie en laat gemeenten daarin veel vrijheid. De voorkeur van de gemeente Utrecht gaat uit naar aanhaking van deze Wsw-raad bij de Kliëntenraad Sozawe.

Argumenten hiervoor zijn:

  • 1.

    de gemeente Utrecht wil cliëntenraden meer met elkaar laten samenwerken en

  • 2.

    de ontwikkelingen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, waarbij niet langer de regeling bepalend zal zijn maar de afstand tot de arbeidsmarkt, maakt het op termijn toegroeien naar een cliëntenraad voor zowel WWB als Wsw wenselijk.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel spreekt voor zich. Voor zover begrippen in de verordening worden gebruikt die niet in dit artikel zijn benoemd geldt de betekenis zoals die is bepaald in de Wet sociale werkvoorziening.

Artikel 2 Opdracht aan het college

Het college spant zich in voor cliëntenparticipatie Wsw. Zij doet dit door het bestaan van een Wsw-raad te bevorderen. De rechten en plichten die voortvloeien uit deze verordening zijn van toepassing op de Wsw-raad waarmee het college afspraken maakt om de belangenbehartiging voor een bepaalde periode uit te voeren. De Wsw-raad kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de Wsw-geïndiceerden raken zoals het beleid van de gemeente ten aanzien van de wachtlijst en begeleid werken.

De wijze waarop de Wsw-raad betrokken wordt is beschreven in de rest van de verordening.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

De Wsw-raad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college van burgemeester en wethouders over onderwerpen die de vorming, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen met betrekking tot de Wet sociale werkvoorziening; voor zover er ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 4 Samenstelling Wsw-raad

De Wsw-raad moet een rechtspersoon zijn zonder winstoogmerk. De doelstellingen moeten vastgelegd zijn en er mag geen winst worden behaald met de activiteiten die voor Wsw-geïndiceerden worden verricht. De werkzaamheden van de Wsw-raad moeten gericht zijn op belangenbehartiging van de Wsw-geïndiceerden. Dit moet blijken uit de statuten. Omdat het hier gaat om belangenbehartiging van Wsw-geïndiceerden is het wenselijk dat de Wsw-raad bestaat uit leden van de doelgroep zelf, hun wettelijke vertegenwoordiger of belangenorganisaties voor mensen met een beperking. De werkzaamheden van deze vertegenwoordigers moeten ook gericht zijn op belangenbehartiging van Wsw-geïndiceerden met betrekking tot de uitvoering van de wet door de gemeente. Ook hier moet dit blijken uit de statuten.

Het college ziet toe of de samenstelling van de Wsw-raad in overeenstemming is met de eisen van dit artikel.

Artikel 5 Werkwijze

Om hun taak goed uit te kunnen oefenen moeten de leden van de Wsw-raad periodiek bij elkaar komen voor overleg. Daarnaast vindt circa drie keer per jaar overleg plaats met een vertegenwoordiger van de gemeente Utrecht. Het college machtigt het afdelingshoofd Sociale zaken en werkgelegenheid als gesprekspartner van de Wsw-raad. Verder regelt dit artikel de maximale termijn waarop leden deel uit kunnen maken van de Wsw-raad.

Artikel 6 Faciliteiten

De Wsw-raad moet zorgen voor afdoende faciliteiten, zowel voor de leden als voor de Wsw-geïndiceerden die zij vertegenwoordigen. De leden moeten kunnen vergaderen en de nodige informatie verzamelen. Voor Wsw-geïndiceerden moet een ontmoetingsruimte bestaan, die voor alle Wsw-geïndiceerden toegankelijk is. Daarnaast moet de Wsw-raad zowel schriftelijk, telefonisch als digitaal bereikbaar zijn voor leden, Wsw-geïndiceerden en de gemeente.

De Wsw-raad wordt aangehaakt bij de Kliëntenraad Sozawe maar valt juridisch onder de Stichting Financieel beheer Kliëntenraad

Artikel 7 Budget

Het college verstrekt subsidie ter tegemoetkoming in de kosten voor facilitering van de Wsw-raad. Hierbij moet gedacht worden aan een tegemoetkoming in de kosten voor huisvesting, faciliteiten, vacatiegelden en secretariële ondersteuning.

Op deze subsidie is de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente van toepassing. Dit betekent o.a. dat de Wsw-raad na afloop van ieder boekjaar een jaarverslag opstelt, voorzien van een accountantsverklaring.

Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente

Het kan voorkomen dat de periodieke overleggen, zoals beschreven in artikel 5, niet afdoende of geschikt zijn om alle voor de Wsw-raad relevante onderwerpen aan de orde te stellen. De overlegvergaderingen zijn niet van dien aard dat daar alles tot in detail besproken kan worden. De Wsw-raad kan dan nader overleg plegen met de betrokken beleidsambtenaar. Daarnaast is het mogelijk dat dringende beleidskeuzes gemaakt moeten worden in de periode tussen twee overlegvergaderingen. Ook in dat geval kan de Wsw-raad de betrokken beleidsambtenaar tussentijds benaderen voor overleg.

Artikel 9 Geheimhoudingsplicht

Om een goed advies uit te kunnen brengen neemt de Wsw-raad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overlegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor de Wsw-raad de geheimhoudingsplicht.

Dit houdt o.a. in dat de Wsw-raad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Voor specifiek deskundig advies kan de Wsw-raad een accountant of juridisch adviseur raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden. Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag de Wsw-raad (de inhoud) van beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.

Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente

Om zijn taak goed te kunnen uitvoeren, heeft de Wsw-raad informatie van de gemeente nodig. In ieder geval geeft het college de Wsw-raad de relevante conceptbeleidsstukken. Het gaat daarbij om concept beleidsstukken over de uitvoering van de wet.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

Hier worden de naam van de verordening en de datum van inwerkingtreding geregeld.