Organisatie | Ameland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Luchthavengeldregeling 2017 |
Citeertitel | Luchthavengeldregeling 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Luchthavengeldregeling 2017 |
De “luchthavengeldregeling 2016”, vastgesteld bij raadsbesluit van 23 november 2015 blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan
Privaatrechtelijke regeling
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 19-12-2016 | 16 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
a. vliegtuig: een luchtvaartuig, zwaarder dan lucht en voorzien van een voortstuwingsinrichting;
b. zweefvliegtuig: een luchtvaartuig, zwaarder dan lucht en niet voorzien van een voortstuwingsinrichting, dat dynamisch in de lucht kan worden gehouden tengevolge van reactiekrachten op vlakken, die bij een zelfde vliegtoestand niet van stand behoeven te veranderen;
c. hefschroefvliegtuig: een draagschroefvliegtuig met tijdens de vlucht mechanisch aangedreven vlakken;
d. motorzweefvliegtuig: een vleugelvliegtuig, dat voor het uitvoeren van een langdurige vrije vlucht niet afhankelijk is van een voortstuwingsinrichting;
e. ultra‑light vliegtuig: een vleugelvliegtuig van eenvoudige constructie met een totaal massa van niet meer dan 390 kg;
f. vrije ballon: een luchtvaartuig, lichter dan lucht, dat niet is voorzien van een voortstuwingsinrichting en niet door middel van een ankerkabel of lijn is bevestigd aan het aardoppervlak;
g. gewicht: het maximum gecertificeerd startgewicht van het vliegtuig, zoals dat blijkt uit het bij het vliegtuig behorende bewijs van luchtwaardigheid;
h. oppervlakte: het product in m2, van de grootste lengte en breedte van het vliegtuig in luchtwaardige toestand, dan wel in een toestand met de vleugels of rotors opgevouwen;
i. etmaal: een tijdsruimte van 24 uren, te rekenen vanaf het tijdstip van landing van een vliegtuig op het luchtvaartterrein;
j. overlandvlucht: een vlucht, waarbij het vliegtuig landt op een ander luchtvaartterrein dan dat, vanwaar het is opgestegen;
k. terreinvlucht: een vlucht, na welke het vliegtuig landt op hetzelfde luchtvaartterrein als waarvan het is opgestegen, zonder een tussenlanding te hebben uitgevoerd op een ander luchtvaartterrein;
l. lesvlucht: een overland‑ of een terreinvlucht onder leiding van een bevoegde instructeur om vliegvaardigheid te krijgen;
m. rondvlucht: een vlucht, die vervoer door een luchtvaartmaatschappij ten doel heeft, van ten hoogste 60 minuten, welke aanvangt en eindigt op hetzelfde luchtvaartterrein;
n. fotovlucht: een vlucht met het doel om vanuit de lucht fotografische opnamen te maken;
o. valschermvlucht: een vlucht met het doel valschermspringen te laten uitvoeren;
p. parkeren: het in de buitenlucht op het luchtvaartterrein doen verblijven van een vliegtuig;
q. stallen: het in een vliegtuigloods doen verblijven van een vliegtuig;
r. passagier: een inzittende van een vliegtuig, niet behorende tot het boordpersoneel;
s. exploitant: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Ameland;
t. luchtvaartterrein: het door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen luchtvaartterrein;
u. grondtijd: de tijd die wordt gerekend in verband met lesvluchten uitgevoerd door een niet op het luchtvaartterrein gevestigde erkende vliegschool tussen de overlandlanding en de overlandstart. Indien tussen overlandlanding en ‑start, lokaal starts en landingen worden geoefend is er geen grondtijd. Indien er tussentijds even gepauzeerd wordt (koffiepauze ± 1,5 uur) en mogelijk even het luchthaventerrein wordt verlaten, is er sprake van grondtijd. Is in de grondtijd meerdere uren + verlaten van het luchtvaartterrein, c.q. een overnachting vervat, dan vervalt de speciale leslandingsregeling conform artikel 5. Het gewone landingsrecht volgens artikel 5, lid 1 en lid 2 sub a-b is dan verschuldigd voor de overlandlandingen alsmede het toeristenrecht.
v. vliegschool: een door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat divisie Luchtvaart erkende vliegschool;
w. straffactortoeslag: een toeslag die berekend wordt op landingen c.q. starts die worden uitgevoerd op zaterdagen, zondagen en feestdagen alsmede op landingen c.q. starts na 19.00 uur in de periode 1 april tot en met 30 september;
x. geluidstoeslag: een toeslag die berekend wordt op landingen c.q. starts met toestellen die zijn ingedeeld in geluidsklasse 1 en 2 zoals gehanteerd door de Inspectie Verkeer & Waterstaat divisie Luchtvaart;
y. geluidsklasse-indeling: de indeling van vliegtuigen in geluidsklassen, zoals gehanteerd door de inspectie Verkeer & Waterstaat divisie Luchtvaart.
Voor het gebruik door luchtvaartuigen van het luchtvaartterrein te Ballum Ameland worden overeenkomstig de bepalingen van deze regeling rechten geheven onder de naam van havengelden.
Betalingsplichtig is de eigenaar van het luchtvaartuig, de gebruiker daarvan en degene, die als gemachtigde van de eigenaar of de gebruiker optreedt, met dien verstande dat ieder van de genoemde personen het recht hoofdelijk verschuldigd is en betaling door de één, de andere(n) bevrijdt.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan aan, naar oordeel van de havenmeester of zijn plaatsvervanger, daarvoor in aanmerking komende natuurlijke personen of rechtspersonen toestemming worden verleend tot betaling van de verschuldigde rechten na ontvangst van een daarvoor opgemaakte nota, zulks onder door de exploitant gestelde of nader te stellen voorwaarden.
Artikel 5 Landings‑ en startgeld
Ingeval van een overlandvluchtbedraagt het verschuldigde recht naar gewicht per landing ingedeeld per geluidsklasse van maandag tot en met vrijdag voor vliegtuigen met een gewicht:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 22,85
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 19,10
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 17,30
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
Ingeval van een overlandvluchtbedraagt het verschuldigde recht naar gewicht per landing ingedeeld per geluidsklasse in het weekend en tijdens feestdagen met een gewicht:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 26,25
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 22,40
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 17,30
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
Ingeval van een terreinlanding bedraagt het verschuldigde recht naar gewicht per landing ingedeeld per geluidsklasse van maandag tot en met vrijdag voor vliegtuigen met een gewicht:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 21,00
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 14,30
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 12,35
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
Ingeval van een terreinlanding bedraagt het verschuldigde recht naar gewicht per landing ingedeeld per geluidsklasse in het weekend en tijdens feestdagen voor vliegtuigen met een gewicht:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 23,80
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 14,80
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 13,35
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
In geval van een lesvlucht bedraagt het recht voor een landing met een vliegtuig, waarmee een lesvlucht wordt uitgevoerd door een niet op het luchtvaartterrein gevestigde erkende vliegschool, en een maximale grondtijd (pauzetijd) van ± 1,5 uur,
Voor de eerste landing op maandag tot en met vrijdag:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 22,85
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 19,10
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 17,30
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
Voor de eerste landing in het weekend en tijdens feestdagen:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 26,25
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 22,40
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 17,30
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
De volgende landingen, c.q. doorstarts op maandag tot en met vrijdag:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 6,65
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 5,70
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 3,75
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
De volgende landingen, c.q. doorstarts in het weekend en tijdens feestdagen:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 11,45
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 10,00
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 8,55
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van €19,10
Een niet op het luchtvaartterrein gevestigde niet erkende vliegschool valt niet onder de artikel 5, lid 2 sub c regeling, en is het gewone landingsrecht verschuldigd voor zowel overland-, als terreinlandingen.
Indien tussen aankomstlanding en vertrekstart een nacht is vervat in de grondtijd, kan er in principe niet meer worden gesproken van een normale lesvlucht, de inzittenden zijn dan aan te merken als toeristen, zijn toeristenbelasting verschuldigd en vallen niet onder dit artikel 6 en zijn ook de gewone landingsrechten verschuldigd voor zowel overland-, als terreinlandingen.
Een op het luchtvaartterrein gevestigde erkende vliegschool kan een maandabonnement voor zowel overland-, als terreinlandingen aangaan.
Een tijdelijk op het luchtvaartterrein gevestigde vliegschool (bv. tijdens de erkenningsaanvraag) kan slechts een maandabonnement aangaan voor de terreinlandingen. Dit geldt ook indien voor die vliegschool, de erkenningsaanvraag eventueel niet mocht worden gehonoreerd.
Artikel 6 Startgeld voor motorsleepvliegtuig in combinatie met zweefvliegtuig en landingsgeld voor leslandingen, uitgevoerd door vliegtuigen van niet op het luchtvaartterrein gevestigde vliegscholen
voor een motorsleepvliegtuig, dat gestart is met een zweef-
vliegtuig en waarvan het gewicht 1500 kg of minder bedraagt
Voor het parkeren van een vliegtuig op het luchtvaartterrein wordt per etmaal of gedeelte
daarvan parkeergeld geheven, overeenkomstig het hierna bepaalde.
etmaal of een gedeelte daarvan € 12,00
Geen parkeergeld, als bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt geheven, indien het parkeren geschiedt gedurende de daglichtperiode, alsmede in het geval, dat voor een vliegtuig een parkeerabonnement is afgesloten.
Indien een vliegtuig uitsluitend wordt geparkeerd op grond die eigendom is van de eigenaar of gebruiker van het vliegtuig, dan wel waarvoor de exploitant met de eigenaar of gebruiker een huur‑ of erfpachtovereenkomst heeft aangegaan, wordt, tenzij in die overeenkomst
Artikel 10 Vergoeding voor het doen opstijgen van een vrije ballon
Voor het doen opstijgen of eventueel landen van een vrije bemande ballon vanaf het
Artikel 12 Rechten zweefvliegen
Behoudens hetgeen in de voorgaande artikelen ten aanzien van
de intensiteit van het gebruik, per maand of gedeelte daarvan € 109,90
2. In geval voor meer dan één zweefvliegtuig of voor meer dan één lier voor het doen opstijgen van een zweefvliegtuig, eveneens volgens abonnement gebruik van het luchtvaartterrein wordt gemaakt, bedraagt het recht, ongeacht de intensiteit van het gebruik, voor:
Artikel 13 Overige bepalingen inzake de heffing van rechten
Indien een vliegtuig, na van het luchtvaartterrein te zijn opgestegen, hierop zonder een ander luchtvaartterrein te hebben aangedaan, wegens slechte weersomstandigheden, motorstoring of andere onvoorziene buitengewone oorzaken, terugkeert, zullen geen rechten, als bedoeld in de artikelen 5, 6 en 7, worden geheven.
Artikel 14 Inning van de rechten
Door of namens de havenmeester wordt voor iedere betaling een bewijs afgegeven, zoals de exploitant dat heeft vastgesteld.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Ameland, gehouden op 19 december 2016
Albert de Hoop , voorzitter.
Jacqueline Metz , griffier.
Behorende bij besluit van 19 december 2016
Het recht bij het afsluiten van een maandabonnement bedraagt per maand, indien dit wordt afgesloten ten behoeve van:
In afwijking van het in artikel 5, onder lid 2, van de Havengeldregeling bepaalde, bedraagt het recht naar gewicht voor een vliegtuig, waarvoor een maandabonnement als bedoeld in artikel 1, onder B en C, is afgesloten:
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 1 en 2 € 9,20
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 3-6 € 4,45
- tot en met 1500 kg, geluidsklasse 7 en 8 € 3,30
- met een gewicht van meer dan 1500 kg per 1000 kg of een
gedeelte daarvan een toeslag van € 9,20
Een weigering zal met redenen omkleed aan de aanvrager schriftelijk worden meegedeeld.