Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Werktijden en Verlof |
Citeertitel | Regeling Werktijden en Verlof |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling vervangt de Regeling Werktijden en Verlof van 16 december 2014
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | nieuwe regeling | 13-12-2016 | 235193 |
medewerker:de ambtenaar in de zin van de CAR/UWO;
de werknemer waarmee een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is afgesloten als bedoeld in artikel 2:5:1 van de CAR/UWO.
Leidinggevende: Gemeentesecretaris (voor de afdelingshoofden), Afdelingshoofd dan wel coördinator.
formele arbeidsduur: de arbeidsduur volgens de aanstelling (een voltijds aanstelling is 36 uur).
dagvenster: het venster waarbinnen de medewerker dagelijks flexibel zijn/haar werktijden invult.
compensatie-uren: gewerkte uren die de formele arbeidsduur per week overschrijden.
bijzonder verlof :verlof in met name genoemde bijzondere omstandigheden met behoud van bezoldiging.
Wet arbeid en zorg :wet waarin het recht op verschillende verlofsoorten is geregeld met als doel werknemers te helpen om werk en privé goed te kunnen combineren.
In deze werktijdenregeling wordt invulling gegeven aan de behoeften van zowel de gemeente Gennep als haar werknemers aan modernisering en flexibilisering van de werktijden.
Flexibilisering van werktijden en werkhouding bevordert de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Daarnaast leidt flexibele inzetbaarheid van werknemers tot een effectieve organisatie die zich goed kan aanpassen aan het werkaanbod en de veranderingen die de omgeving van de medewerkers vraagt. Medewerkers krijgen de ruimte om hun verantwoordelijkheden te nemen.
Tegelijkertijd wordt in deze regeling invulling gegeven aan de wens van werknemers die tijd- en plaats onafhankelijk willen werken (‘het nieuwe werken) en hun werktijden meer flexibel willen afstemmen op hun privé-situatie.
Door te investeren in een flexibele arbeidsrelatie met oog voor balans tussen werk en privé wil de gemeente Gennep investeren in tevreden medewerkers.
Artikel 1 Dagvenster en flexibel werken
Bij de bepaling van de werktijden staan eigen verantwoordelijkheid voor de continuïteit in bedrijfsprocessen en servicegerichtheid voor de burger centraal. De medewerker heeft de vrijheid bij het bepalen van zijn/haar werktijden maar er kan altijd verlangd worden dat een medewerker op aangewezen momenten aanwezig moet zijn of zich beschikbaar houdt omdat zijn/haar functie dit verlangt. Dit geldt ook voor tijden buiten het dagvenster.
Op het einde van het kalenderjaar mag een medewerker met een volledig dienstverband maximaal 72 uur meenemen naar het volgende jaar, buiten het IKB om (zie voor meer informatie ook de regeling IKB). Als een medewerker per 31 december een saldo heeft boven het maximum worden er tussen de leidinggevende en de medewerker afspraken gemaakt om het bovenmatig aantal verlofuren op te nemen.
1.Tenzij de belangen van de dienst zich daartegen verzetten wordt aan de medewerker verlof met behoud van bezoldiging verleend:
a.Overlijden van de echtgenoot(o)t(e) ov geregistreerd partner |
|
c.Overlijden van kinderen, stiefkinderen, aangehuwde kinderen |
|
e.25-, 40-, of 50 jarig huwelijks-/geregistreerd partner jubileum |
|