Organisatie | Kapelle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Kapelle 2017 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Kapelle 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
Gemeentewet, artikel 16
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2017 | 03-06-2019 | nieuwe regeling | 20-12-2016 | 2016/6 |
overwegende dat het wenselijk is om het Reglement van Orde voor de vergaderingen enandere werkzaamheden van de raad te actualiseren;
gelezen het voorstel van het presidium van 23 november, nummer 2016/68;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
vast te stellen het navolgende:
REGLEMENT VAN ORDE VOOR VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE RAAD VAN DE GEMEENTE KAPELLE 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
voorstel van een raadslid tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing;
voorstel van een raadslid tot wijziging van een aanhangig amendement;
griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
tenzij anders is aangegeven wordt onder voorzitter verstaan de voorzitter van de raad of diens plaatsvervanger;
voorstel van een raadslid voor een verordening of ander voorstel;
Voorstel betreffende de orde van de vergadering;
verklaring waarmee een standpunt, oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken.
Paragraaf 1 Bepalingen omtrent de organisatie van de gemeenteraad
De werkgroep krijgt voor het uitvoeren van haar taak vooraf een opdracht van de raad ten aanzien van onderwerpen welke (nog) niet in de raadsvergadering ter besluitvorming aan de orde zijn geweest. De raad bepaalt tevens de wijze waarop en de termijn waarbinnen de werkgroep dient te rapporteren aan de raad.
Na behandeling van de rapportage in de raad, houdt de werkgroep op te bestaan, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Artikel 8 Benoeming wethouders
De kandidaat-wethouder legt de documenten en informatie over die nodig zijn voor het door de commissie te verrichten onderzoek. Daaronder valt in ieder geval een door het Ministerie van Veiligheid en Justitie verstrekte Verklaring omtrent gedrag. De kandidaat-wethouder maakt bovendien alle overige in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar, waaronder relevante zakelijke en financiële belangen.
De raad kan, op voordracht van een fractie, zoals bedoeld in artikel 9 van dit reglement, per fractie maximaal twee personen benoemen tot steunfractielid van die betreffende fractie.
Artikel 11 Benoembaarheidseisen
Om in aanmerking te komen voor benoeming tot steunfractielid moeten de kandidaten voldoen aan de volgende benoembaarheidseisen:
Alvorens hun functie uit te kunnen oefenen leggen de steunfractieleden in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed (verklaring en belofte) af:
“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot steunfractielid benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer ( verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als steunfractielid naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!
(Dat verklaar en beloof ik). “
Artikel 13 Eisen voor steunfractieleden
Steunfractieleden worden benoemd voor de zittingstermijn van de raad. Aan het einde van de zittingstermijn verliezen de steunfractieleden van rechtswege hun benoeming.
Artikel 15 Bevoegdheden steunfractieleden
Steunfractieleden mogen deelnemen aan werkvergaderingen van de raad als bedoeld in artikel 22 van dit reglement, niet zijnde raadsvergaderingen. Eveneens kunnen zij deelnemen in bepaalde werkgroepen van de raad als bedoeld in artikel 6 van dit reglement, zulks ter beoordeling van de raad. Zij vervangen of ondersteunen daarbij de raadsleden van de fractie waarvoor zij zijn benoemd.
Artikel 16 Rechten van steunfractieleden
Steunfractieleden zijn verplicht tot geheimhouding omtrent hetgeen hen ter kennis komt en waarvan zij het geheime of vertrouwelijke karakter daarvan moeten aannemen.
De steunfractieleden ontvangen geen vergoeding van de gemeente voor het bijwonen van vergaderingen en bijeenkomsten.
Hoofdstuk 2 Raadsvergaderingen
Artikel 19 Beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming
3.Beeldvormende behandeling van onderwerpen is vormvrij.
4.Oordeelsvormende en besluitvormende behandeling van onderwerpen vinden plaats in de raadsvergadering.
5.Oordeelsvormende en de daarop volgende besluitvormende behandeling van een onderwerp vinden niet in dezelfde raadsvergadering plaats tenzij de agendacommissie of de raad anders beslist.
1.Beeldvormende behandeling van een onderwerp heeft tot doel raadsleden te informeren over het onderwerp en heeft zoveel mogelijk een informeel karakter.
2.Oordeelsvormende behandeling van een onderwerp heeft tot doel dat de raadsleden argumenten wisselen en zich politiek kunnen profileren over het geagendeerde onderwerp.
3.Besluitvormende behandeling van een onderwerp heeft tot doel besluiten te nemen over geagendeerde onderwerpen.
Paragraaf 2 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Artikel 22 Oordeelsvorming en informatieverstrekking over gemeenschappelijke regelingen
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een samenwerkingsorgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of tot vertegenwoordiger in het bestuur van een andere organisatie of institutie, heeft het recht om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken of vóór het sluiten van de vergadering verslag te doen over zaken die in dat bestuur aan de orde zijn.
De raad behandelt verzoeken om zienswijzen of bedenkingen over voorgenomen besluiten van de volgende gemeenschappelijke regelingen via een agendapunt: Veiligheidsregio Zeeland, GGD Zeeland, De Betho, Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio, Samenwerking De Bevelanden en de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland.
Voor de overige gemeenschappelijke regelingen waaraan een of meer organen van de gemeente deelnemen, kan worden volstaan met het via de lijst van ingekomen stukken aanbieden van verzoeken om zienswijzen of bedenkingen over voorgenomen besluiten vergezeld van een voorstel tot afhandeling, tenzij het college anders oordeelt.
Verzoeken om zienswijze over concept begrotingswijzigingen van alle gemeenschappelijke regelingen waaraan een of meer organen van de gemeente deelnemen, worden via de lijst van ingekomen stukken afgehandeld, tenzij er sprake is van verhoging van de bijdrage met meer dan € 15.000,-- of van politiek gevoelige zaken.
Artikel 23 Oproep en voorlopige agenda
De voorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken. De oproep kan ook digitaal worden verzonden.
Artikel 24 Aanvullende agenda; vaststellen agenda
Artikel 25 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke of digitale oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke of digitale oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 26 Openbare kennisgeving
Artikel 29 Opening vergadering
1.De voorzitter opent de vergadering door het uitspreken van het volgende gebed:
“Almachtige God. Wij komen als gemeenteraad tot U en vragen U om Uw bijstand en zegen bij de vervulling van onze taak. Geef ons wijsheid in de beraadslagingen en bij het nemen van de besluiten. Dit vragen wij u in de naam van Jezus Christus. Amen.”
2.Indien de voorzitter het gebed niet wil uitspreken zal hij een raadslid verzoeken dit te doen. Dat laat onverlet dat geen der raadsleden verplicht kan worden het gebed uit te spreken.
Artikel 30 Volgorde sprekers en spreekregels
Een interruptie is een onderbreking van het betoog van een raads- of collegelid en dient een korte vraag te zijn en inhoudelijk een relatie te hebben met het betoog van een ander.
Artikel 31 Aantal spreektermijnen
De agendacommissieof een lid van de raad kunnen een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen.
Artikel 33 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21 van de Gemeentewet kan de raad op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 34 Spreekrecht van burgers
Artikel 35 Voorstellen van orde
Raadsleden kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
Artikel 36 Primus bij hoofdelijke stemming
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten.
Artikel 39 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 40 Volgorde stemming over amendementen en moties
Artikel 41 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Paragraaf 5 Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 42 Besluitenlijsten audioverslag
Artikel 44 Sluiting vergadering
1.De voorzitter sluit de vergadering door het uitspreken van het volgende gebed:
“Here, wij danken U dat wij mochten samenkomen om de belangen van onze gemeente te bespreken. Mag het dienen tot het welzijn van onze burgers. Amen.”
2.Indien de voorzitter het gebed niet wil uitspreken zal hij een raadslid verzoeken dit te doen. Dat laat onverlet dat geen der raadsleden verplicht kan worden het gebed uit te spreken.
Paragraaf 6 Besloten raadsvergaderingen
Artikel 45 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 46 Verslag besloten vergadering
Artikel 47 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 6 Toehoorders en pers
Artikel 48 Toehoorders en pers
Artikel 49 Geluid- en beeldregistraties
Pers, andere media of organisaties die beroepsmatig van een openbare raadsvergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 50 Amendementen en subamendementen
Als het verzoek vóór 09.00 uur van de dag voorafgaande aan de dag van een raadsvergadering is ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt over het verzoek tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
Artikel 55 Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen aan de wethouders, aan de burgemeester of aan het college als geheel worden uitsluitend door middel van het digitale vragenformulier ingediend. De vragen worden kort en duidelijk geformuleerd en kunnen zo nodig van een toelichting worden voorzien. Op deze vragen wordt schriftelijk geantwoord.
Indien de in het vorige lid bedoelde beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn wordt aangegeven waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Raadsleden die tijdens het vragenuur vragen wil stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp en indiening van de te stellen vragen ten minste vóór 09.00 uur van de dag voorafgaande aan de dag van de betreffende raadsvergadering en via het daartoe bestemde digitale formulier bij de voorzitter.