Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent bijstandsverlening aan daklozen Helmond 2016 |
Citeertitel | Beleidsregel bijstandsverlening aan daklozen Helmond 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel Inzake bijstandsverlening aan daklozen Helmond 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2016 | nieuwe regeling | 30-08-2016 | Collegebesluit, 2016, 1132820 |
Daklozen vormen sinds jaar en dag een speciale groep personen met specifieke problemen(huisvesting/welzijn). Om de bijstandsverlening aan deze groep in goede banen te kunnen leiden,dient onderscheid te worden gemaakt tussen feitelijke daklozen en residentieel daklozen.
Residentieel daklozen staan ingeschreven in instellingen voor maatschappelijke opvang.
De gemeente waarin de residentieel daklozen verblijft in de instelling voor maatschappelijke opvangverstrekt een uitkering op basis van artikel 40 lid 1 Participatiewet, mits voldaan wordt aan allevoorwaarden die de wet daaraan stelt.
Feitelijke daklozen worden als volgt gedefinieerd:
Deze groep ontvangt een uitkering op basis van artikel 40 lid 1 Participatiewet in combinatie metartikel 11 van het Besluit Participatiewet. Deze uitkering wordt verstrekt door een daarvoor, bij hetBesluit Participatiewet, aangewezen gemeente, mits voldaan wordt aan alle voorwaarden die de wetdaaraan stelt.
De verplichtingen die de Participatiewet aan de uitkering verbindt gelden in beginsel ook voor dedaklozen (residentieel en feitelijke).
Om te borgen dat bijstandsverlening aan de feitelijke daklozen op juiste wijze wordt uitgevoerd is dezebeleidsregel opgesteld waarin de werkwijze voor deze groep wordt vastgelegd.
Na de melding volgt een screening waarin bekeken wordt of de aanvrager inderdaad behoort tot degroep feitelijke daklozen. De aanvrager dient aan de hand van controleerbare bewijsstukken aan tetonen dat hij/zij behoort tot de groep feitelijke daklozen. De aanvrager dient vanaf de datum vanmelding wekelijks een locatielijst in te leveren bij het college. Op deze locatielijst geeft de aanvragercontroleerbaar aan waar hij/zij feitelijk heeft verbleven in ieder geval vanaf de datum van melding.
Vervolgens geeft de aanvrager op deze lijst controleerbaar aan waar hij/zij de komende week feitelijkgaat verblijven. De locatielijst is voor het college een instrument om te controleren of er geen sprake is van een vast hoofdverblijf.
Artikel 2 Waar aanvraag indienen?
Na de melding dient de aanvrager zijn/haar aanvraag rechtstreeks bij het college in te dienen die eenbeslissing dient te nemen op de aanvraag. In beleidsrichtlijn B005 staan de criteria genoemd.
Artikel 3 Briefadres ter beschikking stellen
Indien is aangetoond dat de aanvrager behoort tot de groep feitelijke daklozen wordt eeninschrijfpakket ter beschikking gesteld waarmee de feitelijke dakloze zich kan inschrijven op het adresChurchilllaan 109 te Helmond bij de Stadswinkel. De uitzondering hierop zijn de jongeren onder de 24jaar. Bijzonder Jeugdwerk te Helmond stelt aan deze groep een briefadres ter beschikking.
Artikel 5 Aanvullende verplichtingen
Aan de groep feitelijke daklozen worden nadere verplichtingen verbonden aan het recht op bijstand:
De feitelijke dakloze dient tot nader besluit vanaf de datum van melding wekelijks persoonlijk een locatielijst in te leveren bij het college. Op deze locatielijst geeft de feitelijke dakloze controleerbaar aan waar hij/zij feitelijk heeft verbleven in ieder geval vanaf de datum van melding. Vervolgens geeft de feitelijke dakloze op deze lijst controleerbaar aan waar hij/zij de komende week feitelijk zal gaan verblijven. Deze verplichting geldt vanaf de datum melding totdat de bijstandsverlening wordt beëindigd. Het college kan onderzoek instellen naar de juistheid van de aangeleverde informatie middels locatiebezoeken/huisbezoeken.
Artikel 6 Betaalbaar stellen van de uitkering
Individueel zal beoordeeld worden op welke wijze de uitkering aan de feitelijke dakloze betaalbaarwordt gesteld.
Indien opgelegde verplichtingen niet of onvolledig worden nagekomen waardoor als gevolg daarvanhet recht op bijstand niet (meer) vastgesteld kan worden dan wordt de aanvraag om bijstand buitenbehandeling gesteld of afgewezen of het recht op bijstand ingetrokken of beëindigd. De Stadswinkel
zal worden verzocht om het aan de feitelijke dakloze ter beschikking gestelde briefadres in te trekken.
Ook indien het recht op bijstand wordt beëindigd om andere redenen dan hierboven omschreven zalde Stadswinkel worden verzocht om het aan de feitelijke dakloze ter beschikking gestelde briefadresin te trekken.
Het kan voorkomen dat feitelijke daklozen toch elders een briefadres hebben. Het college zal in diegevallen adviseren om een briefadres te gaan hanteren zoals genoemd onder punt 3. Deze groepontvangt een uitkering op basis van artikel 40 lid 1 Participatiewet in combinatie met artikel 11 van hetBesluit Participatiewet. Deze uitkering wordt verstrekt door een daarvoor, bij het BesluitParticipatiewet, aangewezen gemeente, mits voldaan wordt aan alle voorwaarden die de wet daaraanstelt.