Paragraaf 2. De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de
Rekenkamer
Artikel 2 Taak van de commissie
- 1.
Er is een gemeentelijke Rekenkamer.
- 2.
De Rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke)
effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en
doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het
gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de
rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de
doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de
activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente
worden bekostigd.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamer
- 1.
De Rekenkamer bestaat uit drie onafhankelijke leden, die door de
raad van buiten de kring van zijn leden worden benoemd voor een
periode van zes jaar. Eén van hen benoemt de raad als voorzitter van
de rekenkamer.
- 2.
De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een
vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad
de eed (verklaring of belofte) af.
- 3.
De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor het tijdig en
periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamer, het
leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de
onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een
zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met
de onderzoekers.
Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamer
- 1.
In vergaderingen van de Rekenkamer wordt gestreefd naar
unanimiteit. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt besloten bij
meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid een stem heeft.
- 2.
Besluiten kunnen worden genomen indien twee of drie leden van de
Rekenkamer ter vergadering aanwezig zijn.
- 3.
Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter
doorslaggevend.
Artikel 5 Einde van het lidmaatschap
- 1.
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het
lidmaatschap van de Rekenkamer;
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak
wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een
maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak
onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard,
surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is
gegijzeld.
- e.
De leden van de Rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen
wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat
zijn hun functie naar behoren te vervullen.
Artikel 6 Verboden handelingen
- 1.
Het is de leden van de Rekenkamer verboden de handelingen te
verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad
kan, gehoord de Rekenkamer, een lid van de Rekenkamer dat heeft
gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie
ontslaan.
- 2.
De leden van de Rekenkamer zijn niet werkzaam bij een bedrijf
dat opdrachten uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een
door de gemeente gesubsidieerde instelling, danwel hebben geen
andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten
aanzien van gemeenten zouden kunnen schaden.
- 3.
Leden overleggen aan de raad een lijst met daarin opgenomen de
nevenfuncties die zij op dat moment vervullen, als ook de
veranderingen daarin.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de
Rekenkamer
- 1.
De leden van de Rekenkamer ontvangen een maandelijkse vergoeding
voor hun werkzaamheden overeenkomstig 85 % van de bruto
vergoeding voor een Heumens raadslid. Deze vergoeding wordt
jaarlijks geïndexeerd.
- 2.
De voorzitter van de Rekenkamer ontvangt een maandelijkse
vergoeding voor zijn werkzaamheden overeenkomstig 100 % van de
bruto vergoeding voor een Heumens raadslid. Deze vergoeding
wordt jaarlijks geïndexeerd.
- 3.
De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste
van het budget van de Rekenkamer als bedoeld in artikel 12.
Paragraaf 3. De werkwijze van de Rekenkamer
Artikel 8 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van
onderzoek.
- 1.
Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek
kunnen worden gedaan door:
- a.
- b.
- c.
- d.
inwoners van de gemeente Heumen.
- 2.
De rekenkamer overlegt jaarlijks voordat zij haar
onderzoeksprogramma opstelt, met de raad over haar wensen. De
commissie overlegt ook vooraf met het college en de accountant
over de door hen voorgenomen onderzoeken om overlap te
voorkomen.
- 3.
De rekenkamer beoordeelt de verzoeken op basis van in ieder
geval de
volgende criteria:
- a.
onderzoeken hebben betrekking op doelmatigheid,
doeltreffendheid of rechtmatigheid;
- b.
er moet sprake zijn van een substantieel belang;
- c.
onderzoeken hebben betrekking op door de gemeente te
beïnvloeden beleid;
- 4.
De rekenkamer kiest onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert
de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de
onderzoeksopzet vast.
- 5.
De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 november
als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de raad en het
college voorgelegd.
- 6.
De rekenkamer bericht indieners van verzoeken, bedoeld onder lid
1, sub b, c en d van dit artikel, in hoeverre aan dat verzoek
wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan een verzoek
voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen aanvoeren.
- 7.
De in lid 4 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamer
rechtstreeks ter kennisneming gebracht aan de gemeenteraad.
Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage.
- 1.
De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de
uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde
onderzoeksopzet.
- 2.
De Rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds
te informeren.
- 3.
De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur,
van alle ambtenaren en gesubsidieerde instellingen de mondelinge
en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft
voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamer kan de
bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan
medewerkers die haar bij de uitoefening van haar taak terzijde
staan. De leden van het gemeentebestuur, de ambtenaren van de
gemeente en gesubsidieerde instellingen zijn verplicht de
gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamer gestelde
termijn te verstrekken.
- 4.
De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn
openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de
Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamer rapporten die aan
de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim
aanmerken. De leden van de Rekenkamer en degenen die ten behoeve
van de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot
geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid,
respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
- 5.
De Rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen
beleggen.
- 6.
De Rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een
door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt,
hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de Rekenkamer
kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering
(mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer
bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
- 7.
Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten
zoals bedoeld in lid 6 formuleert de Rekenkamer haar conclusies
en aanbevelingen in een nota.
- 8.
De Rekenkamer stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een
door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt
hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de Rekenkamer
kenbaar te maken.
- 9.
Na vaststelling door de Rekenkamer worden het onderzoeksrapport
en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk,
aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en
bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de
onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met
conclusies en aanbevelingen. De raad stelt de eindconclusies en
aanbevelingen vast.
Artikel 10 Medewerker/ onderzoeker rekenkamer
- 1.
De Rekenkamer benoemt een medewerker(s) / onderzoeker(s) van de
Rekenkamer, voor zover zij dat nodig acht.
- 2.
De medewerker(s) staat de Rekenkamer terzijde bij de uitvoering
van haar taak.
- 3.
De medewerker(s) legt met betrekking tot de wijze waarop de
ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording
af aan (de voorzitter van) de Rekenkamer.
- 4.
De medewerker(s) kan rechtspositioneel ondergebracht worden bij
de griffie. Daarmee zijn op de medewerker de arbeidsvoorwaarden
van de gemeente Heumen van toepassing.
- 5.
De Rekenkamer is bevoegd tot schorsing danwel ontslag van de
medewerker(s) voor wat betreft zijn werkzaamheden voor de
Rekenkamer.
Artikel 11 Onderzoeksmedewerkers
- 1.
De Rekenkamer is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in
artikel 12 (tijdelijk) onderzoeksmedewerkers aan te
stellen.
- 2.
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de Rekenkamer hen daartoe
de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de
Rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht; zij
hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die
informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de
Rekenkamer.
- 3.
De Rekenkamer is tevens bevoegd ten laste van het budget als
bedoeld in artikel 12 externe deskundigen in te schakelen. Het
hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen
dienovereenkomstig van toepassing.
Artikel 12 Budget
- 1.
De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de
begrotingbeschikbaar gesteld budget uitgaven te dien
ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden
de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen die krachtens artikel 7.1 zijn toegekend
aan de leden van de Rekenkamer;
- b.
de medewerker rekenkamer;
- c.
- d.
externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamer zijn
ingeschakeld en
- e.
de mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamer nodig
oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
Artikel 13 Citeertitel; inwerkingtreding
.
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening
Rekenkamer gemeente Heumen 2010.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van
bekendmaking.