Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Kapelle

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Kapelle
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2017
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 156 eerste en tweede lid aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, artikel 229, lid 1 aanhef en onderdeel b
  3. Paspoortwet, artikelen 2, lid 2 en 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201628-07-2017nieuwe regeling

20-12-2016

Gemeenteblad 23 december 2016, nr 183520

2016/72 h

Tekst van de regeling

De gemeenteraad van Kapelle;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 december 2016, nummer 46/5;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

b e s l u i t:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari toten met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 3.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

  • 4.

    tot het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente te mogen venten, het maken van muziek of een aanvraag voor overige in de tarieventabel niet met name genoemde meldingen/vergunningen op basis van de Algemene plaatselijke verordening, door een particulier of een non-profitinstelling die zich zoals blijkt uit haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers mits de melding / vergunning niet ziet op een commerciële activiteit.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 1.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • a.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • b.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • c.

      onderdeel 4.3 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • d.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • e.

      onderdeel 8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • f.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De Verordening op de heffing en invordering van leges 2016 vastgesteld op 22 december 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening 2017.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Kapelle op 20 december 2016.

De griffier,De voorzitter,
{BWDHGRIFFR}{BWDHBURGEM}
mevrouw J.J.M.M. Chamalaunmr. A.B. Stapelkamp

Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017

Titel 1 Algemene dienstverlening2017
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:  
1.1.1.1 in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur€ 308,80
1.1.1.2In het gemeentehuis op zaterdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur€ 617,60
1.1.1.3In een aangewezen trouwlocatie op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur€ 463,30
1.1.1.4In een aangewezen trouwlocatie buiten de genoemde tijden van 1.1.1.3€ 772,10
1.1.1.5 omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk (administratieve omzetting)€ 57,65
1.1.2Kosteloze voltrekking van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd part-nerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, vindt uitsluitend plaats op maandag om 9.00 uur of 9.30 uur.  
1.1.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat) trouwboekje of (duplicaat) partnerschapboekje€ 32,10
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,85
1.1.5 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.5.1elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand€ 12,90
1.1.5.2elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden € 12,90
1.1.5.3elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek€ 22,90
1.1.5.4een bewijs van in leven zijn (meertalig)€ 12,90
1.1.5.5elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand€ 12,90
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 64,75
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,45
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,45
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 50,65
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,60
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,55
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.3.1.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,95
1.3.1.2 tot het afgeven van een rijbewijs na vermissing€ 52,35
1.3.2De tarieven genoemd in 1.3.1.1 en 1.3.1.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 34,10
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor in de basisregistratie personen moeten worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 7,20
1.4.3 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 2,25
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,85
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 7,15
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,25
 met een maximum per bericht van€ 5,00
1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s€ 22,70
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,05
1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 22,70
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,50
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie
1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.1.1tot het verstrekken van een kopie van een perceelskaart€ 7,15
1.7.1.2voor het raadplegen van kadastrale informatie en/of registers per kwartier€ 15,85
1.7.1.3tot het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per afschrift, uittreksel of verklaring bedraagt€ 15,85
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken
1.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1 tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€ 41,50
1.8.2 tot het legaliseren van een handtekening€ 7,15
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief
1.9.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,85
1.9.2 Het tarief bedraagt per verzoek voor het doen van naspeuringen voor het opstellen van taxatierapporten ten behoeve van makelaars etc. € 60,85
Hoofdstuk 10 Leegstandwet
1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.10.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 136,55
1.10.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet€ 136,55
Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 61,90
1.11.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 61,90
1.11.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing€ 61,90
Hoofdstuk 12 Kansspelen
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:  
1.12.1.1voor een periode van 12 maanden voor 1 kansspelautomaat€ 56,50
1.12.1.2voor een periode van 12 maanden voor 2 of meer kansspelautomaten, voor de 1e kansspelautomaat€ 56,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 34,00
1.12.1.3voor 1 kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50
1.12.1.4voor 2 of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00
1.12.2De subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.  
1.12.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 58,95
Hoofdstuk 13 Telecommunicatie
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een instemmingsbesluit of het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 9, negende lid, van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Kapelle 2014  
1.13.1.1per instemmingsbesluit of te verlenen vergunning€ 355,00
1.13.1.2per strekkende meter bodemsleuf, mits de lengte van de bodemsleuf groter is dan 25 meter€ 1,15
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer  
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 61,90
1.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 61,90
1.14.3Voor de aanvraag of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart zonder medisch advies€ 67,35
1.14.4Voor de aanvraag of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart met medisch advies€ 237,00
1.14.5bij vermissing of verlies van de gehandicaptenparkeerkaart wordt het bedrag onder onderdeel 1.14.3 vermeerderd met€ 17,35
1.14.6.tot het aanwijzen van een invalidenparkeerplaats op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet€ 123,60
 te vermeerderen met de kosten van het benodigde onderbord  
1.14.7tot het verstrekken van een aanstellingspas voor bepaalde tijd als bedoeld in de Regeling verkeersregelaars 2009€ 36,35
Hoofdstuk 15 Diversen
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.15.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 7,15
1.15.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.15.1.2.1per pagina van A4-formaat  
 -zwart-wit€ 0,50
 -kleur€ 0,75
1.15.1.2.2per pagina van A3-formaat  
 -zwart-wit€ 0,80
 -kleur€ 1,50
1.15.1.2.3per pagina van een ander formaat (zwart-wit)€ 2,00
1.15.1.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 295,50
1.15.1.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 7,15
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werk-zaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administra-tieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Voor het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt ge-bruik gemaakt van het programma SquitXO van Roxit BV. Het college kan voor het bepalen van de bouwkos-ten nadere beleidsregels bepalen.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde be-tekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1Indien ten behoeve van de beoordeling een advies van de welstandscommissie is gevraagd€ 108,00
2.2.2Tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:35%
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toet-sen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeen-komstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1 Bouwactiviteiten
2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:€ 284,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten meer dan € 10.000 bedragen:3,10%
 van de bouwkosten;  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:€ 15.634,00
 vermeerderd met:2,27%
 van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan.  
 Extra welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuw advies aan de welstandscommissie is gevraagd:€ 108,00
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 717,00
2.3.1.4Hogere grenswaarde  
 Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer het daarvoor bevoegde gezag een hogere grenswaarde als bedoeld in artikel 83 en 110a van de Wet geluidhin-der heeft vastgesteld, verhoogd met:€ 462,00
2.3.2 Aanlegactiviteiten
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 221,00
2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 462,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 780,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 5.025,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 2.512,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 462,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 462,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 462,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 462,00
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;  
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 462,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 780,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 5.025,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 2.512,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 462,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 462,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 462,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 462,00
2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 Indien de aanvraag tot her verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk € 295,00
2.3.5.2in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen€ 887,00
2.3.5.3in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen€ 1.488,00
2.3.5.4in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 50 of meer personen€ 2.158,00
2.3.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de vergunninghouder dan wel van degene die namens de vergunninghouder is belast met de zorg voor de brandveiligheid€ 82,00
2.3.5.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestaande gebruiksvergunning, in relatie tot het aantal personen, interne verbouwingen, uitbreidingen, functiewijzigingen, uit bouwvergunningen voortkomende wijzigingen of op een andere wijze de brandveiligheid beïnvloedende zaken, wordt voor alle categorieën het in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, genoemde bedrag verhoogd met € 590,00
2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Kapelle 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 337,00
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 337,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ont-sierd of in gevaar gebracht:€ 337,00
2.3.6.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 337,00
2.3.6.3Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.6.1 bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies aan de monumentencommissie is gevraagd:  
2.3.6.3.1indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:€ 118,00
2.3.6.3.2indien de bouwkosten meer dan € 10.000 bedragen:  
 van de bouwkosten;1,17%
2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.bij minder dan 10m3 sloopafval€ 118,00
2.3.7.210m3 sloopafval of meer maar minder dan 200m3 sloopafval€ 413,00
2.3.7.3200m3 sloopafval of meer maar minder dan 1.000m3 sloopafval€ 829,00
2.3.7.41.000m3 sloopafval of meer€ 1.658,00
2.3.8 Aanleggen of veranderen weg
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 421,00
2.3.8.1Te vermeerderen met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een opgave of begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.9 Uitweg/inrit
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 421,00
2.3.9.1te vermeerderen met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een opgave of begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.10 Kappen
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.12b van de Algemene plaatselijke verordening een vergun-ning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 0
2.3.11 Opslag van roerende zakenVervallen
2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Na-tuurbeschermingswet 1998
2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 462,00
2.3.12.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Land-bouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbe-schermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 462,00
2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omge-vingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:€ 462,00
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 462,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 462,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 462,00
2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.16 Aanvraag achteraf en aanvullende gegevens
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, dan wel indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag reeds is ingediend maar met de activiteit een aanvang is gemaakt zonder dat voor dat onderdeel een vergunning is verleend25%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.16.2Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen en dat de in dit subonderdeel bedoelde tarief in rekening wordt ge-bracht indien de gevraagde aanvullende gegevens niet voor een bepaalde termijn worden aangeleverd:€ 462,00
2.3.17 Beoordeling bodemrapport
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.17.1 voor de beoordeling van een verkennend milieukundig bodemrapport€ 140,00
2.3.17.2voor de beoordeling van een nader milieukundig bodemrapport€ 337,00
2.3.17.3 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 337,00
2.3.18 Advies
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begro-ting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behan-deling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.19 Verklaring van geen bedenkingen
2.3.19.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsver-gunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.19.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 462,00
2.3.19.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergun-ning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.19.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.19.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in be-handeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de voor de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met ad-viezen of verklaringen van geen bedenkingen als be-doeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1van de voor die activiteiten verschuldigde leges5%
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omge-vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken na het in behan-deling nemen ervan en  
2.5.1.1.1voordat een bericht van ontvangst is verzonden100%
2.5.1.1.2voordat een procedurebevestiging is verzonden50%
2.5.1.1.3nadat een procedurebevestiging is verzonden 25%
 mits de aanvraag wordt ingetrokken voordat het besluit op deze aanvraag is genomen.  
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omge-vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omge-vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffen-de activiteit verschuldigde leges.  
2.5.4Teruggaaf bij niet-ontvankelijk verklaring Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een (concept)aanvraag omge-vingsvergunning een verzoek voor aanvullende gege-vens wordt gedaan, waarop door de aanvrager niet wordt gereageerd, danwel de ingediende aanvullende gegevens onvoldoende informatie bevatten tot beoor-deling van de aanvraag, waardoor besloten wordt de aanvraag buiten behandeling te stellen, dan is de aanvrager:25%
 Van de leges verschuldigd met een minimum van:€ 462,00
2.5.5Minimum bedrag voor teruggaaf Een bedrag van minder dan € 50,00 wordt niet terug-gegeven.  
2.5.6Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 462,00
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 311,00
2.7.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot wijziging van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning:€ 95,00
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 2.510,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 2.510,00
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
2.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 462,00
2.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om openstellingsvergunning op grond van art. 8 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels € 2.326,00
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf op grond van artikel 2.30 van de algemene plaatselijke verordening € 199,00
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank – en Horecawet € 199,00
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 42,50
3.1.4Het tarief voor het bijschrijven/afvoeren van een leidinggevende ten behoeve van een vergunning als bedoeld in artikel 30 a van de Drank- en Horecawet€ 42,50
3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 62,40
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ander sluitingsuur dan genoemd in artikel 2.32 van de algemene plaatselijke verordening€ 62,40
Hoofdstuk 2 Vent- en standplaatsvergunning
3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente te mogen venten€ 74,70
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van het verzoek om plaatsing op de wachtlijst van een standplaatsvergunning op grond van de marktverordening 2000€ 37,35
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning voor commerciële doeleinden op grond van artikel 5.14 Algemene plaatselijke verordening  
3.2.3.1Geldig voor 1 of 2 aaneengesloten dagen€ 42,00
3.2.3.2Geldig voor 3 dagen tot en met een week€ 61,40
3.2.3.3Geldig voor langer dan 1 week tot en met een maand€ 77,75
3.2.3.4Geldig voor langer dan 1 maand tot en met een jaar€ 93,40
3.2.3.5.1Eventueel vermeerderd met stroomkosten per dag€ 3,50
3.2.3.5.2Eventueel vermeerderd met krachtstroomkosten per dag€ 7,00
Hoofdstuk 3 Brandbeveiligingsverordening
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening€ 202,50
Hoofdstuk 4 Kinderopvang  
3.4.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag:  
3.4.1tot het in exploitatie nemen van een kinderdagverblijf (KDV), buitenschoolse opvang (BSO) of gastouderbu-reau (GOB) als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 1.075,65
3.4.2tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal (PSZ) als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 1.075,65
3.4.3tot het bieden van gastouderopvang (GO) als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 277,95
Hoofdstuk 5 Algemene plaatselijke verordening  
3.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van muziek door middel van instrumenten, alsmede langs mechanische weg € 63,40
3.5.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor overige in deze tabel niet met name genoemde meldingen/vergunningen op basis van de Algemene plaatselijke verordening€ 123,60
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 295,50

Behoort bij raadsbesluit van 20 december 2016,

de griffier, de voorzitter,

Mevrouw J.J.M.M. Chamalaun mr. A.B. Stapelkamp