Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2017
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en fractie ondersteuning Nieuwegein 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de 3e wijziging op de verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2004.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017nieuwe regeling

19-12-2016

Gemeenteblad 2016, 182203

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2017

De raad van de gemeente Nieuwegein;

Gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 25 oktober 2016;

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet

besluit:

Vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nieuwegein 2017

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1  

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

  • a.

    feitelijke informatie van geringe omvang;

  • b.

    inzage in of afschrift van documenten.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onder a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist of de betreffende informatie wordt verstrekt.

  • 3.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

  • 5.

    Onder een raadslid wordt in deze paragraaf ook bedoeld: een lid van een commissie als genoemd in de Verordening op de raadscommissies – dan wel een commissie waarop genoemde verordening van toepassing is verklaard – niet zijnde een raadslid.

Artikel 2  

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft kunnen maken dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit schriftelijk en met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3  

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4  

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5  

  • 1.

    Een raadslid kan vragen om een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies vertrouwelijk te behandelen.

  • 2.

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over het verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 6  

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde van de raad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 100,-- per raadszetel per jaar.

Artikel 7  

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken. De bijdrage mag niet worden aangewend voor partij-politieke doeleinden dan wel voor uitgaven die strijdig zijn met wettelijke bepalingen. Tevens mag de bijdrage niet worden aangewend voor uitgaven die betaald dienen te worden uit de vergoedingen als bedoeld in artikel 95 en 96 van de Gemeentewet. Aan de besteding van de bijdrage dienen concrete bewijsstukken ten grondslag te liggen. Uit de bewijsstukken moet blijken voor welk doel betalingen zijn verricht. Indien bewijsmiddelen ontbreken bestaat geen recht op een bijdrage.

  • 2.

    De fracties zijn verantwoordelijk voor alle fiscale of andere wettelijke verplichtingen die verband houden met uitbetaalde vergoedingen voor verrichte werkzaamheden en verrichten daartoe alle noodzakelijke handelingen.

  • 3.

    In artikel 7 lid 1 zijn de volgende bestedingen uitgesloten:

    a. bestedingen die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    b. besteding aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecifeerde, reële declaratie;

    c. giften;

    d. bestedingen die betaald dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge een rechtspositieregeling toekomen, dan wel;

    e. bestedingen aan raadsleden of bedrijven van raadsleden voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

    f (her) verkiezing van raadsleden;

    g. kosten voor afscheidscadeaus.

Artikel 8  

 

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt achteraf, op declaratiebasis, over dat kalenderjaar verstrekt, uiterlijk binnen een maand (deadline 31 januari) na het einde van dat kalender jaar;

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de achteraf gedeclareerde bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. Vanaf de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de gedeclareerde bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9  

Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen, fusie en/ of afsplitsing verandert, wijzigt de bijdrage:

 

  • a.

    bij wijziging van het zeteltal ten gevolge van verkiezingen: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • b.

    bij fusie en/ of afsplitsing van een fractie: op de eerste dag van de maand na de raadsvergadering waarin van de fusie en/ of afsplitsing mededeling is gedaan.

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 10  

De 3e wijziging op de verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2004 wordt ingetrokken.