Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels voor fractieondersteuning Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2017 |
Citeertitel | Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Verordening op de ambtelijke bijstand, financiële fractieondersteuning en fractieassistenten.
Deze regeling vervangt de Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2015.
Onbekend.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 07-04-2018 | nieuwe regeling | 15-12-2016 | . |
De raad van de gemeente Alkmaar;
gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2016-2099;
gelet op het advies van de raadscommissie Bestuur en Middelen;
De navolgende Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2017 vast te stellen:
Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2017
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van een kalender overgemaakt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer. Dit rekeningnummer is alleen bestemd voor de geldstromen ten aanzien van deze bijdrage voor fractieondersteuning. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot voor de overige maanden van dat jaar verstrekt na vaststelling van de voorschotten door de nieuwe gekozen raad.
Teveel ontvangen voorschotten in jaren waarvoor de raad de bedragen heeft vastgesteld, worden in het jaar van vaststelling door de raad teruggevorderd. Deze terugvordering dient binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur te worden voldaan. Indien een fractie deze terugvordering vóór 31 januari van het volgende jaar nog niet heeft voldaan, vindt geen bevoorschotting plaats tot het moment dat het terug te vorderen bedrag is betaald.
Bij splitsing van een fractie ontvangt alleen die fractie die bij de eerste zitting van een nieuwe raad na de verkiezingen als dusdanig is aangemerkt, conform artikel 9, lid 1 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeente Alkmaar 2015 het fractiebedrag als genoemd in artikel 1, tweede lid, sub a.
De controle van het verslag vindt vóór 1 maart plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt advies uit aan de raad. Bij de controle wordt door de accountant rekening gehouden met een goedkeuringstolerantie van 1%. Tot een bedrag van maximaal € 100 toetst de accountant wel of er een betalingsbewijs aanwezig is, maar toetst de accountant niet aan artikel 2, lid 1.
De afdelingen 4.2.1 tot en met 4.2.7 van de Algemene Wet bestuursrecht zijn van toepassing op de financiële vergoeding die een fractie ontvangt. De Algemene subsidieverordening Alkmaar is niet van toepassing.
De tot een fractie behorende leden zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de verantwoording en voor eventuele terugbetaling van teveel ontvangen voorschotten. Dit geldt ook als zij de gelden over laten maken aan een rechtspersoon.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de raad op voorstel van het presidium.