Organisatie | Oost Gelre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Oost Gelre |
Citeertitel | Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Oost Gelre |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën en economie |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 11-07-2019 | Onbekend | 20-12-2016 www.officielebekendmaking.nl | Onbekend |
Artikel 4. Voortgang onderzoeken
Het college rapporteert in de paragraaf Bedrijfsvoering van de begroting en jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad 20 december 2016,
de raadsgriffier,
J.Vinke
de voorzitter,
A.H. Bronsvoort
Bijlage Toelichting op de artikelen
Artikel 213a Gemeente verplicht het college onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur te verrichten en hiervan verslag uit te brengen. Dit is van belang voor de algemene oordeelsvorming over het gevoerde beleid. De rol van de raad bij deze onderzoeken is een kaderstellende. De raad bepaalt de regels in deze verordening, waaraan het college op hoofdlijnen moet voldoen. De raad stelt ook vast hoe hij bij de onderzoeken betrokken wordt en daarover geïnformeerd wordt. Met de instelling van de onderzoeken wordt beoogd de transparantie van gemeentelijk handelen te vergroten en daardoor doelmatiger en doeltreffender te werken en publieke verantwoording te versterken
De kaders welke de raad heeft gesteld hebben invloed op de mate waarin een doelmatig en doeltreffend bestuur mogelijk is. Het door de raad geformuleerde beleid zal daarom wanneer relevant, kunnen worden betrokken in de onderzoeken.
De onderzoeken kunnen verschillende onderwerpen en vormen hebben. Te denken valt aan het meten van de effecten van begrotingsprogramma's aan de hand van tevoren bepaalde indicatoren. Dat kunnen meetbare en telbare prestaties zijn. Daarnaast kan worden gedacht aan meningspeilingen en andere 'zachtere' meetmethoden. Naast de vraag óf de doelstellingen zijn gehaald, kan worden onderzocht of dat gebeurt is met een zo efficiënt mogelijk gebruik van middelen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van benchmarking.
Een andere activiteit die in het kader van dit artikel moet plaatsvinden, is het doorlichten van de beheersprocessen, zoals de doelmatigheid van de interne controle.
Artikel 2 Onderzoeksfrequentie
In lid 1 wordt weergegeven dat er jaarlijks doelmatigheidsonderzoek wordt gepleegd binnen een organisatie-eenheid of taakveld.
In lid 2 wordt gesproken over onderzoek naar de doeltreffendheid. Dit vindt plaats op basis van het in de programma's of paragrafen van de begroting geformuleerde beleid. Dit beleid kan een geheel begrotingsprogramma omvatten of delen daarvan. Daarnaast kan het een paragraaf van de begroting en jaarstukken of delen daarvan omvatten.
Artikel 3 Integraal onderzoeksplan
De beslissing wat te onderzoeken is aan het college. Vanzelfsprekend zal de raad willen weten wat de plannen zijn en ook de gelegenheid willen hebben om deze te bespreken en als hij dat nodig acht invloed hierop uit te oefenen. Het onderzoeksplan moet een volledig beeld geven van de voorgenomen onderzoeken, zij het nog globaal. Deze wordt door het college vastgesteld.
De paragraaf Bedrijfsvoering van de begroting en jaarstukken dient inzicht te geven in de stand van zaken en de beleidsvoornemens omtrent de bedrijfsvoering. Daarbij dient een relatie te worden gelegd met de inhoud van de programma's. Het ligt voor de hand om in deze paragaaf eveneens te rapporteren over de stand van zaken bij de interne onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur.
Artikel 5 Rapportage en gevolgtrekking
De bevindingen van de onderzoeken worden gerapporteerd richting de raad, zoals voorgeschreven in artikel 213a, tweede lid, van de Gemeentewet. De rapporten dienen volgens artikel 197 tweede lid van de Gemeentewet te worden gevoegd bij de jaarrekening en het jaarverslag. Het betreft uiteraard de verslagen die gedurende het verslagjaar zijn afgerond.
Aandacht voor doelmatigheid en doeltreffendheid impliceert het doel om te streven naar verbetering. Daarom dienen de evaluatie en de aanbevelingen voor verbetering onderdeel te zijn van de rapportage. Zo nodig wordt door middel van een plan van verbetering het vervolgtraject ingezet. Het is zaak voor het college om maatregelen te nemen voor verbetering, omdat het de bedrijfsvoering van de gemeente betreft. Ze stellen een plan van verbetering op en voeren deze zelf uit. Het plan van verbetering wordt ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
De geactualiseerde verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.
In dit artikel wordt de naam gegeven waarmee in gemeentelijke stukken naar deze verordening kan worden verwezen.
De ondertekening van uitgaande stukken van de raad door de burgemeester is in het nieuwe duale bestel gehandhaafd (artikel 75, lid 1 Gemeentewet). Door de komst van de griffier zijn de taken van de gemeentesecretaris gewijzigd. De secretaris hoeft niet meer aanwezig te zijn bij de vergaderingen van de raad. Deze taak wordt overgenomen door de griffier (artikel 107b Gemeentewet). Door deze wijziging is het niet meer de secretaris, die alle uitgaande stukken van de raad mede ondertekent. De griffier moet de uitgaande stukken van de raadsvergaderingen medeondertekenen (artikel 107c Gemeentewet).