Organisatie | Zundert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening audit committee gemeente Zundert |
Citeertitel | Verordening audit committee gemeente Zundert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen
Gemeentewet, art. 213
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-08-2009 | 01-07-2013 | Nieuwe regeling | 28-05-2009 | Onbekend |
Verordening audit committee gemeente Zundert
Om de doelstellingen benoemd in art. 2 te realiseren omvatten de activiteiten van de audit committee in ieder geval:
het afstemming van bijzondere onderzoeken voor de gemeenteraad op de accountantscontrole, de onderzoeken ex art 213a van de Gemeentewet en de onderzoeken door de Rekenkamer West Brabant, teneinde te komen tot bekrachtiging hiervan door de raad een en ander zoals nader gespecificeerd in bijlage I behorende bij deze verordening.
Het audit comittee bestaat uit minimaal drie raadsleden. De voorzitter van de raadscommissie Bestuurszaken en Middelen maakt deel uit van het Audit Committee. Vanuit de raadscommissies kunnen overige leden van het audit committee worden benoemd. Het audit committee bestaat totaal uit maximaal 5 leden.
Het audit committee heeft vier adviseurs te weten de wethouder financiën, de manager afdeling bedrijfsvoering (eventueel (desgewenst) aangevuld met een beleidsmedewerker financiën), de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger), en de concerncontroller. Facultatief kan op verzoek van het auditcommittee de voorzitter of secretaris van de rekenkamercommissie deelnemen aan de beraadslagingen.
Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 28 mei 2009
De griffier,
A. van der Veen
De voorzitter,
L.C. Poppe-de Looff
Het AC bespreekt met de externe accountant en de adviseurs de bevindingen van de accountant zoals verwoord in de managementletter en verslag van bevindingen en monitoort de opvolging die het college hieraan geeft ter verbetering van de interne beheersingsmaatregelen voor verslaggeving en de naleving van wet- en regelgeving.
Het AC beoordeelt voorafgaande aan de start van de jaarlijkse accountantscontrole, de reikwijdte en algehele omvang van het onderzoek dat de externe accountant plant, inclusief zijn opdrachtbevestiging. Het controlebudget van de accountant komt hij overeen met het college en wordt jaarlijks samengevat zodat het AC dit kan beoordelen. De beoordeling van het AC strekt zich uit over de mening van de externe accountant over de factoren die hij bij het vaststellen van de reikwijdte in overweging nam. Dit zijn:
Het AC bespreekt met de externe accountant de kwaliteit van het financiële en verslaggevingsproces van de gemeente. Ook bespreekt zij aanbevelingen die de externe accountant mogelijk heeft. Onderwerpen die tijdens deze bespreking aan de orde kunnen komen zijn verbetering van de interne beheersingsmaatregelen, beheersingsmaatregelen voor de naleving van wet- en regelgeving, de keuze van waarderingsgrondslagen en managementsrapportagesystemen.