Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Ondermandaat gemeentesecretaris aan de overige IMT leden (managers)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat gemeentesecretaris aan de overige IMT leden (managers)
CiteertitelMandaat-, volmacht- en machtigingenregeling Gemeente Rhenen 2017
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Mandaat-, volmacht- en machtigingenregeling Gemeente Rhenen 2013, mandatering bevoegdheid team Handhaving 2016 en wijziging Mandaat-, volmacht- en machtigingenregeling Gemeente Rhenen 2013 intrekken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht (Awb)
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-201601-01-2020Nieuwe regeling

06-12-2016

2016 - Gemeenteblad - 176091

bis16/ 593

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat gemeentesecretaris aan de overige IMT leden (managers)

De gemeentesecretaris;

 

gelet op de Mandaat-, volmacht- en machtigingregeling Gemeente Rhenen 2017;

 

besluiten:

 

  • I

    aan de managers ondermandaat te verlenen (inclusief machtiging en volmacht) van de bevoegdheden opgenomen in bijgaand overzicht;

 

  • II

    te bepalen dat degenen aan wie ondermandaat is verleend de instructies, zoals vermeld in de Mandaat-, volmacht- en machtigingregeling Gemeente Rhenen 2017, in acht nemen;

 

  • III

    te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt;

 

  • IV

    te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.

    

  • Rhenen, 6 december 2016

     

    de gemeentesecretaris,

           

    P. Bonthuis

   

Ondermandaat gemeente secretaris aan de overige IMT leden (managers)

Inleiding

 

Het college heeft in de Mandaatregeling 2017 diverse bevoegdheden over besluiten met betrekking tot personele aangelegenheden gemandateerd aan de gemeentesecretaris. Bij de gemeentesecretaris bestaat de behoefte deze mandatering deels door te mandateren aan de managers. Dit komt de bedrijfsvoering ten goede.

Bij mandaat gaat het om vertrouwen. De mandaatgever moet er op kunnen vertrouwen dat een besluit wordt genomen dat hij zelf ook zou hebben genomen. Daarnaast vindt er goede afstemming in het IMT plaats tussen de managers onderling en de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris waakt daarbij voor een eenduidige uitvoering.

De managers koppelen terug naar de gemeentesecretaris als er met een zaak iets aan de hand is wat van betekenis kan worden voor de gemeentesecretaris. Een dergelijke houding past bij mandatering omdat de gemeentesecretaris verantwoordelijk blijft voor de genomen beslissing. Door de ondermandatering in deze regeling wordt aansluiting gezocht bij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid laag in de organisatie.

Voorwaarde voor de binding van het in mandaat genomen besluit is dat het besluit genomen is binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid. De grenzen worden bepaald door de rechtspositieregeling (car/uwo) , het vastgestelde beleid, de opgestelde visies en de ongeschreven regels.

 

Uitzonderingen op het verleende mandaat

Het verleende mandaat geldt niet in de volgende gevallen:

  • 1.

    Als advies nodig is van een ander team/ een andere manager en dit advies en het eigen standpunt sluiten niet op elkaar aan of leiden niet tot dezelfde conclusie;

  • 2.

    In het besluit wordt afgeweken van een beleidsregel, richtlijnen, voorschriften e.d.

  • 3.

    De gemandateerde heeft een persoonlijk belang bij het uitoefenen van de bevoegdheid

  • 4.

    Er zijn zienswijzen, bedenkingen ingediend m.b.t het te nemen besluit

     

Informatieverstrekking

De gemandateerden informeren de gemeentesecretaris desgevraagd via een maandrapportage over de wijze waarop zij van hun mandaat gebruik hebben gemaakt (besluitenlijst). Het blijft noodzakelijk om onderbouwde memo mandaten te maken. Dit vanwege eventuele juridische procedures, ter onderbouwing van salarismutaties en completering van personeelsdossiers. Deze memo’s gaan na ondertekening door de manager naar P&O die zorgt voor correspondentie en verwerking in de salarisadministratie.

 

 

Nr.

omschrijving bevoegdheid

mandaat

ondermandaat

opmerkingen

 

 

 

 

 

1

Afwijzen van sollicitanten

gs

manager

 

2

Het toekennen van een voorschot op de salarisbetaling

gs

manager

Advies P&O vereist

3

Het toekennen van een jubileumgratificatie

gs

manager

 

4

Het toekennen van een bevordering naar de functieschaal

gs

manager

 

5

Het verstrekken van een opdracht tot het waarnemen van een andere functie en het toekennen van de waarnemingstoelage

gs

manager

 

6

Opdracht/toestemming geven voor overwerk

gs

manager

 

7

Het verlenen van verlof ontstaan als gevolg van vergoeding voor overwerk en het uitbetalen van een vergoeding voor overwerk

gs

manager

 

8

Besluiten over verzoeken verkoop bovenwettelijk verlof

gs

manager

Na advies P&O, conform Regeling verkoop bovenwettelijke verlofuren

9

Het verlenen van verlof

gs

manager

 

10

De bevoegdheid te bepalen dat belangen van de organisatie zich verzetten tegen het opnemen van verlof en de bevoegdheid afspraken te maken over de opname van niet genoten verlof

gs

manager

 

11

Het verlenen van buitengewoon verlof, zorgverlof , calamiteitenverlof en kraamverlof en zwangerschaps- en bevallingsverlof

gs

manager

 

12

Het verlenen van ouderschapsverlof

gs

manager

 

13

Korten van de bezoldiging tijdens ziekte

gs

manager

 

14

Het voorschrijven van dienstkleding

gs

manager

 

15

Het aanwijzen van een ambtenaar voor het verrichten van tijdelijk andere werkzaamheden

gs

manager

 

16

Het vergoeden van reis- en verblijfkosten voor dienstreizen

gs

manager

 

17

Het verlenen van studieverlof

gs

manager

 

18

Het toekennen van een opleiding, studie of training

gs

manager

 

19

De beslissingsbevoegdheid voor het toepassen van de fietsregeling

gs

manager

 

20

Toekennen van een maaltijdvergoeding

gs

manager

 

21

Het toekennen van een reiskostenvergoeding woon werk verkeer

gs

manager

 

22

Aanstelling in vaste of tijdelijke dienst

gs

manager

 

23

Aanpassing arbeidsduur

gs

manager

 

24

Toekennen van de bezoldiging

gs

manager

 

25

Toekennen van een toelage onregelmatige dienst en vuilwerktoelage

gs

manager

Advies P&O vereist

26

Toekennen van een beschikbaarheidsvergoe-ding

gs

manager

 

27

Toekennen van een functioneringstoelage

gs

manager

 

28

Toekennen van een arbeidsmarkttoelage

gs

manager

 

29

Toekennen van een gratificatie en boter bij de vis

gs

manager

 

30

Het verlenen van ontslag op eigen verzoek

gs

manager

Overige ontslaggronden zijn niet gemandateerd

31

Het schorsen als ordemaatregel

gs

manager

Schorsen als sanctie is niet gemandateerd

Advies P&O vereist

32

Het uitkeren bij overlijden

gs

manager

 

33

Het ontzeggen van de toegang tot de dienst

gs

manager

 

34

Het opleggen van een verbod tot het verrichten nevenwerkzaamheden

gs

manager

Advies P&O vereist

35

Het opleggen van voorwaarden aan nevenwerkzaamheden

gs

manager

Advies P&O vereist

Rhenen, 6 december 2016

 

de gemeentesecretaris,

 

 

 

P. Bonthuis