Organisatie | Kollumerland en Nieuwkruisland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gezamelijke klachtenregeling gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten |
Citeertitel | Gezamelijke klachtenregeling gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachten |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2016 | 13-03-2019 | nieuwe regeling | 27-10-2016 gemeenteblad, 21 december 2016 | Onbekend |
Het Algemeen Bestuur van de DDFK-gemeenten, het Dagelijks Bestuur van de DDFK-gemeenten en de voorzitter van de DDFK-gemeenten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft en
de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
gelet op de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht,
gezien de instemming van de BOR van 24 november 2015 conform artikel 27, lid 1, sub j van de Wet op de Ondernemingsraden;
Gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten
In deze regeling wordt verstaan onder:
de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten waaronder begrepen alle leden van deze bestuursorganen met uitzondering van de individuele gemeenteraadsleden, alsmede alle personen en rechtspersonen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;
het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk- of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan, waaronder onder andere zijn begrepen onheuse bejegening, het verstrekken van verkeerde gegevens, het achterwege laten van een reactie, de manier waarop het bestuursorgaan werkzaamheden verricht of juist nalaat;
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen van deze regeling.
De klachtbehandeling kent drie fasen:
behandeling in tweede instantie (alleen van toepassing op klachten inzake medewerkers van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten). Indien de klacht in eerste instantie niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld, kan klager de klacht voorleggen aan de voorzitter van de DDFK-gemeenten. Klager kan er echter ook voor kiezen om deze fase over te slaan.
Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch als persoonlijk worden ingediend. Van elke mondeling geuite klacht waarvan klager aangeeft dat hij formeel in behandeling genomen moet worden, wordt een notitie gemaakt, welke notitie zo spoedig mogelijk aan de klachtencoördinator wordt overhandigd. De klachtencoördinator zal de klacht op schrift stellen en ter ondertekening aan klager voorleggen ter bevestiging van de juiste notering van de klacht. De klacht wordt vervolgens als een schriftelijke klacht in behandeling genomen.
De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord. Van het horen wordt een verslag gemaakt. Het horen van beide partijen kan gelijktijdig plaatsvinden en is in beginsel niet openbaar. Getracht wordt om via bemiddeling tot een oplossing te komen.
Artikel 8 Afdoening in eerste instantie
De klachtbehandelaar verzamelt alle relevante informatie en informeert de klager en de persoon over wiens handelen wordt geklaagd, binnen zes weken of, na verdaging, uiterlijk binnen 10 weken na ontvangst van het klaagschrift in een afdoeningsbrief. De afdoeningsbrief bevat een motivering over zijn bevindingen van het onderzoek naar de klacht en over de conclusies die daaraan worden verbonden. De klachtencoördinator en de manager krijgen hiervan een afschrift.
Indien het een klacht betreft inzake medewerkers / een team of een afdeling van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten zoals bedoeld in artikel 5 lid 5 wordt de klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de afdoening in eerste instantie, zijn klacht kan voorleggen aan de voorzitter van de DDFK-gemeenten, binnen zes weken na de ontvangst van de afdoeningsbrief. Klager kan er in dat geval echter ook voor kiezen om deze instantie over te slaan en zijn klacht binnen een jaar na ontvangst van de afdoeningsbrief voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan het Dagelijks Bestuur, de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten, de ondernemingsraad en de directeur verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten en de gemeenten zijn behandeld, aangevuld met een verslag van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Artikel 11 Uitzonderingsbepaling
Deze regeling is niet van toepassing op klachten van werknemers over seksuele intimidatie, racisme en discriminatie.
Klachten tegen medewerkers die per 1 januari 2017 in dienst zijn van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten en die vóór 1 januari 2017 zijn ingediend bij één van de vier DDFK-gemeenten, maar nog niet in behandeling zijn genomen, worden behandeld conform deze regeling.
Klachten tegen gemeentelijke bestuursorganen en medewerkers die per 1 januari 2017 in dienst zijn van één van de vier DDFK-gemeenten, ingediend vóór 1 januari 2017, maar die nog niet in behandeling zijn genomen, worden behandeld conform de gemeentelijke klachtenregelingen.
Vastgesteld in de vergadering van het Algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten d.d. …
……………………………………….……………………………………….
de secretaris, de voorzitter,
F.W. Brave J.W. de Vries
Vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten d.d. …
……………………………………….……………………………………….
de secretaris, de voorzitter,
F.W. Brave J.W. de Vries
Vastgesteld door de Voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten d.d. …
……………………………………….
de voorzitter,
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Dantumadiel in de vergadering van … 2016.
………………………………………..………………………………………….
de griffier, de voorzitter,
R.Dijksterhuis K.S. Heldoorn
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel in de vergadering van … 2016.
……………………………………….……………………………………….
de secretaris de burgemeester
E.Wagenaar K.S. Heldoorn
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Dantumadiel op … 2016.
de burgemeester
K.S. Heldoorn
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Dongeradeel in de vergadering van … 2016.
………………………………………..………………………………………….
de griffier, de voorzitter,
B.Folbert M.C.M. Waanders
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dongeradeel
in de vergadering van … 2015.
……………………………………….……………………………………….
de secretaris de burgemeester
D.J. Willems M.C.M. Waanders
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Dongeradeel op … 2016.
de burgemeester
M.C.M. Waanders
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Ferwerderadiel in de vergadering van … 2016.
………………………………………..………………………………………….
de griffier, de voorzitter,
K.Corsel mr. W. van den Berg
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Ferwerderadiel in de vergadering van … 2016.
……………………………………….……………………………………….
de secretaris de burgemeester
J.J. Hofstede mr. W. van den Berg
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Ferwerderadiel op … 2016.
de burgemeester
mr. W. van den Berg
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Kollumerland c.a. in de vergadering van 27 oktober 2016.
………………………………………..………………………………………….
de griffier, de voorzitter,
T.Toren B. Bilker
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Kollumerland ca. in de vergadering van 20 september 2016.
……………………………………….……………………………………….
de secretaris de burgemeester
H.J. Jonker B. Bilker
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Kollumerland c.a. op 20 september 2016.
de burgemeester
B.Bilker