Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Wijdemeren 2017 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Algemene Subsidieverordening Wijdemeren 2017 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2019 | 01-01-2019 | Wijziging art. 13 | 09-05-2019 | z. 48979 | |
20-12-2016 | 19-06-2019 | Nieuwe regeling | 24-11-2016 | Onbekend |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
werkzaamheden die geacht kunnen worden dienstbaar te zijn aan het algemeen belang of die het welzijn van de inwoners van Wijdemeren bevorderen op een of meer beleidsterreinen;
een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen, waarbij per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen worden vermeld;
een verslag dat inzicht geeft in de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend en dat een vergelijking bevat tussen de nagestreefde en gerealiseerde doelstellingen en een toelichting op de verschillen alsmede een verantwoording van de besteding van de ontvangen subsidie;
Een subsidie die wordt verstrekt voor minimaal één en maximaal vier jaren, waarbij de gemeente de activiteiten van de subsidieaanvrager inhoudelijk controleert op de uitgevoerde activiteiten ongeacht de feitelijke kosten van deze activiteiten;
het jaar, lopende van 1 januari tot en met 31 december;
een reserve waaraan een concrete bestemming is verbonden;
een reserve bedoeld voor het dekken van exploitatierisico’s;
elke organisatie of groepering van personen die zich, zonder winstoogmerk, de behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard ten doel stelt of mede ten doel stelt en activiteiten ontplooit ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente Wijdemeren;
elke instelling die zich richt op het leren van en/of bespelen van muziekinstrumenten, het verzorgen van (openbare) optredens;
elke instelling die zich richt op actieve sportbeoefening in Wijdemeren of in een omringende gemeente wanneer deze instelling zich bezighoudt met een sport die niet in Wijdemeren beoefend wordt en meer dan 25 jeugdleden uit Wijdemeren ingeschreven heeft in haar ledenbestand;
lid van een vereniging die is ingeschreven op de ledenlijst, contributie betaald en woonachtig is in Wijdemeren.
een lid van een vereniging die is ingeschreven op de ledenlijst, jonger is dan 18 jaar, contributie betaalt en woonachtig is in Wijdemeren.
Inwoner uit de gemeente Wijdemeren met een leeftijd van 65 jaar of ouder;
Omringende gemeente:een gemeente die haar gemeentegrens deelt met die van Wijdemeren;
het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift (art. 4:
een document waarin de verdeelregels van de subsidie zijn vastgelegd;
de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten (art. 4:21 van de Awb);
Een subsidie die wordt verstrekt voor minimaal één en maximaal vier jaren, waarbij de gemeente de activiteiten van de subsidieaanvrager inhoudelijk stuurt op verkregen resultaten; De te behalen prestaties worden van te voren vastgelegd.
waarderingssubsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college subsidie wil verstrekken;
Een tender is een procedure waarbij door middel van een inschrijving wordt getracht een bepaalde dienst of een product te binnen te halen. In het kader van subsidies werkt het tenderprincipe als volgt:
Op basis van de gestelde beleidsdoelen en de ingediende aanvragen stelt het college vast hoe het tenderbudget van de betreffende periode onder de aanvragers wordt verdeeld.
Een waardering- of stimuleringsbijdrage voor minimaal één en maximaal vier jaren, voor een activiteit of activiteiten, ongeacht de feitelijke kosten van deze activiteiten;
een van het eigen vermogen afgescheiden gedeelte, gevormd om eventuele verplichtingen af te dekken;
Een verklaring die voor 1 september 2017 en volgende jaren - voor de uitbetaling van de jaarlijkse subsidietermijn 2018 en verder - moet zijn ontvangen waaruit blijkt dat instellingen;
een overeenkomst die de gemeente en een instelling kunnen sluiten ter uitvoering van een subsidieverleningbesluit.
Artikel 2 – Rechtspersoonlijkheid
In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders, in afwijking van het gestelde in het eerste lid, subsidie verlenen aan instellingen zonder volledige rechtsbevoegdheid of aan natuurlijke personen. In voorkomend geval vinden de bepalingen van deze verordening voor zoveel mogelijk overeenkomstige toepassing.
Voor het indienen van een aanvraag om een subsidie dient een begroting die betrekking heeft op de gevraagde subsidie te worden ingediend.
De begroting behelst een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven van de instelling, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waarbij alle kosten en opbrengsten aan de activiteit of cluster van activiteiten zijn toegerekend, inclusief personeelslasten en accommodatielasten.
Artikel 8 – Verdagingsbesluiten
Verdagingsbesluiten worden schriftelijk meegedeeld aan de betrokken instellingen, onder vermelding van:
Voor subsidieverlening op basis van deze verordening geldt niet de verplichting als bedoeld in artikel 4:24 van de Awb tot het publiceren van een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk.
HOOFDSTUK 2 WAARDERINGSSUBSIDIE
Artikel 16 – Aanvraag tot wijziging van subsidievaststelling binnen de looptijd van de subsidieperiode
De instelling die een ledensubsidie ontvangt kan uiterlijk voor 1 juni van het kalenderjaar volgend op een subsidietijdvak van 1 jaar een verklaring tot aangepaste verlening van de ledensubsidie indienen wanneer het aantal ingeschreven (jeugd)leden op de peildatum van 1 mei van dat jaar 25% hoger is dan op de eerste peildatum van 1 mei 2016.
De aanvraag gaat vergezeld van een ledenlijst op 1 mei van het jaar voorafgaand aan het betreffende subsidiejaar 1 ;
Artikel 17 Bijvoorbeeld: voor uitbetaling van subsidie in 2018, wordt uiterlijk 1 juni 2017 een zogenaamde verklaring ingediend. Bij deze verklaring voegt de aanvrager een ledenlijst per 1 mei 2017. Subsidievaststelling
Artikel 18 – Verlening en vaststelling ineen
Burgemeester en wethouders kunnen bij subsidievaststelling de instelling verplichten na afloop van het subsidiejaar een verslag over het subsidiejaar in te dienen. Dit verslag bevat in ieder geval een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen.
HOOFDSTUK 3 ACTIVITEITENSUBSIDIE
Indien niet op een aanvraag is beslist voor 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de activiteitensubsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen die op de overeenkomstige posten van de laatst gegeven subsidiebeschikking zijn vastgesteld.
Artikel 26 – Verlening en vaststelling ineen
Burgemeester en wethouders kunnen bij subsidievaststelling de instelling verplichten na afloop van het subsidiejaar een verslag over het subsidiejaar in te dienen. Dit verslag bevat in ieder geval een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen.
Artikel 29 – Toestemmingsvereiste
In geval van subsidieverleningen van € 15.000,– of meer behoeft de subsidieontvanger de toestemming van het college van burgemeester en wethouders voor de handelingen bedoeld in artikel 4:71, eerste lid, onderdelen a, b, c, d, f, i, en j van de Awb.
Artikel 31 – Beslistermijn en toetsing aanvraag
Indien niet op een aanvraag is beslist voor 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen die op de overeenkomstige posten van de laatst gegeven subsidiebeschikking zijn vastgesteld.
Artikel 32 – Uitvoeringsovereenkomst
Ter uitvoering van een subsidieverleningbesluit kan tussen de gemeente en de instelling een privaatrechtelijke uitvoeringsovereenkomst worden afgesloten waarin specifieke bepalingen worden opgenomen over de te leveren producten, prestaties en resultaten evenals financieel-technische aspecten.
Artikel 33 – Aanvraag tot subsidievaststelling
De aanvraag gaat vergezeld van:
een activiteitenverslag over het afgelopen subsidiejaar. Dit verslag bevat in ieder geval een beschrijving van de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend en een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen;
Indien de subsidieontvanger als gevolg van wettelijk voorschrift verplicht is tot het opstellen van een jaarrekening als bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, of indien dit bij subsidieverlening is bepaald, legt hij in plaats van het financieel verslag de jaarrekening over, onverminderd artikel 4:45, tweede lid.
Artikel 38 – Toestemmingsvereiste
De subsidieontvanger heeft de toestemming van het college van burgemeester en wethouders nodig voor de handelingen bedoeld in artikel 4:71, eerste lid, onderdelen a, b, c, d, f, i, en j van de Awb.
HOOFDSTUK 5 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 39 – Weigeringsgronden
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Awb genoemde gevallen geweigerd worden, indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
Artikel 40 – Vergoeding aan de gemeente bij vermogensvorming
In de gevallen als bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, Awb leggen burgemeester en wethouders een vergoedingsplicht op.
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Burgemeester en wethouders verlenen geen voorschotten op de subsidie zodra zij kennis hebben genomen van het ontbinden van een instelling, conservatoir beslag op (een deel van) het vermogen van een instelling, een ten aanzien van een instelling verleende surseance van betaling dan wel uitgesproken faillissement.
Artikel 43 – Meldingsplicht bij wijziging omstandigheden
Een instelling die een subsidie heeft aangevraagd of waaraan een subsidie is verleend, doet zo spoedig mogelijk mededeling aan burgemeester en wethouders van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.
Voor het bepalen van de bestemming van een eventueel batig liquidatiesaldo bij ontbinding van een subsidieontvanger van een budgetsubsidie of activiteitensubsidie is voorafgaande goedkeuring van burgemeester en wethouders noodzakelijk. Burgemeester en wethouders houden daarbij rekening met de herkomst en samenstelling van het liquidatiesaldo.
Artikel 47 – Medewerking aan onderzoek door gemeente
Een subsidieontvangende instelling werkt mee aan door of namens de gemeente ingesteld onderzoek dat is gericht op het verkrijgen van inlichtingen ten behoeve van de ontwikkeling van het beleid.
Burgemeester en wethouders kunnen toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb aanwijzen, die zijn belast met het toezicht op de naleving van de het bij of krachtens deze verordening bepaalde.
HOOFDSTUK 6 SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 50 – Zaken waarin de verordening niet voorziet
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 51 – Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in deze verordening afwijken, indien toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 52 – Overgangsbepaling
Op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend of vastgesteld zijn de bepalingen van de Algemene Subsidieverordening Wijdemeren 2013 van toepassing.