Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen (Gr)

Reglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen (Gr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017
CiteertitelReglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Reglement op de fractieassistentie wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017Nieuwe regeling

30-11-2016

gmb-2016-177091

6030547

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017

De raad van de gemeente Groningen;

gelezen het voorstel van het presidium van 12 oktober 2016;

overwegende dat het aanbeveling verdient regels te stellen voor de fractie-assistentie van de gemeenteraadsfracties;

BESLUIT:

vast te stellen het Reglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017.

Artikel 1

Dit reglement verstaat onder fractie-assistent: degene, die

  • a.

    door een politieke groepering in de raad van de gemeente, dan wel door een combinatie van zodanige politieke groeperingen is aangesteld om haar bij te staan bij het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de raad en van de door de raad ingestelde commissies;

  • b.

    tevens als zodanig is aangemeld bij de burgemeester en ingeschreven staat in een daartoe bestemd register op de Griffie van de gemeente.

Artikel 2
  • a.

    Fractie-assistenten hebben in beginsel toegang tot dezelfde informatie als raadsleden.

  • b.

    Fractie-assistenten hebben het recht op een inlogcode voor de afgeschermde informatie op het digitale raadsinformatiesysteem.

  • c.

    Fractie-assistenten hebben het recht om namens hun fractie als woordvoerder op te treden tijdens raadscommissievergaderingen. Wanneer ze hierbij een raadslid vervangen en het woord voeren over een inhoudelijk onderwerp, ontvangen ze hiervoor de gebruikelijke vergoeding die lijstopvolgers onder dezelfde voorwaarden ontvangen.

  • d.

    Fractie-assistenten hebben het recht om bijeenkomsten bij te wonen die voor de raad worden georganiseerd. Op deze regel kunnen indien nodig uitzonderingen worden gemaakt, het presidium beslist hierover.

Artikel 3
  • a.

    Op de fractie-assistent rust de verplichting tot geheimhouding, indien en voor zover voor raadsleden deze verplichting geldt; de fractie-assistent neemt met betrekking tot de raadsstukken dezelfde zorgvuldigheid in acht als van alle raadsleden wordt verwacht.

  • b.

    Voordat aan de fractie-assistent de rechten, als vervat in artikel 2 worden toegekend, ondertekent hij/zij ten overstaan van de griffier een verklaring, inhoudende, dat hij zijn functie zal vervullen met inachtneming van het gestelde in lid 1.

  • c.

    Aan de fractie-assistent, van wie blijkt, dat hij op enigerlei wijze zich niet houdt of gehouden heeft aan zijn plicht tot geheimhouding, als bedoeld in lid 1, kunnen door de burgemeester en de griffier de rechten, vervat in artikel 2 worden ontnomen.

Artikel 4
  • a.

    Elke fractie ontvangt op jaarbasis een bedrag van 24.671 euro (prijspeil 2016) van de gemeente waarmee een fractie-assistent in dienst kan worden genomen. Alle kosten met betrekking tot de aanstelling van een fractie-assistent dienen uit dit budget betaald te worden. Dan gaat het om salaris en ook om afdracht van loonbelasting, verzekeringskosten, administratiekosten en eventuele opbouw van pensioen.

  • b.

    De vergoeding fractie-assistentie wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van het gemeentelijk indexcijfer voor loon- en prijscompensatie.

  • c.

    Na afloop van elk jaar dient het ontvangen bedrag verantwoord te worden bij de griffier. De verantwoordingen van alle fracties worden jaarlijks besproken in het overleg van penningmeesters van de raadsfracties. Door een overzicht van de gemaakte kosten dient aangegeven te worden welke kosten er zijn gemaakt. Wanneer niet het hele bedrag is besteed in het betreffende jaar, dient het restant te worden terugbetaald aan de gemeente. Dit wordt verrekend met het voorschot van het erop volgende jaar.

  • d.

    Elke vier jaar wordt er een controle uitgevoerd door de accountant op de door de fracties aangeleverde verantwoording uitgaven fractie-assistent. Dit vindt plaats over hetzelfde jaar dat ook de controle op de fractievergoeding wordt uitgevoerd.

Artikel 5
  • a.

    Wanneer binnen een fractie een afsplitsing plaatsvindt, ontstaat er een nieuwe fractie die tevens recht heeft op een vergoeding fractie-assistent, overeenkomstig het onder artikel vier lid a genoemde bedrag.

  • b.

    De nieuwe situatie gaat in vanaf de eerstvolgende maand nadat de afsplitsing is geformaliseerd.

Artikel 6
  • a.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2017.

  • b.

    Alsdan vervalt het Reglement op de fractieassistentie zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 8 november 2003, nr. 5.

 

Gedaan te Groningen in de op[enbare raadsvergadering van 30 november 2016.

De griffier,

Toon Dashorst

De voorzitter,

Peter den Oudsten

Toelichting

In het reglement op de fractie-assistentie zijn regels opgenomen over de rechten en plichten van fractieassistenten. Het oorspronkelijke reglement dateert van 2003 en is bij nader inzien niet helemaal volledig. In het nieuwe reglement worden een aantal wijzigingen voorgesteld zoals bepalingen over de hoogte van de vergoeding die fracties hiervoor krijgen en de verantwoording die ze moeten afleggen. Aan het reglement is de bepaling toegevoegd dat fractieassistenten namens hun fractie het woord mogen voeren tijdens commissievergaderingen en aanwezig mogen zijn bij bijeenkomsten van de raad (uitzonderingen daargelaten).

Verder is de hoogte van brutovergoeding voor de fractie-assistent opgenomen, de wijze van verantwoording en de manier waarop verhogingen worden doorgevoerd. Daarmee wordt de huidige praktijk in feite geformaliseerd. Ook is toegevoegd dat de accountant eens per vier jaar een controle uitvoert op de verantwoordingen. Dit vindt plaats tegelijk met de controle op de verantwoording fractievergoeding, dus over het jaar waarin de verkiezingen plaatsvinden. Er is een nieuw artikel toegevoegd om eventuele onduidelijkheden weg te nemen over hoe er om dient te worden gegaan met afsplitsingen van bestaande fracties. Een na afsplitsing ontstane fractie heeft volgens dit artikel recht op volwaardige fractieondersteuning, dus op dezelfde wijze als andere fracties.