Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017 |
Citeertitel | Reglement op de fractie-assistentie gemeente Groningen 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het Reglement op de fractieassistentie wordt ingetrokken
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Nieuwe regeling | 30-11-2016 | 6030547 |
Fractie-assistenten hebben het recht om namens hun fractie als woordvoerder op te treden tijdens raadscommissievergaderingen. Wanneer ze hierbij een raadslid vervangen en het woord voeren over een inhoudelijk onderwerp, ontvangen ze hiervoor de gebruikelijke vergoeding die lijstopvolgers onder dezelfde voorwaarden ontvangen.
Elke fractie ontvangt op jaarbasis een bedrag van 24.671 euro (prijspeil 2016) van de gemeente waarmee een fractie-assistent in dienst kan worden genomen. Alle kosten met betrekking tot de aanstelling van een fractie-assistent dienen uit dit budget betaald te worden. Dan gaat het om salaris en ook om afdracht van loonbelasting, verzekeringskosten, administratiekosten en eventuele opbouw van pensioen.
Na afloop van elk jaar dient het ontvangen bedrag verantwoord te worden bij de griffier. De verantwoordingen van alle fracties worden jaarlijks besproken in het overleg van penningmeesters van de raadsfracties. Door een overzicht van de gemaakte kosten dient aangegeven te worden welke kosten er zijn gemaakt. Wanneer niet het hele bedrag is besteed in het betreffende jaar, dient het restant te worden terugbetaald aan de gemeente. Dit wordt verrekend met het voorschot van het erop volgende jaar.
Alsdan vervalt het Reglement op de fractieassistentie zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 8 november 2003, nr. 5.
In het reglement op de fractie-assistentie zijn regels opgenomen over de rechten en plichten van fractieassistenten. Het oorspronkelijke reglement dateert van 2003 en is bij nader inzien niet helemaal volledig. In het nieuwe reglement worden een aantal wijzigingen voorgesteld zoals bepalingen over de hoogte van de vergoeding die fracties hiervoor krijgen en de verantwoording die ze moeten afleggen. Aan het reglement is de bepaling toegevoegd dat fractieassistenten namens hun fractie het woord mogen voeren tijdens commissievergaderingen en aanwezig mogen zijn bij bijeenkomsten van de raad (uitzonderingen daargelaten).
Verder is de hoogte van brutovergoeding voor de fractie-assistent opgenomen, de wijze van verantwoording en de manier waarop verhogingen worden doorgevoerd. Daarmee wordt de huidige praktijk in feite geformaliseerd. Ook is toegevoegd dat de accountant eens per vier jaar een controle uitvoert op de verantwoordingen. Dit vindt plaats tegelijk met de controle op de verantwoording fractievergoeding, dus over het jaar waarin de verkiezingen plaatsvinden. Er is een nieuw artikel toegevoegd om eventuele onduidelijkheden weg te nemen over hoe er om dient te worden gegaan met afsplitsingen van bestaande fracties. Een na afsplitsing ontstane fractie heeft volgens dit artikel recht op volwaardige fractieondersteuning, dus op dezelfde wijze als andere fracties.